Gå til innhold

Kan alle lære seg å strikke? Og har jeg tatt meg vann over hodet?


Muffin

Anbefalte innlegg

Muffin skrev (16 minutter siden):

...og nye spørsmål melder seg når jeg nå satte meg ned med strikketøyet igjen for å legge opp masker...

1) Når jeg har lagt opp endel masker (definert som mer enn fem stykker), er de så stramme at jeg sliter med å bevege de frem og tilbake på pinnen. Er det FOR stramt og jeg må slutte umiddelbart, eller er det «sånn jeg strikker»? Det er noe med det mohairgarnet som gjør at det virker veldig naturlig å stramme ekstra til...

2) Når jeg har lagt opp ca 20 masker legger jeg merke til at trådenden gradvis har blitt kortere og kortere, tilslutt en liten stump og det blir umulig å legge opp mer. Gjør jeg noe feil underveis, eller starter jeg med en trådende som er for kort? Jeg skal legge opp 92 liksom, da kan jeg ikke sitte med en trådstump etter 24 masker🤡

Trådstumpen først: du har for liten trådende. Når du rekker opp, prøv å legge merke til hvor lang trådende du hadde. Neste gang må du ha ca 4 ganger så mye. Det er bedre å sløse bort en halvmeter garn enn å ha en halv cm for lite.

Du skal kunne bevege maskene på pinnen. Motstå fristelsen til å stramme ekstra. Hvis de er alt for stramme vil det være vanskelig å få inn den andre pinnen når du skal strikke videre. Om du er som meg vil du da miste en maske, ikke klare å plukke opp, rekke opp hele greia i raseri og lagd en grusom floke det tar dager å løse. Ikke vær som meg! 

Siden du la opp maskene alt for stramt sist må du beregne litt ekstra garn til trådende når du skal legge opp løsere, for stramme masker bruker mindre garn.

Du kan bare begynne å strikke maskene du har lagt opp med den tykke pinnen. Altså ha pinne 3,5 med masker i venstre hånd og strikke dem over på pinne nr 3 i høyre. Det fungerer ihvertfall fint for meg, og reduserer risikoen for å miste masker.

Jeg regner med du skal strikke rundt, siden det er en genser. Strikk minst en pinne først, da blir det mye lettere å passe at det ikke blir vridd. Det blir et lite hakk, men det syr du sammen med trådstumpen til slutt.

Anonymkode: 29fc3...3b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg legger opp pleier jeg å bruke et hastverkstriks. Legg trådenden i gropa mellom tommel og pekefinger, så surrer du tråden en gang rundt hele hånda - dette tilsvarer ca. 10 masker. Dvs. at hvis du skal legge opp 100 masker så surrer du tråden rundt hånda totalt 10 ganger. Lag en løkke. Dette er nå den ene tråden du skal bruke til opplegg. Den andre tar du rett fra nøstedelen, for den trenger jo ikke å måles.

Hvis du strikker med tynt garn/tynne pinner så kan det hende du får en ekstra lang endetråd med denne metoden, men da hjelper det å kun surre rundt fire fingre.

Hvis du strikker med tykt garn/tykke pinner så kan det hende trådenden blir akkurat litt for snau, så da hjelper det å passe på at man surrer over tommelen også. I tillegg pleier jeg å legge til 20 - 30 cm (med øyemål) for sikkerhets skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (På 30.11.2020 den 12.33):

Jah... Da sitter jeg her da, opprinnelig full av pågangsmot, med garn, rundpinner og fint blomstrete målebånd til den nette sum av 1200 kroner og oppskriften på Novise Mohair Edition foran meg. Den "lette oppskriften" absolutt alle, fra garvede strikkere til amatørentusiastene hevder er skrevet på "vanlig språk", og "selvfølgelig klarer du å strikke den selv om du ikke har strikket siden den ujevne grytekluten i 6. klasse"! 

Spar meg. Jeg aner jo ikke hva en maske er engang (jeg har faktisk skjønt det nå, etter iherdig googling), uttrykket "å felle av" sier meg absolutt ingenting, og når det som noe av det første i oppskriften står "strikk to rett" kunne det like godt stått kinesiske tegn der.

Det fine, dyre garnet som heter "Silk Mohair" er loete og uhåndterlig, jeg finner ikke den jævla trådenden inne i nøstet og er redd for å ødelegge noe, og når det står at genseren skal strikkes med to tråder aner jeg ikke om jeg da skal bruke to garnnøster eller hver sin ende av ett garnnøste. Jeg kan bare se for meg den totale forvirringen når antall tråder overskrider hjernekapasiteten min og tilhørte den tråden der den eller den pinnen og hvilket garnnøste kommer den fra egentlig?🤯

Så, ja. Spørsmålene i overskriften står ved lag. Er dette like vanskelig som jeg nå ser for meg? Skal jeg bare gi opp med en gang? (Hvordan kan man hevde at denne strikkeoppskriften er skrevet slik at nær sagt hvemsomhelst kan lese den? Løgnhalser!)

Eller kommer jeg til å bli en mesterstrikker på rekordtid som forespeilet, etter litt rask og lett veiledning fra youtube, min strikkeglade svigermor som har tilbudt seg å hjelpe og snille sjeler herfra? Håper på det siste, frykter det første!

Hilsen nybegynner

det meste av det du strever med her, kommer til å falle på plass ganske lett. Fordi google finnes, og det er ikke vanskelig å lære hva det betyr å "felle av" for eksempel. 

Men - som erfaren strikker, synes jeg det er 100 prosent dust å anbefale en nybegynner å strikke med dobbel tråd silk mohair. Det ER et uhåndterlig garn, og det blir ikke bedre av å være dobbelt. Så der har du min fulle sympati. 

Anonymkode: 3ff11...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg strikker mye og jeg hater mohair. Det er noe jeg unngår klok av skade, og ville aldri anbefalt deg å starte med det. Det gir bare en fæl start på hvor greit strikking kan være🙈

Samtidig er det viktig å strikke noe man faktisk vil ha. Dette klarer du, bare ta en setning av gangen, og Google eller spør om hjelp når du står fast 😊 jeg må stadig google teknikker jeg sjeldent bruker, og jeg har strikket i over 15 år.

Anonymkode: 15538...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn som deg, strikking faller meg ikke spesielt naturlig. Men jeg strikket i sommer en enkel stripegenser. Den var veldig enkel å strikke! Mye lettere enn mohair-garn. 
 

https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=4672

 

Bilde lånt fra internett, da. Men strikket den i blåtoner. Den har blitt mye brukt i høst! Nå prøver jeg en sorbet-cardigan, den er litt verre å få til. Men alt går! Med kyndig hjelp fra mamma, som er av sorten som tryller frem ene plagget etter det andre. 
 

 

749A685E-4BB3-45B2-8819-8C5EB38A6FC3.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å strikke et skjerf og en lue. Vent med å strikke genser til du er blitt litt mer erfaren.

Anonymkode: 1edd4...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynn med å strikke et skjerf og en lue. Vent med å strikke genser til du er blitt litt mer erfaren.

Anonymkode: 1edd4...376

Det er mange som har begynt med en genser. Det er helt unødvendig å begynne med et skjerf, hvis det er en genser man ønsker seg. Begynn med noe du ønsker deg, i et lekkert garn som frister er et bedre råd synes jeg. 

Anonymkode: 3ff11...142

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange som har begynt med en genser. Det er helt unødvendig å begynne med et skjerf, hvis det er en genser man ønsker seg. Begynn med noe du ønsker deg, i et lekkert garn som frister er et bedre råd synes jeg. 

Anonymkode: 3ff11...142

Enig i det. Jeg begynte selv med genser i sin tid (raglanfelling og tynt garn attpåtil), og det gikk da på et vis. Men jeg er enig med dem som sier at mohair er en tøff start på "strikkelivet". Ull eller alpakka og litt store pinner hadde vært en snillere start. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (1 time siden):

Enig i det. Jeg begynte selv med genser i sin tid (raglanfelling og tynt garn attpåtil), og det gikk da på et vis. Men jeg er enig med dem som sier at mohair er en tøff start på "strikkelivet". Ull eller alpakka og litt store pinner hadde vært en snillere start. 

Enig med dere begge. 

Jeg kan ikke sy noe særlig på maskin, men ville gjerne prøve. Så da kjørte jeg på med en kjole med både ammetopp og ermer - for det var det jeg ønsket meg. Jada, det tok tid og jeg sydde feil og bannet underveis. Men du verden så fornøyd jeg er med å ha kjole nå, i stedet for åtte pannebånd. 

Det samme mener jeg som erfaren strikker. Vil du ha en cardigan så strikker du det. Det klassiske rådet om å begynne med et rillestrikket skjerf har nok drept mye strikkeglede. Men jeg kan hive meg med på at mohair kanskje ikke er det beste nybegynnergarnet. Sjansen for å strikke feil og rekke opp er absolutt tilstede, og mohair er et herk å rekke opp. Resultatet blir gjerne flott da!

Anonymkode: ca280...bce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig med dere begge. 

Jeg kan ikke sy noe særlig på maskin, men ville gjerne prøve. Så da kjørte jeg på med en kjole med både ammetopp og ermer - for det var det jeg ønsket meg. Jada, det tok tid og jeg sydde feil og bannet underveis. Men du verden så fornøyd jeg er med å ha kjole nå, i stedet for åtte pannebånd. 

Det samme mener jeg som erfaren strikker. Vil du ha en cardigan så strikker du det. Det klassiske rådet om å begynne med et rillestrikket skjerf har nok drept mye strikkeglede. Men jeg kan hive meg med på at mohair kanskje ikke er det beste nybegynnergarnet. Sjansen for å strikke feil og rekke opp er absolutt tilstede, og mohair er et herk å rekke opp. Resultatet blir gjerne flott da!

Anonymkode: ca280...bce

Helt enig. Jeg strikket mitt første rillestrikkede skjerf som strikkeprosjekt nr 73, og da var det fordi det var perfekt til å få frem fargespillet i et lekkert håndfarget garn jeg ville bruke.

Anonymkode: 3ff11...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 20.24):

Trådstumpen først: du har for liten trådende. Når du rekker opp, prøv å legge merke til hvor lang trådende du hadde. Neste gang må du ha ca 4 ganger så mye. Det er bedre å sløse bort en halvmeter garn enn å ha en halv cm for lite.

Du skal kunne bevege maskene på pinnen. Motstå fristelsen til å stramme ekstra. Hvis de er alt for stramme vil det være vanskelig å få inn den andre pinnen når du skal strikke videre. Om du er som meg vil du da miste en maske, ikke klare å plukke opp, rekke opp hele greia i raseri og lagd en grusom floke det tar dager å løse. Ikke vær som meg! 

Anonymkode: 29fc3...3b6

Jeg var som deg!😬 Nå har jeg imidlertid strikket en liten lapp/klut/kalldethvaduvil og funnet "formen" litt mer.

Antlers skrev (På 3.12.2020 den 5.25):

Når jeg legger opp pleier jeg å bruke et hastverkstriks. Legg trådenden i gropa mellom tommel og pekefinger, så surrer du tråden en gang rundt hele hånda - dette tilsvarer ca. 10 masker. Dvs. at hvis du skal legge opp 100 masker så surrer du tråden rundt hånda totalt 10 ganger. Lag en løkke. Dette er nå den ene tråden du skal bruke til opplegg. Den andre tar du rett fra nøstedelen, for den trenger jo ikke å måles.

Takk for tips! :) 

AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 23.13):

det meste av det du strever med her, kommer til å falle på plass ganske lett. Fordi google finnes, og det er ikke vanskelig å lære hva det betyr å "felle av" for eksempel. Men - som erfaren strikker, synes jeg det er 100 prosent dust å anbefale en nybegynner å strikke med dobbel tråd silk mohair. Det ER et uhåndterlig garn, og det blir ikke bedre av å være dobbelt. Så der har du min fulle sympati. 

Anonymkode: 3ff11...142

 

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 8.47):

Hehe, jeg strikker mye og jeg hater mohair. Det er noe jeg unngår klok av skade, og ville aldri anbefalt deg å starte med det. Det gir bare en fæl start på hvor greit strikking kan være🙈

Anonymkode: 15538...4aa

Enig - for et dustegarn. Har lyst til å klippe alle ni nøstene i stykker.

Sinte-my skrev (På 5.12.2020 den 9.16):

Jeg er sånn som deg, strikking faller meg ikke spesielt naturlig. Men jeg strikket i sommer en enkel stripegenser. 

Så fin, så flink du er! Det var nok det jeg skulle gjort ja 😄 

Oppdatering: Etter den initiale motløsheten inviterte jeg meg selv til Min Strikkeglade Venninne (som var den som lurte meg  til å strikke genser i Silk mohair), og da hun så meg med en pinne i hver hånd og hvordan jeg håndterte garnet tror jeg det virkelig gikk opp for henne hvor uerfaren jeg faktisk er, til tross for at jeg hadde forklart det innstendig flere ganger. Det var vel for vanskelig å tro på 😄 

Uansett, hun la opp 92 masker på ca. fem sekunder og begynte på vrangborden for meg (jeg visste jo ikke hva det var en gang), før vi ble enige om at jeg måtte lære meg "the basis" før jeg begynte å strikke videre på mesterverket. Jeg fikk derfor et nøste med det jeg vil kalle "helt vanlig tykt garn", og strikker nå hettmasker frem og tilbake på rundpinne inn i evigheten :laugh:

Planen er å gå videre til vrangmasker når jeg behersker rettmaskene 100 % og strikke vrangmasker inn i evigheten, for så å avansere litt med ulike kombinasjoner av disse to frem mot jul - noen kan med andre ord vente seg en nydelig, grå garnremse under juletreet.

Uansett melder det seg selvfølgelig noen spørsmål, og de kommer her sammen med bilder av mesterverket!

1) På det første bildet har jeg strikket en rad/remse/omgang (hva heter det?) med rettmasker fra venstre pinne og over på høyre pinne. Vil det si at det jeg ser på da er mange rader/remser/omganger med rettmasker? Har det noe annet navn som "....strikk" for eksempel?

2) På bildet nummer to har jeg snudd pinnen og arbeidet, for å strikke en rad/remse/omgang til. Er det vrangmasker jeg ser på da, eller er det rettmasker på begge sider? Jeg synes nemlig det ser helt identisk ut, og hvis noen spurte meg ville jeg svart "dette er bare rettmasker". Imidlertid mener jeg at jeg har hørt flere ganger nå at baksiden av en rettmaske er en vrangmaske eller lignende budskap, og da blir jeg usikker. Jeg blir også redd, all den tid man skulle tro til og med en muldvarp klarer å se forskjell på disse to masketypene, men ikke jeg.

3) Hvordan rekker man opp et gitt antall rader/remser/omganger? Jeg forsøkte det èn gang, men jeg ante jo ikke hvor jeg skulle stikke inn pinnen igjen for å fortsette, og måtte derfor rekke opp hele den fine lappen min og starte helt forfra!

4) Denne lappen er jo verken spesielt pen eller forseggjort, men tenker dere at jeg kan avansere til vrangmasker allerede? 😄 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muffin skrev (34 minutter siden):

 

IMG_2575.jpeg

Synes det ser bra ut! :)

For å svare på spørsmålene dine ovenfor - dette kalles rillestrikk, og blir til når man strikker rett for så å snu arbeidet og strikke rett på andre siden og. Vanligvis har man en rett- og en vrangside, og når man strikker rette masker på begge sidene vil det bli som du viser på bildet. 

Legger ved et bilde som viser forskjellen på rette og vrange masker. Den gule ringen er en rett og den rød er vrang. Ser du forskjell? :) 

For å få kun rettmasker på ene siden må du strikke annenhver omgang rett og vrang. Synes absolutt du kan gå over på vrang nå! Prøv litt og legg gjerne ut en nytt bilde så hjelper vi deg! 

DA16DF91-51B6-44E2-9F17-C89C77CDB26F.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alli634 skrev (4 timer siden):

Synes det ser bra ut! :)

For å svare på spørsmålene dine ovenfor - dette kalles rillestrikk, og blir til når man strikker rett for så å snu arbeidet og strikke rett på andre siden og. Vanligvis har man en rett- og en vrangside, og når man strikker rette masker på begge sidene vil det bli som du viser på bildet. 

Legger ved et bilde som viser forskjellen på rette og vrange masker. Den gule ringen er en rett og den rød er vrang. Ser du forskjell? :) 

For å få kun rettmasker på ene siden må du strikke annenhver omgang rett og vrang. Synes absolutt du kan gå over på vrang nå! Prøv litt og legg gjerne ut en nytt bilde så hjelper vi deg! 

DA16DF91-51B6-44E2-9F17-C89C77CDB26F.jpeg

Takk for svar🥰 Jeg må jo ha det inn med teskje, så her kommer noen oppfølgende spørsmål: Jeg har altså to rette sider uansett hvordan jeg vrir og vender på arbeidet? Du skriver at man vanligvis har en rett- og en vrangside, men det har jeg ikke når jeg strikker rettmasker frem og tilbake?

Og, spørsmål nummer to: du skriver litt lenger nede at jeg må strikke annenhver omgang rett og vrang for å få kun rettmasker på den ene siden men er det ikke kun rettmasker på den ene siden jeg har (ref. det jeg skrev over)? Eller mener du da at man har rettmasker på èn side og vrangmasker på den andre siden? Ooog, med en omgang - menes da det jeg vil kalle en rekke/remse, altså når jeg har strikket alle maskene over på høyre pinne? Dette er jo en egen vitenskap:laugh:

Jeg ser forskjell når det pekes ut for meg slik du gjorde, men jeg tror ikke jeg kan identifisere det selv hvis jeg får noe strikketøy i fanget. Er hele rettmasken begge de to "V-ene"? Og der er det strikket annenhver rett og vrang maske?

Juhu! Da begynner jeg på vrangmasker i morgen. Oppdatering kommer i løpet av uken, før hvis jeg støter inn i trøbbel!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (1 time siden):

Du skriver at man vanligvis har en rett- og en vrangside, men det har jeg ikke når jeg strikker rettmasker frem og tilbake?

Det stemmer. Når du strikker rett frem og tilbake så blir den hele tiden rett på siden du har mot deg og vrang på siden som vender fra deg, så når du snur strikketøyet for å "strikke tilbake" så bytter du i praksis om. Dermed får du en rett og en vrang omgang oppover. Hadde du strikket på rundpinne (og rundt) så hadde samme siden vendt mot deg hele tiden og den ville da fått samme type masker (vanligvis rettmasker) hele tiden. I praksis de maskene som ser ut som v'er. 

Muffin skrev (1 time siden):

Og, spørsmål nummer to: du skriver litt lenger nede at jeg må strikke annenhver omgang rett og vrang for å få kun rettmasker på den ene siden men er det ikke kun rettmasker på den ene siden jeg har (ref. det jeg skrev over)? Eller mener du da at man har rettmasker på èn side og vrangmasker på den andre siden? Ooog, med en omgang - menes da det jeg vil kalle en rekke/remse, altså når jeg har strikket alle maskene over på høyre pinne? Dette er jo en egen vitenskap:laugh:

Stemmer igjen. Strikker du rett den ene veien og vrang den andre så vil du få "rette masker" på samme siden av strikketøyet hele tiden (og vrange på den andre). 

En omgang er det du kaller en remse ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cata skrev (33 minutter siden):

Det stemmer. Når du strikker rett frem og tilbake så blir den hele tiden rett på siden du har mot deg og vrang på siden som vender fra deg, så når du snur strikketøyet for å "strikke tilbake" så bytter du i praksis om. Dermed får du en rett og en vrang omgang oppover. Hadde du strikket på rundpinne (og rundt) så hadde samme siden vendt mot deg hele tiden og den ville da fått samme type masker (vanligvis rettmasker) hele tiden. I praksis de maskene som ser ut som v'er. 

Stemmer igjen. Strikker du rett den ene veien og vrang den andre så vil du få "rette masker" på samme siden av strikketøyet hele tiden (og vrange på den andre). 

En omgang er det du kaller en remse ja. 

Takk og takk. Nye svar fostrer imidlertid nye spørsmål hos denne nybegynneren, og jeg vet fortsatt ikke om jeg har forstått det riktig: når jeg strikker sånn som jeg strikker nå (rillestrikk), så er annenhver omgang/remse i vertikal retning rett og vrang? Og det er likt (men bare motsatt) på begge sider? Hvordan ser jeg det? Jeg ser nemlig bare masse bølger i strikketøyet uansett hvordan jeg vrir og vender🙃

Samme spørsmål, annen innpakning: på begge sider av strikketøyet mitt er det rett- og vrangmasker, annenhver rekke nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i rillestrikk er annenhver rad rette og vrange masker. Hvis du strekker litt på det du har strikket, ser du at det er rette partier mellom «bølgene». Hvis du ikke får helt til strikking: nei, alle får ikke til det. Er selv en ivrig strikker som har prøvd å få en venninne til å bli like begeistret som meg: jeg har veiledet og hun har prøvd enkle ting (ikke mohair-garn nei). Hun får det rett og slett ikke til, og er ellers veldig oppegående. Så det er ikke grunn til å føle seg dum, bi har ulike talenter.

Anonymkode: 73c6e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (1 time siden):

Samme spørsmål, annen innpakning: på begge sider av strikketøyet mitt er det rett- og vrangmasker, annenhver rekke nedover?

Stemmer. Som AB...644 sier så ser du det (såvidt) hvis du strekker strikketøyet litt i lengderetningen  - altså "oppover" fra der du startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for begrepsavklaring, jeg blir litt klokere for hver dag🤗

Dagens oppdatering: Jeg har lært meg vrangmasker. Og fortsatt på den lange grå remsen med vrangmasker, og så ble alt plutselig feil og så rart ut og jeg aner ikke hvorfor! Legger ved bilde. 

"Plutselig" har remsen snevret seg inn for så å "gå utover" på venstre side, mens høyre side skrår innover med flere løse løkker på forskjellige nivåer. Maskeantallet er det samme (30 masker). Hva i alle dager er det som skjer? 

Nå avsluttet jeg nettopp en omgang vrang, og da jeg skulle snu oppdaget jeg at jeg hadde en løs maske "til overs", mens garntråden utgår fra masken ved siden av, altså maske nummer to. Maskeantallet er fortsatt 30 masker, såfremt jeg regner den løse-masken-til-overs som en faktisk maske. Bilde i neste innlegg. Mayday, tør ikke strikke mer nå.🆘

IMG_2597.jpeg

IMG_2598.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...