Gå til innhold

Hvordan fungerer fleksitid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyansatt og lurer på en ting vedr fleksitid i kommunen. Her skal vi skrive selv klokkeslett i et system. Vi har adgangskort som brukes inn men ikke ut..i et hus som benyttes av flere. Kortet har ingen kode.... i tillegg har vi mye hjemmekontor og man kan gå og komme litt som man vil..frihet under ansvar med andre ord.jeg derimot er ikke kjent med dette og føler at dette må jo overvåkes på vet vis? Hvordan kan overordnet følge med at man skriver korrekt? 

Og ved hjemmekontor...feks halv dag. Skriver man da ut hele dagen? Er jo ikke sikkert man satt å jobbet hele dagen men feks litt og resten på kvelden? 

Eller hva om man tar opp jobben igjen noen timer på kvelden? Skriver man da ekstra timer som i fleks?  Men hvordan kan noen faktisk sjekke at jeg jobbet? 

Alt dette kunne jeg spurt sjef om men det er korona..han har for det meste hjemmekontor 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 7906e...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kommunen jeg jobber har vi faste samtaler med leder/team koordinator via Teams.

Før øvrig bruker vi et tidsloggingssystem hvor vi rapporterer inn tiden vi jobber.

Vi har fleksitid, men med en kjernetid. Så et visst antall timer innenfor et gitt klokkeslett skal vi som hovedregel være tilgjengelig. Hvordan vi velger å jobbe utover det er opp til oss, men vi må selvfølgelig jobbe alle timene vi logger. 

Halv dag? Da skriver vi halv dag - og selvfølgelig ikke ut hele dagen. Jobber kveld? Da skriver vi det.

Systemet er selvfølgelig tillittsbasert, men de som har et snev av arbeidsmoral velger å ikke svindle arbeidsplassen, og rapporterer de timene de faktisk har jobbet - og ikke mer.

Anonymkode: 32489...133

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vanligvis kjernetid, altså må vi jobbe mellom et visst tidspunkt. Kveldstid er vanligvis ikke OK, men nå med corona er kjernetiden opphevet og vi jobber når vi vil så lenge vi logger et visst antall timer. Det er tillitsbasert ja, ingen vet om vi jobber eller ikke. Men arbeidsoppgavene må jo gjøres da :)

Anonymkode: 43ed9...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fleksitid i hele min bedrift, med kjernetid.

For vår del logger vi oss inn i et system på PCen, og trykker "inn" når vi registrerer oss og "ut" når vi er ferdige. Dette kan man godt gjøre flere ganger om dagen - det viktigste er at man totalt sett jobber så mye som man skal. 

Jeg har eksempelvis 8-timers dager og kan en vanlig dag logge meg inn kl. 09.00 og ut kl.12.00, og deretter på igjen 15.00 og ut kl. 20.00. Det styrer vi helt selv, bare vi får gjort det vi skal og får deltatt på møter dersom vi har noen. 

Vi har alle hjemmekontor nå så det er klart at dette til en viss grad er tillitsbasert. Men vi har alle nok å gjøre, og vi har ganske konkrete oppgaver. Det ville bli åpenbart for min sjef om jeg ikke gjorde jobben min - vi hadde fått tilbakemelding fra kunder. 

Min bedrift er privat, forresten.

Anonymkode: 6eee7...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være ulike rutiner for dette, så dette bør du jo spørre lederen din om. Regner med at dere har kontakt selv om det er hjemmekontor.

Anonymkode: cb774...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nå kun hjemmekontor. Vi logger oss på et datasystem med "inn" og "ut". Dette gjøres innenfor fleksitiden. Tror det er mellom 6 og 21. Så har vi egentlig kjernetid, men den er fjernet nå i koronatiden. Så kan vi logge oss inn og ut ettersom vi jobber, om vi har pauser utenom vanlig pause ol. 

Om vi da jobber 10 timer en dag, så kan vi ta 2 timer avspasering en annen gang. 

Anonymkode: 373c9...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...