Gå til innhold

Gullranken min har fått bedre plass, og nå dør den!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en gullranke nå i en tre års tid, som har vokst og kost seg noe helt enormt. Den har vært i samme potte hele tiden, og nå begynte det å bli på tide å plante den om. Den har hatt en sånn pinne å vokse rundt(kokos-ettellerannet?), men med fem stengler, noen av de på borti seks-syv meter, så gjorde jeg et forsøk på en mye større potte, pluss tre stk trestokker som jeg tvinnet de rundt. 

Altså da ikke rundt hver enkelt, men alle stenglene rundt og rundt alle tre i en større sirkel. Idiotisk forklaring, men håper det gir mening.

Uansett, nå har det dukket opp gule blader så godt som daglig, og i dag gikk jeg grundigere til verks og tok for meg en stengel jeg fant som var helt slapp, og det samme var bladene. Ville se om disse gule bladene kom fra denne ene, som kanskje kunne ha knekt et sted? Den var slapp hele veien ned til jorda, uten at jeg fant noen spesiell grunn til det. Den så ut til å ha et brunt, litt grovt belegg, helt nederst på stengelen, men jeg vet ikke om dette er relevant.

Det er  uansett flere gule blader å plukke av nå, som da tilhører andre stengler, så da var det ikke denne ene som var problemet.

Hva kan dette komme av? Den burde jo vokse og kose seg enda mer nå med mer plass? Står på nesten samme sted også, bare noe lysere. Ikke mye direkte lys, som det heller ikke er altfor mye av om dagen uansett.

Hjelp! 🌱

Anonymkode: 0a2ac...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lurt å dele en gren opp i mange små stiklinger som settes i vann og får utvikle nye røtter
og plantes om i jord til våren...sånn for sikkerhets skyld? :klo: Har du pottet den om nå?
Det er hviletid for planter på denne tiden, så kanskje den ikke likte å bli forstyrret i sin dvaletilstand? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en belastning for planter å bli pottet om så det kan være det. Og som @Hoppetaujenta nevner så bør man strengt tatt ikke plante om nå, selv om det kanskje ikke har så mye å si for stueplanter. Ellers kan det virke som om disse trives best når de har det litt "kummerlig". Altså dårlig plass og lite vann. Kanskje du har vannet for mye når du plantet om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm...det med mulig hvile betyr vel også at den ikke drikker så mye vann, så det kan så absolutt være
at den ikke likte "tsunamien" den kanskje har havnet oppi. :ninja: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt en stikling allerede, som har begynt å få røtter, men sikret meg noen til nå 🙈

Hm, hviletid har jeg aldri tenkt over. Her i huset har ingen grønne fingre, og at denne koser seg så er i utgangspunktet bare flaks 🙈 Men så er det litt gøy når man ser de vokser også!

Det er far i huset som er vanneansvarlig, og tror ikke faren er at den har blitt vannet for ofte, haha. Men jorda var god og fuktig nå, kanskje prøve å la den være litt i fred en stund og rekke og tørke litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en skal plante om planter skal en bare gå opp 1-2 pottestørrelser.  Det er helt avgjørende at potta har hull i bunnen, så vannet ikke blir stående i bunnen av potta for da drukner røttene. Etter det du skriver så høres det ut som du har brukt for stor potte.

https://www.plantasjen.no/omplanting-slik-lykkes-du.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 1: klipp av et toppstudenter og sett det i vann i vinduskarmen. Nå er du sikret i tilfelle planten dør (den nye vil være av samme størrelse utpå sommeren neste år, så det er null krise)

lærdom 1: gullranke skal ikke pottes om i større krukke. De trives med lite jord og mistrives med mye jord. Tenker du «denne potta er jo mye for liten»? Da er den av akkurat rett størrelse. 4-5 røtter på en 12-15 cm krukke er just perfekt. Min plante har ca 4-5 cm på hver side av den kokos-pinnen. Den er flere meter lang. Jeg kommer aldri til å potte den opp i en større krukke. Den trenger ikke mer jord.

lærdom 2: gullranke tåler direkte sol, de tåler å stå på badet et halvår. De tåler 3 uker uten vann når du er på ferie. De tåler alt, bortsett fra at du håndterer den. Alle blad du har håndtert vil bli gule, så brune og så dø. Det betyr ikke at planten dør. Gullranke er bare sånn. Ikke ta på den, og den er happy.

Du kan forsøke en ting (etter at du har klipt av et eller to toppskudd): Sjekk om jorden er veldig tørr eller veldig våt. Dersom veldig tørr - vann den ordentlig og vent så minst 1 uke før du vanner igjen. Dersom den er veldig våt - vent minst 2 uker og mer om den da ikke er knusktørr, før du vanner.

Anonymkode: c6cb7...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann VELDIG forsiktig, så går det nok bra! 😀

Som andre skriver, skal du ikke gå veldig mye opp i pottestørrelse, uansett hvor dårlig samvittighet du har for at du ikke har pottet om tidligere. Been there, done that. Og har endt opp med gule blader. Men det har gått bra, med sparsom vanning.

Anonymkode: 436aa...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Jeg har lyst å se bilde av planten din. Kan vi få se? Da blir det lettere å komme med en vurdering. Personlig så tenker jeg ikke at det er pottestørrelsen som er problemet. Jeg vil tippe vann. Bilde kan avklare en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode svar!

Har nå forhørt meg litt med vanningsmeister, som sa at den ble vannet for en uke siden.  Jorda er fortsatt veldig fuktig, så da kjører vi i hvert fall litt dehydrering på den.

Legger ved bilde!

IMG_20201201_092532663.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 9.29):

Takk for så mange gode svar!

Har nå forhørt meg litt med vanningsmeister, som sa at den ble vannet for en uke siden.  Jorda er fortsatt veldig fuktig, så da kjører vi i hvert fall litt dehydrering på den.

Legger ved bilde!

IMG_20201201_092532663.jpg

Det så ut som en ganske stor potte, ja.

Men det jeg lurer mer på, og som er vanskelig å se på bildet, er om du har en innerpotte der eller om du har plantet rett i pyntepotta? Hvis du har plantet rett i pyntepotta har ikke overflødig vann noe sted å gjøre av seg. I tillegg blir det veldig vanskelig å bedømme om planta trenger vann eller ikke, siden det kan føles tørt på overflaten og fremdeles være veldig våt i bunnen. Da er det veldig fort gjort at planten får for mye vann og for lite luft, noe som fører til rotråte. I så fall hadde jeg funnet en innerpotte med hull i bunnen som passer oppi den hvite potta, og plantet om gullranken til denne. Da kan overflødig vann renne gjennom potta, så planta slipper å stå med røttene i vann. 

Anonymkode: 7448e...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det så ut som en ganske stor potte, ja.

Men det jeg lurer mer på, og som er vanskelig å se på bildet, er om du har en innerpotte der eller om du har plantet rett i pyntepotta? Hvis du har plantet rett i pyntepotta har ikke overflødig vann noe sted å gjøre av seg. I tillegg blir det veldig vanskelig å bedømme om planta trenger vann eller ikke, siden det kan føles tørt på overflaten og fremdeles være veldig våt i bunnen. Da er det veldig fort gjort at planten får for mye vann og for lite luft, noe som fører til rotråte. I så fall hadde jeg funnet en innerpotte med hull i bunnen som passer oppi den hvite potta, og plantet om gullranken til denne. Da kan overflødig vann renne gjennom potta, så planta slipper å stå med røttene i vann. 

Det er plantet rett i potta, med lecakuler i bunnen.

Hadde håpet på å slippe å plante den om igjen 🙈😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres som den hadde trivdes en del bedre med en ompotting, ja. Lecakuler i bunnen er falsk trygghet. Noen sier til og med at det gjør vondt verre, uten at jeg helt har forstått hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 9.35):

Har du duk mellom lecakulene og jorda?

Anonymkode: 5c2bb...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du duk mellom lecakulene og jorda?

Anonymkode: 5c2bb...4f6

Det er ikke nødvendig med duk mellom leca og jord! Snakk om å lage seg unødig arbeid.

Anonymkode: 6e401...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...