Gå til innhold

Min nye valp

Anbefalte innlegg

Gjest badlih
Skrevet (endret)

I dag skal vi hente valpen vår.

Endret av badlih
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er bare rundt 5 uker? Tror jeg heller ville spurt de som har valpen med å vente til den nærmer seg 8-10 uker. Bedre med trygg valp, enn nervøs. Skal du bare ha den som en kose/familiehund, ville jeg har ventet. Mye bedre for dere og hunden.

Gjest badlih
Skrevet

Ettermin regning er hun litt over 6 uker...

Gjest Violetta
Skrevet

Må nok sikkert regne med en hund som krever litt tur ja, men ofte så tilpasser hunden seg familien den bor hos.

Viktig å rose mye når valpen viser tydelige tegn på at den vil ut.

Lykke til! :)

Skrevet

:forvirret: enig i at den er litt ung,og hvorfor ikke vente til du er ferdig med den flyturen?

Blir mye nytt for en liten valp.Jeg fikk min da den var 10 uker.Laget også en kasse til den for at den skulle føle seg trygg,klippet den fint til og tok bort skarpe kanter :) etter 1 dag var kassen revet i småbiter :ler: Den ble tydeligvis oppfattet som en leke.

La en avis på gulvet så den skulle tisse på,men det endte med at jeg måtte fjerne alle tepper!

men han ble heldigvis husren etter 1 uke.

Tenkte også at den skulle få være på stua om natta,men selv om jeg lå på flatseng ca to uker der,roet han seg ikke alene.

Tilslutt prøvde jeg gangen,og den ble rolig der fra første natt :roll:

Nå er han 5 år,og det har da gått seg til med tia.Han er veldig trygg på alle måter,er bare 2 ting,han er redd for matskåla si,det er sikkert for at da han var liten,var det han som kom til skåla sist av 5 søsken.

Og så knurrer han til eldre menn!

:tristbla: Så fikk jeg høre at en mann,som er min mors nabo,hadde sparket til ham da han var liten :frustrert:

Lykke til med den lille,og pass på at ingen gjør ham noe vondt.

Gjest Violetta
Skrevet

ureg - hvordan forer man en hund som er redd for matskålen sin?

Skrevet

Det har vært et problem hele tia føler jeg.I beg.prøvde jeg m.forskj.skåler,tenkte og at jeg måtte prøve uten skål,men ble frarådet det av andre hundeeiere.

Det som skjer når han blir sulten er at han beg.å gå fram og tilbake og kikke på skåla si. :overrasket:

så legger han seg ned og ser lenge på den,tilslutt går han forsiktig bort og strekker seg fram og bærer med seg en kule om gangen og eter den langt unna skåla.

(tørrfor selvfølgelig)

Når han har gjort dette m.7-8 kuler,går han bort og eter resten av maten fra skåla.

Matplassen er på en rolig plass,så han ikke blir forstyrret av noen.

Men etterpå er han svært så fornøyd og bruker teppet som serviett!ruller seg rundt og "tørker"snuten nedi teppet.

Gjest Violetta
Skrevet

Merkelig fenomen. Har du prøvd å bytte skål? Gjør han det med alle typer skåler? Hva med vannskålen?

Skrevet

Ja det er rart,og han gjør det med andre skåler,men ikke vannskålen sin!

Og når han er borte,eter han nesten ikke.men han er frisk og veldig aktiv,er på tur min.2 timer hver dag.Syns han eter lite og (ca 3 dl.pr.dag,)men han vil ikke ha mere så da så!

(Han er bl.av Svensk lapphund og Karelsk bjørnehund)

Gjest Violetta
Skrevet

Som sagt veldig merkelig. Føler jeg ødelegger tråden her, så dette blir mitt siste innlegg om den matskålen i denne tråden.

Om hunden ser frisk ut og ikke er for tynn ville jeg ikke stresset med hvor mye han spiser. De tilpasser det selv til en viss grad.

Gjest badlih
Skrevet
:forvirret: enig i at den er litt ung,og hvorfor ikke vente til du er ferdig med den flyturen?

Blir mye nytt for en liten valp.Jeg fikk min da den var 10 uker.Laget også en kasse til den for at den skulle føle seg trygg,klippet den fint til og tok bort skarpe kanter :) etter 1 dag var kassen revet i småbiter :ler: Den ble tydeligvis oppfattet som en leke.

Det var oppdretteren som ikke kunne ha valpene lenger. Men kan du si noe om grunnen til at valper helst ikke skal tas før de er 8 uker. Hva er det de ikke har lært seg av moren og søskene ennå? Tror du det er noe jeg kan bidra med for henne? :troest:

Kassen fungerer fint ennå (en dag...) Men heldigvis er ikke pappesker dyre... det virker som hun sover godt i den heldigvis. Ynger seg litt når jeg legger henne nedi, men roer seg og sovner etter noen kjærlige stryk og beroligende koseord.:kose::sove:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Grunnen til at valper bør få lov til å være hos mora til de er 8 uker er for at de skal bli trygge, sosialiseres og rett og slett lære seg å være hund, noe du ikke kan lære den uansett hvor mye tid og omsorg du gir. Dyr som tas for tidlig fra mora kan ofte bli litt utrygge.

Skrevet

Ja,og det er i perioden 5-7 uker at valpene lærer seg å respektere signaler.(altså av andre hunder)Og språket blir innlært innen den er 8 uker.(hundespråket)

Det har jeg ihvertfall hørt og lest . Bok som anbefales:På talefot med hunden av Turid Rugåås.

Skrevet
Ja,og det er i perioden 5-7 uker at valpene lærer seg å respektere signaler.(altså av  andre hunder)Og språket blir innlært innen den er 8 uker.(hundespråket)

Det har jeg ihvertfall hørt og lest . Bok som anbefales:På talefot med hunden av Turid Rugåås.

Enig med ureg her, alle som har hund burde lese denne boka (vi fikk den på valpekurset). Lærte masse av å lese den :)

Skrevet

Hva slags tull er dette, at oppdretter ikke kan ha valpene i mer enn seks uker? Herregud, det er jo fullstendig på trynet!!

Jeg personlig ville ikke tatt i mot en valp på knappe seks uker! Det er utrolig mye den lærer de siste to ukene, og man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta i mot valp så tidlig, mener jeg.

Oppdretter burde ha forutsett at de ikke kunne ha valpene så lenge som de ABSOLUTT burde, og heller avlivd valpene. Blandingshunder er det nok av.

En blanding mellom labrador og husky vil nok trenge ganske mye mosjon, ja, for begge raser er aktive i utgangspunktet. Det bildet vi har av at labradorer er makelig anlagt stemmer ikke. Labradoren er jo i grunnen en jakthund som henter byttet etter at det er skutt, derav navnet Retriever.

Huskyen er jo løpehunder, og MÅ få mye mosjon.

For lite aktiviserte hunder kan fort bli problemhunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...