Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med kroniske smerter hele livet og nå nylig så har jeg fått en nevrologisk diagnose som gjør at jeg må gi opp studier og fremtidig jobb. Har allerede kuttet ned 2 av 4 fag etter jeg fikk siste diagnosen og klarer ikke det engang. Jeg har hatt en gjennomsnittlig lønn på ca 140 000kr de siste tre årene, men etter jeg begynte å studere i høst så har jeg levd på studielån. 

jeg må begynne prosessen for å bli ung ufør og lurer på om noen har kunnskap og tips om dette, og har vært gjennom noe av dette selv. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og er ikke sikker på om jeg kan få aap på grunn av dette. Men jeg er avhengig av bil for å komme meg til behandlinger og trening, i tillegg så har jeg medisinkostnader på rundt 1000-1500kr per mnd. Så kommer jo grunnleggende ting som mobil også, men dette er ting jeg må ha for å kunne klare meg. Jeg har oppspart penger så jeg kan klare meg i ca. 6 mnd uten at noe uforutsett kommer opp, men prosessen kommer jo til å ta lengre enn det. Er det noen som har fått aap mens de bor hos foreldrene sine? Og hvordan fikk dere det? Eller er det andre stønader man kan ha krav på?

skal søke om er par uker når jeg har fått mer dokumentasjon på plass og vil helst være godt forberedt :)

Anonymkode: 84eff...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bor hjemme eller ikke vil ikke påvirke AAP. 😊

Anonymkode: aa51e...864

• Liker 10
Skrevet

Du må gå 3 år på AAP og gjennom mange tiltak før du kan søke ung ufør. Du må også ha alvorlige lidelser eller psykiske lidelser for å få ung ufør tillegg.

Anonymkode: bc734...afa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du bor hjemme eller ikke vil ikke påvirke AAP. 😊

Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Ta opp fullt studielån mens du venter og få sykmelding slik at det blir omgjort til sykestipend i etterkant. 

Anonymkode: cd90d...2db

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må gå 3 år på AAP og gjennom mange tiltak før du kan søke ung ufør. Du må også ha alvorlige lidelser eller psykiske lidelser for å få ung ufør tillegg.

Jeg har hatt kroniske smerter hele livet (4 forskjellige diagnoser) med oppfølging av Sunnaas sykehus et par ganger i året, angst og nå nevrologisk diagnose som gjør at jeg er i konstante smerter..... men visste ikke at man må gå på aap i tre år, skal se om jeg finner noe om det :)

Skrevet

Du kan ikke begynne prosessen med å bli ufør før du har vært på AAP! I tillegg er det ikke sånn at du automatisk får ung-tillegget om du skulle bli ufør! Det er flere kriterier som må fylles for at du får ung-tillegget, det er forresten ikke noe du skal søke om, det avgjør nav samtidig som de avgjør om du skal få bli uføretrygdet eller i etterkant av at du har blitt det! Det er noen diagnoser som automatisk gir ung-tillegget dersom du blir uføretrygdet før du fyller 36 dersom du har fylt de andre kravene, men langt ifra alle diagnoser gir dette automatisk!

Anonymkode: b2511...566

• Liker 1
Skrevet

Og for all del - IKKE SØK OM UFØRHET FØR NAV HAR SAGT AT DU SKAL GJØRE DET!

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke begynne prosessen med å bli ufør før du har vært på AAP! I tillegg er det ikke sånn at du automatisk får ung-tillegget om du skulle bli ufør! Det er flere kriterier som må fylles for at du får ung-tillegget, det er forresten ikke noe du skal søke om, det avgjør nav samtidig som de avgjør om du skal få bli uføretrygdet eller i etterkant av at du har blitt det! Det er noen diagnoser som automatisk gir ung-tillegget dersom du blir uføretrygdet før du fyller 36 dersom du har fylt de andre kravene, men langt ifra alle diagnoser gir dette automatisk!

Takk, var ikke klar over at man ikke kunne søke for man hadde gått på aap. Fullt klar over at man ikke automatisk får ung ufør :)

Skrevet

Takk!!

Skrevet

Ikke hør på de som ikke vet hva de snakker om. Du finner informasjon om ung ufør-tillegget her:

https://indem.no/ung-ufor/

Ung ufør er ikke uføretrygd, men en tilleggsytelse du kan få på aap (og senere uføretrygd) hvis du oppfyller visse kriterier.

Anonymkode: ee4d7...3d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hør på de som ikke vet hva de snakker om. Du finner informasjon om ung ufør-tillegget her:

Ung ufør er ikke uføretrygd, men en tilleggsytelse du kan få på aap (og senere uføretrygd) hvis du oppfyller visse kriterier.

Tusen takk! Den oppklarte kjempemye!

• Liker 1
Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil så er ung- uførtillegget fjernet fra nye AAP- saker 01.0120, men finnes fortsatt på uføretrygd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vet heller ikke hva du snakker om som kommer ukorrekt og utdatert informasjon. Ung ufør tillegget finnes ikke lengre for AAP-mottakere

Anonymkode: f9473...7d6

Skrevet

Ikke glem å purre på nav dersom ting tar tid. Med det mener jeg ikke at man skal mase for å snike i køen, men at dersom det virker som om saksbehandler har glemt deg, er det innafor å minne vedkommende på at du fortsatt er i systemet.
Avtaler glemmes, papirer feilkodes, saksbehandlere går ut i permisjon/sykemelding etc...  Nav-ansatte er travle for tida, og det er mange interne systemer å holde styr på. Ikke alle ansatte har like god oversikt over regelverket heller.
Du får bare være frampå, undersøk selv, ta initiativ til løsninger du tror kan fungere, vit når du må vente, og vit når du må mase.

Anonymkode: 28199...904

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet heller ikke hva du snakker om som kommer ukorrekt og utdatert informasjon. Ung ufør tillegget finnes ikke lengre for AAP-mottakere

Anonymkode: f9473...7d6

Oi, det visste jeg ikke! Har du link til info om det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kan man fint gjøre. Det verste en risikerer er et avslag.

Anonymkode: afd9b...337

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen automatikk i at man må gå på AAP i tre år eller må gå gjennom mange tiltak før man kan få innvilget uføretrygd. Ved alvorlige diagnoser hvor det ikke er tvil om manglende arbeidsevne kan det gå raskt. Og tiltak kan også være at man mottar behandling. 

Anonymkode: 0214a...f49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...