Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Jeg har valgt å gå til legen på svangerskapskontroller, fordi jeg er usikker på hvordan det er her jeg bor, siden vi har flyttet til ny by siden forrige graviditet. Legen er veldig flink. 

Forrige gang gikk jeg til jordmor, og hun første var fæl, så jeg byttet. Hun andre var fantastisk. Det ble likevel en del berøring på magen, og pga jeg har angst og er en generelt nervøs og  anspent person, lå jeg ofte og grein fordi hun tok på magen min. Jeg var komfortabel med henne, så jeg fortalte om mine utfordringer rundt det med kropp, så det ble et fint svangerskap og fødsel. 

Jeg var i hvertfall veldig skeptisk til å ta kontakt med helsestasjonen her, selvom jeg er veldig fornøyd med helsesøster vi har gått til kontroll hos med eldste datteren vår. Jeg har altså vært skeptisk til det å gå til en ny person som skal ha med meg å gjøre. Det er mye redsel, skepsis og usikkerhet forbundet med å gå til "en ny person" i en slik situasjon. 

Så lurer jeg på.. Fødsel vil jo skje, og vi skal naturligvis gå på kontroller med babyen som kommer også. Derfor lurer jeg på

Vil helsestasjonen synes det er bekymringsverdig at jeg ikke kontaktet dem i svangerskapet? 

Bør jeg gå til jordmor likevel? 

Får de automatisk vite om fødsel eller kontakter jeg dem før eller etter fødsel for å komme til kontroller med baby? 

Anonymkode: 2814d...69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er helt opp til deg om du ønsker svangerskapskontroller, og du kan fritt velge mellom lege/jm. 

Sykehuset sender automatisk fødselsmelding til helsestasjonen etterpå, med mindre du aktivt motsetter deg det :) 

Anonymkode: 1270e...5bc

Skrevet

Jeg gikk til lege. Det bestemmer du helt selv. Helsestasjonen får beskjed om at barnet er født, men jeg har blitt anbefalt å ringe for å si ifra etter fødsel uansett, slik at de får beskjed fortere. Det gikk i posten i 2018 iallfall.

Anonymkode: 5d590...a07

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er helt opp til deg om du ønsker svangerskapskontroller, og du kan fritt velge mellom lege/jm. 

Sykehuset sender automatisk fødselsmelding til helsestasjonen etterpå, med mindre du aktivt motsetter deg det :) 

Neida, må delta på kontroller, man får mye nyttige tips 😊 takk for svar 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk til lege. Det bestemmer du helt selv. Helsestasjonen får beskjed om at barnet er født, men jeg har blitt anbefalt å ringe for å si ifra etter fødsel uansett, slik at de får beskjed fortere. Det gikk i posten i 2018 iallfall.

Anonymkode: 5d590...a07

Ja, lurer litt på om jeg skal ringe å si ifra, er litt sånn småstressa fordi ting pleier alltid å ta unødvendig lang tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, må delta på kontroller, man får mye nyttige tips 😊 takk for svar 

Ja, lurer litt på om jeg skal ringe å si ifra, er litt sånn småstressa fordi ting pleier alltid å ta unødvendig lang tid. 

Ja de fleste ønsker jo det da, men det er som sagt helt friivillig :) 

Da jeg fødte i fjor gikk det elektronisk, og jordmor ringte meg den dagen jeg kom hjem. Du kan jo spørre på barsel da hvordan det gjøres?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja de fleste ønsker jo det da, men det er som sagt helt friivillig :) 

Da jeg fødte i fjor gikk det elektronisk, og jordmor ringte meg den dagen jeg kom hjem. Du kan jo spørre på barsel da hvordan det gjøres?

Det kan jeg gjøre 😊 takk for tipset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...