Gå til innhold

Kan alle lære seg å strikke? Og har jeg tatt meg vann over hodet?


Muffin

Anbefalte innlegg

Jah... Da sitter jeg her da, opprinnelig full av pågangsmot, med garn, rundpinner og fint blomstrete målebånd til den nette sum av 1200 kroner og oppskriften på Novise Mohair Edition foran meg. Den "lette oppskriften" absolutt alle, fra garvede strikkere til amatørentusiastene hevder er skrevet på "vanlig språk", og "selvfølgelig klarer du å strikke den selv om du ikke har strikket siden den ujevne grytekluten i 6. klasse"! 

Spar meg. Jeg aner jo ikke hva en maske er engang (jeg har faktisk skjønt det nå, etter iherdig googling), uttrykket "å felle av" sier meg absolutt ingenting, og når det som noe av det første i oppskriften står "strikk to rett" kunne det like godt stått kinesiske tegn der.

Det fine, dyre garnet som heter "Silk Mohair" er loete og uhåndterlig, jeg finner ikke den jævla trådenden inne i nøstet og er redd for å ødelegge noe, og når det står at genseren skal strikkes med to tråder aner jeg ikke om jeg da skal bruke to garnnøster eller hver sin ende av ett garnnøste. Jeg kan bare se for meg den totale forvirringen når antall tråder overskrider hjernekapasiteten min og tilhørte den tråden der den eller den pinnen og hvilket garnnøste kommer den fra egentlig?🤯

Så, ja. Spørsmålene i overskriften står ved lag. Er dette like vanskelig som jeg nå ser for meg? Skal jeg bare gi opp med en gang? (Hvordan kan man hevde at denne strikkeoppskriften er skrevet slik at nær sagt hvemsomhelst kan lese den? Løgnhalser!)

Eller kommer jeg til å bli en mesterstrikker på rekordtid som forespeilet, etter litt rask og lett veiledning fra youtube, min strikkeglade svigermor som har tilbudt seg å hjelpe og snille sjeler herfra? Håper på det siste, frykter det første!

Hilsen nybegynner

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første plagget jeg strikket var Mariusgenser med montering, så ingenting er umulig.

Det er mange instruksjonsvideoer på nettet. Tipper svigermoren din sikkert er mye til hjelp også.

Men ja, mohair-garn kan være litt uhåndterlig.

Anonymkode: a55d1...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

En av de store fordelene med Petite Knit sine oppskrifter er videoinstruksjonene. Gå inn på hjemmesiden hennes, finn din genser og bla ned. Videoene er på dansk, men veldig gode og tydelige 😊

Hilsen strikkenybegynner som fikk det til med video 👍

Endret av must
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, enig med brukeren som peker på at mohairgarn kan være litt krevende. Det samme gjelder tynne pinner. Hvis du sliter med garnet kan kanskje en Louisiana genser være enklere å starte med for eksempel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, ikke start med mohairgarn. Det er vanskeligere å se og rette feil.

Anonymkode: 85f49...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første plagget jeg strikket var Mariusgenser med montering, så ingenting er umulig.

Det er mange instruksjonsvideoer på nettet. Tipper svigermoren din sikkert er mye til hjelp også.

Men ja, mohair-garn kan være litt uhåndterlig.

Anonymkode: a55d1...aa6

Imponerende! Da er det jammen meg håp for meg også🙏 Jeg saumfarer Youtube og skal til svigermor i kveld!

must skrev (1 minutt siden):

Hei! 

En av de store fordelene med Petite Knit sine oppskrifter er videoinstruksjonene. Gå inn på hjemmesiden hennes, finn din genser og bla ned. Videoene er på dansk, men veldig gode og tydelige 😊

Hilsen strikken begynner som fikk det til med video 👍

 

must skrev (Akkurat nå):

Når det er sagt, enig med brukeren som peker på at mohairgarn kan være litt krevende. Det samme gjelder tynne pinner. Hvis du sliter med garnet kan kanskje en Louisiana genser være enklere å starte med for eksempel 😊

Jeg har sett alle videoene tilknyttet denne genseren, men det primære problemet står ved lag - jeg finner ikke trådenden, og vet ikke hva det vil si å skulle strikke med to tråder😂 Jammen meg har jeg tynne pinner også. Og jeg forbanner i all hemmelighet min strikkeglade venninne, som mente at mohair ikke var vanskeligere enn "vanlig garn" (den tradisjonelle Novice-genseren). Sist jeg tok i strikkegarn var som nevnt på barneskolen, da et svært garnnøste hvor tråden var grov og nesten 1 cm tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd fem-seks ganger å lære strikking, men jeg får det bare ikke til! Jeg har master i rettsvitenskap, men strikking - som til og med de dummeste menneskene jeg kjenner greier fint - det er for mye liksom 🙈 Mister helt trua på meg selv hver gang jeg skal prøve. Prøvde meg på en lue her i sommer, for da skulle jeg virkelig få det til, men rett/vrang blir bare perlestrikk og ikke de fine stripene som andre får til. Blir sprø.

Lykke til 😅

Anonymkode: 02f1a...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har prøvd fem-seks ganger å lære strikking, men jeg får det bare ikke til! Jeg har master i rettsvitenskap, men strikking - som til og med de dummeste menneskene jeg kjenner greier fint - det er for mye liksom 🙈 Mister helt trua på meg selv hver gang jeg skal prøve. Prøvde meg på en lue her i sommer, for da skulle jeg virkelig få det til, men rett/vrang blir bare perlestrikk og ikke de fine stripene som andre får til. Blir sprø.

Lykke til 😅

Anonymkode: 02f1a...9d1

Æsj, for en ekkel setning. Hva tror du at du er? Smart bare fordi du har en master, som så mange andre har? 

Anonymkode: f6a25...13f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (2 minutter siden):

Imponerende! Da er det jammen meg håp for meg også🙏 Jeg saumfarer Youtube og skal til svigermor i kveld!

 

Jeg har sett alle videoene tilknyttet denne genseren, men det primære problemet står ved lag - jeg finner ikke trådenden, og vet ikke hva det vil si å skulle strikke med to tråder😂 Jammen meg har jeg tynne pinner også. Og jeg forbanner i all hemmelighet min strikkeglade venninne, som mente at mohair ikke var vanskeligere enn "vanlig garn" (den tradisjonelle Novice-genseren). Sist jeg tok i strikkegarn var som nevnt på barneskolen, da et svært garnnøste hvor tråden var grov og nesten 1 cm tykk.

Jeg ville strikket med to nøster, blir mindre krøll en to tråder fra samme nøste. Hvis nøstet er som en smultring finner du trådenden i midten av nøstet, som de øverste "laget" på en måte 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

must skrev (Akkurat nå):

Jeg ville strikket med to nøster, blir mindre krøll en to tråder fra samme nøste. Hvis nøstet er som en smultring finner du trådenden i midten av nøstet, som de øverste "laget" på en måte 😊

Ok, takk for svar! Så når jeg skal legge opp tar jeg en trådende fra hvert garnnøste og gjør som de viser meg på videoene med én tråd?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Æsj, for en ekkel setning. Hva tror du at du er? Smart bare fordi du har en master, som så mange andre har? 

Anonymkode: f6a25...13f

Nei såklart ikke, men man skulle tro jeg greier å strikke når jeg har greid høyere utdanning. Og tilfeldigvis kjenner jeg mindre smarte mennesker, som greier strikking fint. 

Anonymkode: 02f1a...9d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (Akkurat nå):

Ok, takk for svar! Så når jeg skal legge opp tar jeg en trådende fra hvert garnnøste og gjør som de viser meg på videoene med én tråd?😬

Jepp, du holder de sammen sånn at to tynne trådet blir som en tykk 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

must skrev (8 minutter siden):

Jepp, du holder de sammen sånn at to tynne trådet blir som en tykk 👍

Takk! Nå må jeg ha en liten pustepause før jeg forsøker å finne den FØKKINGS TRÅDENDEN igjen, så prøver jeg! Du har fylt meg med nytt pågangsmot🤗

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (9 minutter siden):

Takk! Nå må jeg ha en liten pustepause før jeg forsøker å finne den FØKKINGS TRÅDENDEN igjen, så prøver jeg! Du har fylt meg med nytt pågangsmot🤗

Det ordner seg sikkert. Har troa på deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette skal gå så bra! Min første genser var mariusgenseren, så det var mye å lære seg med å lese mønster, strikke med flere tråder om gangen, hvordan få på ermene, osv. Man må rett og slett søke opp det man lurer på underveis, eller spørre. Når du vel har gjort det så har du lært hvordan det gjøres, og da vil det ikke fremstå som like vanskelig neste gang. Husk på at feil også fører til læring, både ved at du ser hvorfor det ikke bør gjøres på den måten, og at du lærer deg teknikker for å fikse det. Nå er det ikke skummelt å miste en maske lenger, fordi jeg vet jeg enkelt kan hente den opp igjen med en heklekrok (eller hva enn jeg måtte ha for hånden). Å strikke seg bakover fordi jeg glemte en felling var nervepirrende første gang, men nå går det på autopilot.

Å felle er å minske antallet masker på pinnen. Det kan brukes for å smalne inn, og da strikker man f.eks 2 masker rett sammen (altså gå inn gjennom begge maskene samtidig istedenfor for å strikke én). Å felle av gjør man f.eks når man har strikket ferdig halsen på genseren, og det er heller ikke så vanskelig, men det hjelper mye å se en video. Men man starter med å strikke to masker rett, så løfter man den første masken man strikket over den andre masken man strikket. Så strikker du en maske rett igjen, og løfter forrige maske over denne, osv. til du har kommet helt rundt. Et kjempetips jeg skulle ønske jeg hadde lært tidligere: Pass på å enten strikke ekstra løst, eller gå opp i pinnestørrelse når du lager avfellingskanter. Det er viktig at det har nok stretch i seg til at man enkelt får det over hodet/håndledd, og en avfellingskant vil alltid bli strammere enn resten av strikketøyet, selv om det strikkes med samme fasthet.

Lykke til! Hvis du fortsetter å strikke er jeg overbevist om du kommer til å tenke på denne genseren som en superenkel oppskrift i løpet av bare noen få måneder. Husk at det er bare vanskelig fordi du ikke har gjort det ennå. Når du har gjort det så kan du det. Når du har gjort det flere ganger så blir det både raskere og enklere.

Endret av Antlers
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei såklart ikke, men man skulle tro jeg greier å strikke når jeg har greid høyere utdanning. Og tilfeldigvis kjenner jeg mindre smarte mennesker, som greier strikking fint. 

Anonymkode: 02f1a...9d1

Kvalmt.... da er du vel ikke så fingernem da. Du kommer med en mindre smart uttalelse hvertfall, så tror du skal passe deg for å snakke ned andre mennesker. 

Anonymkode: 09a85...f08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvalmt.... da er du vel ikke så fingernem da. Du kommer med en mindre smart uttalelse hvertfall, så tror du skal passe deg for å snakke ned andre mennesker. 

Anonymkode: 09a85...f08

Herregud slapp av, jeg ser absolutt ikke ned på andre mennesker. Det var ment som en morsom observasjon hvor jeg som har kommet gjennom mange år med skole ikke greier noe andre folk greier fint :) Det er nå engang fakta at noen har lavere IQ enn andre, uten at jeg mener de er verdt mindre av den grunn :) At jeg kalte dem dum var mest for å være morsom, men skjønner at humoren min ikke traff deg helt. Ha en fin dag :)

Uansett. Jeg beklager avsporingen som absolutt ikke var det jeg ønsket med det første innlegget mitt. Ønsker TS lykke til med strikkingen, det går helt sikkert fint :)

Anonymkode: 02f1a...9d1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...