AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #21 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den offentlige pensjonen burde være tilstrekkelig da! Anonymkode: af572...2ee Vil gjerne spise og drikke godt, bytte ut bilen på et tidspunkt, og reise mye. Mulig også eie en leilighet i utlandet. Da er den offentlige pensjonen evigheter fra nok. Anonymkode: 1f61b...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #22 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har spart mer enn det, fra yngre alder. Man bør jo spare. Til egenkapital, til ny bil, til uforutsette ting, til ferie, til pensjon. Bruker ASK, som jeg passer på stadig vokser slik at jeg vil nå ønsket beløp litt før pensjonsalder. Overskuddsmidler brukes til annet. Så ingenting er bundet ti pensjon. Men forøvrig enig med deg. Da jeg var yngre puttet jeg også en del inn i ekstra nedbetalinger på lånet, for å så raskt som mulig kunne kjøpe meg opp i et boligmarked som stadig vokste. Anonymkode: 1f61b...2bd Ja, det er jo akkurat det jeg påpeker. Som 27 åring har man kanskje andre ting å spare 5000 kr. Til enn akkurat pensjon. Mulig jeg misforstod henne, men jeg forstod det som om de 5000 var kun til pensjon. Anonymkode: 7a0d6...356 1
Skyblue7 Skrevet 2. desember 2020 #23 Skrevet 2. desember 2020 Mange som er født på 80 og 90 tallet får overraskende dårlig pensjoner med den nye innskuddspensjonen. Offentlige ansatte har en annen ordning, så de går jeg ikke innpå. Vil forsåvidt anbefale alle å logge inn på Norskpensjon.no, her vil du kunne se ALT du har til nå. Gamle fripoliser + + De fleste med innskuddspensjon hos arbeidsgiver har en sparesats på 2%, mens andre har 5% eller 7% av det du tjener opp til 6G (ca 600 000). Noen arbeidsgivere har også 18,1% sparing på det du tjener OVER 6G (dette for å kompensere for at folketrygden kun gir pensjon på lønn opp til 6G). Jeg er en del av de «heldige» som har 7% av lønnen hos arbeidsgiver. Jeg tjener ca 850 000 kr i året, det vil si at Folketrygden «sparer» 18,1% av lønnen min inntil 600 000 og arbeidsgiveren min 7% (altså ca 25% til sammen). Det jeg tjener over 600 000 er det kun arbeidsgiver som sparer pensjon av, de sparer 25%. Ikke alle tileggene jeg har er pensjonsgivende (som bonus), derfor blir det ikke fullt 250 000 de sparer av av det jeg tjener over 6G. Pengene som går inn på «innskuddspensjonskontoen» min hos Dnb kan jeg velge litt selv hvordan skal forvaltes. Jeg er i 30 årene, derfor har jeg valgt 100% aksjer (høyere risiko, større mulighet for avkastning). Samtigig kommer det noe som heter «levealdersjustering» inn i bildet, ettersom vi stadig blir eldre. Det vil si at hvert årskull får ett tall «potten» hos Folketrygden skal deles på. Om jeg feks har spart meg opp 3 millioner hos folketrygden, så har feks mitt årskull fått tallet 1,1. Da blir de 3 millionene til 2,7 milioner. Dette fordi vi er så mange «overlevende» i mitt kull, at pengene skal fordeles på flere. Da må man eventuelt jobbe lengre for å få 3 mill, eller klare meg med mindre utbetalt. Jobber jeg feks til 70 i stedet for 67, vil det statistisk være en del i mitt årskull som har dødd i løpet av de årene, ergo mindre personer å dele med. Pensjon er veldig interessant, men litt «vanskelig» å forstå seg på. Arbeidsgiveren din bør informere deg om hvilke ordninger dere har, slt for mange er uvitende. Finnes heldigvis en del nettsteder som regner det ut for deg nå til dags da.
Zienna Skrevet 2. desember 2020 #24 Skrevet 2. desember 2020 Kanskje kan hva jeg og mannen min får i pensjon være en pekepinn på hva du kan forvente deg. Vi har begge studert og hatt jobber med lønn over gjennomsnittet. Mannen min har alltid jobbet i privat sektor. Han får 22.000 kr brutto pr. mnd fra NAV. I tillegg har han en privat pensjonsforsikring som gir ham 2.000 kr pr. mnd. Totalt 24.000 kr per mnd brutto, og ca. 18.000 kr netto utbetalt. Siden jeg selv tok ut 100% pensjon fra NAV fra jeg var 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling, er min pensjon fra Nav nå mindre enn den kunne vært. Siden jeg har vært ansatt i bedrifter som har gode ordninger, har jeg tilleggspensjoner. Brutto har jeg vel 36.000 kr per måned. Netto ca. 28.000 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #25 Skrevet 3. desember 2020 Det snakkes mye om pensjonssparing, banker pusher på oss tjenseter så vi begynner å spare, det skrives overalt og oppfordres fra alle kanter. Og jeg tenker at det er vel og bra at vi gjøres oppmerksomme på at vår inntekt en gang kommer til å være lavere. Men så kommer det jeg ikke helt skjønner meg på. Veldig mange i 30- årene "har panikk" fordi de ikke har begynt å spare spesifikt til pensjon. Hvorfor er det så mange som føler det på denne måten? Jeg er i slutten av 30-årene og har ingen spesifikk pensjonavtale. Min mann og jeg har 3 barn og tilsammen 2 gjennomsnittlige lønninger. Vi har jobbet hrdt noen år for å komme oss på boligmarkedet, med det fikk vi nok egenkapital til å investere i drømmebolig. Denne betaler vi ned på og skal etter planen være nedbetalt lenge før vi blir pensjonister. Barna koster mye, det er jo ingen hemmelighet. Når vi en dag blir pensjonister så kommer vi til å ha to store utgifter mindre, de utgiftene som koster mest i dag, dvs boliglån og økonomisk ansvar for barna. Selv når vi går så mye som 50% i lønn av dagens så kunne vi mer enn klart oss fint. Reise for 2 er betydelig billigere enn reise med 2 voksne og 3 barn. Vi velger heller å spare i fond og ha disse pengene tilgjengelige hvis vi skulle trenge dem, hvis vi ikke trenger dem så har vi dem til pensjonen. Selv om min mann og jeg skulle gå fra hverandre så hadde vi klart oss helt fint da også. Så sånn som jeg ser det så er de de lure valgene tidligere i livet som gjelder for å få det bra som pensjonist. Det hjelper ikke å spare 1000kr som 30 åring og sette disse pengene på sparekonto hvor de mister sin verdi. Det gjelder å investere dem og jobbe hardt mens en er ung og helsa er god og høste fruktene senere. Dette gjelder selvfølgelig ikke de som er syke unge og hvor helsa setter begrensninger tidlig i livet, men det gjelder vel uansett en mindre andel. Anonymkode: 34002...db9 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #26 Skrevet 3. desember 2020 Jeg tror ikke offentlig ansatte som er 30 år i dag, kan regne med å beholde sin pensjonsavtale om 37 år og at de for utbetalt 60% eller hva som gjelder. Da er nok pengene fra oljefondet brukt opp og myndighetene kan fint komme med nye regler/skatter/avgifter etc for å ta inn penger fra den offentlig penjonsutbetalingen. Viktigste er å ha sin egen bolig og ikke noe gjeld. Anonymkode: 04a46...015 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #27 Skrevet 3. desember 2020 Jeg fikk meg et sjokk da jeg sjekket på altinn/din pensjon. Offentlig ansatt med lønn på 500 000, 15 års ansiennitet. Brukte noen år på å ta utdanning (mastergrad), og så tok det et par år med strøjobber, det lønner seg altså ikke i et livsløp. Jeg får 222 000 hvis jeg går av når jeg blir 67. 250 000 hvis jeg jobber til jeg blir 70. Har begynt å spare i fond, 500 kr per mnd hittil, må øke etterhvert som vi blir ferdige med småbarnsfasen. En ting at huset vårt kanskje er nedbetalt når den tid kommer, men da vil vi jo også hjelpe barna våre litt. I pensjonskurset jeg var med på hos fagforeninga sier de at nedbetalt hus også er en viktig form for sparing, så man MÅ ikke stresse med pensjonssparing. Men med den lave lønna jeg har, innser jeg at det er viktig. Misunner de i familien som begynte å jobbe uten å studere først. Anonymkode: 810b0...1ae
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #28 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 7.11): Vil gjerne spise og drikke godt, bytte ut bilen på et tidspunkt, og reise mye. Mulig også eie en leilighet i utlandet. Da er den offentlige pensjonen evigheter fra nok. Anonymkode: 1f61b...2bd Har bare planer om å se på tv og handle på Rema.... Anonymkode: af572...2ee
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #29 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 9.22): Jeg skjønner ikke disse kalkulatorene jeg. Men er det ikke ca. 60% av lønnen man får i pensjon? jeg er 34 år, og sparer generelt, men ikke spesifikt til pensjon. Anonymkode: 7a0d6...356 Det har vært 66% i mange år, men du som nå er i 30-årene kan ikke regne med mer enn ca 52%. Anonymkode: 7f21c...34d
Skyblue7 Skrevet 3. desember 2020 #30 Skrevet 3. desember 2020 Rundt 50% av lønnen er nok mest reelt for de fleste innskuddspensjoner for de som er født på 80 og 90 tallet ja. Jeg har ingen «egen» pensjonssparing, det har de ikke klart å pusha på meg 😉 Men ett viktig poeng som mange nevner, nedbetaling av egen bolig er den viktigste sparingen man gjør. Jeg er langt unna pensjonsalder når ungene mine skal ut i markedet (ble mor i 20 årene), så satser på å kunne hjelpe de på annen måte. Om du tror du klarer deg på 50% lønn, så kjør på. Om du vil ha mer, må du tenke alternativt. Og pensjonsordningene vil nok endres maaange ganger før vi blir 70 🤷🏼♀️ det som er positivt med innskuddspensjon er at summen kan arves. Dør du før du blir pensjonist kan mannen eller barna arve deg. Ytelsespensjonen bare forsvinner (går tilbake til felleskassa).
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #31 Skrevet 3. desember 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk meg et sjokk da jeg sjekket på altinn/din pensjon. Offentlig ansatt med lønn på 500 000, 15 års ansiennitet. Brukte noen år på å ta utdanning (mastergrad), og så tok det et par år med strøjobber, det lønner seg altså ikke i et livsløp. Jeg får 222 000 hvis jeg går av når jeg blir 67. 250 000 hvis jeg jobber til jeg blir 70. Har begynt å spare i fond, 500 kr per mnd hittil, må øke etterhvert som vi blir ferdige med småbarnsfasen. En ting at huset vårt kanskje er nedbetalt når den tid kommer, men da vil vi jo også hjelpe barna våre litt. I pensjonskurset jeg var med på hos fagforeninga sier de at nedbetalt hus også er en viktig form for sparing, så man MÅ ikke stresse med pensjonssparing. Men med den lave lønna jeg har, innser jeg at det er viktig. Misunner de i familien som begynte å jobbe uten å studere først. Anonymkode: 810b0...1ae Pensjonskalkulatorene på nett pleier ikke ta med offentlog tjenestepensjon, så du får nok en del mer om du har 15 år i offentlig sektor bak deg. Anonymkode: 0c25a...dc1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #32 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har bare planer om å se på tv og handle på Rema.... Anonymkode: af572...2ee Dessverre blir dette eneste alternativ for de som blir pensjonister om 20-40 år. Mulig også kjøpe seg ned standardmessig på bolig. Anonymkode: 1f61b...2bd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #33 Skrevet 4. desember 2020 Hvordan vet vi verden ser ut om 40 år? I 1980 er det ingen som kun tenke seg verden i 2020. Det er ikke annerledes nå. Klimaendringer, Befolkningsvekst i Afrika/Midtøsten, befolkningsnedgang i mange land i Europa. Kina som vokser frem. Ingen oljenæring lenger i Norge Spare penger nå, som kanskje er verdiløse om 40 år? For de som virkelig skal være sikker, er det å skaffe et småbruk med mulighet til å dyrke egen mat. Det er rekke ledige småbruk i Innlandet. Eiendom blir ikke verdiløst. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=193195380 Anonymkode: 04a46...015 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #34 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pensjonskalkulatorene på nett pleier ikke ta med offentlog tjenestepensjon, så du får nok en del mer om du har 15 år i offentlig sektor bak deg. Anonymkode: 0c25a...dc1 Alle pensjonskalkulatorer hvor du logger på med BankID tar jo med offentlig tjenestepensjon!? - har iallefall ikke funnet noen der denne ikke er medtatt. Anonymkode: 0427d...6f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå