Gå til innhold

Lurer på hva som er "normalt" å forvente i pensjon..?

Anbefalte innlegg

Dere som er i ulike aldre, hva sier estimatene på kalkulatorene på nett (eksempelvis Dnb.no, Dinpensjon.no, Storebrand.no) hva du kan forvente å få i pensjon?

Din alder: ?

Din lønn i dag: ?

Sparer du til pensjon privat: ?

Din estimerte pensjon (totalt): ?

Planlegger du å spare mer til pensjon i fremtiden?

Anonymkode: 0427d...6f6

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke disse kalkulatorene jeg. Men er det ikke ca. 60% av lønnen man får i pensjon? 

jeg er 34 år, og sparer generelt, men ikke spesifikt til pensjon.

Anonymkode: 7a0d6...356

• Liker 6

I gamle dager ( de født før 1963) fikk man sånn ca 68% av sluttlønn i pensjon. Nå idag er det vesentlig mer variabelt og individuelt, siden det nå i større grad er individuelle pensjonsavtaler og pensjonsforvaltning. Noen får 2% av lønn over 1G som pensjonsavsetning, mens andre får 6+23%. Noen er smarte og logger inn på Dine Sider hos pensjonsforvalter og endrer fra "konservativ" til "offensiv" eller "alterstilpasset", og disse kan få 50-70% av sluttlønn i pensjon, mens en som har "forsiktig pensjonsprofil" og minstesats risikerer å ligge langt nede på 40%.   

• Liker 3

Alt etter avtale man har med arbeidsgiver og risikoprofil i sparingen. 

Er selv 43 år og sparer ikke separat til pensjon.

Mitt estimat fra DnB ser slik ut (dvs ca 65% om verden ser lik ut for egen del frem til pensjonsalder) :

Pensjon.png.95a714878555abea54d7ca197808b7b3.png
«problemet» er jo at dette kun varer i 10 år da tjenestepensjon i privat sektor har 10-års utbetaling (samme har som regel også privat pensjonsparing) . Så er avhengig av å ha oppsparte midler. I offentlig sektor har man lik pensjon livet ut - en ganske uheldig skilnad spør du meg i et velferdssamfunn.

Endret av The_Stig
  • Liker 1

Jeg er 33 år, ansatt i det offentlige (Statens pensjonskasse) og skjønner ikke hva jeg får i pensjon. Når jeg logger på pensjonskalkulatorer får jeg ikke noe godt svar. 

Sparer ca 1000 kr i pensjon i måneden.  Det er virkelig maks. av det jeg får spart, men planlegger å spare mye mer når jeg blir nærmere 50, barna er store og boliglånet nedbetalt.

Anonymkode: d90b6...364

• Liker 4
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 33 år, ansatt i det offentlige (Statens pensjonskasse) og skjønner ikke hva jeg får i pensjon. Når jeg logger på pensjonskalkulatorer får jeg ikke noe godt svar. 

Sparer ca 1000 kr i pensjon i måneden.  Det er virkelig maks. av det jeg får spart, men planlegger å spare mye mer når jeg blir nærmere 50, barna er store og boliglånet nedbetalt.

Nei det er nå du må spare - da får du mer til slut. Kjøp en mindre billig bolig eller leilighet.

Effekten av å spare mer etter du er 50 år gammel er vesentlig mindre enn om du gjør innsatsen nå.

Anonymkode: ac6bf...95f

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er nå du må spare - da får du mer til slut. Kjøp en mindre billig bolig eller leilighet.

Effekten av å spare mer etter du er 50 år gammel er vesentlig mindre enn om du gjør innsatsen nå.

Anonymkode: ac6bf...95f

Han skriver jo at han sparer det han kan, og betaler ned på boliglånet. Man skal jo leve godt nå også, ikke bare i fremtiden :) Utgiftene vil jo også bli mindre når barna er store og boliglånet nedbetalt.

Anonymkode: dcdce...1ab

• Liker 6
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du skal jo få et godt svar i pensjonskalkulatorer der du logger inn med BankID da de henter alle dine avtaler og gir deg forventet total pensjon pr år.  Så hva mener du spesifikt med at du ikke får et godt svar?

Endret av The_Stig
  • Liker 2
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skjønner deg godt, det er ikke enkelt. Din  pensjon består av alderspensjon, tjenestepensjon og AFP. Du er så ung at det er lenge til du får noe fullgodt svar på hva effekten av levealdersjusteringen blir for deg. På spk.no får du et godt (men foreløpig) svar. 

• Liker 1

Jeg får ca 45% av lønnen fra fylte 67. Ca 25% av lønnen fra fylte 77. Dårlig, privat, avtale. Ser mannen som er offentlig ansatt får hele 60%. 

Sparer derfor ca 6000 i måneden privat, noe som i følge kalkulatoren er langt fra nok. Men er også ferdig med boliglånet om 10 år, så da går jo disse midlene direkte til ASK i stedet. 

Anonymkode: 1f61b...2bd

vil jeg finne en beregning på NAV? er 46 år, hatt hatt flere arbeisgivere og vært selvstendig. og dessverre så mye syk at pensjon neppe blir noe å juble over😬sparer 500 kr mnd i ASK🙈

Anonymkode: 2ef85...6ba

Viktig å gå inn på Nav og sjekke at inntektstallene stemmer år for år. En kollega av meg manglet et helt års inntekt, arbeidsgiver hadde «glemt» å rapportere inn, men det lot seg ordne i ettertid.. 

Anonymkode: 4ddf0...1f0

Er 27 år og har faktisk akkurat startet å spare separat til pensjon (5000 i mnd). Har vært ansatt offentlig i noen år, men skal ut i det private nå. Kom meg ut i arbeidslivet litt sent, og pensjonen min vil være (per nå) 165 000. Med sparingen vil den være vesentlig høyere. Den vil nok øke sammen med lønnen min, men tenker det er fint å spare litt selv også. Føler meg tryggere når jeg gjør det.

Anonymkode: b6787...974

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er 27 år og har faktisk akkurat startet å spare separat til pensjon (5000 i mnd). Har vært ansatt offentlig i noen år, men skal ut i det private nå. Kom meg ut i arbeidslivet litt sent, og pensjonen min vil være (per nå) 165 000. Med sparingen vil den være vesentlig høyere. Den vil nok øke sammen med lønnen min, men tenker det er fint å spare litt selv også. Føler meg tryggere når jeg gjør det.

Anonymkode: b6787...974

Du sparer 5000 i måneden til pensjon når du er 27 år! Wow, du er superflink, men er det i henting annet du vil spare til før det? 

• Liker 3

Kommer an på om du jobber i offentlig eller privat sektor, jobber du i en gjerrig bedrift som kun betaler 2% etter 1 g bør du skynde deg å spare det du kan.. er ikke noe særlig å bli gammel på den råtne pensjonen ;(

Anonymkode: da50f...13c

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sparer 5000 i måneden til pensjon når du er 27 år! Wow, du er superflink, men er det i henting annet du vil spare til før det? 

Så lenge du IKKE sparer i et typisk pensjonsprodukt som låser pengene dine, kan du jo bruke det du vil når du vil, selv om du primært sparer med pensjon som mål.

Anonymkode: 23893...cf8

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har spart mer enn det, fra yngre alder. 

Man bør jo spare. Til egenkapital, til ny bil, til uforutsette ting, til ferie, til pensjon. 

Bruker ASK, som jeg passer på stadig vokser slik at jeg vil nå ønsket beløp litt før pensjonsalder. Overskuddsmidler brukes til annet. Så ingenting er bundet ti pensjon. 

Men forøvrig enig med deg. Da jeg var yngre puttet jeg også en del inn i ekstra nedbetalinger på lånet, for å så raskt som mulig kunne kjøpe meg opp i et boligmarked som stadig vokste. 

Anonymkode: 1f61b...2bd

• Liker 1
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den offentlige pensjonen burde være tilstrekkelig  da!

Anonymkode: af572...2ee

Om man har nedbetalt bolig og lever meget enkelt,  så går det nok. Men man skal jo kanskje være pensjonist i minst 20 år, fint å ha litt å rutte ned. 

• Liker 2

Er 35 og tviler på at jeg vil få mange kronene i pensjon fra det offentlige. Hjelper ikke med et stort oljefond når nesten hele landet går på trygd og vi nærmer oss tidenes pensjonist boom. Ettersom renten er på nesten 0 så vil man ikke kunne vente særlig avkastning på pensjonssparingen heller. Sparer 10.000 kroner i måneden til pensjon, og håper det holder sånn halvveis om jeg jobber til jeg er 70. 

Anonymkode: b9f5a...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...