Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er 26 uker, og trodde selv det var livmoren jeg kjente som en skarp "kant" i magen. Jordmor sa i dag at det mest sannsynlig er en muskelknute og jeg får henvisning til gynekolog så fort som mulig. 

Og da lurer jeg jo på, hva annet enn muskelknute kan det være? Og er det noen risiko forbundet med muskelknute i svangerskap? 

Anonymkode: 5776d...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskelknuter må man overvåke jevnlig. Jeg har en på 2 cm og har fått beskjed at jeg jevnlig må inn til ultralyd for å sjekke at den ikke forandrer seg.  Den kan fremprovosere en senabort

Anonymkode: 7a9d1...846

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Muskelknuter må man overvåke jevnlig. Jeg har en på 2 cm og har fått beskjed at jeg jevnlig må inn til ultralyd for å sjekke at den ikke forandrer seg.  Den kan fremprovosere en senabort

Anonymkode: 7a9d1...846

Takk for svar! 

Står i papirene at jordmor anslår kulen til 6 cm. Kan jeg spørre hvordan din kul kjennes ut? Fått time i neste uke hos gynekolog. 

Skrevet

Jeg har en på ca 10 cm. Den sitter utenfor livmoren og utgjorde ingen spontanabortrisiko. Men de fryktet den kunne være et fødselshinder. Dessuten barnet la seg i tverrleie pga muskelknuten senere i graviditeten, og det endte derfor med en planlagt keisersnitt. Helt greit for meg.

Anonymkode: 57651...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har en på ca 10 cm. Den sitter utenfor livmoren og utgjorde ingen spontanabortrisiko. Men de fryktet den kunne være et fødselshinder. Dessuten barnet la seg i tverrleie pga muskelknuten senere i graviditeten, og det endte derfor med en planlagt keisersnitt. Helt greit for meg.

Takk for svar! Godt å høre at den ikke utgjorde noen risiko for spontanabort hos deg. Hadde du vondt pga den? Andre plager? Jeg er ganske øm over kulen og litt nedover, men det kan jo være svangerskapet generelt.

Skrevet

Siden du ikke har hatt spesiell oppfølging av den tidligere, så er det i alle fall greit at du følger den opp og tar kontakt ved smerter som virker som de ikke har sammenheng med selve svangerskapet. Tenker ikke på ømhet, men smerter. Hvis du vurderer å fjerne den etter svangerskapet, er det greit å ta keisersnitt ved eventuelt senere graviditeter mht. risiko for ruptur ved arret etter fjerning av muskelknute.

Anonymkode: e2721...2c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar! Godt å høre at den ikke utgjorde noen risiko for spontanabort hos deg. Hadde du vondt pga den? Andre plager? Jeg er ganske øm over kulen og litt nedover, men det kan jo være svangerskapet generelt.

Det kan være svangerskapet generelt ja. Muskler i mage og livmor strekkes/tøyes gradvis. 

Muskelknuter kan sitte enten utenpå eller inni livmoren. Kanskje din er utenpå, siden du kjenner den? De som er utenfor livmor utgjør ingen abortrisiko fikk jeg beskjed om. De innenfor kan gjøre det, men som regel går det også fint. Min sitter utenpå ganske dypt nede i bekkenet. Kan kanskje kjenne den litt om jeg kjenner godt etter utenpå magen men den er ikke mulig å se. 

Har aldri hatt vondt pga knuten men har slitt med store mensblødninger. Legen mener det skyldes knuten, fordi den forhindrer livmoren i å trekke seg skikkelig sammen. Har også litt press på blæren pga den tror jeg..Føler ihvertfall at jeg fort blir tissetrengt og har følelsen av at noe presser på blæren der. Kunne fått operert den bort, men har valgt å ikke gjøre det da jeg ikke synes plagene er så store.

Under graviditeten hadde jeg absolutt ingen plager/smerter knyttet til knuten. Men gikk til kontroll på sykehuset ca 1 gang pr mnd de siste månedene av graviditeten.

Du blir nok godt fulgt opp på dette, og det er ganske vanlig med slike knuter. Men desverre vanskelig å finne noe særlig informasjon om på nettet. 

Masse lykke til med graviditeten!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være svangerskapet generelt ja. Muskler i mage og livmor strekkes/tøyes gradvis. 

Muskelknuter kan sitte enten utenpå eller inni livmoren. Kanskje din er utenpå, siden du kjenner den? De som er utenfor livmor utgjør ingen abortrisiko fikk jeg beskjed om. De innenfor kan gjøre det, men som regel går det også fint. Min sitter utenpå ganske dypt nede i bekkenet. Kan kanskje kjenne den litt om jeg kjenner godt etter utenpå magen men den er ikke mulig å se. 

Har aldri hatt vondt pga knuten men har slitt med store mensblødninger. Legen mener det skyldes knuten, fordi den forhindrer livmoren i å trekke seg skikkelig sammen. Har også litt press på blæren pga den tror jeg..Føler ihvertfall at jeg fort blir tissetrengt og har følelsen av at noe presser på blæren der. Kunne fått operert den bort, men har valgt å ikke gjøre det da jeg ikke synes plagene er så store.

Under graviditeten hadde jeg absolutt ingen plager/smerter knyttet til knuten. Men gikk til kontroll på sykehuset ca 1 gang pr mnd de siste månedene av graviditeten.

Du blir nok godt fulgt opp på dette, og det er ganske vanlig med slike knuter. Men desverre vanskelig å finne noe særlig informasjon om på nettet. 

Masse lykke til med graviditeten!

Tusen takk for betryggende svar :)

Som du sier, lite informasjon om dette på nett, så lett å bli bekymret! 

Glad jeg har fått time til ultralyd, håper vi får se baby engang til også da :) Og at kulen ikke utgjør noen risiko. Tenker som deg at når jeg kjenner den, må den jo mest sannsynlig være på utsiden av livmor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...