Gå til innhold

Saksgang i gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen i enkle ord, uten paragrafer og lignende forklare meg fra begynnelsen til slutt hvordan gjeldsordning ser ut?

Blir kontoen min  gjennomgått?  Hvordan er det når jeg har restskatt å betale?  Kontakter namsmann utleier eller arbeidsgiver?  

Anonymkode: 2aa29...ee7

Skrevet

Det er mange poster om dette på dette forumet, men kan ta det du spør om i det minste.  Jeg har flere grundige poster som kan leses, alt etter ca 2016 er relevant, da endret de loven litt, så eldre poster har feil livsopphold bl.a.

Start med å åpne søknad om gjeldsordning på politiet.no, last ned søknadspapirene og les instruksjonene.

Fyll inn alle seks sidene, det er svært mange vedlegg som skal fremvises, lønnslipper, helseattester om relevant, kostnader som barnebidrag, husleie, kjøretøy, osv.  Tre siste Selvangivelser, lønnslipper og fullstendig oversikt på ALL gjeld med referanser (Kreditorer, restgjeld og hvor gammel, lånenummer, etc.)

Konto blir IKKE gjennomgått såfremt ikke de har skjellig grunn til å mistenke søker om kriminell adferd, typisk å "posisjonere" seg i forkant av en gjeldsordning.  De har uttømmende tilgang til søkers disposisjoner flere år tilbake.  Spesielt viktig er å se om det har vært store pengeoverføringer til/fra søker de siste år. Stor er over 100.000,- eller mer.

Verken arbeidsgiver, husvert, foreldre, søsken, egne barn som man ikke har gjeld til i ordningen er sakspart og heller ikke del av en gjeldsordning.  Du må evt. selv fortelle de om dette.  Men en godkjent ordning vil tinglyses, så de som er nyskjerrige følger jo med på hvem som kommer opp i slike lister hos Brønnyssundregistrene.  Arbeidsigver er ofte kjent med at noe er på gang når lønnstrekk (som grunnlaget/begrunnelsen er vedlagt med detaljer når arb. giver pålegges å trekke) pågår, et lite hull i personvernet der kan man vel si.

Skrevet

Takk for svar. Men tviler for at jeg har kvar så mye mer dokumentasjon om lånene enn det som finnes på selvangivelsen.  Hva gjør jeg da?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men tviler for at jeg har kvar så mye mer dokumentasjon om lånene enn det som finnes på selvangivelsen.  Hva gjør jeg da?

Ringer kreditor og spør om å få oversendt det du mangler? Noen må jo vite hva du skylder og hvilke vilkår som gjelder for gjelden. 

Det er en omstendig prosess, og du skal være ute av stand til å betjene gjelden din for å få ordningen. Kreditor går som regel på en kjempesnill økonomisk sett

Skrevet
newman01 skrev (48 minutter siden):

Ringer kreditor og spør om å få oversendt det du mangler? Noen må jo vite hva du skylder og hvilke vilkår som gjelder for gjelden. 

Det er en omstendig prosess, og du skal være ute av stand til å betjene gjelden din for å få ordningen. Kreditor går som regel på en kjempesnill økonomisk sett

Tru meg jeg så for lengst ut av stand...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Men tviler for at jeg har kvar så mye mer dokumentasjon om lånene enn det som finnes på selvangivelsen.  Hva gjør jeg da?

Mange steder har du mulighet for å logge inn med BankID for å se oversikt over lån/inkasso. Du vet jo hvilke selskaper det gjelder, gå på siden deres og logg inn.

Anonymkode: 1ce77...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...