AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Si at jeg f.eks har 70% stilling, klarer ikke å jobbe mer enn det. Hvis jeg da skulle søke om 50% ufør, vil det da si at jeg kan gå ned i stilling til 50% og ha 50% uføretrygd? Eller må jeg redusere stillingen til 50% av 75%? Dette er et hypotetisk spørsmål, og jeg vet selvsagt at veien for å få ufør er lang og at jeg ikke sånn uten videre kan søke om uføretrygd. Lurer bare på hvordan dette fungerer. Anonymkode: a6fd7...b48
Angelheart2 Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Du vil ikke få 50% uføretrygd hvis du klarer å jobbe 70%. Da vil du faktisk ikke få uføretrygd i det hele tatt. Et av kravene for uføretrygd er at du du har varig nedsatt arbeidsevne med minst 50%. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Angelheart2 skrev (9 timer siden): Du vil ikke få 50% uføretrygd hvis du klarer å jobbe 70%. Da vil du faktisk ikke få uføretrygd i det hele tatt. Et av kravene for uføretrygd er at du du har varig nedsatt arbeidsevne med minst 50%. Tror du missforsto her. Spørsmålet er hvis man har 70% fast jobb, men ikke klarer å jobbe så mye. Om man da skulle bli 50% ufør, gjelder det da 50% av 70%, eller 20% av 70% Anonymkode: a6fd7...b48
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror du missforsto her. Spørsmålet er hvis man har 70% fast jobb, men ikke klarer å jobbe så mye. Om man da skulle bli 50% ufør, gjelder det da 50% av 70%, eller 20% av 70% Anonymkode: a6fd7...b48 Det er den totale arbeidsevnen din som vurderes. Så om du ikke klarer 70%, må du ned i 50% stilling for å søke 50% ufør. Men det er en laaang vei med AAP og arbeidsutprøving og helsegreier du må gjennom. Anonymkode: 0df04...663
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Det er jo også verdt å nevne at det er jo slettes ikke sikkert din arbeidsplass godtar å redusere stillingen din fra 70% til 50%, når dem har et behov for et menneske i 70%. Anonymkode: e1bf8...820
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er den totale arbeidsevnen din som vurderes. Så om du ikke klarer 70%, må du ned i 50% stilling for å søke 50% ufør. Men det er en laaang vei med AAP og arbeidsutprøving og helsegreier du må gjennom. Anonymkode: 0df04...663 Ja, vet at det er arbeidsevne som bestemmer, samt at veien dit er lang og krunglete. Har vært 100% sykemeldt i 1 år nå å er over på AAP. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo også verdt å nevne at det er jo slettes ikke sikkert din arbeidsplass godtar å redusere stillingen din fra 70% til 50%, når dem har et behov for et menneske i 70%. Anonymkode: e1bf8...820 Jobber i IA bedrift, så de skal jo tilrettelegge så langt det er mulig. Anonymkode: a6fd7...b48
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Jeg sliter med å jobbe 70%, har slitt i mange år allerede, men vært redd for å gjøre noe med det da jeg har vært redd for å bare bli kalt for lat. Dette ser jeg nå på AAP at jeg har tapt mye på, så tenker at når jeg først er i systemet og på AAP, at jeg kan prøve å få gjort noe med dette. Det vil gjøre at jeg får bedre økonomi, samt at helsen min kanskje tåler at jeg bare jobber 50%, Anonymkode: a6fd7...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå