Gå til innhold

Vannfontene til katt, nyttig eller tull?

Gjest Chroma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grunnen til at man bruker det er at katter sliter med å få i seg nok væske når de mates med bare tørrfor. Som ikke er rart egentlig siden ingen dyr er laget for å spise tørr mat.

Anonymkode: a0f9a...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Grunnen til at man bruker det er at katter sliter med å få i seg nok væske når de mates med bare tørrfor. Som ikke er rart egentlig siden ingen dyr er laget for å spise tørr mat.

Anonymkode: a0f9a...e4f

Men er det bedre enn en skål med vann? Som selvsagt byttes ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fontene funker bedre da det kan friste katten til å drikke mer da fontenen gir et friskere inntrykk. 

Hver gang jeg skal tømme vann i skålen så kommer kattene og skal drikke det med en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min likte det ikke. Springvannet direkte fra krana og linsevann (!!) var alltid å fortrekke.

Anonymkode: 19719...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du helst drukket vann som står helt stille med litt støv på toppen? Eller rennende vann som renses med filter? 
Fontene er veldig populært her :) De fleste dyr drikker mer når vannet er friskt, og katter trenger nesten alltid mer væske enn de får i seg.

Anonymkode: c684d...12e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter foretrekker å drikke vann i bevegelse, da fra naturens side vann som står stille har større sjangse for å være urent. Det vet katter instinktivt.

Som tidligere skrevet i tråden er katter i risiko for dehydrering da vi gir dem tørrfôr, og de derfor må drikke mer vann enn «hva som er naturlig for dem» for å kompensere for manglende væske i maten.

Mine har ikke fontene og jeg tror de lever greit med det likevel;) jeg bruker å gi positiv forsterkning når jeg observerer de drikke.

Anonymkode: b5573...847

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Katter foretrekker å drikke vann i bevegelse, da fra naturens side vann som står stille har større sjangse for å være urent. Det vet katter instinktivt.

Som tidligere skrevet i tråden er katter i risiko for dehydrering da vi gir dem tørrfôr, og de derfor må drikke mer vann enn «hva som er naturlig for dem» for å kompensere for manglende væske i maten.

Mine har ikke fontene og jeg tror de lever greit med det likevel;) jeg bruker å gi positiv forsterkning når jeg observerer de drikke.

Anonymkode: b5573...847

Det stemmer at de foretrekker vann i bevegelse, naturlig sett. Men hvorfor katten min foretrekker vannet som har samlet seg opp i snøskuffa siden sist vinter over fontenen skjønner jeg ikke mye av... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to innekatter. Jentepusen er veldig glad i fontenen og drikker nesten bare fra den. Guttepusen foretrekker å drikke fra springen. Guttepusen heller ut vannet vi har i skålene til de uansett, så fontenen fungerer fint for oss.

Anonymkode: 27e23...99a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det ingen suksess. Katten syntes durelyden i den var skummel og har holdt trygg avstand til den fra første stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår pus elsker vannfontene, problemet er at hun også elsker å leke med den. Så her brukes vannfontene om sommeren, ute på verandaen 😂 inne ender det bare opp med å bli klissvått. 

Anonymkode: aee3e...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funket det veldig bra! Katten våres var veldig dehydrert og drakk nesten ikke vann (tisset mørk brunt) vi begynte med å blande ut våtforet med mer vann, så det ble mer en suppe, så skaffet vi vannfontene. Det funket supert 🙂

Anonymkode: 47cb7...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det suksess!

Har en på 3liter, og elsker det at jeg aldri trenger bekymre meg for om de blir fri for vann eller velter skål mens jeg er på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår pus elsker vannfontene, problemet er at hun også elsker å leke med den. Så her brukes vannfontene om sommeren, ute på verandaen 😂 inne ender det bare opp med å bli klissvått. 

Anonymkode: aee3e...4ce

Hehe, morsomt. 😄😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (2 timer siden):

Det stemmer at de foretrekker vann i bevegelse, naturlig sett. Men hvorfor katten min foretrekker vannet som har samlet seg opp i snøskuffa siden sist vinter over fontenen skjønner jeg ikke mye av... 

😂😂 Vi blir nok aldri klok på katter! 

Anonymkode: ea4d4...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
silkestrå skrev (9 timer siden):

Dere som har hatt suksess med vannfontenen, hvilken type/merke har dere? 

Har CatIt, den med blomst. Har tatt vekk blomsten da. Den er billigst hos Musti. 

Anonymkode: 269fe...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...