Gå til innhold

Hvordan pusser man opp


Gjest Hobbysnekkern

Anbefalte innlegg

Gjest Hobbysnekkern

Hei! Nå må jeg søke hjelp hos dere igjen.

Hvordan maler man et rom, og hva trenger man av utstyr? Rommet består av malt tapet og litt panel samt listverk som må males.

Mitt forslag til fremgangsmåte?:

1. Kviste der det er behov. Hvor mange ganger?

2. Pusse med fint sandpapir der det er ujevnheter.

3. Sparkle der det er hull og pusse etterpå.

4. Vaske med salmiakk og la det tørke.

5. Dekke gulvet med papir.

6. Male tapetserte vegger. Skal jeg bruke vannbasert eller oljebasert? Hvilket utstyr?

7. Male på malt panel.Skal jeg bruke vannbasert eller oljebasert? Hvilket utstyr? Noen tips om hvordan få dette pent?

8. Male vinduer/ lister. Tape først. Bør jeg bruke vannbasert eller oljebasert maling? Noen spesiell teknikk eller kost jeg skal bruke for å få dette fint?

9. Hvor lenge vente mellom hvert strøk?

10. Bør jeg gjøre veggene helt ferdig med andre strøket før jeg begynner med vinduer og listverk?

Blir så utrulig glad for hjelp for jeg gruer meg å male :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hobymaleren

P.6. Tapeserte vegger bruker man anligvis vannbasert.

7. på panel vil jeg brukt oljebasert.

8. Vinduer bruker du oljebasert. Lurt å vente 24 t mellom hvert strøk.

10. gjør vegger ferdig før du begynner på listverk.

synes du har planlagt godt,men alt du spør om får du råd om hos farvhandleren når du handler inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Mitt forslag til fremgangsmåte?:

1. Kviste der det er behov. Hvor mange ganger? gjorde ikke vi.

2. Pusse med fint sandpapir der det er ujevnheter. hvor? på tapeten? da blir det jo hull da?

3. Sparkle der det er hull og pusse etterpå. Ja, det må du jo  :)

4. Vaske med salmiakk og la det tørke. Vi vasket hele rommet helt først med salmiakk, og så støvsugde igjen vi etter at vi hadde pusset sparkel.

5. Dekke gulvet med papir. Eller du kan bruke plast som de har på rull f.eks hos maxbo.

6. Male tapetserte vegger. Skal jeg bruke vannbasert eller oljebasert? Hvilket utstyr? Vannbasert heftgrunn først, før vannbasert maling som lady 10. Av helsemessige grunner bør man ikke male med oljebasert maling inne hvis ikke det er helt nødvendig pga stor slitasje, f.eks på kjøkkenet. Mange anbefaler alltid oljebasert maling uansett, men i følge maxbo var bruken av oljebasert sterkt overdrevet, det er ikke nødvendig.

7. Male på malt panel.Skal jeg bruke vannbasert eller oljebasert? Hvilket utstyr? Noen tips om hvordan få dette pent? Hvis veggen er malt med oljebasert maling fra før av, må du bruke oljebasert igjen, hvis ikke, bruk vannbasert. Mal med rulle, og bruk en ganske liten pensel i mellom plankene. Forlengerskaft til rulla anbefales

8. Male vinduer/ lister. Tape først. Bør jeg bruke vannbasert eller oljebasert maling? Noen spesiell teknikk eller kost jeg skal bruke for å få dette fint? Jeg brukte samme penselen på listene som på vinduet jeg. Brukte samme malingen som på veggen, ellers kan du jo alltids kjøpe spesiell maling til lister og vinduer, men det gikk da fint med den vanlige. Grunnet først jeg da. Penselen: En ganske smal oval en. (25 kanskje?) Bare malte i vei, maskerte vinduet da

9. Hvor lenge vente mellom hvert strøk? Det står på malingsboksen hvor lang tørketid malingen har, når den er støvtørr og når den kan males over. Tok ett strøk per dag jeg

10. Bør jeg gjøre veggene helt ferdig med andre strøket før jeg begynner med vinduer og listverk? Da jeg malte veggen kom det maling på lista fordi jeg kom borti med rulla, fordi jeg ikke tok av listene. Så fort jeg var ferdig med en vegg, gikk jeg derfor over og malte lista med en gang.

Jeg er ingen oppussingsekspert, men jeg har da klart å pusse opp to rom nå i sommer, malt på tapet og panel som du. Ble så fint så, fint nok for meg ihvertfall.

Noen råd fikk du ihvertfall :)

ps. skal du male taket, gjør det før du begynner på veggene.

skal du legge nytt gulv, gjør det til slutt. Ta også av gamle gulvlister i dette tilfellet, før du begynner å male veggene. nye lister må man som regel ha når man legger nytt gulv.

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...