AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #41 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 22.02): Høres helt ut som min eks som hadde ADD. Jeg gikk til slutt. Orket ikke å ha ansvar for både mitt barn og et voksent barn. Anonymkode: 3459a...3ab Min var også slik. Jeg ba ham om å bli utredet. Han fikk etterhvert ADD-diagnose. Medisiner har gitt ham og oss en ny hverdag. Anonymkode: 888c2...12b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tatja Skrevet 6. desember 2020 #42 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 13.30): Jeg vet det ikke er hyggelig å si, men det er faktisk et helt reelt problem. Det krever enormt mye av meg fordi jeg må kompensere for alt han ikke får til. Alt fra hverdagslige ting som handling til praktiske gjøremål. Han må alltid ha detaljerte lister over det han skal gjennomføre, likevel ringer han uttalige ganger eller lar være å ringe og ender opp med å gjøre det feil. I starten tenkte jeg det var min egen terskel det var noe med, men her er det snakk om helt banale ting som hele tiden må rettes på, fikses opp i, gjøres om igjen. Jeg er totalt utslitt av å være sammen med ham. Noen eksempler: Han skal handle. Drar i butikken med detaljert liste. Kommer hjem med feil, manglende eller ekstra varer. Noen ganger alt på en gang. Vi har en liste fordi økonomien ikke er den beste. Økonomi er en annet problem. Han har ingen oversikt eller kunnskap. Bruker alltid over evne, blakk en uke etter lønn. Jeg tok over ansvaret, men likevel tar han felleskortet og bruker penger på helt unødvendige og gjerne dyre ting som resulterer i at vi står der med altfor lite penger Husarbeid er også en greie. Han får beskjed om å ta kjøkkenet. Husarbeid gjør han sjelden eller aldri på eget initiativ. Når han liksom er ferdig med oppvasken, det tar et år, så står gjerne minst to større ting igjen skittent og benkene er ikke tørket av. Rot er også et problem. Han legger igjen rot overalt. Gjerne masse små ting her og der. Rydder aldri opp med mindre jeg maser. Fyller gjerne kjøkkenbenk med leker, vasken med fire kluter, komfyren med ren oppvask uten å tørke den av først, skittentøy overalt, nøkler i sofaen, snusboks på badet.. Han gir beskjeder eller skal ordne diverse, men ingenting blir formidlet som det skal. Da må jeg ringe for å oppklare, avbestille eller hva enn det er som skal til for å rydde opp. Det være seg dørsalg, abonnement på parkering vi ikke bruker, hvordan noe skal gjennomføres. Han hevder selv han er veldig praktisk anlagt, men her snakker vi minst 20 tommeltotter. Vi har brukt noen tusen på reparasjoner og erstatninger på grunn av hans praktiske egenskaper. Barna er et kapittel for seg. Ta med regntøy når det regner er ikke noe han kan tenke seg til selv, klærne som er tydelig for små skal på storebror selv om de tilhører lillebror, votter er unødvendig i minusgrader og generelt er det kaos, kaos og atter kaos. Jeg kunne sikkert listet opp andre ting om bil, hus, vedlikehold, permisjon, lønn, regninger, flytting og alt annet vi har gjennomført gjennom de siste årene hvor jeg har endt opp med ansvaret for alt. Nå er jeg så lei og sliten. Ingenting går av seg selv. Jeg er overhodet ikke noe over gjennomsnittet intelligent menneske eller noe superperson. Jeg har mine sider jeg og, men dette begynner å bli såpass belastende å leve i. Vi er da voksne. Voksne mennesker skal da klare voksenlivet? Anonymkode: f47cb...9ab Hvis mannen er så 'enkel' at han ikke engang evner å følge en handleliste... da er det jo veldig rart at du har fått barn med han. Selv psykisk utviklingshemmede, i enkel grad, klarer å handle selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andysowhat Skrevet 6. desember 2020 #43 Del Skrevet 6. desember 2020 Høres ut som et tosidig problem. Han lærer ikke av egne feil, og du gidder faktisk ikke å be han å lære av egne feil. Istedenfor over instruerer du han og gjør det værre. Vist en skal lære av egne feil så skal han også få lov å gjøre feil. Men du tørr ikke å la han gjøre feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #44 Del Skrevet 6. desember 2020 Jeg har ADD og var slik som han. Han høres ikke dum ut, bare i overkant distré. Og det er tegn på ADD. Da er det mye man ikke får med seg her i livet, og kan fremstå som dum uten å være det. ADD er ADHD uten hyperaktivitet. Jeg fikk Ritalin og endelig orden på livet. Få kjæresten din inn til utredning og stå ved hans side. Anonymkode: 4f06c...1e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. desember 2020 #45 Del Skrevet 6. desember 2020 "Enkel" er jo et penere ord for mindre intelligent. De tingene du nevner i hovedinnlegget trenger ikke bety mindre intelligent. Han er åpenbart rotete, uorganisert, lite flink med penger og kanskje også ganske lat. Men det kan normalt oppegående folk også være. Når jeg vurderer omtrent hvor intelligent en person er, er det helt ander ting jeg vurderer enn hvor flink vedkommende er til å rydde, vaske, kle på unger og handle mat. Hvordan er han å snakke med? Hva interesserer han seg for? Er han reflektert? Synes i alle fall det er merkelig å sette merkelappen enkel på grunnlag av det som står i hovedinnlegget (men det kan jo selvfølgelig være andre ting TS ikke nevner her). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #46 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har ADD og var slik som han. Han høres ikke dum ut, bare i overkant distré. Og det er tegn på ADD. Da er det mye man ikke får med seg her i livet, og kan fremstå som dum uten å være det. ADD er ADHD uten hyperaktivitet. Jeg fikk Ritalin og endelig orden på livet. Få kjæresten din inn til utredning og stå ved hans side. Anonymkode: 4f06c...1e2 ADD var min første tanke også. Jeg er sammen med en som har ADHD, og har ei venninne som har fått diagnosen ADD i voksen alder. Jeg kjenner igjen en del av HI på begge to, noe på den ene og noe på den andre. Det tror jeg kan være verdt å få sjekket ut. Anonymkode: 3d985...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #47 Del Skrevet 6. desember 2020 Min er helt lik, jeg har mistanke om ADHD.. Anonymkode: 5d585...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 6. desember 2020 #48 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) Jeg synes det høres ut som lett utviklingshemning, og personer med dette kan virke ganske normale sånn sett utenfra. Man merker det først når man blir godt kjent med dem. Dårlig hukommelse er et av kardinaltegnene. Kan være adhd også, håper det er det siste for der finnes det behandling. Endret 6. desember 2020 av n_97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #49 Del Skrevet 6. desember 2020 Enig med alle de som foreslår ad/hd eller add. Høres veldig ut som meg, og jeg har selv add. Ble mye bedre når jeg utredning og medisiner i voksen alder. Anonymkode: b684d...952 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #50 Del Skrevet 6. desember 2020 Før man konkluderer med at dette er en håpløs mann, så bør han utredes for adhd, Asperger og iq. Mulig man finner noe der. Anonymkode: 9f277...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ m a u d e ~ Skrevet 6. desember 2020 #51 Del Skrevet 6. desember 2020 Denne er enkel; Mate value. Har ikke tall på alle de som kommer inn hit, og setter i gang med å klage på partneren sin. Han er slik, hun er sånn - javel, men det er jo du selv som har valgt ut det beste du kan få, ut fra din egen kategori av partnere. Ofte handler det om at man har valgt en partner fordi han eller hun er så kjekk eller pen, utseendemessige greier, og så er man misfornøyd med de personlige egenskapene. Og det å velge på denne måten, er i seg selv et dårlig trekk. Så altså, man er overfladisk, og har dermed lav verdi selv, og så putter man i tillegg all verdien inn i utseendet på partneren. Katastrofe. Man bør ALLTID velge en partner ut fra personlighet. Da er man selv mer verdt for en partner, og man blir selv mer fornøyd med han eller henne. Vinn-vinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #52 Del Skrevet 7. desember 2020 Samboeren min trodde det gikk an å ha 70 i feber Anonymkode: dac9f...a30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå