Gå til innhold

Til dere uten egenkapital eller foreldre som kausjonerer for dere

Anbefalte innlegg

Gjest Smiley99
Skrevet (endret)

hvordan får dere kjøpt egen bolig? Sparer dere i 20 år? Må dere vinne i lotto? Arve masse penger?

Jeg har ganske mange søsken og foreldre med en gjennomsnittlig årslønn, som ikke har muligheten til
å verken gi oss penger eller kausjonere for hver og en av oss. Kommer heller aldri til å arve noe mye fra
verken foreldre eller besteforeldre.  

Jeg føler at alle i dag har foreldre som gir dem penger til egenkapital eller kan kausjonere, og føler at familien
min har et dårligere grunnlag for fremtiden. Med et boligmarked som er nesten helt umulig å komme inn på,
så ser jeg ganske mørkt ut på hele boligkjøpet. Det føles nesten håpløst å skal klare å spare til min egen bolig, 
kommer til ta meg sikkert 20 år å spare.

Endret av Smiley99
Skrevet

Sparte penger siden jeg var 15 år og jobbet masse overtid både under studiene og som nyutdannet. Kjøpte min første bolig da jeg var 25 år uten hjelp fra foreldre. Hadde ikke hele egenkapitalen, men banken fant en løsning. Dette var i 2014 og de har ikke like strenge da. 

Anonymkode: 8f0fa...5ca

• Liker 3
Gjest Smiley99
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sparte penger siden jeg var 15 år og jobbet masse overtid både under studiene og som nyutdannet. Kjøpte min første bolig da jeg var 25 år uten hjelp fra foreldre. Hadde ikke hele egenkapitalen, men banken fant en løsning. Dette var i 2014 og de har ikke like strenge da. 

Så flink du er. Jeg sparer og sparer, men så har det vært noen måneder med mindre arbeid som har gjort at jeg ikke har fått lagt av penger. Jeg er så misunnelig på de som har foreldre som kan hjelpe til. 

Skrevet

Foreldre skal gjøre alt de kan for å hjelpe sine avkom med bolig og økonomi.

Anonymkode: e7a80...7d2

• Liker 2
Skrevet

Lav inntekt og startlån pluss boligtilskudd. Etter dette er i boks, girer man opp.

Anonymkode: 21af3...df9

Skrevet
3 minutter siden, Smiley99 said:

Så flink du er. Jeg sparer og sparer, men så har det vært noen måneder med mindre arbeid som har gjort at jeg ikke har fått lagt av penger. Jeg er så misunnelig på de som har foreldre som kan hjelpe til. 

Har du snakket med banken angående boliglån? Dersom du får avslag kan Husbanken hjelpe deg

Gjest Smiley99
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du snakket med banken angående boliglån? Dersom du får avslag kan Husbanken hjelpe deg

Nei, har ikke fast jobb eller så mye på BSU enda, så tviler på at det lar seg gjøre.

Skrevet

Begynn sparing tidlig, prioriter BSU og innse at første bolig ikke blir noe palass. 

• Liker 9
Gjest Smiley99
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange foreldre som gjør alt de kan, men skal de liksom selge huset og bilen for at barna skal få kjøpt seg bolig. 

Skrevet

Jeg jobbet hardt ved siden av studiene for å få nok til egenkapital. Kjøpte deretter den billigste boligen det var mulig å få tak i Oslo. Solgte deretter etter ett år og kjøpte meg oppover slik at jeg kunne kjøpe noe større med samboeren min. 

• Liker 1
Skrevet

Måtte se bort fra ønsket om å absolutt måtte bo i en storby... 

Kjøpte en leilighet som allerede har steget 150.000 på ett år, og har spart litt penger, så kan snart kjøpe en mindre leilighet i en storby om jeg ønsker. Men så viste der seg at jeg trives godt her, så får se.

Anonymkode: 262ec...188

• Liker 1
Gjest Smiley99
Skrevet

Jeg bor heldigvis i en litn by og trives med det. Ser for meg å kjøpe leilighet og ikke hus. 
Jeg har spart i 1,5 år nå, og merker presset da mange på min alder kjøper seg leilighet, er 
fortsatt ung enda, men er bare redd jeg ender opp med å måtte leie resten av livet.

Skrevet

Jeg og mannen fikk heller ikke hjelp av foreldrene våres når vi kjøpte første lille leiligheten våres. Var jo før vi fikk barn, så vi jobbet så mye vi kunne og tok alt av ekstra skift for å spare mest mulig i noen år.

Fikk låne max, og hadde da råd til en liten leilighet. Dette er jo over 15 år siden, og leiligheten doblet seg nesten i verdi i løpet av noen år. Som gjorde at vi da kunne kjøpe oss hus. 

Skjønner tidene er annerledes nå, og at det er veldig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet.

Men hvis man ikke får noe hjelp av foreldre, så er det eneste å gjøre å prøve å tjene mer, og kutte mest mulig kostnader for å få spare opp mest mulig.

Anonymkode: bd1b9...614

• Liker 1
Skrevet

Fikk startlån av husbanken, hadde ikke egenkapital.

• Liker 1
Gjest Smiley99
Skrevet
trøndermann38 skrev (2 minutter siden):

Fikk startlån av husbanken, hadde ikke egenkapital.

Det står på husbanken sine sider "Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin." Tror ikke jeg kan få det da jeg ikke er innenfor noen av disse kategoriene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

"SKAL" de?? 

Anonymkode: a85f1...998

• Liker 3
Skrevet
Smiley99 skrev (1 minutt siden):

Det står på husbanken sine sider "Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin." Tror ikke jeg kan få det da jeg ikke er innenfor noen av disse kategoriene.

Har du fått avslag i annen bank kan du få i husbanken

Skrevet

Man må bare spare. Har selv spart egenkapital de siste årene, har nå ca 600 000 kr. Prioriterer mye jobb/ekstrainntekt. 

Anonymkode: c4dc1...dd7

• Liker 1
Skrevet

Sparte fra første lønning (bodde hos foreldre og betalte 3000,- i husleie). 

Kjøpte hus med samboer som også hadde spart. 

Vi kjøpte når jeg var 22 år (har jobbet siden jeg var 15/16)

Anonymkode: 04448...63e

Skrevet
Pappi skrev (23 minutter siden):

Begynn sparing tidlig, prioriter BSU og innse at første bolig ikke blir noe palass. 

Enig!

2 av våre 4 barn er voksne, og de har allerede skaffet seg over 500.000 i egenkapital hver, ved siden av jobb/studier. De er 24 og 25 år. Vi har kun gitt dem gratis mat når de har vært hos oss. 

Er så glade for at de ser ut til å ha stålkontroll på økonomien sin, i motsetning til meg. Jeg har brukt mye tid på å lære dem om økonomi. Mannen min (barnas far) er også veldig flink med økonomi. 

Ellers vil jeg si at man MÅ ikke eie noe med en gang man er ferdig med studier etc.... Det kommer tidsnok. 

Anonymkode: a85f1...998

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...