AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Jeg har 50% fast stilling, men jobber i gjennomsnitt ca 80% hver mnd. Er 100% alene med ett barn og mottar redusert overgangsstønad ved siden av lønna mi. Jeg har forbruks gjeld på ca 70 000, ellers ikke noen annen gjeld. Leier leilighet nå, men ønsker å kjøpe en dag. Bor på et sted hvor det ikke er så dyrt. Kan for eksempel kjøpe en 60-70 kvm rekkehusleilighet til 2,4 mill (bare et eksempel på ca hvordan prisene er i det området jeg bor i) Tror dere jeg har en sjanse? Jeg har enda ikke gått i banken, for jeg kvier meg litt. Jeg vet jo også at forbruksgjelda mi ødelegger en del. Men så leser jeg jo overalt at forbruksgjelda kan legges inn i boliglånet. Leiemarkedet er svindyrt og jeg betaler per dags ca. 9-9500 pr mnd i en 40 kvm leilighet, noe jeg har gjort i flere år alene med et barn. Så da klarer jeg jo å betjene et huslån på 9-10 000 kr. Har ikke mye egenkapital.. Har 40 000 på bsu. Noen tanker her? Anonymkode: 90c2a...f11
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Tviler på det. Du har ikke egenkapital, jobber redusert, har forbruksgjeld, alene med et barn. Du får nok ikke lån. Anonymkode: 8898f...2da 15
ErGlad Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 Du kan få lån i husbanken. Jeg ville prøvd der. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 Jeg tviler på at du får lån i vanlig bank. Om du ikke har EK må du ha kausjonist og låne hele summen. Din bsu dekker ikke kjøpsomkostninger en gang. Hadde du ikke hatt barn ville ca. 500 000 kr i årslønn vært nok for å få lån. Men siden du har barn vil de trekke fra mye på det du kan låne. Ergo må du tjene mer. Overgangsstønad er midlertidig inntekt, og de vil nok ikke regne med den. Det er heller ikke et godt tegn at du har prioritert å spare over å betale ned forbruksgjeld. Du får bare bake det inn i boliglånet om verdien på boligen er høyere enn lånet. Det spiller ingen rolle om du betaler mer i leie enn du ville betalt i boliglån. Å eie et rekkehus koster jo penger ved siden av lån, gjennomsnittlig 8000 kr i måneden (fellesutgifter til sameiet, vedlikehold, oppgraderinger, kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm, tv, internett etc.). Så søk i banken, få avslag, søk så i husbanken. Mulig du må betale ned forbruksgjelda først, og få nærmere 100% fast stilling. Det er strengt for en grunn. Du er alene med barn og har sårbar økonomi, du ønsker ikke å sitte med en bolig du ikke klarer å betale for etter en renteøkning. Anonymkode: 7a226...7c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Ja, bare spar litt penger først. Ha egenkapitalen i orden og jobb litt mer så får du lån. Anonymkode: 9374a...b64 1
Million Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 50% fast stilling, men jobber i gjennomsnitt ca 80% hver mnd. Er 100% alene med ett barn og mottar redusert overgangsstønad ved siden av lønna mi. Jeg har forbruks gjeld på ca 70 000, ellers ikke noen annen gjeld. Leier leilighet nå, men ønsker å kjøpe en dag. Bor på et sted hvor det ikke er så dyrt. Kan for eksempel kjøpe en 60-70 kvm rekkehusleilighet til 2,4 mill (bare et eksempel på ca hvordan prisene er i det området jeg bor i) Tror dere jeg har en sjanse? Jeg har enda ikke gått i banken, for jeg kvier meg litt. Jeg vet jo også at forbruksgjelda mi ødelegger en del. Men så leser jeg jo overalt at forbruksgjelda kan legges inn i boliglånet. Leiemarkedet er svindyrt og jeg betaler per dags ca. 9-9500 pr mnd i en 40 kvm leilighet, noe jeg har gjort i flere år alene med et barn. Så da klarer jeg jo å betjene et huslån på 9-10 000 kr. Har ikke mye egenkapital.. Har 40 000 på bsu. Noen tanker her? Anonymkode: 90c2a...f11 Du nevner ikke med ett ord hva du faktisk tjener i kroner? 80% stilling, ja, men hva tjener du pr mnd eller pr år brutto egentlig? Man kan jo ikke bake forbruksgjeld inn i et boliglån, når man ikke engang har den pliktige 15% i egenkapital. Du trenger 360 000 kr i egenkapital for å låne 2,4 mill, dersom du skal låne i en vanlig bank. Og det er vel uoppnåelig. Du mangler ganske mye i egenkapital og jobber ikke engang 100%, samt at du har ett barn. Dette er ting som trekker ned på summen du får lov å låne. Men du har en viss mulighet i Husbanken. De gir lån til folk som er "varig vanskeligstilte" - er du det? Er det noen grunn til at du bare jobber 50-80%? Helsa? Eller bare dårlig arbeidsmarked, eller barnet ditt? Da er du i så fall ikke "varig vanskeligstilt" fordi barnet er ikke lite for bestandig, og du faller dermed ikke i lånegruppen Husbanken låner ut penger til. Men det er lov å prøve seg. Husbanken krever at man har fått avslag på lån i minst to vanlige banker først, før man søker lån hos dem (det sto nederst på en kravliste jeg leste på Husbankens nettsider den gangen jeg vurderte lån derfra for 4 år siden). Så søk hos et par banker, ta vare på avslaget så du kan dokumentere det i Husbanken, og prøv der. PS! Kan du si navnet på kommunen du bor i? Tenkte jeg skulle google litt for deg LES litt her så lenge: https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Endret 1. desember 2020 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 23 minutter siden, Million said: Du nevner ikke med ett ord hva du faktisk tjener i kroner? 80% stilling, ja, men hva tjener du pr mnd eller pr år brutto egentlig? Man kan jo ikke bake forbruksgjeld inn i et boliglån, når man ikke engang har den pliktige 15% i egenkapital. Du trenger 360 000 kr i egenkapital for å låne 2,4 mill, dersom du skal låne i en vanlig bank. Og det er vel uoppnåelig. Du mangler ganske mye i egenkapital og jobber ikke engang 100%, samt at du har ett barn. Dette er ting som trekker ned på summen du får lov å låne. Men du har en viss mulighet i Husbanken. De gir lån til folk som er "varig vanskeligstilte" - er du det? Er det noen grunn til at du bare jobber 50-80%? Helsa? Eller bare dårlig arbeidsmarked, eller barnet ditt? Da er du i så fall ikke "varig vanskeligstilt" fordi barnet er ikke lite for bestandig, og du faller dermed ikke i lånegruppen Husbanken låner ut penger til. Men det er lov å prøve seg. Husbanken krever at man har fått avslag på lån i minst to vanlige banker først, før man søker lån hos dem (det sto nederst på en kravliste jeg leste på Husbankens nettsider den gangen jeg vurderte lån derfra for 4 år siden). Så søk hos et par banker, ta vare på avslaget så du kan dokumentere det i Husbanken, og prøv der. PS! Kan du si navnet på kommunen du bor i? Tenkte jeg skulle google litt for deg LES litt her så lenge: https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Dette stemmer nok dessverre. Har du bil TS? Anonymkode: 4feb1...36c
tirben Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 (endret) http://www.e-pages.dk/aftenposten/90668/article/1256002/22/1/render/?token=ad488558b32497499ee5e7f1db1a0bc3&vl_app_id=no.aftenposten.reader&vl_app_version=6.8.6&vl_platform=android I følge dette, så kan det være mulig. Kontakt Husbanken og sjekk om du har mulighet for å få startlån. Endret 1. desember 2020 av tirben
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Tøm BSU og betal ned på forbrukslånet, prøv å få 100% stilling,. Deretter setter du opp budsjett og betaler ned resten av forbrukslånet. Det burde du få til på 1 år. Jeg tenker også at husbanken kan være et godt alternativ for deg, men du bør kvitte deg med forbrukslånet så fotmsom mulig hvis det skal gå rundt økonomisk. Anonymkode: 983e3...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 Sosialt skrev (12 timer siden): Du kan få lån i husbanken. Jeg ville prøvd der. Tviler på at hun får startlån med kredittgjeld. Gjeld kan bakes inn i eksisterende lån men ikke ett nytt lån. Anonymkode: bef9a...9fa
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tviler på at hun får startlån med kredittgjeld. Gjeld kan bakes inn i eksisterende lån men ikke ett nytt lån. Anonymkode: bef9a...9fa https://husbanken.no/tilskudd/refinansiering/ Anonymkode: bef9a...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har 50% fast stilling, men jobber i gjennomsnitt ca 80% hver mnd. Er 100% alene med ett barn og mottar redusert overgangsstønad ved siden av lønna mi. Jeg har forbruks gjeld på ca 70 000, ellers ikke noen annen gjeld. Leier leilighet nå, men ønsker å kjøpe en dag. Bor på et sted hvor det ikke er så dyrt. Kan for eksempel kjøpe en 60-70 kvm rekkehusleilighet til 2,4 mill (bare et eksempel på ca hvordan prisene er i det området jeg bor i) Tror dere jeg har en sjanse? Jeg har enda ikke gått i banken, for jeg kvier meg litt. Jeg vet jo også at forbruksgjelda mi ødelegger en del. Men så leser jeg jo overalt at forbruksgjelda kan legges inn i boliglånet. Leiemarkedet er svindyrt og jeg betaler per dags ca. 9-9500 pr mnd i en 40 kvm leilighet, noe jeg har gjort i flere år alene med et barn. Så da klarer jeg jo å betjene et huslån på 9-10 000 kr. Har ikke mye egenkapital.. Har 40 000 på bsu. Noen tanker her? Anonymkode: 90c2a...f11 du har ikke de beste sjansene med så lite i egenkapital og kun 50% jobb. banken tar ikke hensyn til at du gjennomsnitt jobber 80% om kontrakten din er på 50%. 70.000 i forbrukslån trekker også ned så nei jeg ser ikke at du skal få lån til bolig nå Anonymkode: d0609...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 om du har jobbet 80% i snitt i mer enn 3 mnd har du krav på fast kontrakt 80%. Start med å krev det. Du får kjøpe for 5x inntekten din (Lønn, barnetrygd osv) - gjelden. Så da er det bare å regne ut hva du får i lån. Anonymkode: c1113...808 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): om du har jobbet 80% i snitt i mer enn 3 mnd har du krav på fast kontrakt 80%. Start med å krev det. Du får kjøpe for 5x inntekten din (Lønn, barnetrygd osv) - gjelden. Så da er det bare å regne ut hva du får i lån. Anonymkode: c1113...808 Det tror jeg du må komme med kilde på. Anonymkode: a0a42...d9d 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): om du har jobbet 80% i snitt i mer enn 3 mnd har du krav på fast kontrakt 80%. Start med å krev det. Du får kjøpe for 5x inntekten din (Lønn, barnetrygd osv) - gjelden. Så da er det bare å regne ut hva du får i lån. Anonymkode: c1113...808 ikke uten startskapital Anonymkode: d0609...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): om du har jobbet 80% i snitt i mer enn 3 mnd har du krav på fast kontrakt 80%. Start med å krev det. Du får kjøpe for 5x inntekten din (Lønn, barnetrygd osv) - gjelden. Så da er det bare å regne ut hva du får i lån. Anonymkode: c1113...808 det er forresten de siste 12 månedene. ikke 3 måneder.. Anonymkode: d0609...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Å eie koster mye mer enn å leie. Hvordan ser budsjettet ditt ut når du legger til kostnadene ved å eie? Anonymkode: e8632...011
Trine bb Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 Jeg har 300.000 i egenkapital , ett barn , fast jobb , null gjeld. Jeg tjener ca 25.000 i mnd. Jeg fikk ikke lån. Lykke til.
Nymerïa Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tøm BSU og betal ned på forbrukslånet Anonymkode: 983e3...9d0 Nei, da mister du skattefordelen. Men brukeren har rett i at det forbrukslånet må du kvitte deg med. Et lån på 70 000kr burde du få til å betale ned relativt fort. Jeg tror du vil stille mye sterkere hos banken hvis de ikke må forholde seg til at du er en person som tar opp forbrukslån.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #20 Skrevet 2. desember 2020 TS her, takk for mange gode, saklige svar 1. Jeg har en lett funksjonshemming som gjør at jeg ikke kan ta hvilken som helst jobb, så det er grunnen til at jeg ikke har så lett for å få meg jobb heller. Men jeg kan jobbe 100% i det yrket jeg er i nå, men som 100% alenemor kan jeg ikke jobbe 100% turnus. Da blir jeg borte mange kvelder pr uke og det er vanskelig mtp. barnepass og så vil jeg ikke være så mye borte fra barnet mitt når h*n fortsatt er liten. Jeg jobber i tillegg hver tredje helg også. 2. Jeg tjener ca. 18 000 i mnd etter skatt. Men med overgangsstønad, barnebidrag og barnetrygd har jeg en inntekt på ca. 26 000 pr mnd (etter skatt) 3. Jeg ønsker ikke å tømme BSUen. Det er en dårlig ide.. men jeg prøver så godt jeg kan å betale ned på forbruksgjelda, men det er ikke høye beløp jeg klarer å betale da jeg har en husleie, strøm, andre utgifter å betale også. Lever ganske stramt. Jeg får bare fortsette å betale ned på gjelda og jobbe mest mulig og så har jeg allerede en stund prøvd å finne meg en jobb som kun innebærer jobb på dagtid, for da kan jeg gå opp til 100% fast. Anonymkode: 90c2a...f11 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå