Gå til innhold

Familien liker ikke hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har en stor hund (60 kg), som er rolig, snill og glad. Vi skal feire jul hos min familie i år, og familien min har fått en innstilling om at hvis vi tar med vår hund vil det bare bli kaos. 

Mine foreldre som vi skal feire hos har også hund, og onkelen min som kommer med sin familie, har skaffet seg en valp nå for en måneds tid siden. 

Hele familien, med unntak av min far, problematiserer nå julaften med tre hunder, og da er det selvfølgelig den store "skumle" hunden som blir problemet. Valpen kan ikke være alene hjemme, det er greit, og deres hund må så klart være med, men vår hund er altså ikke velkommen. Alle hundene går kjempegodt overens og er gode venner. Er det jeg som er rar som synes dette er uforståelig? 

Familien min sier heller ikke klart i fra om at hunden ikke er velkommen. De finner på unnskyldninger for at vår hund ikke får være med, isteden for å spørre/si ifra at ikke vår hund kan være med. Det er sure miner, alt vår hund gjør er galt osv. Vår hund er utrolig snill, rolig, bjeffer ikke og hopper ikke, men hun er stor og alle synes hun er i veien så fort hun reiser seg. Hadde hunden vært problematisk adferd hadde saken vært en helt annen, og jeg hadde ikke tatt med en vanskelig hund i familieselskap! Men det er hun altså ikke.

Det har jo altså ikke blitt direkte sagt at hun ikke får komme, men hele situasjonen viser at det er det de egentlig vil. Jeg vet at hvis vi tar med hunden, blir det sure miner, tar vi ikke med hunden blir det sure miner og hvis vi ikke kommer å feirer med de så blir det sure miner. 

Vi står i en vanskelig situasjon og trenger råd til hva vi skal gjøre, jeg vil jo såklart feire en hyggelig jul, men vet ikke hvordan vi skal få det til i år.. 

Anonymkode: 7ac8b...d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha hunden på eget rom? 

Anonymkode: d5291...0f9

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ha hunden på eget rom? 

Anonymkode: d5291...0f9

Grunnet utformingen på huset så går det dessverre ikke. De andre hundene vil også bevege seg fritt i huset. 

Endret av Frøkenhelene
Skrevet

Skjønner godt at det oppleves urettferdig, skjønt hun er jo en veldig stor hund så folk opplever henne som "mer" enn hun egentlig er. Jeg hadde nok tenkt at det kunne fort bli mindre kaos om hun var med egentlig fordi hun kanskje holder valpen litt opptatt. Så lenge hun er snill med valper så er det jo en fin sosialiseringsmulighet for valpen, tenker jeg.

Går det evt. an at hun må ligge på anvist plass og ikke tusle rundt så mye?

Anonymkode: 90d1a...56b

• Liker 6
Skrevet

Kan du ikke sende en melding og spørre, da? Da får du et svar du kan forholde deg til, i og med at du mener det vil bli oppfattet galt uansett om hunden er med eller ikke. Hvis du får et svar, eller noen spørsmål tilbake, kan dere prøve å løse det sammen (at den store hunden får en lang tur og sover noen timer i bilen på julaftenkvelden feks).

"Hei, vi gleder oss til å feire jul sammen! 🙂Forstod det slik at dere lurer på hvordan det blir med tre hunder sammen på julaften. Hvordan foreslår dere at vi gjør det? Og - hva ønsker Pappa seg til jul? Klem fra Anne."

Anonymkode: 6f834...db5

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jo altså ikke blitt direkte sagt at hun ikke får komme, men hele situasjonen viser at det er det de egentlig vil. Jeg vet at hvis vi tar med hunden, blir det sure miner, tar vi ikke med hunden blir det sure miner og hvis vi ikke kommer å feirer med de så blir det sure miner. 

Hvis det blir sure miner uansett hva dere gjør, så velg den løsningen hvor dere ikke skal være sammen med de sure miner: Bli hjemme. I prinsippet er det vertene (dvs. dine foreldre) som bestemmer om Store Hund er velkommen, men det høres ut som om de er uenige. Personlig ville jeg konfrontere dem og spørre om Store Hund er velkommen. Hvis ja, så må de gjøre det klart for resten av familien at Store Hund er invitert og kommer. Hvis nei, så ville jeg bli hjemme.  

Anonymkode: 1bd74...717

• Liker 38
Skrevet

sånn er livet.. jeg nekter svigermors hund inn i huset.. Vinnvinn da, for da slipper jeg både hund og svigers på julaften :P 

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor kan ikke hunden bare ligge i bilen? I vår familie går ikke hundene overens. Da er det mest naturlig at våre hunder med "utepels" blir liggende i bilen under besøket. Så kan den lille frysepinnen få lov å være inne. Null stress! Hundene får ekstra mye turer, så de stortrives på besøk i Innlandet 😊

• Liker 2
Skrevet

Sånn bortsett fra at dere trolig bryter smittevern ved å samle alle, er dette idiotisk. Ditt familiemedlem er selvsagt velkommen, og skal ikke settes i bilen/igjen hjemme eller lignende. 

Anonymkode: 119a8...71a

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere skal være samlet 3 familier i jula? Det er pandemi! Dere skal ikke samles så mange nå. Vær hjemme, så får hunden vært med dere i jula, og dere følger lovverket

Anonymkode: 3850a...3e7

Hvilket lovverk er det du henviser til? 

Anonymkode: bd14b...0db

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og min mann har en stor hund (60 kg), som er rolig, snill og glad. Vi skal feire jul hos min familie i år, og familien min har fått en innstilling om at hvis vi tar med vår hund vil det bare bli kaos. 

Mine foreldre som vi skal feire hos har også hund, og onkelen min som kommer med sin familie, har skaffet seg en valp nå for en måneds tid siden. 

Hele familien, med unntak av min far, problematiserer nå julaften med tre hunder, og da er det selvfølgelig den store "skumle" hunden som blir problemet. Valpen kan ikke være alene hjemme, det er greit, og deres hund må så klart være med, men vår hund er altså ikke velkommen. Alle hundene går kjempegodt overens og er gode venner. Er det jeg som er rar som synes dette er uforståelig? 

Familien min sier heller ikke klart i fra om at hunden ikke er velkommen. De finner på unnskyldninger for at vår hund ikke får være med, isteden for å spørre/si ifra at ikke vår hund kan være med. Det er sure miner, alt vår hund gjør er galt osv. Vår hund er utrolig snill, rolig, bjeffer ikke og hopper ikke, men hun er stor og alle synes hun er i veien så fort hun reiser seg. Hadde hunden vært problematisk adferd hadde saken vært en helt annen, og jeg hadde ikke tatt med en vanskelig hund i familieselskap! Men det er hun altså ikke.

Vi står i en vanskelig situasjon og trenger råd til hva vi skal gjøre, jeg vil jo såklart feire en hyggelig jul, men vet ikke hvordan vi skal få det til i år.. 

Sure miner uansett altså, men da sier det seg vel selv at dere må ha hjemmejul siden hunden deres ikke er velkomne hos familien.

Skrevet

Jeg syntes det er helt latterlig at dyr som har fått være med på familie sammenkomster, nå ikke får det lenger, fordi flere har skaffet seg dyr! Hele familien din høres ut som en jente gjeng på ungdomsskolen

Ta med hunden! Hva skal de gjøre? Stelle seg i døra og benekte deg inngang med hunden? 😂

Anonymkode: 7daa0...5e7

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes dette høres så rart ut. For jeg mener, en stor rolig hund, som verken jager rundt, bjeffer og stresser, er da 10 ganger bedre å ha på besøk enn en valp. Jeg sitter og lurer på om det er no annet som kan være det egentlige problemet. 
Lukt? Sikling? Røyting? Jeg sier ikke at det er et problem for meg, men spør fordi jeg lurer på om årsaken kan være en annen enn det som sies/ikke sies. 

For sånn jeg ser det så er en rolig hund noe av det mest nedstressende man kan ha rundt seg. 

• Liker 17
Skrevet

Kunne skjønt om vertene hadde for eks katt eller noe og ikke ville ha hund i huset. Men når alle andre får ha med seg hund... tåpelig. Store hunder er jo bare kos 🥰

Men verten må få bestemme. Jeg hadde nok vurdert å være hjemme uansett mtp pandemi.

Anonymkode: e3d4d...934

• Liker 8
Skrevet

Hadde heller feiret jul med hunden, og droppet familien. Kjøpt ekstra godt, og gitt ekstra kos. ❤️

Anonymkode: 373c9...db8

• Liker 16
Skrevet

Nå er jo reglene at man skal invitere maks 5 (personer, ikke husstander) så kan dere ikke bare si at dere blir hjemme pga coronasituasjonen og at dere ikke vil bryte nåværende regler. Ingen vet om det blir helt samme restriksjoner på julaften, men jeg har i alle fall gått utifra det med mine juleplaner. Da slipper dere i alle fall å tilbringe tid med de sura folka. 

Anonymkode: d581c...1ce

• Liker 10
Skrevet
Nooni skrev (2 timer siden):

Jeg synes dette høres så rart ut. For jeg mener, en stor rolig hund, som verken jager rundt, bjeffer og stresser, er da 10 ganger bedre å ha på besøk enn en valp. Jeg sitter og lurer på om det er no annet som kan være det egentlige problemet. 
Lukt? Sikling? Røyting? Jeg sier ikke at det er et problem for meg, men spør fordi jeg lurer på om årsaken kan være en annen enn det som sies/ikke sies. 

For sånn jeg ser det så er en rolig hund noe av det mest nedstressende man kan ha rundt seg. 

Ja, helt enig. Valper kan være innmari slitsomme😆 Borti juletreet og oppi pakkehaugen, nei huff.

Anonymkode: 90d1a...56b

• Liker 7
Skrevet

Er det blitt vanlig å ha med hund når man inviteres i selskap? Da vi hadde hund da jeg var barn var hunden alltid hjemme.

Anonymkode: 5ba99...8aa

• Liker 21
Skrevet

Rar som jeg er. I familien, er ikke hunden min velkommen, da drar ikke jeg heller. Ferdig snakka 🙈😂 hun er mitt familiemedlem og skal overhodet ikke sitte alene hele juleaften. Bli hjemme om det bli sure miner, hadde jeg gjort ihvertfall 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...