Gå til innhold

Lærere frykter julekarantene. De er slitne, redde og stressa.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange lærere er stressa, slitne og de er redd for å bli smittet av covid-19. De er også bekymret for å havne i karantene til jul.  Det er ikke bra smittevern på skolene. Kunnskapsministeren uttrykker *forståelse* , men gjør lite med det.  Lærere står tett i tett hver dag ,og det er ikke påbud om munnbind der engang, selv om det er Norges mest folketette arbeidsplass. Går man til fysio eller tannlege feks så møtes man med munnbind og strenge regler osv osv. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zglvo1/laerere-frykter-julekarantene-i-knestaaende-av-slitasje-stress-og-smittefrykt

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg forstår de selvfølgelig. Det er mange som er slitne, de er ikke alene om det. 

Jeg ser de sammenligner seg med tannleger, men de står virkelig ikke oppi munnen med ansiktet så tett hvor det spruter fra munnen til kundene. De har på munnbind og visir, men de har ikke på seg smittefrakk. Så de er rimelig mottakelig for smitte de også. Det er en urimelig sammenligning. 

På sykehus og sykehjem står helsearbeidere oppi alle kroppsåpninger på pasienter så det er flere som står i fare for å bli smittet. I motsetning til disse så fikk lærerne lenger pause enn disse i  sommer og de får lenger juleferie enn de fleste. 

Så vi er mange som kan havne i karantene i julen. 

Er sikker på at det er mange som har jobbet på sykehjem med mye smitte som kunne tenke seg lenger juleferie også. 

Endret av Atheena
Skrevet (endret)
Atheena skrev (4 minutter siden):

Jeg ser de sammenligner seg med tannleger, men de står virkelig ikke oppi munnen med ansiktet så tett hvor det spruter fra munnen til kundene. De har på munnbind og visir, men de har ikke på seg smittefrakk. Så de er rimelig mottakelig for smitte de også. Det er en urimelig sammenligning. 

Jeg skjønner hva du mener. Men lærere er veldig utsatt for smitte. I Oslo feks er det munnbind  påbud på tbane, buss , butikk osv. Men på skolen har de en flaske med håndsprit.. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 10
Skrevet

Liten støtte i FHI sine tall for at lærere er spesielt utsatte:
https://www.fhi.no/contentassets/33240a54e1df42dda18cdc299408b1c7/yrker-og-covid-19_3nov.png?preset=mainbodywidth

Mer smitte blant både buss- og trikkesjåfører og butikkmedarbeidere.

Uten å være negativ til munnbind tror jeg mange overdriver betydningen her voldsomt. FHI skriver:
"Randomiserte studier gjennomført utenfor helse-institusjoner tyder på at medisinske munnbind har en liten beskyttende effekt. Det finnes ingen pålitelig dokumentasjon for effekten av ikke-medisinskemunnbind brukt i samfunnet."

Ellers kan man jo merke seg lite smitte blant de som jobber på treningssentre. Tallene ser ut til å være på Mette Kalagers side her.

• Liker 25
Skrevet
Fungerende skrev (2 minutter siden):

Mer smitte blant både buss- og trikkesjåfører og butikkmedarbeidere.

Uten å være negativ til munnbind tror jeg mange overdriver betydningen her voldsomt. FHI skriver:
"Randomiserte studier gjennomført utenfor helse-institusjoner tyder på at medisinske munnbind har en liten beskyttende effekt. Det finnes ingen pålitelig dokumentasjon for effekten av ikke-medisinskemunnbind brukt i samfunnet."

Ellers kan man jo merke seg lite smitte blant de som jobber på treningssentre. Tallene ser ut til å være på Mette Kalagers side her

Nå har jo FHI sagt ganske mye rart siden februar da..  Men selvfølgelig sier det seg selv at man er smitteutsatt i de yrkene. 

• Liker 8
Skrevet
Atheena skrev (1 time siden):

Jeg forstår de selvfølgelig. Det er mange som er slitne, de er ikke alene om det. 

På sykehus og sykehjem står helsearbeidere oppi alle kroppsåpninger på pasienter så det er flere som står i fare for å bli smittet. I motsetning til disse så fikk lærerne lenger pause enn disse i  sommer og de får lenger juleferie enn de fleste. 

Så vi er mange som kan havne i karantene i julen. 

Er sikker på at det er mange som har jobbet på sykehjem med mye smitte som kunne tenke seg lenger juleferie også. 

Har du noen gang blitt nyst opp i ansiktet? Spytta på? Elever med snottete nese de tørker av på genseren?

Det har jeg, ig jeg opplever daglig elever som hoster og nyser mindre enn 1 meter fra meg.

Ja, vi er dødsslitne!!

• Liker 22
Gjest solavskjerming
Skrevet
Fortauet skrev (4 minutter siden):

Har du noen gang blitt nyst opp i ansiktet? Spytta på? Elever med snottete nese de tørker av på genseren?

Det har jeg, ig jeg opplever daglig elever som hoster og nyser mindre enn 1 meter fra meg.

Ja, vi er dødsslitne!!

Men er det noen som ikke er slitne og lei? Tror de aller aller fleste er drittlei hele opplegget, og gladelig kunne tatt seg en mnd ferie. Men hjelper det å klage?!

Skrevet (endret)
Fortauet skrev (32 minutter siden):

Ja, vi er dødsslitne!!

Det er mange syke pasienter som både hoster og nyser tett på en når man jobber på sykehus. Det er en del av å være syk. Når man eks intuberer syke mennesker eller må ned i en tracheostomi for å suge opp slim kommer det spytt ut i hele rommet. 

Det var en helsefagarbeider på Nordseterhjemmet som ble bitt i fingeren og spyttet på av covid-smittet  beboer, sto i avisen. 

Jeg har fått fostervann over bena, benstøv fra borring på hjerneskalle (alle som sto rundt var fulle av det over hele seg, var like mye som når du sliper gulvet), blod, spytt, tiss, bæsj, Har stukket meg på nål som har vært i pasient, røyk fra diatermi som inneholder røyk med brent menneskekjøtt for å nevne noe. 

Du kommer aldri til å kunne konkurrere  med en sykepleier på dette område. Det er heldigvis ingen konkurranse heller. 

Endret av Atheena
Skrevet
Snefriid skrev (7 timer siden):

Buhuu. Er så dritt lei av å høre om slitne lærere. Jeg er sliten jeg og, det er ikke akkurat digg å gå med munnbind hver dag i 8 timer. Vi i helsevesenet, transport og butikk må i tillegg jobbe i jula mens dere slitne lærere faktisk får fri! Slutt å syt. Vi jobber lange dager og mye overtid vi andre og. 

Nå får jeg nok mye pes, men var litt godt å få det ut.  

Dette er vel gjerne yrker som får betalt for å jobbe overtid? Det får sjeldent en lærer. Den ekstra ferien du snakker om er i grunn avspasering for ekstra arbeid som allerede gjøres i et normalår. 

• Liker 32
Skrevet

Jeg tror lærerne deler denne bekymringen med foreldre med barn i skolen. Det hadde vært veldig trist for familier å måtte være i karantene i julen. Heldigvis peker pilene riktig vei, så risikoen er lavere nå enn for noen uker siden. Det er også noen uker til jul, så er vi heldig (og pliktoppfyllende) kan risikoen reduseres ytterligere. Men det kunne gjerne vært frivillig oppmøte siste uken før jul om hjemmeskole utgår. Jeg vet flere enn meg har synes det har vært bra, men ser selvsagt problemet med de utsatte barna som gruer seg til jul. Kanskje lærere og andre burde være ekstra på banen i disse ukene for å fange opp disse barna? Det er dessverre mange barn som gruer seg til jul.

Skrevet
Atheena skrev (8 timer siden):

Det er mange syke pasienter som både hoster og nyser tett på en når man jobber på sykehus. Det er en del av å være syk. Når man eks intuberer syke mennesker eller må ned i en tracheostomi for å suge opp slim kommer det spytt ut i hele rommet. 

Hvordan får dere spytt i hele rommet? Jobbet lenge med én person som fikk trach (jobbet med hen på sykehuset og hjemme i flere mnd), var ikke snakk om å få masse spytt i hele rommet? Man suger opp slim ja, kvalmt ja, men aldri opplevd masse spytt annet enn det jeg «sugde» opp? 

Gjest Atheena
Skrevet
Example skrev (6 timer siden):

Dette er vel gjerne yrker som får betalt for å jobbe overtid? Det får sjeldent en lærer. Den ekstra ferien du snakker om er i grunn avspasering for ekstra arbeid som allerede gjøres i et normalår. 

Forskjellen er nok at mange som jobber innen helse må enten jobbe jul eller nyttår. Tror nok de fleste gir beng i helligdagstillegget om de kunne fått fri. Vi har heller ikke krav om mer enn 3 uker sammenhenger ferie på sommeren. Vi må også jobbe overtid og da det ofte er manko på folk får man sjeldent avspasere. Spesielt blir dette et mer prekært behov etter man  selv har fått familie. 

Gjest Atheena
Skrevet
Absurdah skrev (6 timer siden):

Hvordan får dere spytt i hele rommet? Jobbet lenge med én person som fikk trach (jobbet med hen på sykehuset og hjemme i flere mnd), var ikke snakk om å få masse spytt i hele rommet? Man suger opp slim ja, kvalmt ja, men aldri opplevd masse spytt annet enn det jeg «sugde» opp? 

Kommer ut aerosoler i hele rommet ved flere slike prosedyrer. Spesielt ved CPAP behandling og bronkioskopi. 

Skrevet
Atheena skrev (2 timer siden):

Forskjellen er nok at mange som jobber innen helse må enten jobbe jul eller nyttår. Tror nok de fleste gir beng i helligdagstillegget om de kunne fått fri. Vi har heller ikke krav om mer enn 3 uker sammenhenger ferie på sommeren. Vi må også jobbe overtid og da det ofte er manko på folk får man sjeldent avspasere. Spesielt blir dette et mer prekært behov etter man  selv har fått familie. 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at det kan være vanskelig, men man får betalt for overtiden. Som lærer sitter man ganske mange kvelder, helger og ferier og jobber uten at det gir noe mer på lønnslippen. Det er greit det, fordi arbeidsavtalen vår gir oss avspasering for en del av dette. Da får man fri i julen og andre deler av året. 

Problemet er at det en ganske udefinerbar pott dette her. Det er gjerne mye vurderingsarbeid, rapportering og planlegging som går inn her. Nå øker det på alle punkter. Møtetid som tidligere ble brukt til noe av dette blir brukt til smittevernsplanlegging, nye læreplaner kommer ut samtidig. Så ledelsen på skolen vår blant annet mener jo at vi skal bruke av ubunden tid til en del ting som det tidligere ble brukt til noe av dette. Samtidig får man flere oppgaver i bunden tid, hvor man gjerne hadde mulighet til å rekke andre ting. Det kan for eksempel være å møte tidligere i klasserommet før timer, gi håndsprit til elever før skolen, vaske kontaktpunkter osv. 

Totalt ender det med at ting jeg og andre lærere fikk gjort i arbeidstiden på jobb blir nå gjort på kveldstid. 

Det er jo ikke akkurat noe nytt. Stadig nye ting tilfaller lærerene, og særlig kontaktlærere. Kompensasjon i tid og penger for den posten er ikke i nærheten av å dekke opp til behovet for faktisk arbeid og forventninger. 

En del andre yrkesgrupper spør gjerne om lærere og deres ferie, men da spør jeg tilbake, hvor mange av dere er villige til å jobbe gratis uten å bli kompensert for det i penger eller avspasering? Vil man ta ferien fra lærerne, må resten av dere betale for det i form av økte kostnader i lønn. 

• Liker 21
Skrevet

Lærer her...ikke enig. Men bor i smittefri kommune. Skjønner de som bor i områder med betydelig smitte, men er sterkt mot nasjonal "nedstenging" igjen. 

To og en halv uke igjen, hold ut! :) mange har det mye verre, helsepersonell, butikkmedarbeidere, etc...

• Liker 18
Skrevet
Fortauet skrev (17 timer siden):

Ja, vi er dødsslitne!!

Jeg er også sliten. Mens læreren til mitt barn hadde 1(!) skypesamtale med hvert barn under hele nedstengningen i mars/april, hadde jeg 100% stilling i hjemmekontor med et skolebarn å undervise, samt et barnehagebarn å underholde. Jeg kan garantere at jeg er mer sliten enn læreren til barnet mitt! Det er ikke mer synd i lærere enn andre, vi er alle lei.

• Liker 25
Skrevet
Snabeltann skrev (45 minutter siden):

Lærer her...ikke enig. Men bor i smittefri kommune. Skjønner de som bor i områder med betydelig smitte, men er sterkt mot nasjonal "nedstenging" igjen. 

To og en halv uke igjen, hold ut! :) mange har det mye verre, helsepersonell, butikkmedarbeidere, etc...

Det er lett å si i et område med lite smitte. Jeg tror ikke de av oss som jobber i områder med høyt smittetrykk og rødt nivå får spesielt mye ut av å høre «Hold ut, det er andre som har det verre!» fra kollegaer som jobber i kommuner uten smitte. 

I områder med mye smitte er det en veldig reell mulighet for at både lærere og elever ender opp med å sitte i karantene i jula. Når det først har begynt å rulle og gå, så er man knapt ute av karantene før man ryker inn i neste. Og jeg synes faktisk at lærere, men også elever og familiene deres, bør slippe karantene-jul på toppen av denne dritthøsten. For dette har vært seigt for alle parter. Da er det like greit å se på skoleruta i de områdene det gjelder. Det er snakk om noen få dager fra eller til som kan sikre at alle parter i hvert fall får en grei juleferie til å hente seg inn. 

• Liker 12
Gjest Atheena
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe problem med å forstå at det kan være vanskelig, men man får betalt for overtiden. Som lærer sitter man ganske mange kvelder, helger og ferier og jobber uten at det gir noe mer på lønnslippen. Det er greit det, fordi arbeidsavtalen vår gir oss avspasering for en del av dette. Da får man fri i julen og andre deler av året. 

Problemet er at det en ganske udefinerbar pott dette her. Det er gjerne mye vurderingsarbeid, rapportering og planlegging som går inn her. Nå øker det på alle punkter. Møtetid som tidligere ble brukt til noe av dette blir brukt til smittevernsplanlegging, nye læreplaner kommer ut samtidig. Så ledelsen på skolen vår blant annet mener jo at vi skal bruke av ubunden tid til en del ting som det tidligere ble brukt til noe av dette. Samtidig får man flere oppgaver i bunden tid, hvor man gjerne hadde mulighet til å rekke andre ting. Det kan for eksempel være å møte tidligere i klasserommet før timer, gi håndsprit til elever før skolen, vaske kontaktpunkter osv. 

Totalt ender det med at ting jeg og andre lærere fikk gjort i arbeidstiden på jobb blir nå gjort på kveldstid. 

Det er jo ikke akkurat noe nytt. Stadig nye ting tilfaller lærerene, og særlig kontaktlærere. Kompensasjon i tid og penger for den posten er ikke i nærheten av å dekke opp til behovet for faktisk arbeid og forventninger. 

En del andre yrkesgrupper spør gjerne om lærere og deres ferie, men da spør jeg tilbake, hvor mange av dere er villige til å jobbe gratis uten å bli kompensert for det i penger eller avspasering? Vil man ta ferien fra lærerne, må resten av dere betale for det i form av økte kostnader i lønn. 

Det er absolutt forståelig. Jeg skjønner godt at dere er slitne. Men dere har ihvertfall hatt en pause på nesten 2 måneder i sommer og i starten kunne dere ha hjemmekontor med hjemmeskole. 

Dere har stått i det nå i litt over 3 måneder og så får dere en pause igjen nå i julen. 

Vi er nok mange som trenger lenger juleferie i år. Men tar dere lenger ferie kan det gå ut over mange barn. Personlig vil mine barn da måtte være veldig mye alene hjemme fordi jeg jobber innen helse. 

Arbeidet dere har gjort settes umåtelig pris på. Jeg er dypt takknemlig  ovenfor lærerne til barna mine. 

Skrevet

Lærere kan da holde en meter avstand? Og de kan da bruke visir om de ønsker det? Pandemien er utfordrende for alle, og jeg ser ikke på lærere som de mest utsatte eller de som trenger mest støtte og hjelp i første omgang. Tror jeg så tall om smittede, og nesten ingen av syke lærere var blitt smittet på arbeidsplassen.

• Liker 8
  • Opprett ny...