Gå til innhold

Mannen min er enkel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene med å leve med en slik mann..  Mulig min er bitte litt flinkere på noe, men her er det også snakk om mulig diagnose. En blir sliten og lei og frustrert, ja! Siste tabbe, var når jeg spurte om han kunne henge opp et nytt dursj sett på badeveggen, og hele dursjstanga nærmest var like skjev som tårnet i piza. 🙈 Den står like skakk. Den minste ting som må bli gjort f.eks blir også satt bort av mannen, ringer og bestiller, og det koster. 

Anonymkode: 0914d...d73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet det ikke er hyggelig å si, men det er faktisk et helt reelt problem. Det krever enormt mye av meg fordi jeg må kompensere for alt han ikke får til. Alt fra hverdagslige ting som handling til praktiske gjøremål. Han må alltid ha detaljerte lister over det han skal gjennomføre, likevel ringer han uttalige ganger eller lar være å ringe og ender opp med å gjøre det feil. 

I starten tenkte jeg det var min egen terskel det var noe med, men her er det snakk om helt banale ting som hele tiden må rettes på, fikses opp i, gjøres om igjen. Jeg er totalt utslitt av å være sammen med ham. 

Noen eksempler: Han skal handle. Drar i butikken med detaljert liste. Kommer hjem med feil, manglende eller ekstra varer. Noen ganger alt på en gang. Vi har en liste fordi økonomien ikke er den beste. 

Økonomi er en annet problem. Han har ingen oversikt eller kunnskap. Bruker alltid over evne, blakk en uke etter lønn. Jeg tok over ansvaret, men likevel tar han felleskortet og bruker penger på helt unødvendige og gjerne dyre ting som resulterer i at vi står der med altfor lite penger

Husarbeid er også en greie. Han får beskjed om å ta kjøkkenet. Husarbeid gjør han sjelden eller aldri på eget initiativ. Når han liksom er ferdig med oppvasken, det tar et år, så står gjerne minst to større ting igjen skittent og benkene er ikke tørket av. 

Rot er også et problem. Han legger igjen rot overalt. Gjerne masse små ting her og der. Rydder aldri opp med mindre jeg maser. Fyller gjerne kjøkkenbenk med leker, vasken med fire kluter, komfyren med ren oppvask uten å tørke den av først, skittentøy overalt, nøkler i sofaen, snusboks på badet.. 

Han gir beskjeder eller skal ordne diverse, men ingenting blir formidlet som det skal. Da må jeg ringe for å oppklare, avbestille eller hva enn det er som skal til for å rydde opp. Det være seg dørsalg, abonnement på parkering vi ikke bruker, hvordan noe skal gjennomføres. 

Han hevder selv han er veldig praktisk anlagt, men her snakker vi minst 20 tommeltotter. Vi har brukt noen tusen på reparasjoner og erstatninger på grunn av hans praktiske egenskaper. 

Barna er et kapittel for seg. Ta med regntøy når det regner er ikke noe han kan tenke seg til selv, klærne som er tydelig for små skal på storebror selv om de tilhører lillebror, votter er unødvendig i minusgrader og generelt er det kaos, kaos og atter kaos. 

Jeg kunne sikkert listet opp andre ting om bil, hus, vedlikehold, permisjon, lønn, regninger, flytting og alt annet vi har gjennomført gjennom de siste årene hvor jeg har endt opp med ansvaret for alt. 

Nå er jeg så lei og sliten. Ingenting går av seg selv. Jeg er overhodet ikke noe over gjennomsnittet intelligent menneske eller noe superperson. Jeg har mine sider jeg og, men dette begynner å bli såpass belastende å leve i. Vi er da voksne. Voksne mennesker skal da klare voksenlivet? 

Anonymkode: f47cb...9ab

Lik min x dette, jeg er kvitt rotehuet👏🏻

Anonymkode: 6e1ce...d80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette visste du vel før dere fikk barn. Man endrer seg plutselig ikke i voksen alder, om det ikke er snakk om psykiske problemer. Ja, han høres slapp ut, men det er hans personlighet, han vil alltid være sånn. Jeg skjønner meg ikke på dere som får barn med en partner dere ikke takler å samarbeide med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt ut som min eks som hadde ADD. Jeg gikk til slutt. Orket ikke å ha ansvar for både mitt barn og et voksent barn. 

Anonymkode: 3459a...3ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hva i alle dager skal man da gjøre med sånne folk, som alltid bare gjør nesten alt feil? La dem holde på og aldri si noe, leve i det glade vanvidd av kaos og slite livet av seg for å rette opp - uten å si noe???

Man MÅ jo si i fra, for at det skal bli rett noengang eller for at de skal skjønne at de gjør sånn og sånn feil! 

Hva foreslår du at man skal gjøre da, når et menneske ikke engang klarer å følge en handleliste eller sier ja til noe ubrukelig søppel fra telefonsalg for tjuende gang?

IKKE TS.

Anonymkode: 226dd...ff1

La meg ta for meg en enkel forklaring, siden du tydeligvis ikke skjønner. 

Prøv å dytt på en ku, en hund eller hva som helst annet. Den dytter tilbake. 

Legg til at vi alle i utgangspunkt er late og ikke ønsker å gjøre kjedelige greier. 

Husker du dette er du langt på vei til et bedre liv for deg og han. 

Skal du trene han opp til å handle, si hva dere trenger, melk, brød pålegg osv. Så kjøper du det som du trenger til deg selv, putter det i en plastboks i kjøleskapet, min plastboks frem til du har lært å handle det vi trenger. Viktig å ikke fravike før han evner å handle det han eller familien trenger. 

Samme med klær på barn. Han kler på barn, finner frem klær, får kjeft i BH frem til han har lært, du trenger ikke gjøre noe. Han leverer og henter fordi du sef. ikke ønsker å få hans kjeft 

Klesvask, din og hans (gjerne også barna sin) ingen rene klær, neivel det var jo synd, da orger du det i kveld kanskje. 

Ikke noe ros, ikke noe kjeft, bare ikke gjør det. 

Om han kjøper opp pengen sine på dritt er det ikke ditt problem, så lenge det ikke går ut over dere, i så fall må han jo trekke til deres felles konto som går til faste regninger i det budsjettet dere ble enig om. Hans regninger som går til forfall er ikke ditt ansvar. 

Så når du har dressert han kan dere sette opp en fordelingsliste, det skal han gjøre, det skal du gjøre. Viktig å ikke fravike fra denne, da er det tilbake til plastboks omgående. 

Endret av RoH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en søster som ikke gidder gjøre noe. Hun gjør alt feil med vilje for at andre skal gjøre det for henne. Nå sier jeg ikke at det er tilfellet hos mannen til ts. Men hva skal vi liksom gjøre med min søster? Vi må jo si til henne at det hun gjør er feil og vi må repetere det til henne før hun faktisk synes at DET er kjedeligere enn å faktisk bare jobben skikkelig med en gang. 

Anonymkode: 22ed2...f28

Hvorfor skal du gjøre noe med din søster? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/30/2020 at 1:44 PM, AnonymBruker said:

Men hva i alle dager skal man da gjøre med sånne folk, som alltid bare gjør nesten alt feil? La dem holde på og aldri si noe, leve i det glade vanvidd av kaos og slite livet av seg for å rette opp - uten å si noe???

Man MÅ jo si i fra, for at det skal bli rett noengang eller for at de skal skjønne at de gjør sånn og sånn feil! 

Hva foreslår du at man skal gjøre da, når et menneske ikke engang klarer å følge en handleliste eller sier ja til noe ubrukelig søppel fra telefonsalg for tjuende gang?

IKKE TS.

Anonymkode: 226dd...ff1

Lav IQ?

Anonymkode: 3a658...9d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også enkel. 

føler mer lysten til å bare dø, for hvis jeg har lyst til å ha et jævla liv så kommer jo bare disse folka og står der med stoooreeee øyne og er sånn: snufs, synd på meg ...

og jeg ser jo for meg at de ikke tåler noen ting. Og så samtidig skal de være sjefen. Finnes det i det hele tatt noen som er litt KULE? Som ikke er fullstendig forelsket i følelsene sine? 

Anonymkode: da616...554

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som meg. Spesielt handlingen og det å måtte få beskjeder fordi jeg glemmer. 

Flere tror jeg har ADHD. Og mye stemmer. Er vimsete, glemmer, utsetter, veldig fokusert når jeg er interessert i noe, mister alt for lett konsentrasjonen. Elsker system på ting som feks planer og organisering. Kan lage planer og handlelister, men blir aldri brukt likevel. 

Anonymkode: ce55d...b2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han jobb?

Var han slik før dere fikk barn? Har han slike vansker, så kan de forverres når han har "for mye" å ta seg av. Dvs nå dere fikk barn.

Anonymkode: 0d5fd...69f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller han enkel og klager på alt han gjør feil. Man kan jo få prestasjonsangst av mindre. Hvilke positive egenskaper har han som gjør at han faktisk er mannen din? Og hva med deg selv, du har helt sikkert både sider og egenskaper som også kan irritere mannen din...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 13.30):

Jeg vet det ikke er hyggelig å si, men det er faktisk et helt reelt problem. Det krever enormt mye av meg fordi jeg må kompensere for alt han ikke får til. Alt fra hverdagslige ting som handling til praktiske gjøremål. Han må alltid ha detaljerte lister over det han skal gjennomføre, likevel ringer han uttalige ganger eller lar være å ringe og ender opp med å gjøre det feil. 

I starten tenkte jeg det var min egen terskel det var noe med, men her er det snakk om helt banale ting som hele tiden må rettes på, fikses opp i, gjøres om igjen. Jeg er totalt utslitt av å være sammen med ham. 

Noen eksempler: Han skal handle. Drar i butikken med detaljert liste. Kommer hjem med feil, manglende eller ekstra varer. Noen ganger alt på en gang. Vi har en liste fordi økonomien ikke er den beste. 

Økonomi er en annet problem. Han har ingen oversikt eller kunnskap. Bruker alltid over evne, blakk en uke etter lønn. Jeg tok over ansvaret, men likevel tar han felleskortet og bruker penger på helt unødvendige og gjerne dyre ting som resulterer i at vi står der med altfor lite penger

Husarbeid er også en greie. Han får beskjed om å ta kjøkkenet. Husarbeid gjør han sjelden eller aldri på eget initiativ. Når han liksom er ferdig med oppvasken, det tar et år, så står gjerne minst to større ting igjen skittent og benkene er ikke tørket av. 

Rot er også et problem. Han legger igjen rot overalt. Gjerne masse små ting her og der. Rydder aldri opp med mindre jeg maser. Fyller gjerne kjøkkenbenk med leker, vasken med fire kluter, komfyren med ren oppvask uten å tørke den av først, skittentøy overalt, nøkler i sofaen, snusboks på badet.. 

Han gir beskjeder eller skal ordne diverse, men ingenting blir formidlet som det skal. Da må jeg ringe for å oppklare, avbestille eller hva enn det er som skal til for å rydde opp. Det være seg dørsalg, abonnement på parkering vi ikke bruker, hvordan noe skal gjennomføres. 

Han hevder selv han er veldig praktisk anlagt, men her snakker vi minst 20 tommeltotter. Vi har brukt noen tusen på reparasjoner og erstatninger på grunn av hans praktiske egenskaper. 

Barna er et kapittel for seg. Ta med regntøy når det regner er ikke noe han kan tenke seg til selv, klærne som er tydelig for små skal på storebror selv om de tilhører lillebror, votter er unødvendig i minusgrader og generelt er det kaos, kaos og atter kaos. 

Jeg kunne sikkert listet opp andre ting om bil, hus, vedlikehold, permisjon, lønn, regninger, flytting og alt annet vi har gjennomført gjennom de siste årene hvor jeg har endt opp med ansvaret for alt. 

Nå er jeg så lei og sliten. Ingenting går av seg selv. Jeg er overhodet ikke noe over gjennomsnittet intelligent menneske eller noe superperson. Jeg har mine sider jeg og, men dette begynner å bli såpass belastende å leve i. Vi er da voksne. Voksne mennesker skal da klare voksenlivet? 

Anonymkode: f47cb...9ab

Er helt normalt eksemplar av arten mann høres det ut til. Arten har noen fordeler også, det er derfor vi velger å ha en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg økonomien er det som er viktig av alle ting TS ramser opp, resten er en blanding av forskjellige forventninger og en frustrasjon som gjør at vannglasset renner over. Du får ta kontroll på økonomien så kan mannen få lommepenger, det er mange familier som har det sånn. Tror det vil være det viktigste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoH skrev (På 30.11.2020 den 13.41):

Er vel bare å bli fortalt nok ganger at en gjør feil, så gjør en ikke noe. 

Helt enig 🙂 Ut fra lengden på innlegget til TS, så får jeg et bilde i hodet på at dette er ei dame med altfor mye fokus på seg og sitt og det negative rundt henne, at gubben har gått i en sånn gi faen modus og lar ting skure og gå. Veldig feil av begge to.  Snakk sammen, og kom dere på bølgelengde  rundt forventinger dere har av hverandre og gi hverandre rom for å gjøre ting på egen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke noe av dette beskriver IQ-en til mannen din, så jeg hadde ikke kalt han enkel basert disse eksemplene. Mye av det vil jeg karakterisere som "typisk mannfolk" blandet med lært hjelpeløshet og latskap.

Anonymkode: 96ee1...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er sikkert pen og kjekk og slik da, har jeg rett? For du får det du blir sammen med, du skal ikke bli sammen med og stifte familie med en pga overfladiske utseende ting med mål om å " forandre han til en som er som deg"! 

For meg høres det ut som du helst vil ha en mann som tenker og gjør som deg. Vel.. da får du finne deg en ny for å oppdra eller forandre voksne folk er hverken snilt eller skaper gode forhold. 

Du fikk det du valgte. 

Anonymkode: 8eca6...99f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns ikke noe av dette beskriver IQ-en til mannen din, så jeg hadde ikke kalt han enkel basert disse eksemplene. Mye av det vil jeg karakterisere som "typisk mannfolk" blandet med lært hjelpeløshet og latskap.

Anonymkode: 96ee1...811

Forstår man ikke at lønna skal rekke en hel måned, og bruker den opp på en uke tenker jeg vi legger ned mot PU-nivå.

Anonymkode: 3a658...9d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...