Gå til innhold

Om karantenehotell og test 72t før innreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør for en bekjent som ikke har brukernavn på forumet, men hun leser svarene og takker på forhånd. Jeg siterer:

Hei alle sammen. Vi er en utenlandsk familie med fast bosted i Norge, norske personnumre og en av oss eier boligen vi bor i. En familiemedlem måtte reise til hjemlandet av svært private årsaker og skal snart reise tilbake hjem til Norge. Han er bosatt på samme adresse som oss andre, men er ikke eier av boligen. Vi har skaffet flybillett og alt og vil gjøre det riktige med tanke på test før innreise og karantenehotell. Er det noen som kan forklare om det er behov for han å ha tatt en test mindre enn 72t før innreise og skal han til karantenehotell? Han er bosatt her med norsk personnummer og bor i samme bolig som et annet familiemedlem eier. Boligen er stor nok for at den som reiser kan være på eget rom og bruke eget bad ut karanteneperioden på 10 dager.

Jeg leser at følgende regler gjelder nå:

Det stilles krav om å fremlegge en negativ coronatest tatt mindre enn 72 timer før du kommer til Norge for personer som ikke er norske statsborgere eller har bostedsadresse i Norge. Du må altså dokumentere at du i løpet av dagene før du kommer til Norge har testet negativt.

I tillegg må alle som kommer fra røde land og ikke er bostedsregistrert eller eier bolig i Norge, sjekke inn på karantenehotell i ti dager. Det er noen unntak fra regelen, blant annet for studenter og arbeidstakere der arbeidsgiver sørger for egnet oppholdssted, med enerom.

Betyr det at han som reiser ikke trenger ha en test og gå på karantenehotell? Takk alle sammen for svar. Jeg trenger hjelp å forstå hvilke regler gjelder

Jeg personlig forstår det slik at denne personer ikke må ha test og ikke skal på karantenehotell siden han er bosatt i Norge selv om han ikke eier boligen, men bare bor der. Men lurt å høre med flere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han er bosatt i Norge med folkeregistrert adresse her, så tolker jeg også det som at han ikke trenger å fremvise negativ test, eller reise på karantenehotell. (Han må selvfølgelig fremdeles i karantene, men kan gjennomføre denne hjemme.) Det at han ikke eier boligen spiller ingen rolle så lenge han er folkeregistrert der.

Skrevet
Twilight_Sparkle skrev (52 minutter siden):

Så lenge han er bosatt i Norge med folkeregistrert adresse her, så tolker jeg også det som at han ikke trenger å fremvise negativ test, eller reise på karantenehotell. (Han må selvfølgelig fremdeles i karantene, men kan gjennomføre denne hjemme.) Det at han ikke eier boligen spiller ingen rolle så lenge han er folkeregistrert der.

Dette. Det er kun de som ikke er folkeregistrert i Norge, som må eie egen bolig her for å slippe hotell. Så han kan gjennomføre karantenen hjemme hos seg selv. 

Skrevet

Hun takker for svar. Da puster de litt lettere for de ønsket ikke at han tilbringer 10 dager på karantenehotell, men tar karantenen hjemme hvor de kan reagere raskere hvis han utvikler symptomer. 

• Opprett ny...