Gå til innhold

Barn som deler rom-hvor ofte våkner deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to krabater på 2 og 4 som deler rom. I løpet av en vanlig natt må vi vanligvis inn alt mellom 3-10 ganger for å trøste eller hjelpe med et eller annet. Typisk kan det være at eldste må på do en gang i løpet av natten, eller at yngste våkner ofte og trenger vår hjelp for å roe seg ned og sovne igjen. 

Vi foreldrene er så trøtte! Vi har prøvd å sove på samme rom, men vi har ikke så gode erfaringer med det. Det har gjerne resultert i enda flere oppvåkninger. 

Er dette normalt? Har dere noen tips? Vi holder på å gå på veggen etter flere år med dårlig søvn nå, og trenger å se lyset i enden av tunnelen..

Anonymkode: 565eb...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo jeg vil ha svar. Er jeg normal? Har dere tips til noe vi kan gjøre annerledes?

Anonymkode: 565eb...c56

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normalt i og med at mine er yngre, og ikke deler rom. 

Kan likevel dele tankene mine. Det virker som at yngste på 2 er den som skaper flest vansker. Vår 2-åring våkner av og til i det vi skal legge oss, og trenger kanskje litt trøst da. Men opp til flere ganger om natten, høres slitsomt ut. Kanskje på tide med litt søvntrening? Ha rolig atmosfære før leggetid og bruk god tid ved sengekanten. Syng et par sanger, kyss god natt og forlat rommet før barnet sovner. Målet er at h*n ikke trenger dere for å klare å sovne. Hvis barnet gråter, går du selvsagt inn og forsikrer det om at det er trygt, men la barnet finne søvnen selv. Pass på at omgivelsene føles trygge. Bamser, nattlampe, drikkeflaske er på plass. Jeg har gode erfaringer med vektdyne (virker beroligende på barnet). Se til at barna ikke ser skumle ting på TV o.l.

Om barna lager lyd på natten, vent litt og se om de roer seg selv (3 minutter) før du går inn. Se til at alt er i orden, trøst litt og si god natt igjen. Gå før det sovner, ikke ta barnet opp. 

Eldste på 4 kan dere lære å gå på do uten hjelp? Så lenge dere har litt lys på veien til badet, skal vel det gå fint. Pass på at barnet ikke drikke for mye før leggetid.

Om ingenting hjelper, ville jeg innført "nattevakt" 2. hver natt. En forelder sover med ørepropper/på et annet rom slik at h*n får sove uavbrutt, mens den andre tar seg av barna. Bytt på. 

Legg dere tidligere om kveldene, typ 21

Det går nok over etterhvert, sikkert bare en fase

Anonymkode: 279cc...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...