AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Har en god veninne som "svindler" lånekassen. Det er snakk om minst 4000 kr gratis i mnd som hun ikke må betale tilbake på grunn av hun er "borteboende" men egentlig bor hjemme. Dette blir jo en god del ekstra penger i mnd og enda mer i året og etter 4 år som student.... Kjenner det er irriterende for oss andre som har jobb på siden av studier når hun får penger gratis. Bør jeg bare ignorere det eller melde fra? Vi er i en gjeng hvor flere av de andre ønsker å melde fra om dette til lånekassen. Anonymkode: c8c12...972 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Ville meldt fra. Det er ren svindel! Anonymkode: 6f607...bec 46
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 Meld fra til Lånekassen. Anonymkode: 40c03...f81 22
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en god veninne som "svindler" lånekassen. Det er snakk om minst 4000 kr gratis i mnd som hun ikke må betale tilbake på grunn av hun er "borteboende" men egentlig bor hjemme. Dette blir jo en god del ekstra penger i mnd og enda mer i året og etter 4 år som student.... Kjenner det er irriterende for oss andre som har jobb på siden av studier når hun får penger gratis. Bør jeg bare ignorere det eller melde fra? Vi er i en gjeng hvor flere av de andre ønsker å melde fra om dette til lånekassen. Anonymkode: c8c12...972 Uten å ta stilling til moralen her så er ting ting sikkert og det er at denne gode venninnen din blir en eks-venninne dersom dere melder dette. Anonymkode: 5ec99...4dc 41
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 Meld fra. Det er sånne som henne som gjør at regler må strammes inn og lage tull for de som hele tiden må dokumentere at de snakker sant. Anonymkode: 2ad53...dae 29
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uten å ta stilling til moralen her så er ting ting sikkert og det er at denne gode venninnen din blir en eks-venninne dersom dere melder dette. Anonymkode: 5ec99...4dc Man melder fra anonymt og lånekassen foretar en undersøkelse. Hun trenger ikke å få vite noe om at vennene har meldt henne. Anonymkode: 2ad53...dae 31
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #7 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uten å ta stilling til moralen her så er ting ting sikkert og det er at denne gode venninnen din blir en eks-venninne dersom dere melder dette. Anonymkode: 5ec99...4dc Går det ikke an å melde fra anonymt? Anonymkode: c8c12...972
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 Jeg syns det er vanvittig dårlig gjort å si ifra. Her handler det mer om jenta selv og ikke at hun bor hjemme og får stipend. Er så mange studentet i år som har måtte flytte hjem og ikke har jobb pga corona, som er helt avhengig av stipend og lån nå for å få betalt regninger på kredittkort osv som de hadde råd til å ha når de bodde for seg selv. Anonymkode: 37aef...ba6 25
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #9 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man melder fra anonymt og lånekassen foretar en undersøkelse. Hun trenger ikke å få vite noe om at vennene har meldt henne. Anonymkode: 2ad53...dae Har prøvd å finne ut av dette, men klarer ikke å finne ut hvor vi kan melde anonymt inn.. Vet du? Anonymkode: c8c12...972
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det er vanvittig dårlig gjort å si ifra. Her handler det mer om jenta selv og ikke at hun bor hjemme og får stipend. Er så mange studentet i år som har måtte flytte hjem og ikke har jobb pga corona, som er helt avhengig av stipend og lån nå for å få betalt regninger på kredittkort osv som de hadde råd til å ha når de bodde for seg selv. Anonymkode: 37aef...ba6 Dette har hun holdt på med i 3 år før Corona kom. Anonymkode: c8c12...972 35
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 Hadde dette vært utenom corona så hadde jeg vært enig, men nå er det flust av studenter som måtte flytte hjem fordi de mista jobben. Vent i hvert fall til dette er ferdig. Anonymkode: 37aef...ba6 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man melder fra anonymt og lånekassen foretar en undersøkelse. Hun trenger ikke å få vite noe om at vennene har meldt henne. Anonymkode: 2ad53...dae Antakelig er det vel kun vennene hennes som vet om det, så det ikke er så vanskelig for henne å finne ut av. Ville nok uansett sagt ifra. Det er jo dårlig gjort 🙈 Anonymkode: d8b8e...4cb 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er vanvittig dårlig gjort å si ifra. Her handler det mer om jenta selv og ikke at hun bor hjemme og får stipend. Er så mange studentet i år som har måtte flytte hjem og ikke har jobb pga corona, som er helt avhengig av stipend og lån nå for å få betalt regninger på kredittkort osv som de hadde råd til å ha når de bodde for seg selv. Anonymkode: 37aef...ba6 Så du mener norske skattebetalere skal betale kredittkortgjelda til studentene? 😂😳🤪😲🤨 Anonymkode: c86d7...ceb 59
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en god veninne som "svindler" lånekassen. Det er snakk om minst 4000 kr gratis i mnd som hun ikke må betale tilbake på grunn av hun er "borteboende" men egentlig bor hjemme. Dette blir jo en god del ekstra penger i mnd og enda mer i året og etter 4 år som student.... Kjenner det er irriterende for oss andre som har jobb på siden av studier når hun får penger gratis. Bør jeg bare ignorere det eller melde fra? Vi er i en gjeng hvor flere av de andre ønsker å melde fra om dette til lånekassen. Anonymkode: c8c12...972 Det er din venn! Så klart skal du ikke anmelde henne, og sette henne i langvarige alvorlige problemer. Og når hun kommer gråtende og angrende til deg, som hun stoler på- hva skal du gjøre? Trøste? Alle kan jukse og lure, også du. Men du gjør det ikke. At hun velger å gjøre det, er hennes sak. Du kan godt angi henne, men da er hun ikke lenger enn venn. Tenk hardt og lenge på hvorfor du må gjøre det. Misunnelse? Anonymkode: eec72...3c4 26
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man melder fra anonymt og lånekassen foretar en undersøkelse. Hun trenger ikke å få vite noe om at vennene har meldt henne. Anonymkode: 2ad53...dae Ok, det er sikkert riktig. Men hvor god venninne er det om man faktisk gjør noe slikt mot henne? Hun blir jo kriminell, må betale alt tilbake, får problemer med visum til en del land, etc. Jeg forsvarer ikke svindelen et sekund, men jeg tror faktisk jeg ikke hadde klart å melde fra om noe slikt selv. Anonymkode: 5ec99...4dc 13
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 Hvordan klarer hun dette? Man må jo vise til kontrakt at man bor på en annen adresse. Lånekassen sender ofte ut stikk kontroll hver år hvor man må sende inn både kontrakt og vise til betalt husleie på konto. Jeg måtte dette ofte da jeg var på Lånekassen. Har hun forfalsket en kontrakt?? Ts, ring Lånekassen. De vil nok forstå at du ikke ønsker stå frem med navn, og tar saken videre selv Anonymkode: 0a2a5...91d 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #17 Skrevet 30. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Antakelig er det vel kun vennene hennes som vet om det, så det ikke er så vanskelig for henne å finne ut av. Ville nok uansett sagt ifra. Det er jo dårlig gjort 🙈 Anonymkode: d8b8e...4cb Lånekassen gjør målrettede stikkprøver. De bruker kunstig intelligens for å plukke ut kandidater for kontroll. Anonymkode: 6c739...028 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er din venn! Så klart skal du ikke anmelde henne, og sette henne i langvarige alvorlige problemer. Og når hun kommer gråtende og angrende til deg, som hun stoler på- hva skal du gjøre? Trøste? Alle kan jukse og lure, også du. Men du gjør det ikke. At hun velger å gjøre det, er hennes sak. Du kan godt angi henne, men da er hun ikke lenger enn venn. Tenk hardt og lenge på hvorfor du må gjøre det. Misunnelse? Anonymkode: eec72...3c4 At en venn reagerer på svindel tror du er misunnelse..........???!!!! WHAT Anonymkode: 0a2a5...91d 17
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan klarer hun dette? Man må jo vise til kontrakt at man bor på en annen adresse. Lånekassen sender ofte ut stikk kontroll hver år hvor man må sende inn både kontrakt og vise til betalt husleie på konto. Jeg måtte dette ofte da jeg var på Lånekassen. Har hun forfalsket en kontrakt?? Ts, ring Lånekassen. De vil nok forstå at du ikke ønsker stå frem med navn, og tar saken videre selv Anonymkode: 0a2a5...91d Hun har en falsk kontrakt ja. Anonymkode: c8c12...972 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener norske skattebetalere skal betale kredittkortgjelda til studentene? 😂😳🤪😲🤨 Anonymkode: c86d7...ceb Nå har tusner av studentet mistet jobbene sine over natten og de fleste har ikke fått de tilbake. Det er ikke iverksatt noen flere støtteordninger for studentene enn det som tilsvarte 3 mnd for en student som jobber lite som vi fikk i mai (for april, mai og juni) som lån. Hvis man allerede har tatt på seg lån og utgiftet som må betales, hva gjør man i en sånn situasjon? Det er ikke som har foreldre med penger til å sette av, noen har kanskje foreldre som selv er permittert. Da er det eneste en forelder kan tilby en plass å bo. Jeg syns faktisk staten svinder studentene for øyeblikket. Jeg hr selv en venninne som jobber 100% og studerer 100% som bor hjemme og ikke får lån og stipend. Hun får heller penger fra nav nå som hun er permittert. Det er så sykt urettferdig. Anonymkode: 37aef...ba6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå