AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Jeg har første jul i hus, og kjøpte meg fuglenek (#voksenpoeng) men det kommer jo ingen fugler. Min mor mener at moderne fuglenek kun er til pynt, og at det ikke er noen frø i dem, stemmer det? Er det ikke mat? Anonymkode: 9e213...3ab
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Det er nok fordi fuglene finner annen mat i nærheten som er mer fristende. https://www.fuglevennen.no/sporsmal/?q_id=21379 Anonymkode: 63223...0f5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har første jul i hus, og kjøpte meg fuglenek (#voksenpoeng) men det kommer jo ingen fugler. Min mor mener at moderne fuglenek kun er til pynt, og at det ikke er noen frø i dem, stemmer det? Er det ikke mat? Anonymkode: 9e213...3ab Jo, det er frø i dem. Men dersom du lar neket henge til lenge etter jul, vil de nok dukke opp etterhvert. Det tar (vanligvis) lang tid før fuglene finner mat på "nye" steder. Dersom ikke tidligere huseier matet fuglene der du har hengt opp neket, da. Anonymkode: 60276...6d4 2
Huset Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 Her har fuglene sittet og bæsjet i nektet mens de har skult inn vinduet vårt fordi frøksassa med solsikkefrø var tom. De så ut som de var på randen av sult, men spiste ikke så mye som et gram av nektet 😅 Tydelig at de ikke vil ha havre, så i år blir det ikke nek hos oss. Vet gulspurven er glad i havre, men vi har mest dompap rundt huset på denne tiden av året. 2
skrue Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 Det er ikke det mest populære blant de vanlige fuglene her. De kan velge å spise næringsrike solsikkefrø uten skall og da gjør de stort sett det. Jeg lar nekene henge til rett før 17. mai og da er de normalt helt ribbet. Veldig populært blant ringduer i vårknipa. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 Fugler vanedyr og drar dit det er vant til at det er mat. Skal du ha fugler til deg må du henge ut mat fra det begynner å bli kaldere. Men begynner du må du også fortsette vinteren igjennom. Anonymkode: 13f95...4d3
GjestSiden2006 Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 Her er det masse små-fugler men de har aldri rørt neket vi setter opp. De sitter bare å hviler i det. De tar med seg mat fra andre steder og henger på neket. Men selve neket spiser de ikke. Forstår det ikke helt heller. Men de spiser vel det de liker da. Nok av alternativer her.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Jeg har foringsplass vinteren gjennom, med frø og nøtter, men neket er småfuglene helt uinteressert i, så det har jeg slutta med. Anonymkode: e526e...62c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 Jeg leste i en avis at det ofte er mugg i mange julenek, så da er det ikke så rart at fuglene ikke spiser av det. Anonymkode: f9270...d9d 3
Gjest Føsleguri Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 https://www.nrk.no/rogaland/_-fuglene-vil-ikke-spise-julenek-1.12106518
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 19.51): Jeg har første jul i hus, og kjøpte meg fuglenek (#voksenpoeng) men det kommer jo ingen fugler. Min mor mener at moderne fuglenek kun er til pynt, og at det ikke er noen frø i dem, stemmer det? Er det ikke mat? Anonymkode: 9e213...3ab det er mange dårlige fuglenek på markedet. I år har vi kjøpt gjennom min sønns speidergruppe, og da kom det enormt mange fugler, og de har spist opp hele neket på et par uker. Slektninger som har kjøpt av oss melder det samme. Speidergruppa sier at forskjellen er at disse nekene som fuglene liker, er ferske og ikke pakket i plast. Anonymkode: 059ec...dc5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det er mange dårlige fuglenek på markedet. I år har vi kjøpt gjennom min sønns speidergruppe, og da kom det enormt mange fugler, og de har spist opp hele neket på et par uker. Slektninger som har kjøpt av oss melder det samme. Speidergruppa sier at forskjellen er at disse nekene som fuglene liker, er ferske og ikke pakket i plast. Anonymkode: 059ec...dc5 siterer meg selv for å tilføye: Neket hang ved siden av hjemmelagde meiseboller med delfiafett og fuglefrø som de liker. De spiser både neket og meisebollene med god appetitt, så jeg tror ikke det stemmer at de bare spiser nek når de ikke får noe annet. Men det må være ferskt. Anonymkode: 059ec...dc5
Leo Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 Fuglenek er ikke favoritten til "vanlige småfugler" som kjøttmeis, blåmeis, grønnfink osv. og spesielt ikke hvis man selv eller noen i nærheten har mer fristende ting å by på som meiseboller, solsikkefrø etc., men her er vi så heldige å ha gulspurv som har havre som absolutte favoritt og på det meste er det nok nesten 100 fugler her som venter på tur. Jeg bunter sammen tre og tre nek om gangen og det går vanligvis 15 - 20 nek i sesongen i tillegg til at jeg strør ut en del kilo ekstra havre på bakken og oppi neket. Nek er med andre ord absolutt fuglemat, og det er frø i dem, men det er mest for "spesielt interesserte" fugler! Hvis du vil ha fugler bør du med andre ord fôre med noe annet i tillegg til neket og det tar uansett litt tid før fuglene oppdager en ny fôringsplass. Her har jeg fôret på samme sted i snart 10 år og det er først nå det dukker opp litt mer uvanlige og sky arter. (Hvis du har naboer som mater fugler og har gjort det i mange år så kan du selvfølgelig være heldig å dra fordeler av det). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå