AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Jeg har en venninne (vi er begge i 30 årene) og hun er en av de som er kjempe glad i jul og spesielt gaver. Hun snakker så mye om gaver og forventninger til jul at jeg kjenner meg bare Mer stresset og urolig, med tanke på at jeg både er ufør og ikke så veldig glad i jul på grunn av dårlige opplevelser rundt jul i oppveksten. Vi møtes ca 1 gang per uke, og nå har det vært snakk om jul og disse gavene og ønskelisten hennes i ukesvis... jeg har prøvd så godt jeg kan å si at jeg har såpass dårlig råd at jeg bare har tenkt å kjøpe til de jeg skal feire med i år, altså familien min på 4 (moren min, mannen hennes og 2 søsken) Og føler det er mer enn nok, og at jeg da heler kjøper gaver til venninner når de har bursdag. Men det virker ikke som hun har tatt dette «hintet» eller hørt på meg, for vi møttes sist nå i helgen og da ga hun meg en julegave og sa «den har jeg brukt MYE penger på!».... huff! Er det jeg som ikke klarer å være direkte nok, eller overkjører hun meg og ikke tar hensyn slik jeg føler det? Det eneste jeg sitter igjen med nå er en følelse av at jeg må kjøpe noe, og da noe som koster litt (typ rundt 500) og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med dette? Hva hadde du gjort, eller sagt? Anonymkode: 91d33...69d 1
solmåneogstjerner Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 'Jeg har sagt at jeg ikke kan kjøpe julegaver i år' Forstår på en måte at du føler deg presset, men det er helt greit å stå i mot. 11
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): 'Jeg har sagt at jeg ikke kan kjøpe julegaver i år' Forstår på en måte at du føler deg presset, men det er helt greit å stå i mot. Takk for svar, jeg ble ganske målløs da hun likevel ga meg en gave og presterte med å si at hun hadde brukt mye penger på den... er det evt bedre å kjøpe noe billig til henne, eller bare la være og «påminne» om at jeg rett og slett ikke har råd? Anonymkode: 91d33...69d 3
solmåneogstjerner Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, jeg ble ganske målløs da hun likevel ga meg en gave og presterte med å si at hun hadde brukt mye penger på den... er det evt bedre å kjøpe noe billig til henne, eller bare la være og «påminne» om at jeg rett og slett ikke har råd? Anonymkode: 91d33...69d Jeg ville kanskje 1. Gitt en liten godtepose 2. Ikke gitt noe - og sagt det jeg sa tidligere 😊 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, jeg ble ganske målløs da hun likevel ga meg en gave og presterte med å si at hun hadde brukt mye penger på den... er det evt bedre å kjøpe noe billig til henne, eller bare la være og «påminne» om at jeg rett og slett ikke har råd? Anonymkode: 91d33...69d Jeg hadde latt vær, og sagt beklager, men som jeg har sagt så har jeg faktisk ikke råd i år. Hun blir sikkert sur, men dette er hennes feil som ikke lytter. Kjenner typen, det er bare meg meg meg... Anonymkode: ff9f4...bbf 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 Jeg ville sagt til henne noe sånt som: "Som nevnt tidligere så har jeg ikke så god råd for tiden, så jeg har ikke mulighet til å kjøpe gaver til noen utenfor nærmeste familie. Tusen takk for gaven og at du tenkte på meg, men vil du gjerne ha den tilbake? Så kan du gi den til noen som har mulighet til å gi deg tilsvarende gave tilbake." Anonymkode: 2402a...5d4 9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #7 Skrevet 30. november 2020 Takker så mye for svarene jeg har fått jeg er en som ofte får dårlig samvittighet og føler at jeg ikke strekker til, så dette med press på gaver når man ikke har så god råd er mildt sagt stressende... men jeg tenker at jeg kommer til å si «tusen takk for gaven, men jeg hadde som sagt ikke råd til å kjøpe noe til deg dessverre, så håper du skjønner det» og bare gi noe lite, noe julegodis for eksempel... blir hun sur så får hun bare bli sur, jeg kan ikke blakke meg helt når jeg så og si er blakk fra før Anonymkode: 91d33...69d 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 Åpne gaven fra henne, pakk den inn i nytt papir, og gi henne gaven fra deg. På julaften så skriver du en melding «Haha, for et sammentreff! Hvem skulle trodd det? Tusen takk for gaven!». Anonymkode: 86117...db1 5
Kokeshi Skrevet 30. november 2020 #9 Skrevet 30. november 2020 Da hadde jeg svart at du setter stor pris på gaven og omtanken, og skjønner at hun har brukt mye penger, men at du, som du har forklart henne, ikke har mulighet til å gi tilsvarende. 1
Tendus Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 (endret) Jeg ville bitt i det sure eplet og kjøpt en gave til 500kr selv om det hadde blakka meg helt. Og så være 100% på før neste jul på å si til henne at du ikke vil gi julegave lengre... Evt kan du kanskje si at du ikke har råd til å ta imot gaven fordi du ikke har råd til å kjøpe? Endret 30. november 2020 av Tendus
Hengebuksvinet Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 Jeg har tro på å være ekte og ærlig. Hadde kjøpt en god håndkrem (eller noe annet lite), og heller lagt litt hjerte i kortet.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 Kan du ikke gi en koselig opplevelse dere kan gjøre sammen? Tur i skogen med bål og gløgg/rødvin eller lignende? Anonymkode: dd1b7...631 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 Pakk inn en stor plate med sjokolade og gi den som gave. Du skal ikke la deg presse til å kjøpe noe du ikke har planlagt å kjøpe. Hun skjønner nok tegningen - men til neste år kan du si rett ut: jeg kommer ikke til å kjøpe gave til deg i år. Hvis hun likevel velger å gi deg gave er det hennes sak. Å skryte av prisen på gaven er rett og slett bare smakløst.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 Kan hun være en av de som kanskje ikke får noen andre gaver, og som håper hardt på å få i hvert fall en? Hvis ikke synes jeg hun var frekk. Spesielt den biten med å si at gaven var dyr. Jeg har selv vært der at jeg ga gaver til et par nære venner i håp om å få en liten ting tilbake, fordi det var stusselig å sitte uten noe. Men da de ble beklemt og ikke ga noe tilbake så tok jeg hintet. Har også opplevd å få nødgaver etter jul, som åpenbart var gaver de selv hadde fått og ikke likt. En hadde til og med kort fra en annen inni. Nå gir jeg ikke noe mer, vil jo at folk skal bli glade for gaven og ikke tenke "uff, må jeg også kjøpe noe nå". Dyre gaver har jeg ikke kjøpt siden jeg hadde slekt i live. Anonymkode: ddfe4...41b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 Gavepresset er SKYHØYT!! Selv fra familie. Jeg er i 40-årene, hvordan løste jeg dette? Stoppet alt, kjøper ikke gaver lenger. Kjøpte til mine barn frem til de var 18år, møtte litt motstand av de etterpå såklart. Men nå er alle i MIN familie enige i at det er bortkastet å bytte penger på denne måten. Vårt fokus nå er å kose oss sammen med god mat i stedet 🙂 Du må være bestemt, sifra!! Blir så lei av slike som gir etter for press. Tenk på alt som kjøpes i jula, ting man ikke trenger. Alt som kastes, alt søppel dette genererer. Slutt med tanken om å gi gaver av materialisme, vi mennesker er helt ødelagt av den tanken. Anonymkode: 1a87b...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Vel, hva som menes med 'Mye penger' er relativt. Åpne gaven og sjekk, det er ikke sikkert det er noe dyrt inni der. Da vet du hvor mye du bør bruke på gave til henne. Anonymkode: 51869...5e2 2
Gjest Chroma Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Tendus skrev (11 timer siden): Jeg ville bitt i det sure eplet og kjøpt en gave til 500kr selv om det hadde blakka meg helt. Og så være 100% på før neste jul på å si til henne at du ikke vil gi julegave lengre... Evt kan du kanskje si at du ikke har råd til å ta imot gaven fordi du ikke har råd til å kjøpe? Jeg er ikke enig, synes ikke man skal blakke seg på å kjøpe gaver! Gaver skal være hyggelig å gi, man skal ha både lyst og råd til å gi dem. ts, du høres ut som venninnen til hun som lagde den andre tråden om julegaver, hun som maste på venninnen sin og spurte etter julegaven sin.
DrueSmoothie Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 Jeg har også et par venninner som "henger igjen" i det der gavekjøret, og jeg synes det er vanskelig å være den som dropper gave. Så jeg synes hele greia er vanskelig, kjip og unødvendig. De fleste vennene mine har jeg heller avtalt med at vi heller kan gå ut å spise sammen, eller finne på noe sammen, og bruke pengene på det, enn å kjøpe en ting til hverandre, vi uansett mest sannsynlig ikke har bruk for, bare for å kjøpe noe. Julegaver er hyggelig det, men tid sammen setter hvertfall jeg langt mer pris på. Alle andre har synes dette har vært en kjempeidè, og har siden avtalt lignende med andre venner igjen, men disse 2 synes det er såååå hyggelig med julegaver og vil fortsette med det. Og ja, det er det, men nei, det er mer enn nok andre å kjøpe til tenker jeg også. Og man er på nivå med tekopper, en boks fin kakao etc. Det kan man fint kjøpe seg selv om man har lyst på det. Jeg kjøper heller noe til bursdagen til mine beste venninner, enn til jul. Til jul er det mange å kjøpe til, og alle får gaver fra så mange. Heller oppmerksomhet på bursdagen, spes runde tall. Så får man spredt det utover året og det er, i mine øyne, langt mer personlig. Men ja, jeg har fortsatt å kjøpe til disse 2, men tenker at rundt 100-lappen får holde! Jeg vil ikke være den første som kutter ut og er "den kjipe" Men skulle gjerne sett at det var annerledes. Så, kan du hvertfall neste år da, foreslå noe av det samme for din venninne? At dere heller bruker de samme pengene på å gjøre noe sammen? For min del er julegaver forbeholdt nærmeste familie, og det får holde. For mange er det mer enn nok både økonomisk og tidsmessig!
TinaChristina Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 Jeg ville ikke gitt noe. Du har jo sagt at du ikke har råd. Da får du kanskje ikke gave neste år, men det er vel like greit? Problem solved. 1
PM75 Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 22.59): Kan du ikke gi en koselig opplevelse dere kan gjøre sammen? Tur i skogen med bål og gløgg/rødvin eller lignende? Anonymkode: dd1b7...631 Dette var en fin ide! Et koselig kort med invitasjon til en felles opplevelse. Da viser du at du setter pris på vennskapet uten at du behøver å blakke deg. Jeg legger da som forutsetning at hun kjøper gave til deg fordi hun vil glede deg. Endret 1. desember 2020 av PM75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå