Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har ei farmor, som bor midt blant 3 døtre og 10 barnebarn, samt annen fam. Det vil si, de bor nær hverandre og sees ofte. Nå får ikke hele storfamilien feiret sammen, og det er SÅ synd på dem, ifølge min venninne. 

Jeg syns ikke SÅ synd på dem, og det ga jeg uttrykk for. De har tross alt hverandre, og kan møtes, bare ikke så mange i gangen. Har mange julefeiringer bak seg, og det kommer flere, hvor alle kan feire sammen. Tenk på de som sitter alene, år etter år, fordi de ikke har noen. Hverken til jul eller hverdags. DE syns jeg synd i. 

Venninna mi ble snurt, fordi jeg nevnte dette. Selv har jeg mange å feire med, og det har venninna mi også, men gjennom jobben min møter jeg så mange ensomme eldre, som aldri har besøk, utenom personell som har betalt for det. 

Var jeg ufølsom?

Anonymkode: b24dc...1a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva i all verden fikk deg til å føle at det var viktig og komme med det utsagnet når hun syntes synd at dem ikke fikk være ilag med hele familien sin?

Og sitte og bringe opp "Hva med dem som er alene", hva har det med saken å gjøre? 
Er det vennina di sin skyld for at folk må feire alene? Du setter henne i et jævla dårlig lys.

Jeg hadde blitt ganske forbanna på deg om du hadde sagt det der til meg.

Farmoren er sikkert ganske langt oppi årene, og har sikkert ikke mange år igjen, og hun vil sikkert helst ha alle samlet i jula om noe skulle skje. Selvfølgelig synes jeg synd i dem, i disse covid-19 dagene så kan alt gå galt.

Noen ganger er det lurt og tenke før man åpner kjeften sin, spesielt når det kommer om andre sine familier.

Endret av Bamse20
Skrevet
Bamse20 skrev (5 minutter siden):

Hva i all verden fikk deg til å føle at det var viktig og komme med det utsagnet når hun syntes synd at dem ikke fikk være ilag med hele familien sin?

Og sitte og bringe opp "Hva med dem som er alene", hva har det med saken å gjøre? 
Er det vennina di sin skyld for at folk må feire alene? Du setter henne i et jævla dårlig lys.

Jeg hadde blitt ganske forbanna på deg om du hadde sagt det der til meg.

Du har misforstått betydningen av å 'sette noen i et dårlig lys'.

Syns det var greit at denne venninna fikk satt ting litt i perspektiv. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du har misforstått betydningen av å 'sette noen i et dårlig lys'.

Syns det var greit at denne venninna fikk satt ting litt i perspektiv. 

Hun setter henne i et dårlig lys der hun får hun til å høres ut som hun er ufølelsesløs over alle andre. Så jo, det er et jævla godt begrep.

Skrevet

Av og til er det best å bare jatte med.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Noen ganger er man bare gode venninner. Uten å komme med moral og sammenlikninger for å "sette ting i perspektiv" 

Du var ikke så god venninne der og da. Jeg skjønner godt at de syns det er leit. Ikke dermed sagt at andre ikke har det verre. Men det er alltid noen som har det verre. Uansett. En trenger ikke alltid påpeke det  

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Var jeg ufølsom?

Ja, det var du. Alt er relativt. For dem er det normale at storfamilien er sammen. Og nå kan de ikke det. Ja, det er mer synd på de som alltid er alene, men det hjelper jo ikke de.

De føler nok et stort savn og skulle gjerne vært samlet hele familien. Whataboutism er en uting.

Anonymkode: a94c9...310

• Liker 2
Skrevet

Det blir som "de stakkars barna i Afrika, de får ikke mat de, spis opp maten din"

Det er faktisk greit å kunne få lov til å ha sine sårede følelser samtidig som man syns synd på andre som ikke har noen. Skal man ikke syns at ting er leit i egen familie fordi andre har det verre?

Anonymkode: 1d329...82e

• Liker 6
Skrevet

Hadde ikke giddet å bli sur for det, men skjønner heller ikke behovet for å si ting som man vet blir mottatt dårlig. Moralisere over tilstander/situasjoner som vedkommende ikke nødvendigvis trenger å måtte forholde seg til. Du kan vel droppe det vel- hva er vitsen?

Man må ikke alltid si alt man tenker/synes. Hvilke "viktig lekse" får hun av dette? Teit og typisk damegreie å pirke på venninner sånn. Og ja, er dame selv, men det går an å bare la visse ting gli forbi faktisk.

Anonymkode: 12847...874

• Liker 1
Skrevet

Du var ufin og ufølsom. 

HUN synes det er kjipt. Da respekterer du den følelsen. Selv om DU ikke ville følt det samme. Det er akkurat like kjipt for henne å føle noe er trist, som det er for alle andre, uansett hvor "god grunn" hun måtte ha. 

Mangemilliarderer kan også være trist - selv om det finnes fattige barn i Arfika. 

DU har det nok også kjipt innimellom - til tross for at det finnes millioner her i verden som har det verre enn deg. 

Når noen føler noe, vitner det om temmelig lav intelligens å skulle påstå at de ikke har lov til å føle hva de faktisk føler. 

Anonymkode: 2ab36...422

Skrevet

Ja, jeg synes det var ufølsomt av deg! Jeg har et voksent barn som bor og jobber i utlandet, karantenehotell-reglene gjør at han kanskje ikke kommer hjem til jul. JEG synes dette er kjempeleit, selv om jeg vet at andre har det verre! Hadde blitt lei meg hvis en god venninne hadde blåst av følelsene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...