AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Vi har slitt desperat siden dag 1. Helt fra fødsel har hele livet vårt handlet om å få ungen til å sove 😅 Det har vært en kamp av dimmensjoner, og nå som han er 13 mnd sover han 3x30 min på dagtid og er våken MINST hver 1,5 time om natta - og dette er bra til han å være. Han sover ekstremt bra nå kontra tidligere, og det sier sitt. Nå begynner han i bhg denne uka, og jeg hører alle sier «de sover sååååå mye bedre etter de har startet i bhg». Jeg nekter dog å tro at alle de jeg har snakket med har hatt SÅ alvorlige søvnproblemer som oss - og derfor lurer jeg. Dere som VIRKELIG har slitt med soving (ikke dere som «bare» har et par oppvåkninger om natta liksom», ble det bedre etter barnehagestart? Anonymkode: 767d1...17f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Du spør, jeg svarer helt ærlig. For oss ble det ikke bedre etter barnehagestart. Det ble litt bedre etter at han ble 4 år, enda litt bedre etter han var 6 år og da han var ca 10 var han ikke lenger våken på natta. Det var ingenting unormalt med gutten, han bare spratt opp med en gang han våknet uavhengig av hva klokken var, tanken om å sove videre eksisterte ikke. Nå er han tenåring og tanken på å sove videre når han våkner er absolutt til stede... Nå vet jeg at min var ekstrem, jeg håper din vil sove bedre om nettene 🙂 Anonymkode: c16ff...9eb 1
PM75 Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 Vi hadde det slik som dere. Det tok nesten 4 år, men det gikk seg til. Tro meg - det blir bedre & du vil sette så utrolig pris på nettene når du får sove igjen! 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 Sikkert ikke det du vil høre, men begynte å slite med søvn etter barnehagestart 😬 Sikkert fordi han har vært sammenhengende forkjøla fra august og til nå, med perioder som er noe bedre enn andre. Gikk fra kanskje litt urolig en gang om natten til mange oppvåkninger, og våken i noen timer om natten. Anonymkode: 9fb1a...892
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 Nope, men det bedret seg noe da vi kuttet dagsovingen da han var ett år og ti måneder... Anonymkode: 6cc09...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du spør, jeg svarer helt ærlig. For oss ble det ikke bedre etter barnehagestart. Det ble litt bedre etter at han ble 4 år, enda litt bedre etter han var 6 år og da han var ca 10 var han ikke lenger våken på natta. Det var ingenting unormalt med gutten, han bare spratt opp med en gang han våknet uavhengig av hva klokken var, tanken om å sove videre eksisterte ikke. Nå er han tenåring og tanken på å sove videre når han våkner er absolutt til stede... Nå vet jeg at min var ekstrem, jeg håper din vil sove bedre om nettene 🙂 Anonymkode: c16ff...9eb Ja min er også ekstrem... ingenting galt med min heller, kjenner veldig igjen det du skriver om at han bare står opp når han våkner, uavhengig av omstendigheter 😅😅 Min mor sa en gang «det kommer en tid hvor du må vekke han og han nekter å stå opp» og jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg skal ALDRI vekke han, hvis han vil sove til kl 16 som tenåring er det helt greit 😂😂 PM75 skrev (6 minutter siden): Vi hadde det slik som dere. Det tok nesten 4 år, men det gikk seg til. Tro meg - det blir bedre & du vil sette så utrolig pris på nettene når du får sove igjen! Ja det tror jeg på! Gleder meg vanvittig, enten det er 1, 5 eller 10 år til 😄 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sikkert ikke det du vil høre, men begynte å slite med søvn etter barnehagestart 😬 Sikkert fordi han har vært sammenhengende forkjøla fra august og til nå, med perioder som er noe bedre enn andre. Gikk fra kanskje litt urolig en gang om natten til mange oppvåkninger, og våken i noen timer om natten. Anonymkode: 9fb1a...892 Jeg ønsker ærlige svar, enten det er sånn eller sånn! Jeg har blitt lovd av alle det siste året at «det blir bedre ved 3 mnd», «det blir bedre ved 5 mnd» så 6 mnd, 7 mnd, 9 mnd, 10 mnd, 12 mnd osv. har blitt like skuffa og gått like i kjelleren hver gang det ikke har blitt et snev bedre. Så ingenting er bedre enn ærlige svar, for da vet jeg å ikke skru opp forhåpningene for barnehagestart 😄 Så tusen takk dere! Anonymkode: 767d1...17f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #7 Skrevet 30. november 2020 Hos oss ble det mye bedre etter barnehagestart. Sommeren før han begynte i barnehage var jeg ute om natten og trillet lange turer for å få han til å sove, SÅ ekstremt var det. Etter barnehagestart er han mye mer sliten og sovner lettere. Anonymkode: a83dc...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 Det var bedre de første 3 dagene etter bhg start (16mnd). Nå er hun 2 år og 7 mnd, slutta å sove på dagen i våres. Sovner enkelt om kvelden men er våken om natta enda. En god natt er 3 ganger mellom 00-08. Vi venter og venter på at det skal gå over. Og er rimelig utslitt. Anonymkode: 350dd...6fb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #9 Skrevet 30. november 2020 Sier som andre her; både at det ble bedre ved å kutte dagsoving etterhvert, men enda bedre ved 4 års alder.. Anonymkode: db2b4...195
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 Heilt ærlig: Det vart mykje verre etter barnehagestart. Trivdes ikkje i bhg dei første månadene da, så det vart ein del mareritt. Anonymkode: e373b...eda
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Heilt ærlig: Det vart mykje verre etter barnehagestart. Trivdes ikkje i bhg dei første månadene da, så det vart ein del mareritt. Anonymkode: e373b...eda Takk for ditt svar! Jeg ønsker som sagt ærlige og ekte svar - ikke bare solskinnshistorier Anonymkode: 767d1...17f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 Nei. Vi lever fremdeles med den samme nytteløse kampen kveld inn og kveld ut. Blir rådet om å kutte dagsøvnen, men folk vet ikke hvordan barnet er de dagene det nekter sove på dagtid - mayhem. Anonymkode: c8024...7c4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 Ingen bedring her heller ved bhg start. Snart-treåringen har begynt å sove natten gjennom et par netter i uken(etter vi droppet dagsoving), men nå har vi en lillesøster som er våken 3-4t i strekk hver natt etter barnehagestart i august. Jeg har et lite håp om at det blir bedre om 2-3 år. Anonymkode: dd534...523
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja min er også ekstrem... ingenting galt med min heller, kjenner veldig igjen det du skriver om at han bare står opp når han våkner, uavhengig av omstendigheter 😅😅 Min mor sa en gang «det kommer en tid hvor du må vekke han og han nekter å stå opp» og jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg skal ALDRI vekke han, hvis han vil sove til kl 16 som tenåring er det helt greit 😂😂 Ja det tror jeg på! Gleder meg vanvittig, enten det er 1, 5 eller 10 år til 😄 Jeg ønsker ærlige svar, enten det er sånn eller sånn! Jeg har blitt lovd av alle det siste året at «det blir bedre ved 3 mnd», «det blir bedre ved 5 mnd» så 6 mnd, 7 mnd, 9 mnd, 10 mnd, 12 mnd osv. har blitt like skuffa og gått like i kjelleren hver gang det ikke har blitt et snev bedre. Så ingenting er bedre enn ærlige svar, for da vet jeg å ikke skru opp forhåpningene for barnehagestart 😄 Så tusen takk dere! Anonymkode: 767d1...17f .. som jeg skulle skrevet det selv. Gud som jeg hatet de der "bare vent til baby blir x gammel. Da blir alt sååå mye bedre". Nei, bare nei. Anonymkode: c8024...7c4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 Helt ærlig så ble søvnen en periode verre når barnet startet i barnehagen. Men når han fylte 2 år så var det som om noe løsnet og han sover stort sett gjennom natten frem til kl 6. Tror rett og slett ting bare måtte ta den tiden det tok før han var moden nok til å sove mer sammenhengende. Anonymkode: 1e519...83b 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 Tror dessverre ofte det kan være motsatt, men som med barn generelt, finnes det ingen fasit. Vi sliter fortsatt med fireåringen og søvn.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #17 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): .. som jeg skulle skrevet det selv. Gud som jeg hatet de der "bare vent til baby blir x gammel. Da blir alt sååå mye bedre". Nei, bare nei. Anonymkode: c8024...7c4 Huff ja... Til og med helsesøster har sittet å mast om «men aaaaaalle sover rundt når de er x mnd, bare vent» 🤨 Nope. Anonymkode: 767d1...17f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 Hos oss ble det først litt verre faktisk, men så gikk det bedre! Begynte i bhg ved 1 års alderen. Han våkner fortsatt litt på natta (2.5 år nå) men vi samsover, så det er ikke lange våkeperiodene. Våkna hele tiden når han lå i sprinkelsengen... prøvde å avvenne samsovingen... meeen gav opp det prosjektet for å prioritere søvn... Anonymkode: 8afc1...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hos oss ble det først litt verre faktisk, men så gikk det bedre! Begynte i bhg ved 1 års alderen. Han våkner fortsatt litt på natta (2.5 år nå) men vi samsover, så det er ikke lange våkeperiodene. Våkna hele tiden når han lå i sprinkelsengen... prøvde å avvenne samsovingen... meeen gav opp det prosjektet for å prioritere søvn... Anonymkode: 8afc1...0d8 Ja egen seng har vi også gitt opp for lenge siden 🥱 Har prøvd et par ganger, men ingen av oss har energi til å ta den kampen over flere døgn... Er ganske tynnslitte fra før Anonymkode: 767d1...17f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Skrevet 30. november 2020 Det ble bedre rundt 3 års alder Anonymkode: b5bc7...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå