AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 I starten følte vi at skolen gjorde det de kunne for barnet vårt, og at nødvendige tiltak ble gjort. Nå virker det som de verner om mobberen mer enn de jobber for å beskytte barnet vårt. Og nå skal jeg ikke dra inn diskriminering eller legge opp til diskusjon om dette. Men vi bor på et mindre sted utenfor storbyen, hvor det kun er ca 6% av elevene som ikke er etniske norske. De har bodd her 2-3 år. Om det er av betydning vet jeg ikke, men det må være utfordrende å følge opp 7 barn i ett nytt fremmed land. Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi skolen ikke kan uttale seg om mobberen på noe vis (og det er helt greit), men sier at vedkommende har det vanskelig. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi det virker som skolen er redd for å ta tak i saken, og ta tak i det med det andre barnets foreldre. Barnet vårt gir uttrykk for at mobberen kan oppføre seg slik fordi mobberen tydeligvis har det vanskelig på et vis. Dette er noe de har snakket om på skolen, uten at barnet vårt sier mer om det. Mobbingen startet da den andre eleven startet i klassen til barnet vårt. Og vi trodde oppriktig skolen tok tak i det. Nå viser det seg at det er verre enn noen gang. Og sakte men sikkert har dette ført til at barnet vårt har begynt å slite psykisk. Samtidig som at den andre ikke får konsekvenser av noen slag. For vår del føles det som nok et eksempel på hvor offeret er den som må lide mest uansett, og kanskje burde flytte og bytte skole. Mens mobberen ikke får konsekvenser. Hvorfor er det slik? Hvorfor verner skolen om mobberen framfor offeret? Vi snakker om daglig verbal og fysisk vold. Anonymkode: 0d4f8...5fa 11
Skiftenøkkel Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Gå på foreldrene direkte. Gå over skolen. Gå til avisen. Snakk med de andre foreldrene i klassen. 22
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 Sånn er det alltid. Skolen vil helst slippe å gjøre noe, med mindre det er «rett unge». Anonymkode: 94ee4...ed5 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 Har dere en pågående 9A-sak med skolen på dette? For det burde dere! Når foreldre krever slik sak opprettet plikter skolen nemlig å skriftlig løpende dokumentere alt av tiltak, møter, samtaler, nye tilfeller og ting som skjer i saken. Dette får dere foresatte tilgang til med én gang, og det gjør det enkelt for dere å langs veien notere ned tanker dere gjør dere om forløpet. Det gjør det også enkelt for dere å ta saken høyere opp når dette er nødvendig, fordi dere vil kunne dokumentere alt skolen har prøvd og at dette likevel ikke fungerer. Jeg håper for deres del at dere har en slik sak. Dersom dere ikke har det - få det igang øyeblikkelig! Anonymkode: ff109...926 20
Kenelz Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 Anmeld skolen! Quote Kapittel 9A i Opplæringsloven gjør det straffbart for en skole å ikke handle når de oppdager eller får mistanke om mobbing. Dersom du er misfornøyd med måten skolen behandler saken på, gir loven deg rett til å klage saken inn for kommunen og Fylkesmannen, og å anmelde skolen til politiet. 9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 Hvordan oppretter man 9a sak? Er det noe skjema? Anonymkode: a51e1...95b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #7 Skrevet 30. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan oppretter man 9a sak? Er det noe skjema? Anonymkode: a51e1...95b Du sender en mail til rektor og skriver at «basert på hendelsene [barnet] utsettes for i skoletiden krever vi nå at det opprettes sak etter opplæringslovens paragraf 9A, da det er behov for systematisk oppfølging og dokumentasjon av dette.» Dere som foresatte har krav på dette. Anonymkode: ff109...926 32
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 Ja, da vi som foreldre måtte kreve at en 9A sak ble opprettet, så det er heldigvis blitt gjort nå, selv om det er alt for sent. ts Anonymkode: 0d4f8...5fa 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #9 Skrevet 30. november 2020 Skiftenøkkel skrev (39 minutter siden): Gå på foreldrene direkte. Gå over skolen. Gå til avisen. Snakk med de andre foreldrene i klassen. 1. Foreldrene, jeg er usikker på hvordan syn de har på saken. Skolen kan ikke fortelle meg noe om hva de sier til de eller om saken fra deres side. Det var en sak da de kom hit, at de eldste barna slo ned andre elever. Kom da frem at barna hadde lært det i hjemlandet. Regner derfor med at foreldrene har et litt annet syn på hva som er rett og galt enn oss. 2. Avisen, før 9A saken er kommet lengre og det faktisk er opprettet en 9A sak, så tenker jeg det ikke er noe vits. 3. Er det greit å ha et foreldremøte om slikt? Føler det bli «vi» mot «dem», pg at det ikke blir rett. Jeg vil inkludere de der det er rett. Men i saken her er det skolen som først og fremt bør ta grep. ts Anonymkode: 0d4f8...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, da vi som foreldre måtte kreve at en 9A sak ble opprettet, så det er heldigvis blitt gjort nå, selv om det er alt for sent. ts Anonymkode: 0d4f8...5fa Jeg skjønner. Det er veldig typisk at foreldre lar seg «prate rundt» av skolens personell når det gjelder det der med å «se an» før man gjør sånt. Du er i godt selskap, tro du meg. Jeg anbefaler alle å på forhånd ha én tommelfingerregel, som dere ikke endrer på uansett hvordan skolen ser det: Den første gangen du har grunn til å tro at en medelev etc spesifikt velger seg ditt barn å plage, så sier du ifra til skolen, krever tiltak og sier ifra at «denne gangen ser vi an» når det gjelder det formelle. Gang nummer to krever du sak, og du samtykker IKKE til å avslutte den før barnet ditt har følt seg trygg lenge. Når det gjelder alvorligere ting - generelt slikt som du selv ville anmeldt hvis du ble utsatt for det fra en jevnaldrende, så krever du 9A-sak øyeblikkelig, uten å se an. Anonymkode: ff109...926 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 Hva gjør vi nå mens 9A tiltakene går sin gang og mobberen får holde på som hen vil? ts Anonymkode: 0d4f8...5fa
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør vi nå mens 9A tiltakene går sin gang og mobberen får holde på som hen vil? ts Anonymkode: 0d4f8...5fa Snakk med barnet ditt og fortell at nå er det veldig viktig at hen forteller om og beskriver så godt hen kan hver eneste lille episode - selv om hen helst ikke vil - slik at dere sammen kan sitte på så mye dokumentasjon som overhodet mulig. Samle konkret bevis; ikke forvent at skolen skal gjøre det. Anonymkode: ff109...926 14
Drizzt Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 Kenelz skrev (2 timer siden): Anmeld skolen! Dette. Tydeligvis ikke en ny sak og skolen har hatt sine sjanser å rette opp. Jeg ville gått drastisk til verks - ditt barn har ingen tid å miste! Lokalavisen, klager og til og med politiet. Og ja, 9A med en gang. Mens dere venter på tiltak og effekt av dem, må skolen gjøre noe nå. I morgen. TS, det skolen driver med, ut fra din beskrivelse, er ansvarsfraskrivelse. Det må du ikke finne deg i. Det er første gang jeg leser om ''han mobber fordi han har det vanskelig'', men kjenner at hadde jeg fått denne bortforklaringen fra skolen, ville jeg reagert kraftig. Mitt barn skal ikke ha det vanskelig på skolen fordi et annet barn har det vanskelig hjemme. I verste fall ville jeg byttet skole om mulig, men absolutt utlevert skolen i media først. Skolen og kommunen vil nok plutselig bli mer samarbeidsvillige når trusselen om negativ omtale i media henger over på hodene deres. Journalister som vil ta tak i slike saker er det ikke vanskelig å finne. 9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 Klassisk!! Opplevd dette igjen og igjen. og ekstra vanskelig hvis foreldrene ikke kan norsk, eller ikke bryr seg. mitt eneste og beste råd; flytt til et hvitt område! Anonymkode: 1deb7...a03 12
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 hva med å filme video-bevis av absolutt ALT som foregår, og forsøk å ta kontakt med for eksempel TV 2 eller noe? kommer det offentlig frem, så kanskje lærerne og rektor får en god del mer "press" på seg til å faktisk gjøre noe for dere? Anonymkode: 53b55...f12 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Foreldrene, jeg er usikker på hvordan syn de har på saken. Skolen kan ikke fortelle meg noe om hva de sier til de eller om saken fra deres side. Det var en sak da de kom hit, at de eldste barna slo ned andre elever. Kom da frem at barna hadde lært det i hjemlandet. Regner derfor med at foreldrene har et litt annet syn på hva som er rett og galt enn oss. 2. Avisen, før 9A saken er kommet lengre og det faktisk er opprettet en 9A sak, så tenker jeg det ikke er noe vits. 3. Er det greit å ha et foreldremøte om slikt? Føler det bli «vi» mot «dem», pg at det ikke blir rett. Jeg vil inkludere de der det er rett. Men i saken her er det skolen som først og fremt bør ta grep. ts Anonymkode: 0d4f8...5fa Kontakt bv. Disse har mest sannsynlig lært å slå hjemme. Dessuten så trenger uansett foreldrene veiledning når de ikke har kontroll på drittungene sine. Anonymkode: 37679...0a0 13
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #17 Skrevet 30. november 2020 Vi opplevde noe av det samme da vår sønn ble plaget på skolen. Han ble truet verbalt og fysisk slått og plaget hver dag. Skolens løsning i første omgang var å foreslå at mitt barn og mobberen skulle bli venner, siden mobberen hadde det så vanskelig. Barnet mitt var livredd mobberen & ville på ingen måte bli «venner». Noe jeg hadde full forståelse for! Jeg satte inn alle kluter med masse møter med ledelsen og hele pakka. Jeg valgte til slutt å være tilstede i friminuttene og ga beskjed om at det ville jeg fortsette med til barnet mitt fikk en trygg skolehverdag. Heldigvis hadde barnet en dyktig og fornuftig hovedlærer som hjalp meg underveis. Etter hvert kom det frem at det var flere barn som var redde. Og til slutt ble det iverksatt tiltak som gjorde mitt barn trygt (og mange andre barn), og tiltak som faktisk gjorde at mobberens skolehverdag fikk trygge og gode rammer. Vinn-vinn hele veien. Men jeg var utrolig fortvilet underveis og vurderte å ta han ut av skolen på et tidspunkt. Sender masse klemmer - det er tøft å være foreldre i en slik situasjon ❤️ Anonymkode: 23655...011 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 Er det flere barn som blir plaget av denne gutten? Kanskje det er noen andre foreldre du kan alliere deg med? Anonymkode: ddf86...54e 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 3 hours ago, Kenelz said: Anmeld skolen! Helt enig! Det eneste språket de forstår er makt og det beste er å sette ned foten tidlig så de forstår hvor skapet skal stå i fremtiden. Anonymkode: 6198d...424 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Skrevet 30. november 2020 50 minutter siden, Drizzt said: Dette. Tydeligvis ikke en ny sak og skolen har hatt sine sjanser å rette opp. Jeg ville gått drastisk til verks - ditt barn har ingen tid å miste! Lokalavisen, klager og til og med politiet. Og ja, 9A med en gang. Mens dere venter på tiltak og effekt av dem, må skolen gjøre noe nå. I morgen. TS, det skolen driver med, ut fra din beskrivelse, er ansvarsfraskrivelse. Det må du ikke finne deg i. Det er første gang jeg leser om ''han mobber fordi han har det vanskelig'', men kjenner at hadde jeg fått denne bortforklaringen fra skolen, ville jeg reagert kraftig. Mitt barn skal ikke ha det vanskelig på skolen fordi et annet barn har det vanskelig hjemme. I verste fall ville jeg byttet skole om mulig, men absolutt utlevert skolen i media først. Skolen og kommunen vil nok plutselig bli mer samarbeidsvillige når trusselen om negativ omtale i media henger over på hodene deres. Journalister som vil ta tak i slike saker er det ikke vanskelig å finne. IHelt enig. Ingen grunn til å beskytte skolen. Anonymkode: 6198d...424 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå