Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jif jif
Skrevet

ord deling? En av de beste jeg har lest er ham burger ha ha ha

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg irriterer meg også veldig over orddelinger og andre skrivefeil. Er med i amo, og syns det er en super side. :klappe:

Alle kan gjøre feil ibland, problemet er når noen tydeligvis ikke kan språket skikkelig. Alt annet en private brev/mailer osv bør være tilnærmet feilfrie.

(Min samboer har dysleksi, og jeg har selvsagt stor forståelse for at noen har problemer med skriftlig norsk.)

Skylder på at jeg er arvelig belastet. Min bestemor satt med rød penn og rettet avisene hun leste..

Skrevet

Det er irriterende med orddeling! Et av de verste eksemplene jeg har sett er et kondolansekort der det sto "Med dypeste med følelse".

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Av og til kan det være litt forvirrende med orddelingsfeil. På KG er det feks noen som steker olje  :ler:

I "seksualitet" for en stund siden var det visst ei som likte rumper både her der, hvor hun etterlyste "sprett(spredt) rumpe"

Skrevet
Skylder på at jeg er arvelig belastet. Min bestemor satt med rød penn og rettet avisene hun leste..

'

:ler: arv skal ikke være lett - jeg har det også sånn - så da får vi bare godta at vi er mer enn gjennomsnittlig opptatt av språket (og det er jo ikke så galt). Og det er da utrolig irriterende/virker mot sin hensikt med reklamer etc hvor skrivefeilene og orddelingsfeilene står i kø.

(Amo kan forresten absolutt anbefales)

Nå er ikke KG venner med meg - så hverken smilyer eller noen av kodeknappene virker - tror assistenten min tok dem med når hun stakk ... men for de som ikke vet hva AMO er http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ )

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er en sånn som liker å lese, og som derfor leser mye, og jeg synes det er grusomt irriterende med alle disse merkelige orddelingene folk gjør - de ødelegger jo rytmen for meg når jeg leser!!!! AAAAAAAAAAAAAAAARGGGH!!

Hvorfor er det forresten lettere for folk å dele et ord med space-tasten enn å bare la det være? Det undrer meg at det er enklere for noen å komplisere ting unødvendig.... hmmm

Skrevet

Jeg synes også orddelingsfeil er veldig irriterende! Det burde ikke være vanskelig; hvis det er ett ord så er det ett ord...hvorfor dele det opp da? :murvegg:

Gjest gjest1
Skrevet

Kjempeirriterende.

På lik linje med apostroffer i utide. Marit's kaffebar etc.

Det er mange som ikke har fått med seg at det er store forskjeller på norsk og f.eks. engelsk i slike tilfeller.

Har en mistanke om at mange lærere også begår slike feil, og fører det videre i skolene, siden det er så utbredt blant folk.

Skrevet

Det er utrolig irriterende med orddelingsfeil. Det som irriterer meg mest er at det er så mange som gjør det! Kan ikke huske å ha sett så mange orddelingfeil som nå. Jeg synes det er skummelt at det er blitt så vanlig å herpe språket på den måten. Jeg mister litt respekt for voksne mennesker med grove skrivefeil som hører barneskolen til. (med mindre de har dysleksi - da er man jo unnskyldt)

Det er sant at språket er identitet, så når voksne, ressurssterke folk skriver sommer ferie, hjemme eksamen osv, sier det litt om hvor oppegående man er synes jeg...Alle kan jo gjøre feil, men når orddeligsfeilene blir såå grove, har jeg vanskelig for å tro det er slurv..? Jeg vet ikke...

Skrevet
Har en mistanke om at mange lærere også begår slike feil, og fører det videre i skolene, siden det er så utbredt blant folk.

Absolutt. Jeg er nettopp ferdig på videregående nå, og det var et par lærere der som tydeligvis ikke kunne å skrive skikkelig. Greit nok med et par slurvefeil av og til, de har jo lov å gjøre feil de også, men å konsekvent dele opp ordene når man er lærer synes jeg blir veldig dumt. Det er vel derfor flere og flere gjør de samme feilene.. :overrasket:

Skrevet

Orddeling (må innrømme at jeg også lo litt av den som ville "steke olje"), feil bruk av da og når og feil bruk av å og og er vel det som lettest irriterer meg. Neste er sms-språk og bruk av engelske ord når vi har tilsvarende ord på norsk.

Jeg syns egentlig dette er en grei regel: Hvorfor bruke fremmedord når man kan bruke adekvate norske substitutter?

Skrevet

Jeg er helt enig med dere, skrivefeil er slitsomt og unødvendig! Orddelingsfeil og feil bruk av og/å mm. har dere jo allerede nevnt, men det er mer som irriterer meg.

Jeg sitter mye på forskjellige fora, og det som er mest slitsomt er tegnsettingsfeil. Det er mange som skriver utrolig lange innlegg med bare ett punktum! Resten av innlegget kommer da i delsetninger med komma i mellom, det blir man jo nesten andpusten av å lese (selv om man leser inni seg)! :ler:

Ellers er jeg nesten imponert over hvor få som kan forskjellen på enda og ennå. Er det så vanskelig å skjønne at man bruker ennå når man snakker om tid og enda når man oppbyggingsmessig kunne byttet ut med "selv om"?

Jeg skal bli norsklærer, og gleder meg til å ta fatt på problemene. Det spørs bare om jeg ikke kommer til å henge meg like mye opp i det foreldrene skriver i meldingsboka enn det elevene skriver i stilboka! :ler:

Skrevet

Jeg syns egentlig dette er en grei regel: Hvorfor bruke fremmedord når man kan bruke adekvate norske substitutter?

Eller hva med norske erstatninger? :ler:

Skrevet
Eller hva med norske erstatninger:ler:

Tror litt av poenget er at den setningen inneholder et par fremmedord... ;)

Skrevet
Tror litt av poenget er at den setningen inneholder et par fremmedord... ;)

Takk Milly! Godt noen skjønte det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...