Gå til innhold

Jeg vil prøve å gå ned i vekt men det er vanskelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber og jobber for å gå ned i vekt men allikevel går jeg bare på opp, vet ikke hva galt jeg gjør. Jeg spiser mye sunn mat, men også noe usunt, men ikke mye, jeg går en del i byen og slik og i butikker osv så jeg er i aktivitet. Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt? 

Anonymkode: 3f546...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt? 

Få oversikt hvor mye kalorier du faktisk får i deg en kortere periode.  Å finne ut sånn ca. hvor du må ligge for å holde vekten stabilt.  Da vil du vite hva som skal til for å gå opp eller ned.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må få en skikkelig oversikt over hvor du overspiser mest. Litt vag beskrivelse, "mye sunn mat, men litt usunt". Først og fremst tell kalorier på en typisk dag, så vil du skjønne hvor problemområdene ligger og hvor du må ta tak. Feks er måltidene for store eller småspiser du mye utenom måltidene?

Anonymkode: a42ad...bff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror veldig mange tar feil av hvor lite kalorier man forbrenner i løpet av en dag, spesielt uten trening, og hvor lett det er å spise for mange kalorier. 

Anbefaler deg å ha en aktivitetsklokke som gir deg oversikt over hvor mye du forbrenner, og å telle kalorier.

Du må begynne å veie maten, og logge ALT du spiser og drikker. 3 dl med melk er 135 kalorier, en brødskive ca.80 kalorier, og smør er 100 kalorier per spiseskje. Når man legger sammen alt man spiser og drikker i løpet av dagen, så finner man fort grunnen til at man legger på seg.

Hvis du går 500 kalorier i underskudd om dagen i én uke, skal du i teorien gå ned 500 gram. 

En kaffe mocca på en café kan inneholde 500 kalorier. Og hvis man forbrenner 2500 kalorier i løpet av dagen, ser du at én slik kaffe fort "spiser opp" kaloriene du burde få i deg i løpet av dagen. 

Hva spiser du i løpet av dagen? Vet du hvor mye kalorier ting inneholder? Jeg fikk sjokk da jeg startet å telle kalorier, da jeg hadde undervurdert hvor mye kalorier mat inneholdt. Når du har veid maten din en stund, lærer du å ta det på feelingen og ting blir lettere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt, men du må vite hvordan det fungerer, ta det seriøst, og være tålmodig. Finn ut hvor mange kalorier du trenger per dag for å opprettholde vekta du har nå, og trekk fra et antall som gir et vekttap på inntil 1% av vekten din per uke. Så trenger du å styre inntaket ditt. Da må du veie alt du inntar som har mer enn en ubetydelig mengde kalorier, og registrere det på ett eller annet vis. Det finnes gratis matdagbøker på nett. 

Noe som kan hjelpe, er å ikke fokusere på om hvorvidt enkelte matvarer betegnes som sunne eller usunne, men heller se på kostholdet under ett, og over tid. 

Anonymkode: bfe37...d8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange anbefaler å telle kalorier og føre regnskap over alt man spiser og slikt. Det kan sikkert funke for mange, men for meg har det aldri gått i lengden. 

Varige resultater fikk jeg først da jeg begynte med periodisk faste. Det vil si at jeg begrenser tiden jeg spiser i løpet av dagen til mellom 12 og 17. Det finnes flere varianter du kan sjekke ut hvis det er noe for deg.

Anonymkode: 12623...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber og jobber for å gå ned i vekt men allikevel går jeg bare på opp, vet ikke hva galt jeg gjør. Jeg spiser mye sunn mat, men også noe usunt, men ikke mye, jeg går en del i byen og slik og i butikker osv så jeg er i aktivitet. Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt? 

Å gå en del i byen og i butikker er ikke anset som høy aktivitet. Du forbrenner garantert ikke så mye kalorier som du tror. Du har fått gode råd her i tråden, les dem og forstå dem. Du klarer ikke gå ned i vekt når du ikke er i besittelse av noe som helst kunnskap om det. Men nå har vi det store internett hvor du kan søke informasjon. Vær kildekritisk og lær deg hva som skal til for at du skal gå ned i vekt, og hold fast ved det. Hjelper ikke si at du prøver hardt om du spiser usunt 6 dager i uka og sunt 1 dag. 

Anonymkode: aba37...192

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser mange anbefaler å telle kalorier og føre regnskap over alt man spiser og slikt. Det kan sikkert funke for mange, men for meg har det aldri gått i lengden. 

Varige resultater fikk jeg først da jeg begynte med periodisk faste. Det vil si at jeg begrenser tiden jeg spiser i løpet av dagen til mellom 12 og 17. Det finnes flere varianter du kan sjekke ut hvis det er noe for deg.

Periodisk faste er bare å spise kaloriene sine i et tidsrom, det er ingetnting magisk ved det annet enn at det blir lettere for mange siden de spiser 3 måltider a 500 kal istede for 6 måltider av 500 kal

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda skrev (34 minutter siden):

Periodisk faste er bare å spise kaloriene sine i et tidsrom, det er ingetnting magisk ved det annet enn at det blir lettere for mange siden de spiser 3 måltider a 500 kal istede for 6 måltider av 500 kal

Faste har mange flere fordeler enn kalorirestriksjon. Det senker for eksempel insulinnivået som gjør at man forbrenner mer kroppsfett.

Uansett skriver du jo selv at det er enklere for mange enn kaloritelling, som jo var hele poenget med mitt innlegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser ute på byen så spiser du sannsynligvis flere kalorier enn du forbrenner med god margin. Slapp gåing på senteret er ikke trening, du kan se på det som 0 trening. Løpe i 10 min er bedre enn å gå på byen i 2 timer. 

Spiser du 1 liten sjokolade spiser du like mye eller mer enn du har forbrent ved å gå. Det skal lite til før man spiser for mye, altså

Anonymkode: abbd3...941

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Faste har mange flere fordeler enn kalorirestriksjon. Det senker for eksempel insulinnivået som gjør at man forbrenner mer kroppsfett.

Uansett skriver du jo selv at det er enklere for mange enn kaloritelling, som jo var hele poenget med mitt innlegg. 

Dette gjelder kun om man faktisk faster, og da inntar kun vann i fasteperioden, noe mange faktisk ikke gjør. Noen fortsetter å drikke lettbrus, tygge tyggis og slike ting. Og den effekten du snakker om oppnår man ikke bare med 16 timers faste. Om jeg husker riktig begynner kroppen å forbrenne fett etter ca. 14 timers faste (og nå snakker vi FASTE, du spiser ikke en dritt, drikker kun vann), og etter 24 timer ketose. 

Jeg praktiserer faste selv men kjører 24 timer x 2 dager i uka. Funker fjell. 

Anonymkode: aba37...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å planlegge måltidene dine. Frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Tenk hva du liker å spise og regn kalorier pr. måltid. Hold deg til planen og ikke småspis mellom måltidene. 

Anonymkode: 022ff...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 0.28):

Skjønner deg. Jeg jobber 100% i en tung og fysisk jobb. Trener 2-3 dager i uken. Spiser ikke mye. Men vekta står stille eller går opp. 

Anonymkode: 53b83...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontroll over kalorier som drikkes? Cola og is-te er jo kjente kaloribomber, men hvis man tar et par kaffe latte med sirup hver dag, eller en daglig kaffe mocca av forskjellige slag, så får man fort i seg nok kalorier i løpet av en uke som tilsvarer en hel dags kaloribehov for en normal aktiv person. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fordelen med å telle kalorier i starten er for å få en oversikt. Å føle at man spiser "sunt" og "ikke for mye" hjelper ikke dersom vekten går opp. Da spiser du jo for mye uansett hva du føler. Så kan man finne beste strategi derfra.

Feks jeg spiser for store porsjoner, men har ikke hyppige måltider. Derfor hjelper det meg å telle kalorier i måltidene jeg spiser. Venninnen min småspiser gjennom hele dagen, så for henne så har hun bedre nytte av periodisk faste hvor hun avgrenser spisevinduet.

Men alle bør logge i en kort eller lengre periode for å gå ned i vekt.

Anonymkode: a42ad...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter kaloritelling. Jeg har gått ned 13 kg nå ved hjelp av det. Jeg teller ikke lenger, men det var et veldig godt verktøy i starten for å få en oversikt. Man blir fort veldig overasket over hvor mye kcal enkelte matvarer faktisk inneholder. Som en over nevner så er det overraskende mange kalorier i mye drikke f.eks. 

Kostholdet mitt nå er ikke slavisk sunn og kalorifattig mat, men jeg forstår at jeg må velge mindre porsjoner og at jeg ikke kan kose meg med både chips og smågodt både fredag og lørdag. 

Anonymkode: 36a39...756

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at kaloritelling kan virke overveldende, men det er veldig greit å begynne med for å få en viss oversikt over hvor mange kalorier de forskjellige matvarene faktisk inneholder. En god morgen-yoghurt (den vanlige, ikke den uten tilsatt sukker) inneholder f. eks. 300 kalorier. Hvis jeg slanker meg må jeg helst ligge på 1800 kalorier per dag. Altså hvis jeg spiser 6 God morgen-yoghurter på en dag så er det alt jeg kan spise den dagen. Satt på spissen, men man ser hvor lite av én matvare som skal til for å dekke dagsbehovet. 

Det er ikke dermed sagt at du må telle kalorier hele tiden, etter hvert får man en forståelse for hva man kan og ikke kan spise. Og støtter det med aktivitetsklokke, jeg har klokke som teller skritt. Da ser man virkelig hvor mye/lite man beveger seg i løpet av en dag. 

Skal man ned i vekt, må man ta noen grep. Det er hardt, men ingenting som er verdt det kommer lett :)

Anonymkode: 711c8...ac2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg slå et slag for å gå ned uten telling. Jeg ville ha minst mulig styr og har ikke regnet ut kalorier i noe. Så mer på sammensetning og mengde. Gått ned 19kg siden juni og er greit fornøyd.

Telling og beregning underveis er sikkert bra på alle måter. Men passet ikke for meg ☺️
Lykke til med veien videre, TS! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (4 timer siden):

Da får jeg slå et slag for å gå ned uten telling. Jeg ville ha minst mulig styr og har ikke regnet ut kalorier i noe. Så mer på sammensetning og mengde. Gått ned 19kg siden juni og er greit fornøyd.

Telling og beregning underveis er sikkert bra på alle måter. Men passet ikke for meg ☺️
Lykke til med veien videre, TS! 

Enig med deg, jeg hadde ikke orket å veie all mat for å ha stålkontroll på kaloriene.  Jeg spiser variert og sunt, og jeg spiser mye grønnsaker til alle måltider.  For meg fungerer det best med 3 måltider om dagen, da kan jeg spise solide måltider hver gang 😊 Vet at mange anbefaler små og hyppige måltider, gjerne 5-6 pr. dag, men det funker ikke for meg.

Anonymkode: b0ba1...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...