Gå til innhold

hva er normal pris for forlovelsesring

Anbefalte innlegg

Skrevet

om du skulle blitt fridd til/fri hva er pris du forventer på ringen

Anonymkode: 1334a...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde han fridd med en sukkertøysdiamantring hadde jeg blitt like lykkelig som en til 30.000 kr. Jeg er sikkert sær, men uttrykket i øynene og smilet er det som gjør det verdt å si ja, ikke prislapp på ringen.

Anonymkode: 3514d...46e

• Liker 5
Skrevet

For å være helt dønn ærlig, så synes jeg det betyr littegrann. Altså om vi ikke har penger, og så vidt får det til å gå rundt i hverdagen så er det helt okei for meg om ringen koster bare noen hundrelapper. Men om han bruker foreksempel 50 000 kr på en hobby, og tilbyr meg en ring til 200 kr, som jeg skal bære resten av mitt liv så må jeg være ærlig å si at jeg hadde blitt litt skuffet. Hadde nok følt meg litt «tilsidesatt» på en måte. Men hadde det vært det vi hadde råd til, hadde det blitt noe helt annet. Gir det mening? 😄

Anonymkode: 27698...06e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest andysowhat
Skrevet (endret)

Personlig, og fra et tradisjonelt perspektiv så skal en ring koste 3 månederslønner. 

Så grunnen for at den skal koste 3 måneders lønner er for å fortelle en sannhet. 

Så den overfladiske sannheten en forteller er at en er katabel nok til å spare opp så mye penger at det tilsvarer 3 månederslønninger. Spare 3 måneds lønninger er egentlig en stor achievement, spesielt før i tiden hvor en hadde mindre penger. 

Jeg er ikke overbevist at alle mennesker klarer å spare opp tre månedslønninger. Feks en stoffmissbruker, en person som er i stor gjeld, eller en person som generelt er lite ansvarsfull. Det er ikke veldig klart for meg at en ønsker å være med en person som har en av disse problemene: mangel på ansvarsvilje, stoffmissbruker eller har gjeld osv. Det kan være  veldig katastrofale problemer.

Skulle en virkelig trenge de pengene engang. Så kan en alltids bli enige om å bytte ringen i en billigere en, eller selge ringen. Gull synker ikke drastiskt i verdi altså fort en investering inn i fremtiden.

Den litt mer skjulte ideen som ligger under som er mindre diskutert som er også på vei ut. Er en ide om at mennesker kan gjøre veldig ondskapsfulle ting mot hverandre. 

En ondskapsfull ting et menneske kan gjøre mot en, er som disse psykopatene som jeg har sett i avisen gjør... som reiser rundt og rund lurer partnerne sine for penger. En måte en kan beskytte seg mot en slik psykopat er at han investerer i deg isteden for at du invisterer i han. En tradisjonell måte en kan gjøre det på er at partneren invisterer penger i deg i form av en ring. Da har man hvertfall penger til å betale psykologi timene sine en trenger i ettertid. En psykopat som var ute etter å bare bruke deg til sex eller hva enn de tenker på, ville nok aldri sagt seg villig til å kjøpe ringer til 3 månedslønninger og så faktisk kjøpt det. Så bare gesten i seg selv er et «bevis» på at en er comitted til forholdet.

Men dette er ting som er på vei ut fordi det drives en del med likestilling mellom kjønnene. At mannen skal kjøpe kona ringer, eller kona skal kjøpe mannen ringer blir nesten bare som en bytte handel. 

Men... den moderne måten jeg føler å gjøre dette tradisjonelle på. Er å faktisk spare disse 3 månedslønningene, siden en vil kanskje fortsatt vise at en ikke er en ansvarsløs stoffmissbruker og for mange er dette snakk om kanskje opptil 100,000kr (snakke 200,000kr om begge har jobb og begge har spart.... som er sykt mange penger.) Kjøp en ring, og kjøp livsforsikring eller lignende forsikring til hverandre. 

En gifter seg for å dele livet. Så for å «forsikre» det tror jeg er bedre enn å kjøpe dyre ringer til 100tallstusen. 

Men når dette er sagt og en skjønner hvorfor en kjøper ringer. Så syns jeg det er bedre måter å vise slike ting på. :) Det må ikke være verken ringer eller forsikringer. Hvorfor ikke bare spare opp pengene en trenger for å ta seg lån til å kjøpe et hus. Spare opp den 10% av det du skal låne regelen som jeg har hørt om de siste årene er hard. Men det er fortsatt et bevis at en er noe mer enn en ansvarsløs tulling. Så hvorfor ikke ha det som forlovelses og gifte beviset at en er en duglig person? :)

Jaja. :) Lykke til! :) 

Endret av andysowhat
Skrevet

Jeg kan ikke mye om giftemål og mulig jeg bare har sett for mange amerikanske serier, men er ikke forlovelsesring en diamantsak som man ikke trenger gå med resten av livet, imens giftering er en mer plain sak som man tar på seg etter man er gift?

Jeg hadde ikke gått rundt med noe glorete diamantgreier resten av livet uansett, så forlovelsesringen må han gjerne ha fått i et kinderegg for min del. Men om det er meningen jeg skal gå resten av livet med en ring så håper jeg den er fin og av god kvalitet, men skulle gjerne bare hatt en helt glatt liten sak i hvitt gull eller noe og de kan vel ikke koste like mye som diamanter.

Jeg har en relativt rik kjæreste, så jeg vil jo anta han ikke kjøper ring på HM om han skulle fri. Men tre månedslønner.. Nei herregud. Det blir vel et par millioner det for han på en ring, det synes jeg er et helt latterlig beløp :eeeh:

Mellom 1000 og 10 000 synes jeg er innafor på en ring, om man er en person som har råd til det.

Anonymkode: 5cb30...f08

Skrevet

Dette med tre månedslønner syns jeg er ekstremt, og veldig amerikansk.

Jeg forventet ikke ring engang, men han fridde med en ring til 25.000. Den er nydelig, og jeg kommer til å bruke den resten av livet, akkurat som med gifteringen :)

Anonymkode: 5b99a...f7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke forlovelsesring og har ikke hatt lyst på det heller.

Tror prisen ligger på 20 - 30 000 kr blant de jeg kjenner som har det.

Anonymkode: 86c59...ae5

• Liker 1
Gjest andysowhat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med tre månedslønner syns jeg er ekstremt, og veldig amerikansk.

Jeg forventet ikke ring engang, men han fridde med en ring til 25.000. Den er nydelig, og jeg kommer til å bruke den resten av livet, akkurat som med gifteringen :)

Anonymkode: 5b99a...f7a

Ja, tror en føler mindre behov for slike ting siden en har det veldig godt i Norge. De fleste menneskene jeg prater løpet av en dag er som oftest ganske gode mennesker så selv om de sliter.

Men jeg liker nå fortsatt tanken at en burde ha noe veiledende hva en burde gjøre når en gifter seg. Jeg for eksempel er en skikkelig kløne, så det hjelper mye at noen har lagd noen oppskrifter med argumenter og forklaring for hvorfor de er sånn. Haha er ikke veldig keen å oppdage helvetet med et uhell. ^^ 

Skrevet

Jeg forventet bare at han fant en ring til litt mer enn 1000,- og det gjorde han, den lå på 2-3000,- 

Anonymkode: 185f6...d9b

• Liker 1
Skrevet

Syns det høres bra ut med 3 månedslønner...da er mannen seriøs da...

Men det må være hvis han ikke også har formue ved siden av sånn at han bare kan bruke de pengene, mest romantisk om han faktisk må spare i flere måneder...

Anonymkode: 1e6c7...83d

Skrevet (endret)

Eneste jeg forventet var at det enten var ekte gull eller sølv(pga allergi). Kjenner jeg blir litt kvalm av folk med holdninger om at den skal koste mange tusen kroner

Endret av LilleMumi
  • Liker 1
Skrevet
andysowhat skrev (3 timer siden):

Personlig, og fra et tradisjonelt perspektiv så skal en ring koste 3 månederslønner. 

Så grunnen for at den skal koste 3 måneders lønner er for å fortelle en sannhet. 

Så den overfladiske sannheten en forteller er at en er katabel nok til å spare opp så mye penger at det tilsvarer 3 månederslønninger. Spare 3 måneds lønninger er egentlig en stor achievement, spesielt før i tiden hvor en hadde mindre penger. 

Jeg er ikke overbevist at alle mennesker klarer å spare opp tre månedslønninger. Feks en stoffmissbruker, en person som er i stor gjeld, eller en person som generelt er lite ansvarsfull. Det er ikke veldig klart for meg at en ønsker å være med en person som har en av disse problemene: mangel på ansvarsvilje, stoffmissbruker eller har gjeld osv. Det kan være  veldig katastrofale problemer.

Skulle en virkelig trenge de pengene engang. Så kan en alltids bli enige om å bytte ringen i en billigere en, eller selge ringen. Gull synker ikke drastiskt i verdi altså fort en investering inn i fremtiden.

Den litt mer skjulte ideen som ligger under som er mindre diskutert som er også på vei ut. Er en ide om at mennesker kan gjøre veldig ondskapsfulle ting mot hverandre. 

En ondskapsfull ting et menneske kan gjøre mot en, er som disse psykopatene som jeg har sett i avisen gjør... som reiser rundt og rund lurer partnerne sine for penger. En måte en kan beskytte seg mot en slik psykopat er at han investerer i deg isteden for at du invisterer i han. En tradisjonell måte en kan gjøre det på er at partneren invisterer penger i deg i form av en ring. Da har man hvertfall penger til å betale psykologi timene sine en trenger i ettertid. En psykopat som var ute etter å bare bruke deg til sex eller hva enn de tenker på, ville nok aldri sagt seg villig til å kjøpe ringer til 3 månedslønninger og så faktisk kjøpt det. Så bare gesten i seg selv er et «bevis» på at en er comitted til forholdet.

Men dette er ting som er på vei ut fordi det drives en del med likestilling mellom kjønnene. At mannen skal kjøpe kona ringer, eller kona skal kjøpe mannen ringer blir nesten bare som en bytte handel. 

Men... den moderne måten jeg føler å gjøre dette tradisjonelle på. Er å faktisk spare disse 3 månedslønningene, siden en vil kanskje fortsatt vise at en ikke er en ansvarsløs stoffmissbruker og for mange er dette snakk om kanskje opptil 100,000kr (snakke 200,000kr om begge har jobb og begge har spart.... som er sykt mange penger.) Kjøp en ring, og kjøp livsforsikring eller lignende forsikring til hverandre. 

En gifter seg for å dele livet. Så for å «forsikre» det tror jeg er bedre enn å kjøpe dyre ringer til 100tallstusen. 

Men når dette er sagt og en skjønner hvorfor en kjøper ringer. Så syns jeg det er bedre måter å vise slike ting på. :) Det må ikke være verken ringer eller forsikringer. Hvorfor ikke bare spare opp pengene en trenger for å ta seg lån til å kjøpe et hus. Spare opp den 10% av det du skal låne regelen som jeg har hørt om de siste årene er hard. Men det er fortsatt et bevis at en er noe mer enn en ansvarsløs tulling. Så hvorfor ikke ha det som forlovelses og gifte beviset at en er en duglig person? :)

Alså, det å kjøpe en dyr ring som en "invistering" i fremtiden er bare tull. En ring går like drastisk ned i pris som en ny bil, om ikke mer. 

Ville heller investert i et moteplagg enn en ring alså. Og jeg er ikke glad i mote, men jeg er glad i penger. 

Anonymkode: 8c3b8...c1b

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det kommer helt an på deres egne ønsker og økonomi. Vi gikk til gullsmeden sammen, jeg valgte ut en forlovelsesring jeg elsker, og den kostet tilfeldigvis rundt 10.000. Han fridde med en tullering et par uker før, men ønsket å ha meg med for å velge ut en skikkelig en. Jeg forventet at han hadde såpass orden på sin egen økonomi at han hadde sagt i fra om jeg valgte ut en forlovelsesring han egentlig ikke hadde råd til. Da vil jeg ikke ha den. Så viktig er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 47603...314

Skrevet
andysowhat skrev (3 timer siden):

Atte hæ? Min kommende ektemann skal bruke 150 løk for å bevise for meg at han ikke er rusmisbruker? Merkeligte jeg har hørt. Da må jo jeg også gi han noe tilsvarende, så han kan slå seg til ro med at jeg ikke er narkoman eller psykopat? Altså, vi kjenne jo hverandre før vi inngår ekteskap. Det er faktisk veldig vanlig at man til og med har bodd sammen før men gifter seg.

Anonymkode: aa3f8...8e5

• Liker 1
Skrevet

Gifteringene våre er i sølv.

Kostet rundt 1000 kr.

Ingen av oss ønsker å gå rundt med dyre ringer,smykker.

Det er hva ringene står for,som betyr noe for oss.

• Liker 2
Gjest andysowhat
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Alså, det å kjøpe en dyr ring som en "invistering" i fremtiden er bare tull. En ring går like drastisk ned i pris som en ny bil, om ikke mer. 

Ville heller investert i et moteplagg enn en ring alså. Og jeg er ikke glad i mote, men jeg er glad i penger. 

Anonymkode: 8c3b8...c1b

Haha, fint at vi er enige. :) 

Men ja, bare for å legge til litt til. En diamant som ofte er det som er på ringen, er jo det hardeste stoffet vi vet om. Det er virkelig tøft. Vist en ser på det i sånn «eventyrlig» «metaforisk» på det. Burde også et forhold være så hardt at det kan motstå alt. 

Men ja, jeg var ikke akkurat stor dikteren i norsk timen i gymnaset. Men jeg skjønner at det ligger noe i det der også :) 

Skrevet

I min omgangskrets har det vært vanlig å bruke rundt 10 000, utfra hva jeg vet om hvor mange karat det er. Vi er tidlig i etableringsfasen og har ikke vært i jobb så lenge. Mulig det er vanlig å bruke mer hvis man er i midten 30-årene og oppover. 

Anonymkode: 3a36e...8ef

Skrevet

Blir helt sjokkert over hva enkelte skriver, ikke rart noen synes at damer er storforlangende. Hadde kjæresten min brukt en eneste månedlønn på noe sånt hadde jeg sagt nei til hele frieriet. 3 månedslønner hadde gjort meg rasende. Fullstendig idioti i mine øyne. Jeg hadde aldri tatt på meg en ring til over 3000, jeg hadde bare vært redd for å miste den. Og vi har helt normal inntekt.

Skal han fri kan han godt gjøre det helt uten ring, jeg kan uansett ikke bruke den på jobb, og har mistet sikkert 50 øredobber til vaskeriet på sykehuset. 

Gjest andysowhat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Atte hæ? Min kommende ektemann skal bruke 150 løk for å bevise for meg at han ikke er rusmisbruker? Merkeligte jeg har hørt. Da må jo jeg også gi han noe tilsvarende, så han kan slå seg til ro med at jeg ikke er narkoman eller psykopat? Altså, vi kjenne jo hverandre før vi inngår ekteskap. Det er faktisk veldig vanlig at man til og med har bodd sammen før men gifter seg.

Anonymkode: aa3f8...8e5

Ja, hahaha, da har dere hatt andre måter å vise det på :) jeg syns den måter er strengt tatt best. Jeg og kona kjente hverandre også i 3år og hadde egentlig ikke noe problemer med det. 

Men jeg syns nå at det var fint å kjøpe noe til 75 løk til henne. En blir bare gift en gang i livet så :) ikke at hun trengte penger eller noe annet egentlig. Så jeg la de pengene på sånn aksjekonto for hennes fremtidige barn. :)  uheldigvis ble det ikke barn på oss da, pga livmorskreft. Men hadde en god del penger å bruke til private leger for å prøve og fikse situasjonen. :) så veldig glad at jeg gjorde det.

Gjest Smiley99
Skrevet

Håper at de mennene med storforlangende damer ikke frir. 
30 tusen for en ring?? Da kan i alle fall dama spleise på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...