Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk snap fra en i faddergruppa at 5 stykker satt å gjorde eksamen sammen. Dette dreier seg om et fag som krever veldig mye innsats, for å få god karakter. Jeg har jobbet svært hardt, og føler derfor at dette er ekstremt urettferdig. Likevel HATER jeg å sladre, jeg synes det er kjempe fælt. Mulig å få innspill fra noen, sånn at jeg kan få høre flere moralske perspektiv? 

Anonymkode: 443ce...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I media kommer det frem at flere enn vanlig jukser på eksamen i år pga korona og hjemmeeksamen. Dersom juksingen ikke blir tatt hånd om, står hele modellen med hjemmeeksamen i fare. Jeg hadde sagt i fra, slik at de idiotene som tenker de bare kan ri en lett bølge på korona får seg en realitetssjekk.

Anonymkode: 7bf88...f6a

• Liker 19
Skrevet

Selvfølgelig må du si fra. Det er din sak fordi det går direkte utover deg. Normalfordeling etc..

Anonymkode: 743ac...960

• Liker 11
Skrevet

Hva slags oppgave er det da? Det skal vel skrives selvstendige besvarelser, og da vil det vel ta seg dårlig ut om 5 stykker har svært like besvarelser? 

Anonymkode: 2a1de...718

• Liker 5
Skrevet

Hadde passet mine egne saker og forsøkt å gjøre det best mulig!

Anonymkode: 8ef63...e24

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville meldt i fra. Det går direkte ut over deg! 

Anonymkode: d4fdb...c09

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde eksamen i et emne jeg syns er skikkelig vanskelig. På grunn av Korona hadde vi det hjemme. Jeg strøk for første gang i mitt liv, og det var kjedelig. Men jeg kunne likevel aldri tenkt å jukse. det hadde jo vært praktisk mulig å jukse, men jeg har ikke samvittighet til det. Det er sikkert mange som hadde den eksamenen som juksa hjemmefra. Jeg hadde også sagt i fra. De har sikkert sagt det til flere enn deg. De kan vel gå inn på IP-adresser og se at de leverer fra samme nett? Med mindre de var smarte nok til å bruke mobildata

Anonymkode: 94b83...fee

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde eksamen i et emne jeg syns er skikkelig vanskelig. På grunn av Korona hadde vi det hjemme. Jeg strøk for første gang i mitt liv, og det var kjedelig. Men jeg kunne likevel aldri tenkt å jukse. det hadde jo vært praktisk mulig å jukse, men jeg har ikke samvittighet til det. Det er sikkert mange som hadde den eksamenen som juksa hjemmefra. Jeg hadde også sagt i fra. De har sikkert sagt det til flere enn deg. De kan vel gå inn på IP-adresser og se at de leverer fra samme nett? Med mindre de var smarte nok til å bruke mobildata

Kan de endre VPN for å få det som å se ut at de leverer fra forskjellige nett?’

TS:  hva slags eksamen var dette? Hjemmeeksamen? Er det forbudt å samarbeide? 

Skrevet

Jeg hadde sagt ifra. Det er urettferdig for de som faktisk har lest og jobbet hardt til eksamen. De som jukser, bør få en konsekvens av dette.

Anonymkode: 96cab...c49

• Liker 3
Skrevet

Det er hårreisende at de i det hele tatt avvikler eksamen. 

Som resten av samfunnet må studenter ta konsekvensene av korona. Folk mister jobbene sine, livsverket sitt osv. 

Skolene bør avlyse alle eksamener og ikke gi ut karakterer. Det vil si at studenter vil bli forsinket i sin progresjon. Men det er helt på sin plass. Hele samfunnet merker konsekvensene av koronaen. 

Det samme gjelder videregående. Elevorganisasjoner vil avlyse eksamen. La de få det som de vil og utsett vitnemål til neste høst. 

Anonymkode: ee234...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som resten av samfunnet må studenter ta konsekvensene av korona. Folk mister jobbene sine, livsverket sitt osv. 

Skolene bør avlyse alle eksamener og ikke gi ut karakterer. Det vil si at studenter vil bli forsinket i sin progresjon. Men det er helt på sin plass. Hele samfunnet merker konsekvensene av koronaen. 

Det samme gjelder videregående. Elevorganisasjoner vil avlyse eksamen. La de få det som de vil og utsett vitnemål til neste høst. 

Nei, for ikke alle vil på skolen et ekstra år og det er gode muligheter til å lese hjemme. Hvorfor skal jeg som leser hjemme, gjør så godt jeg kan, og ikke jukser bli straffet? 

Jeg vet ikke ang det å si ifra men jeg er sikker på at studiesteder skal bli mye mer obs på mulig juksing i år. 

Var de så frekke at de sendte et bilde, hadde jeg sagt i fra. 

Anonymkode: 268b9...412

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, for ikke alle vil på skolen et ekstra år og det er gode muligheter til å lese hjemme. Hvorfor skal jeg som leser hjemme, gjør så godt jeg kan, og ikke jukser bli straffet? 

Jeg vet ikke ang det å si ifra men jeg er sikker på at studiesteder skal bli mye mer obs på mulig juksing i år. 

Var de så frekke at de sendte et bilde, hadde jeg sagt i fra. 

Ikke alle liker å miste jobben sin eller stenge butikken sin. Men det er konsekvensene av korona. Konsekvenser studenter også må tåle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke alle liker å miste jobben sin eller stenge butikken sin. Men det er konsekvensene av korona. Konsekvenser studenter også må tåle.

De som mister jobben får dagpenger. Studenter som ikke studerer får ingenting og går rett ut i å søke jobber. Så da må også alle som er permitterte og arbeidsledige tåle at det kommer noen hundre tusen konkurrenter.... 

• Liker 11
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er en vesentlig forskjell - nedstenging av butikker og utesteder er et smittevernstiltak.

Å holde en hjemmeeksamen gir overhodet ingen smittefare.

🤦‍♀️

Anonymkode: c67b9...79c

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det avhenger av hva dere har fått beskjed om fra skolens side. Er det gitt beskjed om at det ikke er lov å løse oppgavene sammen med noen? Da synes jeg det er innafor å si ifra. 

Hvis det ikke er lagt noen føringer for avvikling av hjemmeeksamen - kan man da kalle det juks? Eller er det bare du som ikke har vært "lur" nok til å teame deg sammen med noen?

Jeg er forøvrig ikke for juks på noen som helst måte, men du må jo nesten være sikker på at skolen faktisk definerer det som juks. 

Anonymkode: e222d...65d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns du dette er en prinsippsak eller hva er greia? Du vet at rundt hundre intensivsykepleiere og anestesisykepleiere blir ferdig med videreutdannelsen i mai, og på den måten kan bidra inn mot en pandemi? Det samme med sykepleiere i bachelor, leger og andre tverrfaglige yrkesgrupper? For ikke å snakke om nye lærere, førskolelærere etc etc? Men for all del, det skal være LIKT! Alle skal ha det kjipt hvis noen har det kjipt? 😅

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk ikke alle som jukser og ikke fortjener karakterer de får. Vi skal ha hjemmeeksamen og har fått beskjed om at de kommer til å øk earbeidsmengden, oppgaver blir vanskeligere og de kommer med flere knep som kommer til å gjøre det vanskeligere å jukse. Da vi hadde hjemmeeksamen pga korona i vår, så fikk jeg C og D mot tidligere A på eksamner da de var mye vanskeligere, legre og like lite tid. Jeg synes det er veldig urettferdig, jeg hadde absolutt foretrukket skoleeksamen. Jeg leser og forbereder meg på samme måte som før.

Det å avlyse alle eksamner, hvorfor det? Skal studenter miste 2 år? Hva skjer da med de neste som skal søke, må de vente to år? Hva skal ungdommer finne på istedenfor? Det er ikke jobber å få og det er bevist at mange faller utenfor hvis de ikke har noe å finne på.

Skjerp deg, du aner ikke hva du babler om!

Anonymkode: b27a5...1d8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 12.47):

jeg fikk snap fra en i faddergruppa at 5 stykker satt å gjorde eksamen sammen. Dette dreier seg om et fag som krever veldig mye innsats, for å få god karakter. Jeg har jobbet svært hardt, og føler derfor at dette er ekstremt urettferdig. Likevel HATER jeg å sladre, jeg synes det er kjempe fælt. Mulig å få innspill fra noen, sånn at jeg kan få høre flere moralske perspektiv? 

Anonymkode: 443ce...35b

Jeg ville selvfølgelig ha meldt i fra! 

Dette er ufattelig frekt ovenfor alle andre som faktisk arbeider og sliter, og gjør alt sammen ordentlig og redelig, altså. 

Anonymkode: cbe2a...3ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 14.10):

Hva med de som leverer og bor i kollektiv? Skal man ikke kunne levere fra samme nett? Dette hørtes merkelig ut, vi er 17 studenter på mitt studenthjem som benytter samme nett. 6 har samme eksamener som meg. 

Anonymkode: c3601...280

• Liker 3
Skrevet (endret)

Foreleseren vår sa sist på zoom "jeg råder dere til å samarbeide å diskutere eksamensoppgaven sammen med noen, det viser seg at de som gjør dette får bedre karakterer", så er jeg usikker på om det egentlig er juks? Vet at NTNU og andre universiteter kanskje har andre regler, men på mitt universitet er det ikke slik og så lenge man skriver sjølstendige oppgaver så har man ingen regler om at det er juks å diskutere fagstoff med andre medstudenter. Det er jo pensum, og på en hjemmeeksamen har man tilgang til alle hjelpemidler. Spørsmålet mitt blir derfor, er du sikker på at det er juks, eller kjente du mer på at du skulle ønske du var en del av samarbeidsgruppa?

Endret av Cuddles

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...