Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2002 #1 Skrevet 23. september 2002 Naboen til en bekjent, heretter kalt Anne, av meg er ikke på noen som helst måte overtroisk, hun er mer av typen som fnyser av alt som har med overnaturlige og uforklarlige ting å gjøre. Hun bor imidlertid i et hus hun ikke har likt atmosfæren i, hun har bl a unngått å gå ned i kjelleren uten at det har vært helt nødvendig. Tilfeldigvis har Anne en bekjent igjen som visstnok skal ha evner helt utenom det vanlige, en dame som er ganske kjent for disse evnene. Anne tenkte at hun for moro skyld skulle få denne dama, heretter kalt Kari, til å komme og ta en kikk på huset. Kari kom og hadde med seg en gjeng med medhjelpere, også med evner. I følge denne forsamlingen var Annes hus "overbefolket" med gjenferd (vet ikke om Kari ville brukt denne beskrivelsen) og de satte i gang en utdrivelsesprosess for å få dem i første omgang ut av selve huset og deretter "over på den andre siden". (Gjenferdene skulle visstnok være både "vanlige" fortapte sjeler og noen få, onde, som ikke har noe ønske om å få hjelp til å komme "videre".) Uten at jeg vet noe mer detaljert om metodene Kari og hennes medhjelpere bruker, vet jeg at hun er kristen og at bl a dette er noe hun tar utgangspunkt i for å greie oppgaven. Anne, som i utgangspunktet ikke tror på noe overnaturlig, mente i hvert fall at atmosfæren i huset ble mye bedre etter denne utdrivelsen, selv om Kari ikke ble helt ferdig i første omgang, men skal komme tilbake å gjøre seg ferdig senere. Min bekjente, Tove, syntes dette hørtes spennende ut, selv om ikke hun heller i utgangspunktet ikke tror på overnaturlige fenomer. Kari og gjengen troppet opp og mente at Toves hus var mye verre enn Annes og heller ikke denne gangen ble de ferdige med alt de skulle gjøre. Slik står altså saken i dag, både Anne og Tove venter på at utdrivelsene skal bli gjort ferdige. For Toves del har huset i følge henne og tenåringsbarna hennes, bare blitt verre. Det som i utgangspunktet bare skulle være for gøy, har blitt en ubehagelig opplevelse for familen, som nå føler sterkt ubehag i enkelte rom, ja fra det ene rommet hører de nå av og til rommestering. En bekjent av familien, som ikke visste noe om denne utrivelsen, hadde tilfeldigvis gått forbi huset og sett det han trodde var tenåringssønnen i huset som sto og stirret ut av vinduet, likblek. Han trodde gutten var syk og gikk og ringte på for å høre om gutten trengte hjelp. Ingen hadde åpnet og mannen gikk rundt huset for å kikke etter gutten, men så ikke noe mer til ham. Utpå kvelden ringte mannen til familien for å forsikre seg om at alt var i orden med gutten. Tove fortalte ham at ingen av dem hadde vært hjemme på det tidspunktet mannen mente han hadde sett gutten. Gutten var på skolen. Hvem var det mannen så? Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg tror vel ikke 100% på noe før jeg har sett ting med mine egne øyne. Samtidig kan jeg jo ikke si at Tove og naboen hennes lyver eller benekte noe de mener å ha opplevd, særlig ikke når begge disse damene i utgangspunktet ikke tror på overnaturlige fenomener. Uansett hva man tror på eller ikke, er jeg kritisk til hvordan Kari og hennes medhjelpere hennes jobber. Hvorfor gjør de seg ikke ferdige med disse utdrivelsene med en gang? Hvorfor forteller de beboerne i husene hva de ser? (De har flere ganger fortalt helt konkret hva de har sett, bl a skulle det være flere barn blant gjenferdene og fire av dem skulle holde til på rommet til et av barna til Tove.) Dette skremmer jo bare dem som bor der! Om man ikke tror så veldig mye på slike ting, er det jo ikke noe koselig å høre at det er sånn og sånn på det og det rommet! Jeg synes dette virker veldig uproft. Og noe jeg synes er merkelig er at gjenferdene skal bli "bekjempet" med kristen tro. Hvordan kan man bekjempe noen (levende som døde) som evt ikke tror på Gud og som synes kristendommen er noe vrøvl, men kristendom? Og hva med de gjenferdene som selv var kristne i sitt jordiske liv? Kari har brukt mye symboler og symbolikk under utdrivelsen og har også lagt igjen en mengde symboler i disse to husene, som liksom skal beskytte de som bor der, samtidig som de "renser" de gjenferdene som måtte være igjen. Jeg har sett noen av symbolene og for meg er de helt uten mening. Hvordan skal disse symbolene har virkning på mennesker som levde for 400 år siden, som ikke akkurat var så opplyste som et gjennomsnittsmenneske av i dag? Har noen synspunkter og/eller kommentarer på denne historien? PS Grunnen til at det skal være så mange gjenferd i disse to husene (og visstnok i flere av nabohusene, i følge Kari) er at grunnen de ligger på opprinnelig har vært sete for tidligere generasjoners institusjoner, bl a har det vært både fengsel og dårehus der. Dette er fakta og det er vel ikke så vanskelig å tenke seg at det var mange tragiske skjebner blant "beboerne". F eks er det jo lett å tenke seg at ikke alle fengselsstraffer var like rettferdige for 300-400 år siden.
Tusenfryd Skrevet 23. september 2002 #2 Skrevet 23. september 2002 At det er mer mellom himmel og jord enn det som er vitenskapelig bevist er det vel neppe tvil om. Tenk deg bare hvis noen som levde for 150 år siden plutselig datt inn i vår tid, hvilke svar de ville fått? Ville de trodd det de så? Pc'er, e-post - tv etc. Kur for sykdommer og sånn? Å hevde at alt er oppdaget som skal oppdages er arroganse... historien lærer oss det. Til dine hus.. hmm... jeg hadde vært veldig redd og oppskremt. Skjønner at beboerne blir det. Hvorfor ikke utdriverne gjør seg ferdige? Tja, hvem vet? Kanskje det er for vanskelig? Du nevnte noen onde som ikke ville "få fred". Har ikke noen gode råd jeg, men jeg tror på det du forteller og ønsker vennene dine lykke til. Og sender med en oppfordring om å ikke tukle med den slags dersom man ikke vet hva man driver med.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2002 #3 Skrevet 23. september 2002 Jeg velger å være anonym denne gangen. Det var en interessant historie du kom med. Jeg har bodd i et hus med to gjenferd i 11 år. Den ene skulle sågar kvele meg, mens den andre vekka meg. Merkelige saker. Vi solgte huset, og fortalte ingenting til de nye eierne. Men dessverre opplevde de det samme. Jeg dro sågår på besøk til dem og jeg gikk fra rom til rom og ba de innstendig bli med meg. De dro ut av huset, og mer vet jeg ikke. Senere fikk jeg vite av en synsk person som hadde møtt de to gjenferdene utenfor huset. Hun ba de gå mot lyset og sa Fadervår, da forsvant de, og borte har de vært fra huset. Det er mye mellom himmel og jord vi ikke kan fatte. Men de som opplever det er det reell nok. Hvorfor de ikke har gjort seg ferdig virker noe rart på meg. Kanskje noen andre med sterkere evner bør få noe til. Det er ganske skremmende opplevelse for dine naboer så jeg skjønner godt at de ikke føler seg helt vel. Ellers vet jeg heller ikke stort, men de gjenferdene jeg nå har i mitt eldre hus vil meg vel, og plager meg ikke.
Gjest Janna Skrevet 23. september 2002 #4 Skrevet 23. september 2002 Et lite tips til de med hjemsøkte hus: Jeg tror ikke "vesnene" liker forandringer særlig godt... Har hørt at når det f.eks flytter inn nye folk så tar aktivitetene seg opp en periode. En ting med disse; ikke vær redd. Og for all del ikke vis at du er det, om du er livredd. Som regel er det noe de vil, og det får de aldri frem hvis folk bare hyler og løper over alle hauger med en gang det skjer noe "overnaturlig". Jeg fikk servert en historie av min bestemor for noen år siden, hun kjente en gammel kone som drev med "husrensing". Denne kona oppfordret eierne av huset til å se på de hvileløse som ulykkelige sjeler som ikke fant fred for et eller annet. Den beste måten å bli kvitt dem på var etter sigende å hjelpe dem å "fullføre" døden. Derfor fikk kona bo i husene et par dager, mens hun holdt intensive seanser for å få tak på hva som var problemet. Ifølge bestemor gikk hun aldri fra et hus der det var noe "usynlig" før alle var fjernet
Lilly Skrevet 23. september 2002 #5 Skrevet 23. september 2002 Huff, det der hørtes ikke no koslig ut :o Mitt råd kan ikke bli annet enn at dine venninner krever at det blir ryddet opp i. Denne damen og hjelperene hennes kan du ikke bare sette i gang noe slikt uten å avslutte det. Er de ikke i stand til å takle oppgaven selv så bør de være ærlig og fortelle det. De bør dessuten sørge for å få tak i noen som KAN hjelpe. De fleste som driver med slikt vet om andre som driver med det samme. I det tilfellet der situasjonen er bedret er jo dette greit sålangt. Men man roter ikke opp i slikt for så å VENTE med resten. Når det gjelder dette med kristendommen så er den nok like mye til hjelp den som enn annen tro ville vært. Poenget her er å hjelpe de "døde" over på den andre siden og et godt hjelpemiddel her er kjærlighet, noe man finner i alle religioner. Håper venninnene dine får ryddet opp og får sine normale liv tilbake. Lilly
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2002 #6 Skrevet 23. september 2002 Det var jeg som startet denne tråden... Grunnen til at disse folkene ikke gjorde seg ferdige, var visst at de ikke hadde tid der og da. De holdt visst på i mange timer, utover natten, uten å bli ferdige. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor de lar det gå mange uker.
Gjest Diva Skrevet 23. september 2002 #7 Skrevet 23. september 2002 Så dere det programmet som var på NRK (husker ikke om det var 1`ern eller 2`ern) for et par måneder siden ? Det var om en mann som bodde i Halden eller Fredrikstad som bodde i et gaaaaammelt hus som tidligere hadde vært et militærsykehus. Der spøkte det voldsomt til tider, kan man si. Blant annet ble en kamerat av ham veldig skremt i huset og en av dem hadde sett en person i et vindu i dette huset fra gata. Det var faktisk ingen i huset, så det må være en hvileløs sjel..... Huffameg. Glad jeg ikke bor der. Ex-samboeren hans syntes det var veldig fælt der... Poenget er iallefall : Denne mannen fikk besøk av to personer som kunne hjelpe ham. Først en dame som var healer og så en eldre mann som også var healer. Hun første var vel heller useriøs tror jeg, mens mannen gjorde en bedre jobb såvidt jeg husker. Hun ville ikke ta sjansen på å gjøre ting ferdig der, mens mannen gjorde tilsynelatende en god jobb med utdrivingen, han ble omtrent ferdig der hvis jeg husker rett. Mener med dette at det er forskjellig fra person til person, og at det er tydelig at noen utdrivere ikke vil gjøre ferdig jobben, evt utsetter og utsetter neste besøk. Har hørt flere historier om dette. Det kan da være lurt å prøve en annen utdriver som forhåpentligvis er mer proff og kan sakene sine. Man har ikke råd til å være redd og "pysete" når man sier ja til å ta for seg en slik oppgave. Håper de får fred snart i hverfall! Hilsen Kattepus som mistenker denslags aktivitet hjemme og.......
Gjest ravna Skrevet 24. september 2002 #8 Skrevet 24. september 2002 joda ble mye plaget i et hus for noen år siden. vi var flere som bodde sammen, og som ble plaget av mye romstering, flying i trappa, osv. av og til sto radioen på, vi hørte ytterdøra ble låst opp (slapp de inn flere?), og slike ting.. tilslutt ble det bare NOK. jeg er ikke akkurat redd slike ting, men det ble bare så plagsomt med all uroen i huset (stakkars overnattingsgjester..). de begynte å bli litt truende også. jeg ga klar beskjed om at hvis det ikke ble slutt på bråket, så var det rett ut. greit at de bor der, men da må de oppføre seg også! det ble stille (bortsett fra litt knirking nå og da) fra den kanten etter det lille "oppgjøret", og vi levde fredelig. endel av disse ble med videre på flyttelasset (jeg sa i fra at det gikk bra), sammen med noen jeg alltid har med meg. liker ikke å bo alene, og så lenge de er greie, så er de helt kurante samboere. bare en gang har vi vært nødt til å kaste ut noen, det var mest fordi de stinket så fælt når man kom i nærheten
tuji Skrevet 24. september 2002 #9 Skrevet 24. september 2002 Jeg har litt vanskelig for å tro på slike ting jeg, selv om jeg tror det er mye rart vi ikke vet om. Må vel nesten oppleve det selv for å tro på det. Er det noen skeptikere her som har fått endret synet på dette med gjenferd?
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2002 #10 Skrevet 25. september 2002 altså, jeg har opplevd romstrering , banking og barneskrik og ting som datt ned i mitt gamle bestefars hus, og det skjedde mens jeg var barnevakt for mitt nevøs barn. En venninne av meg bodde der en gang før jeg ble barnevakt og min nevø og samboeren flyttet inn, og hun opplevde også ting som datt ned i 2. etasje, noen som vasket opp tallerkener, og lignende. Hun var så redd en gang at hun skrudde på alt som var av lyd, for hun orket ikke å høre mer den kvelden sa hun. Rart at dette bare er tilfeldig, synes jeg. Følte på en måte at det var noe i huset som var der. Jeg glemmer ikke engang, da var jeg i 1. etasje, plutselig hørte jeg et stort dunk fra 2. etasje, som om en tung person falt ned fra ei seng, og jeg gikk opp for åsjekke, men ingenting hadde falt ned, det syntes jeg var litt nifst. Mamma sa at det kunne være kråkene på taket, for det er et gammelt hus fra 1930 tallet, men kråker lager ikke så store dunk, det er jeg overbevist om!
Brian Skrevet 26. september 2002 #11 Skrevet 26. september 2002 Jeg vet at det er to av mine venner som har "gjester" i huset sitt. Har opplevd ting i begge husene. Ikke alle vennene mine har opplevd noe, noe jeg også tror er fordi de ikke tror på dette. Jeg tror at man fortere kan oppleve merkelige ting hvis man tror på dette fenomenet. I det ene huset synes jeg at det var litt skummelt. Venninen min hadde akkurat ryddet rommet, og plutselig kom det et skikkelig brak ovenifra. Jeg trudde at hele huset skulle rase sammen. Etterpå gikk venninen min opp på rommet sitt. Alle klesplagg var rett og slett kastet rundt omkring i alle kanter. Jeg føler ofte at noen av rommene er kalde og føler meg ikke alltid like vel der. Dette er et gammelt hus. Det andre huset liker jeg meg bedre i. Jeg og min tidligere kjæreste var alene hjemme. På morgenen da vi våknet sammen i samme seng lå vi og småkoste og pratet, vi hadde som nyforelskede har. Begge med smil om munnen etter noen lattere. plutselig skrur sterioen på stua seg på. Det ble spilt en sang som vi alltid hørte på. Denne sangen var heller ikke nr 1 på cd'n. Ingen av oss brøy seg med dette. Det var som hun spilte denne samgen for oss. For at vi skulle ha det bra. Og nå i ettertid spiller jeg denne sangen mye, og jeg får en veldig varm og god følelse inni meg. Dette var også i et gammelt hus. Begge disse husene ligger på et sted hvor det var mye fattigdom før i tiden. Nå har det blitt ganske fint her, masse gamle koselige hus... Selv om jeg har opplevd noe ville jeg aldri ha kunnet bo et hus hvor ting skjedde... 1 1
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2002 #12 Skrevet 26. september 2002 Jeg har aldri opplevd noen slike ting. Litt synd kanskje, slikt har alltid dratt i meg. Kanskje noen mener jeg er rar direkte som ønsker å oppleve slikt . Elsker å lese om Margit Sandemo. Hun har jo opplevd mye slikt. Mulig jeg hadde løpt skrikende derifra om jeg noensinne opplevde noe som har med spøkelser å gjøre, men fram til da så høres alt det ukjente og uforklarlige kjempespennende ut. Jada, jada, jeg vet jeg er helt merkelig Misunner litt de som er så heldig å få oppleve positive ting fra "den andre verdenen". Noen mener jo at man har hjelpere også, og at man får se dem i løpet av en viss tid om man roper ut at man vil se dem. Jeg ropte, men så dem aldri :cry: Det er visst bare noen få som er heldig nok til å oppdage dem. Litt urettferdig egentlig. Jeg som ønsker å se de, ser dem ikke. Men de som ikke har ønsker om å se dem, de oppdager dem selvfølgelig
Gjest knut Skrevet 27. september 2002 #13 Skrevet 27. september 2002 Hørt om grønne høner jenter.Ta grep i virkligheten uansett hvor begredlig den er.Den slags syk dritt det er å skru etter enda mer skrudd dritt i en fra før totalt skrudd hjerne det har aldeles ingen rot i virkeligheten.Men dog enhver må velge å tro på sin livsløgn og håpe man ikke våkner opp og ser hvilken blind og døv idiot manER TROSS ALT.Gratulerere!
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #14 Skrevet 27. september 2002 Kjære Knut. At du gidder. Du har totalt misforstått dette forumet. Tror ikke vi tar imot sjikane her. Pell deg tilbake til hulen din :evil:
Sitri Skrevet 28. september 2002 #15 Skrevet 28. september 2002 Knut Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. Hva du velger å tro på er opp til deg. Vi velger vår egen vei. Jeg har selv opplevd ting jeg og som jeg vet med 100% sikkerhet er sant. Og jeg bryr meg heller ikke mer om hva skeptikere sier til dette. Er det ikke mulig å ligge ut en tråd om et emne uten at tråden skal bli forsuret pga noen personer som er skeptisk? Les hva du har skrevet i innlegget ditt: Hørt om grønne høner jenter.Ta grep i virkligheten uansett hvor begredlig den er.Den slags syk dritt det er å skru etter enda mer skrudd dritt i en fra før totalt skrudd hjerne det har aldeles ingen rot i virkeligheten.Men dog enhver må velge å tro på sin livsløgn og håpe man ikke våkner opp og ser hvilken blind og døv idiot manER TROSS ALT.Gratulerere! Vi er altså skrudd i hjernen i følge deg. Og vi er døve og blinde i tillegg fordi vi ikke ser at dette er jo bare tull fra ende til annen. Vel, det er ikke tull for oss som har opplevd sånne ting. Er det så vanskelig å akseptere og forstå? Folk som ikke har opplevd dette vil aldri forstå og ser på oss som galne folk som fullstendig har mistet forstanden. Psykriatisk avdeling neste! Jeg synes folk skal få lov til å tro på det de vil uten at de skal bli diskriminert for det.
Gjest ravna Skrevet 28. september 2002 #16 Skrevet 28. september 2002 tja, knut må si at du argumenterer godt for ditt syn. men jeg lurer på en sak. er høna grønn om det er helt mørkt i hønsegården (det virker som om du kan dine ting)?
Gjest Maggie Skrevet 28. september 2002 #17 Skrevet 28. september 2002 Dere som opplever sånne ting som dette og føler at dette ikke er ønskelig, jeg foreslår at dere kontakter en prest.. mange prester er vant med å drive ut ånder..
Gjest Hilde Skrevet 28. september 2002 #18 Skrevet 28. september 2002 Jeg synes vi skal være åpne for alles meninger her på Kvinneguiden. Men jeg skal ærlig innrømme at det både sjokkerer og fascinerer meg og se at det er så mange som virkelig tror på spøkelser, gjenferder og den slags. Selv tror jeg innerst inne at de som påstår å ha opplevd disse fenomenene har lest litt for mange bøker om emnet, og at det hele bunner i et ønske om å oppleve det selv.
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #19 Skrevet 28. september 2002 har vel aldri lest en bok om dette, og føler vel ikke noe behov for det. men slike bøker finnes nok, uten at jeg tror de kan tilføre meg noe nyttig i så måte. mine holdninger ovenfor slike ting har helt andre grunner. dette er ikke noe som er et daglig tema her i gården, og ikke noe man streber etter heller...det facinerer meg faktisk at folk er så opptatt av, og bryr seg såpass om at jeg (og flere) har et litt annet forhold til dette enn folk flest. personlig er jeg litt facinert av de kristne (de har visst lest veldig mye i en bok)
Gjest Diva Skrevet 28. september 2002 #20 Skrevet 28. september 2002 Kjære Hilde. Selv har jeg ikke opplevd noe konkret mht gjenferd/spøkelser, men jeg har venner og familie som har det og som gjerne kunne vært foruten disse opplevelsene. Jeg synes du er litt "grov" her som sier at vi får det fra bøker. Har lest mye om emnet, men det har ikke noe med min tro eller mine prinsipper å gjøre. At du blir sjokkert av at det er så mange som tror på de litt mindre "normale" ting her på forumet, sier vel egentlig ikke så mye om din tale om å være åpen for andres meninger. Du gjør rett og slett narr, når du påstår at bøker har skylda. Vil du kritisere de som har skrevet innlegg her, kan du værsågod finne en annen tråd å gjøre det på. Dessuten var åpningsinnlegget om et hjemsøkt hus og folk som kan rense disse husene, ikke om hvorvidt vi som tror på gjenferd har rett eller galt. Hilsen Kattepus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå