AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Del Skrevet 30. november 2020 Jeg vet det ikke er hyggelig å si, men det er faktisk et helt reelt problem. Det krever enormt mye av meg fordi jeg må kompensere for alt han ikke får til. Alt fra hverdagslige ting som handling til praktiske gjøremål. Han må alltid ha detaljerte lister over det han skal gjennomføre, likevel ringer han uttalige ganger eller lar være å ringe og ender opp med å gjøre det feil. I starten tenkte jeg det var min egen terskel det var noe med, men her er det snakk om helt banale ting som hele tiden må rettes på, fikses opp i, gjøres om igjen. Jeg er totalt utslitt av å være sammen med ham. Noen eksempler: Han skal handle. Drar i butikken med detaljert liste. Kommer hjem med feil, manglende eller ekstra varer. Noen ganger alt på en gang. Vi har en liste fordi økonomien ikke er den beste. Økonomi er en annet problem. Han har ingen oversikt eller kunnskap. Bruker alltid over evne, blakk en uke etter lønn. Jeg tok over ansvaret, men likevel tar han felleskortet og bruker penger på helt unødvendige og gjerne dyre ting som resulterer i at vi står der med altfor lite penger Husarbeid er også en greie. Han får beskjed om å ta kjøkkenet. Husarbeid gjør han sjelden eller aldri på eget initiativ. Når han liksom er ferdig med oppvasken, det tar et år, så står gjerne minst to større ting igjen skittent og benkene er ikke tørket av. Rot er også et problem. Han legger igjen rot overalt. Gjerne masse små ting her og der. Rydder aldri opp med mindre jeg maser. Fyller gjerne kjøkkenbenk med leker, vasken med fire kluter, komfyren med ren oppvask uten å tørke den av først, skittentøy overalt, nøkler i sofaen, snusboks på badet.. Han gir beskjeder eller skal ordne diverse, men ingenting blir formidlet som det skal. Da må jeg ringe for å oppklare, avbestille eller hva enn det er som skal til for å rydde opp. Det være seg dørsalg, abonnement på parkering vi ikke bruker, hvordan noe skal gjennomføres. Han hevder selv han er veldig praktisk anlagt, men her snakker vi minst 20 tommeltotter. Vi har brukt noen tusen på reparasjoner og erstatninger på grunn av hans praktiske egenskaper. Barna er et kapittel for seg. Ta med regntøy når det regner er ikke noe han kan tenke seg til selv, klærne som er tydelig for små skal på storebror selv om de tilhører lillebror, votter er unødvendig i minusgrader og generelt er det kaos, kaos og atter kaos. Jeg kunne sikkert listet opp andre ting om bil, hus, vedlikehold, permisjon, lønn, regninger, flytting og alt annet vi har gjennomført gjennom de siste årene hvor jeg har endt opp med ansvaret for alt. Nå er jeg så lei og sliten. Ingenting går av seg selv. Jeg er overhodet ikke noe over gjennomsnittet intelligent menneske eller noe superperson. Jeg har mine sider jeg og, men dette begynner å bli såpass belastende å leve i. Vi er da voksne. Voksne mennesker skal da klare voksenlivet? Anonymkode: f47cb...9ab 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg ntrane Skrevet 30. november 2020 Populært innlegg #2 Del Skrevet 30. november 2020 Du så ikke dette før du lot han befrukte deg? O_o 51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Del Skrevet 30. november 2020 I førsteomgang ville jeg ha fortalt deg å snakke med han om det, om du ikke har gjort det enda. Det andre jeg tenkte på at han kanskje har noen symptomer ADHD eller Asperger? Broren min har begge deler og sliter med de samme tingene mannen din gjør. Det kan hjelpe å si ting flere ganger og veldig detaljert, men det ser ut til at du allerede gjør det med lister osv. Når broren min skal på butikken så sender jeg med en handleliste hvor det står hva som skal være dær, gjerne med bilde eller beskrivelse av pakningen. På denne måten trenger ikke han å velge og da blir det forsikret at det blir tatt med eller at det ikke blir tatt feil. Sender også ofte en melding til han hvor det står "sjekk handlelisten" fordi det er også noe han bare glemmer. Vil ikke si at det er dette som er med mannen din eller om han bare er "enkel", men kanskje noe å tenke litt på? Anonymkode: 95e4e...0f9 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 30. november 2020 #4 Del Skrevet 30. november 2020 Er vel bare å bli fortalt nok ganger at en gjør feil, så gjør en ikke noe. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 30. november 2020 #5 Del Skrevet 30. november 2020 RoH skrev (1 minutt siden): Er vel bare å bli fortalt nok ganger at en gjør feil, så gjør en ikke noe. Spot on! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Del Skrevet 30. november 2020 Som man reder ligger man og som man ligger reder man. Du valgte selv å gifte deg og få barn med denne fyren. Hvis du ikke klarer å stå i det så får du vurdere skilsmisse. Anonymkode: 76876...829 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #7 Del Skrevet 30. november 2020 RoH skrev (1 minutt siden): Er vel bare å bli fortalt nok ganger at en gjør feil, så gjør en ikke noe. Men hva i alle dager skal man da gjøre med sånne folk, som alltid bare gjør nesten alt feil? La dem holde på og aldri si noe, leve i det glade vanvidd av kaos og slite livet av seg for å rette opp - uten å si noe??? Man MÅ jo si i fra, for at det skal bli rett noengang eller for at de skal skjønne at de gjør sånn og sånn feil! Hva foreslår du at man skal gjøre da, når et menneske ikke engang klarer å følge en handleliste eller sier ja til noe ubrukelig søppel fra telefonsalg for tjuende gang? IKKE TS. Anonymkode: 226dd...ff1 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I førsteomgang ville jeg ha fortalt deg å snakke med han om det, om du ikke har gjort det enda. Det andre jeg tenkte på at han kanskje har noen symptomer ADHD eller Asperger? Broren min har begge deler og sliter med de samme tingene mannen din gjør. Det kan hjelpe å si ting flere ganger og veldig detaljert, men det ser ut til at du allerede gjør det med lister osv. Når broren min skal på butikken så sender jeg med en handleliste hvor det står hva som skal være dær, gjerne med bilde eller beskrivelse av pakningen. På denne måten trenger ikke han å velge og da blir det forsikret at det blir tatt med eller at det ikke blir tatt feil. Sender også ofte en melding til han hvor det står "sjekk handlelisten" fordi det er også noe han bare glemmer. Vil ikke si at det er dette som er med mannen din eller om han bare er "enkel", men kanskje noe å tenke litt på? Anonymkode: 95e4e...0f9 Kvinne med adhd her. Kan bekrefte det du skriver her. Er nødt til å ha handleliste og liste over daglige gjøremål. Hodet er aldri på rett plass. Blir lett distrahert og konsentrasjonen er aldri der. Er impulsiv og rastløs så ting blir ofte feil fordi jeg ikke får med meg hva jeg gjør, eller så begynner jeg med noe annet og glemmer tiden. Så ts, det kan godt hende at mannen din har en diagnose. Han behøver ikke å være enkel. Anonymkode: 44a6b...42c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #9 Del Skrevet 30. november 2020 RoH skrev (24 minutter siden): Er vel bare å bli fortalt nok ganger at en gjør feil, så gjør en ikke noe. Har en søster som ikke gidder gjøre noe. Hun gjør alt feil med vilje for at andre skal gjøre det for henne. Nå sier jeg ikke at det er tilfellet hos mannen til ts. Men hva skal vi liksom gjøre med min søster? Vi må jo si til henne at det hun gjør er feil og vi må repetere det til henne før hun faktisk synes at DET er kjedeligere enn å faktisk bare jobben skikkelig med en gang. Anonymkode: 22ed2...f28 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hva i alle dager skal man da gjøre med sånne folk, som alltid bare gjør nesten alt feil? La dem holde på og aldri si noe, leve i det glade vanvidd av kaos og slite livet av seg for å rette opp - uten å si noe??? Man MÅ jo si i fra, for at det skal bli rett noengang eller for at de skal skjønne at de gjør sånn og sånn feil! Hva foreslår du at man skal gjøre da, når et menneske ikke engang klarer å følge en handleliste eller sier ja til noe ubrukelig søppel fra telefonsalg for tjuende gang? IKKE TS. Anonymkode: 226dd...ff1 Det er heldigvis ikke ditt problem hva andre gjør i sin leilighet eller med sin privatøkonomi. Så lenge du ikke er så dum at du faktisk gifter deg med en sånn en, da. Anonymkode: 77cbb...212 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Del Skrevet 30. november 2020 Den mannen bør ha stor penis, for å si det sånn. Anonymkode: e2303...e47 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Del Skrevet 30. november 2020 Hahaha, sånn er mannen min også. Ba han om å kjøpe kroppssåpe en gang, og han kom stolt hjem og viste frem en balsamflaske😂 skrev ingen liste, men sa at det ville stå kroppssåpe, «body wash», «shower gel» eller «shower cream på.» men jaggu greide han å velge «balsam for tørt hår» allikevel. Han vasker og rydder svært sjeldent av eget initiativs støvdotter på størrelse med bordtennisballer må jo fly rundt her før han reagerer. Tomme doruller og skittent bestikk bare legger han i vasken. Blir oppgitt hver eneste gang. Han vet ikke de enkleste ting, typ hovedstaden i Tyskland. Det visste han ikke(ikke viktig å vite heller, men det sier litt). Men han er veldig smart på andre ting da, feks data der jeg ikke skinner. Han er også utrolig reflektert, snill, omtenksom og romantisk av seg, så det at han er litt «dum» til tider klarer jeg å leve med. Anonymkode: dac9f...a30 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #13 Del Skrevet 30. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hva i alle dager skal man da gjøre med sånne folk, som alltid bare gjør nesten alt feil? La dem holde på og aldri si noe, leve i det glade vanvidd av kaos og slite livet av seg for å rette opp - uten å si noe??? Man MÅ jo si i fra, for at det skal bli rett noengang eller for at de skal skjønne at de gjør sånn og sånn feil! Hva foreslår du at man skal gjøre da, når et menneske ikke engang klarer å følge en handleliste eller sier ja til noe ubrukelig søppel fra telefonsalg for tjuende gang? IKKE TS. Anonymkode: 226dd...ff1 Det er ingenting du kan gjøre. Du MÅ ikke si fra, det er noe du velger, og ofte er det fullstendig kontraproduktivt. Om du ikke orker at folk er som de er, bør du heller holde deg unna dem. Anonymkode: bb245...9b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Del Skrevet 30. november 2020 Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame. Jeg som har jobbet livet av meg med tunge studier og en krevende jobb er fortsatt singel. Mens en fyr om ikke engang klarer å ta på seg underbuksa rett vei får dame. Jeg skjønner det bare ikke. Anonymkode: a6747...578 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame. Jeg som har jobbet livet av meg med tunge studier og en krevende jobb er fortsatt singel. Mens en fyr om ikke engang klarer å ta på seg underbuksa rett vei får dame. Jeg skjønner det bare ikke. Anonymkode: a6747...578 Du har vel ikke hatt overskudd til kjæreste, med tunge studier og krevende jobb... Anonymkode: 2c6ac...239 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Del Skrevet 30. november 2020 Ts, hvordan klarte han seg før dere møttes og flytta sammen? Anonymkode: 2c6ac...239 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #17 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame. Jeg som har jobbet livet av meg med tunge studier og en krevende jobb er fortsatt singel. Mens en fyr om ikke engang klarer å ta på seg underbuksa rett vei får dame. Jeg skjønner det bare ikke. Anonymkode: a6747...578 Er jo ikke sikkert du går for damer som TS da? 🤷♀️ Anonymkode: 38c5b...457 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I førsteomgang ville jeg ha fortalt deg å snakke med han om det, om du ikke har gjort det enda. Det andre jeg tenkte på at han kanskje har noen symptomer ADHD eller Asperger? Broren min har begge deler og sliter med de samme tingene mannen din gjør. Det kan hjelpe å si ting flere ganger og veldig detaljert, men det ser ut til at du allerede gjør det med lister osv. Når broren min skal på butikken så sender jeg med en handleliste hvor det står hva som skal være dær, gjerne med bilde eller beskrivelse av pakningen. På denne måten trenger ikke han å velge og da blir det forsikret at det blir tatt med eller at det ikke blir tatt feil. Sender også ofte en melding til han hvor det står "sjekk handlelisten" fordi det er også noe han bare glemmer. Vil ikke si at det er dette som er med mannen din eller om han bare er "enkel", men kanskje noe å tenke litt på? Anonymkode: 95e4e...0f9 Det tenkte jeg også. Jeg har selv Asperger og rent intellektuelt scorer vi med Asperger ikke under gjennomsnittet. Ganske ofte høyere, faktisk. Men vi har andre utfordringer og overtenker ganske ofte. Jeg funker i jobben min og har god økonomisk sans og oversikt, men på enkelte andre områder er jeg organisatorisk kaos. Samboeren min har også Asperger og fungerer bra i hverdagen i likhet med meg. Men han kan f.eks ringe fra butikken: Det er to typer lettrømme. Hvilken skal jeg velge? Det finnes egg i forskjellige størrelser. Foretrekker du små eller mellomstore egg! 🤔 Anonymkode: caba5...975 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Del Skrevet 30. november 2020 Nei, ts, ikke alle voksne klarer voksenlivet. Endel kommer seg faktisk gjennom skolen uten å få en hardt tiltrengt diagnose i spekteret som psykisk utviklingshemmet. Andre opplever sykdom eller traumer som endrer funksjonsnivå så drastisk at de ikke lengre er å regne som "fungerende voksne". Dessverre finnes det ingen god utvei. Du valgte å få barn med en som du visste ikke strakk til. Du tenkte nok at du selv kunne fungere som to voksenpersoner, eller at han var ditt eneste håp om å få formert deg før du ble for gammel. Uansett tok du et valg. Du ofret noe for noe annet. Og nå ser du konsekvensene. Selvsagt kan du skille deg, og trolig få foreldreomsorg fordi han ikke vil strekke til. Men så blir jo ungene tenåringer og voksne, og pappaen deres vil for evig tid være en person de må ha omsorg for og som er en sten om foten på dem. Bedre da at han er en sten om foten på deg, selvsagt. Anonymkode: e13a2...f58 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hahaha, sånn er mannen min også. Ba han om å kjøpe kroppssåpe en gang, og han kom stolt hjem og viste frem en balsamflaske😂 skrev ingen liste, men sa at det ville stå kroppssåpe, «body wash», «shower gel» eller «shower cream på.» men jaggu greide han å velge «balsam for tørt hår» allikevel. Han vasker og rydder svært sjeldent av eget initiativs støvdotter på størrelse med bordtennisballer må jo fly rundt her før han reagerer. Tomme doruller og skittent bestikk bare legger han i vasken. Blir oppgitt hver eneste gang. Han vet ikke de enkleste ting, typ hovedstaden i Tyskland. Det visste han ikke(ikke viktig å vite heller, men det sier litt). Men han er veldig smart på andre ting da, feks data der jeg ikke skinner. Han er også utrolig reflektert, snill, omtenksom og romantisk av seg, så det at han er litt «dum» til tider klarer jeg å leve med. Anonymkode: dac9f...a30 Jeg har på en måte en liknende ektefelle. Han setter ALLTID skitne tallerkener med masse matrester i oppvaskmaskinen, vasken på kjøkkenet er ALLTID tett av maiskorn osv. Dette til tross for at mannen min er RØRLEGGER!?! Jeg viser hvordan han skal helle av matrestene i søppelkassen, men det har han likevel ikke lært å gjøre etter femten år sammen. Han gjør mye rare greier også, som å sende datteren vår i bhg med kjole og joggebukse på. 🙈🤣 Han har kraftig dysleksi, så det står mye artig i smsene, men han er utrolig intellektuell når det gjelder politikk, språk, osv. Og ekstremt handy, og svært god i senga. Men jeg tar ofte bilde av matvaren han skal handle så jeg vet at han kommer hjem med riktige varer. Han var ikke flink økonomisk når vi møttes, men jeg er husøkonomen i hjemmet. Tar meg av alt av regninger, forsikringer, storinnkjøp, osv. Til ts - hvis mannen din sliter økonomisk, hvorfor har han tilgang til "familiekortet"? Min mann er udugelig når det gjelder mye, men ikke når det gjelder de viktige tingene. Han er verdens snilleste, kunne aldri drømt om en bedre ektefelle. Er mannen din snill ts? Eller er det kun negativt? I hi hørtes alt veldig negativt ut, men håper han likevel er en fantastisk ektefelle og far. Anonymkode: 39204...ab3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå