AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #41 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Brun saus til pinnekjøtt?! Altså, jeg skjønner at pølser kan inkluderes om det er noen som ikke liker pinnekjøtt. Har pleid å ha pølse til de minste barna, men da ikke en type pølse som er tiltenkt voksne, som eksempelet i videoen her. Anonymkode: a7e3b...777 Det er som oftest «flåd» (det blanke fett greiene) som er tingen når vi har pinnekjøtt hjemme. Men min mor lager en liten gryte med brun saus til meg, krever ikke mye krefter. Har også opplevd å få servert brun saus hos andre til pinnekjøtt, da det i det huset også har vært noen som helst vi ha det. Men da er det også tradisjonelt «flåd» også tilgjengelig. *er usikker på on «flåd» er dialekt navn for det blanke fett saus greiene eller om det er «navnet» 😅😂 Og som mange andre har skrevet er ikke uvanlig at det er medisterkaker, medister pølse, sorssiser eller røkt julepølse, vossakorv som tilbehør til julemidagen uavhengig av om det er ribbe eller pinnekjøtt. Har aldri opplevd at det ikke serveres til jul. Med untak av vossakorv selges de andre kun til jul (som jeg har sett), så det er en del av den tradisjonelle julemiddagen. Ikke hos alle, men hos veldig mange. Pølse er kanskje oftest mest tiltenkt barn, men jeg har aldri utviklet mine voksne smaksløker, pinnekjøtt, ribbe er ting jeg ikke liker. Med unntak av svoren, den er krispy og god 😄👌🏻 Anonymkode: b8f2b...991
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #42 Skrevet 4. desember 2020 Både i vest og nord er det vel veldig vanlig med pølse ved siden av pinnekjøttet? Synes det er langt merkeligere å ikke ha fått med seg at tilbehøret varierer, både til ribbe og pinnekjøtt. For øvrig har jeg fått servert pølse ved siden av pinnekjøttet av på samtlige restauranter i Oslo når jeg har deltatt på et julebord de siste 15 årene. Anonymkode: 679cb...f34 2
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2020 #43 Skrevet 4. desember 2020 Vanlig med vossakorv til, har vokst opp med at vi hadde julepølse eller julesosisser til.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #44 Skrevet 4. desember 2020 TS her. Skjønner jo nå at pølser er vanlig å ha med, men har faktisk aldri hørt om eller opplevd at dette serveres med. Jeg er rundt 40 år og har familie og svigerfamilie fra litt utenfor Bergen, fra Osterøya og Nordhordland. Merkelig at ingen verken i min, eller svigerfamilien eller min søsters svigerfamilie (fra Askøy) har for vane å servere pølser til pinnekjøttet dersom det er vanlig ellers, men jaja, da lærte jeg det. For øvrig likte jeg ikke pinnekjøtt da jeg var liten, og da hadde det nok vært en fordel om man hadde hatt pølser til. Kanskje derfor noen begynte med dette, for at de som ikke liker kjøttet skal ha et alternativ. Anonymkode: a7e3b...777 1
Gjest loveli Skrevet 4. desember 2020 #45 Skrevet 4. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 1.12): Det er mange ulike pølser som er vanlig å servere til pinnekjøtt, også en type som kalles svinemør. Anonymkode: b8df5...21f Dette er slik pinnakjøt skal serverast! Mmmmmm! Uten pølse?? Nei du, det går ikke! Og så må man ha mandelpoteter som har trukket i bunnen av kjøttkjelen og ei god og tjokk rabbestappe til. Endret 4. desember 2020 av loveli
Brunello Skrevet 4. desember 2020 #46 Skrevet 4. desember 2020 boblevann skrev (På 1.12.2020 den 7.32): Har alltid fått det servert med pølser til, har faktisk aldri opplevd eller hørt om at det ikke er servert med pølse 😛 Så her er nok tradisjoner ulike. Er oppvokst med pinnekjøtt og det er alltid pølse til. Har heller aldri fått det på restaurant/julebord o.l. Uten pølse 😄 Det er vanlig med pølse. Vi bruker det ikke. Pinnekjøttet er mange ganger så godt, så ikke noe poeng å spise pølse. Poteter blir det også lite av. Pinnekjøtt og rotmos er tilstrekkelig.
Gjest loveli Skrevet 4. desember 2020 #47 Skrevet 4. desember 2020 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er vanlig med pølse. Vi bruker det ikke. Pinnekjøttet er mange ganger så godt, så ikke noe poeng å spise pølse. Poteter blir det også lite av. Pinnekjøtt og rotmos er tilstrekkelig. Jeg liker best dyrt pinnekjøtt til mange hundre kroner kiloen.., da er det greit å spe på med litt pøsssj til 20,- kiloen ja. 🤣 Og jeg liker bedre potetene enn rotmosen, potetene er jo sååå gode når de har erstattet pinnene i bunnen av gryta. Finnes ikke overflødig da.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #48 Skrevet 4. desember 2020 Vi har vossakorv til pinnakjøtet. Er fra Hardanger Anonymkode: 2d20b...975
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #49 Skrevet 4. desember 2020 Mannen er vant til Nordfjord sin dampepølse til pinnekjøtt, og den er blitt en «må ha» for både meg og mine foreldre. Svigermor sin mor er oppvokst på Nordfjordeid, så antar det kommer derifra. Anonymkode: 04842...76e
Brunello Skrevet 4. desember 2020 #50 Skrevet 4. desember 2020 loveli skrev (1 minutt siden): Jeg liker best dyrt pinnekjøtt til mange hundre kroner kiloen.., da er det greit å spe på med litt pøsssj til 20,- kiloen ja. 🤣 Og jeg liker bedre potetene enn rotmosen, potetene er jo sååå gode når de har erstattet pinnene i bunnen av gryta. Finnes ikke overflødig da. Vi har pinnekjøtt en gang i året. Da betyr ikke pris så mye. Og pølse til 20,- pr. Kilo er ikke godt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #51 Skrevet 4. desember 2020 Brunello skrev (3 minutter siden): Vi har pinnekjøtt en gang i året. Da betyr ikke pris så mye. Og pølse til 20,- pr. Kilo er ikke godt. Svinemør er noe helt annet enn pølse til 20 kr kiloen. Prisen er også noe helt annet. Vigramør Husker ikke prisen, noen som vet? Anonymkode: eca4d...6e3
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2020 #52 Skrevet 4. desember 2020 loveli skrev (9 minutter siden): Jeg liker best dyrt pinnekjøtt til mange hundre kroner kiloen.., da er det greit å spe på med litt pøsssj til 20,- kiloen ja. 🤣 Og jeg liker bedre potetene enn rotmosen, potetene er jo sååå gode når de har erstattet pinnene i bunnen av gryta. Finnes ikke overflødig da. Blir ikke potetene istykkerkokt når de koker i 2 timer?
Brunello Skrevet 4. desember 2020 #53 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svinemør er noe helt annet enn pølse til 20 kr kiloen. Prisen er også noe helt annet. Vigramør Husker ikke prisen, noen som vet? Anonymkode: eca4d...6e3 Jada, det er mange gode pølser. Men ingen er så gode som pinnekjøtt.
Gjest Warrior Skrevet 4. desember 2020 #54 Skrevet 4. desember 2020 Jeg må alltid ha pølse til pinnekjøtt.
Gjest loveli Skrevet 4. desember 2020 #55 Skrevet 4. desember 2020 Brunello skrev (1 minutt siden): Vi har pinnekjøtt en gang i året. Da betyr ikke pris så mye. Og pølse til 20,- pr. Kilo er ikke godt. Hehe, når man er på besøk hos andre så kan man ikke spise pinnekjøtt for 600,-. Det passer seg ikke og ofte er det ikke nok mat til det heller... Så da er jeg sjeleglad for at det serveres med billigere pølse. Lager jeg maten selv så kjøper jeg pølse fra slaktern borti gata, men det er uansett uendelig mye billigere enn pinnekjøttet. Jeg spiser nemlig ikke fettet på pinnene bare filétkjøttet, så det blir alltid fryktelig mye svinn når jeg spiser pinnekjøtt... synes det hadde vært ille å bare spist det og ikke pølse.
Brunello Skrevet 4. desember 2020 #56 Skrevet 4. desember 2020 Apocalypte skrev (1 minutt siden): Blir ikke potetene istykkerkokt når de koker i 2 timer? De blir metta med fett tipper jeg. Og holder av den grunn formen.
Gjest loveli Skrevet 4. desember 2020 #57 Skrevet 4. desember 2020 (endret) Apocalypte skrev (8 minutter siden): Blir ikke potetene istykkerkokt når de koker i 2 timer? De koker ikke, og nei, de blir veldig faste og fulle av smak! Sånn ser det ut, ikke én sprekk i noen av potetene engang: https://habloggen.h-a.no/mat_drikke/edels_mat_og_vin/pinnekjott-dampet-pa-mandelpoteter/ Endret 4. desember 2020 av loveli
Gjest loveli Skrevet 4. desember 2020 #58 Skrevet 4. desember 2020 Brunello skrev (1 minutt siden): De blir metta med fett tipper jeg. Og holder av den grunn formen. Saltet binder også stivelsen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #59 Skrevet 4. desember 2020 Brunello skrev (2 minutter siden): Jada, det er mange gode pølser. Men ingen er så gode som pinnekjøtt. Poenget er at på nordvest-landet hører pinnekjøtt og svinemør sammen! Vi har aldri noensinne servert vanlige pølser til pinnekjøtt. Pinnekjøtt er kjempegodt, det samme er svinemør. Men vi har alle forskjellige tradisjoner selvfølgelig! Anonymkode: eca4d...6e3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #60 Skrevet 4. desember 2020 loveli skrev (2 minutter siden): De koker ikke, og nei, de blir veldig faste og fulle av smak! Bare Google og se selv, nammh! Det må vi prøve en jul! Høres nydelig ut! Anonymkode: eca4d...6e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå