AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 "Har du ikke noe fint å si, så la være å si noe" - heter det vel så fint. Men jeg klarer bare ikke ta meg sammen og la være å si meningene mine. Og jeg blir da ofte spydig, særlig overfor kjæresten min i en diskusjon, eller når det dukker opp noe/en situasjon jeg er uenig i. Jeg hører det selv med det samme jeg begynner setningen, men klarer bare ikke å moderere meg. Holder jeg det inni meg, så bygger det seg opp og det kommer en større bombe senere. MEN JEG VIL VIRKELIG IKKE VÆRE SLIK. Dette er dessverre arv og miljø, da jeg har vokst opp med en mor som (faktisk) var verre enn meg. Kald, kynisk og spydig. Og jeg er så fortvilet, for med årene har jeg blitt mer og mer lik henne. Uansett om jeg VELGER å være annerledes. Og kommentarene mine kan være skikkelig slemme til tider 😭 Noen konstruktive tips/råd? Anonymkode: 52ce0...208 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Kan du gi et eksempel? Er du slik mot alle, eller bare partner? Det er som regel et behov for å hevde seg, som kommer av lav selvtillit. Anonymkode: 22790...3a5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Jobb med selvfølelsen din. Du behøver ikke forsøke å heve deg over kjæresten din, dere er likeverdige. Gå i terapi så får du hjelp til å endre det foreldrene dine lærte deg. Anonymkode: d7eef...a22 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Syntes du må ta mer ansvar selv heller å skylde på oppvekst og din mor. Du er en voksen person i dag, og må kunne stilles ansvarlig for hvordan du behandler andre mennesker. Hvis du ikke klarer å behandle partneren din med respekt, er du kanskje ikke klar for å ha en kjæreste. Anonymkode: d47c1...44f 6
flygefisk1 Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er som regel et behov for å hevde seg, som kommer av lav selvtillit. riktig
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 Det kan godt hende at det virker umulig å stoppe kommentarene. Men du er faktisk ansvarlig for alt som kommer ut av munnen din. Ikke moren din, men du! Har du hatt en vanskelig oppvekst, så er det synd på deg, men du må likevel ta ansvar for at du ikke lar dette gå ut over andre. Søk hjelp om du ikke klarer å snu dette på egen hånd. Konsekvensen av dette kan være at kjæresten din ikke finner seg i dette mer, og går fra deg. Anonymkode: 7142a...d5e 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Du har kommet en bit på veien når du erkjenner at du har et problem. Det du ikke vet om, får du i allefall ikke gjort noe med Her er det i grunnen bare å brette opp ermene og faktisk endre deg. Skal du først bruke fortiden din til noe, så la det være å ta noen steg videre. Vil si at vennskap der dette er den ene sitt personlighetstrekk er særdeles giftige. Baksnakking, sladring og havarerte forhold er bare innholdsfortegnelsen. Det er ofte ikke mangel på venner som er problemet, for jeg gjetter du er sosialt sterk og lett får kontakt med folk. Men det er veldig mye overflate og mye risiko i noe dypere. Håper inderlig at du får tatt tak i dette, for du kommer til å ødelegge både deg selv og andre. Håper det beste for deg Anonymkode: 0aceb...b35 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 Det er litt som en mann begynner å skrike når han blir sur. Det er dårlig lært oppførsel man kan endre på. Du føler for å forsvare deg og tyr til stygge kommentarer. Anonymkode: 3576b...263 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 Ta en strikk rundt håndleddet og smekk deg selv til du klarer å moderere tankene. Si til deg selv at det er ok å ikke svare med en gang, eller evt si at du må en tur på do slik du kan moderere tankene. Evt kan du si ifra til kjæresten din om at hvis du går på do eller smekker deg selv er fordi du leter etter andre måter å formulere deg på. Så etterhvert vil du få inn læringen og du kan diskutere og fremtre mer ryddig og pent. disse tips med tanke på at du VET at det smeller før det skjer. Anonymkode: 1243d...487 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Syntes du må ta mer ansvar selv heller å skylde på oppvekst og din mor. Du er en voksen person i dag, og må kunne stilles ansvarlig for hvordan du behandler andre mennesker. Hvis du ikke klarer å behandle partneren din med respekt, er du kanskje ikke klar for å ha en kjæreste. Anonymkode: d47c1...44f Det er mange som sliter med det samme som ts, men som aldri klarer å innse det eller gjøre noe med det. Ts er tøff som skriver dette, og som selv erkjenner problemet. så har du de som er spydige på nett, slik som du. Hun ber om råd og åpner sjela, og da trenger hun ikke få slike svar som du gir. Da kan du heller la være. når en vokser opp med foreldre som er slik og slik tar en gjerne etter ubevisst. Hun skylder ikke på mor i dette HI, men hun forklarer hvorfor hun er blitt slik, det er stor forskjell. Anonymkode: c8ad4...d7b 6
Rant Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 Tell til ti eller si du må på do/ en luftetur. Slik at du får samlet deg litt og reflektert over hva du vil si. Drittslenging og spydigheter er tegn på mangel på kontroll og svakhet. Du er ikke sterk i din sak. Finn ut av hva som trigger deg og tenk igjennom det slik at du har noen gode argumenter til neste gang. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 Jeg tror det er viktig å innse at du har hatt en shitty oppvekst og kanskje sørge tapet over den oppveksten og kjærlige moren du skulle hatt. Du må selv prøve å gi deg den oppmerksomheten og varmen du skulle hatt fra omgivelsene dine nå i voksen alder. Det er også mulig at de spydige kommentarene og sinnet som ligger bak egentlig er rettet mot de som skulle vært der når du var liten, men hvis du ikke har fått bearbeidet det så vil det ligge der og ulme og komme ut på uhensiktsmessige måter i dag. Hadde sikkert vært lurt å prate med noen. Anonymkode: 7dde9...577 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 Dette kommer nok av manglende/svak impulskontroll. Barn har lav impulskontroll, men i løpet av oppveksten etableres den. Det er viktig å ta tak i problemet for de barna som viser at ikke impulskontrollen følger normal utvikling. Det er mye vanskeligere å endre dette hos voksne, men sikkert ikke umulig. Dårlig impulskontroll sees ofte hos folk som drakk mye alkohol i tenårene, mens utviklingen pågår. I ditt tilfelle er det sikkert arv og/eller miljø. Slike «onde» utbrudd kan ødelegge forhold på kort eller lang sikt. Finn deg en psykolog. Anonymkode: a85ec...5b3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 Bra du er bevist på det da. Det er jo første skritt 👍 må nok litt mer selvransakelse til og strategier, er jo så mange kurs og opplegg på nett, du finner sikkert et som passer for deg. Anonymkode: c837d...5a1
Gjest andysowhat Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 (endret) tourettes syndrom! Hahaha jeg bare tenker at du er han Calle i raske menn. «Verdenshistorien på fem minutter» tourettes syndrom!!! Uansett, litt mer seriøst jeg ville faktisk anbefalt å se dokumentarer om tourettes syndrom på YouTube. Jeg forstår at det ikke er det du har men de som har tourettes syndrom diskuterer mye om hvordan en skal holde tunga og hva som hjelper og ikke hjelper. Der ser du også katastrofen satt på spissen enda mer hvor ille det kan være om en virkelig ikke klarer å holde kommentarene til seg selv. Personlig ville jeg anbefalt det en venninne gjør(hun har ikke tourettes syndrom) som de også viser i tourettes syndrom dokumentarer, er at hun knipser i det hun får en vond tanke. Da blir knipset eller lyden fra kroppsspråket lyden av spydigheten. Du kan si også til den du prater med at du knipser når du holder på å si noe frekt. Da vet både den andre at du prøver å holde tilbake og kan kanskje hjelpe deg med tanken istedenfor at det kommer ut som en insult. PS: antar at det var greit å vitse litt siden du sa det var et kjent problem. Er så lett at problemer blir så dødelig store om en ikke ler litt av de. ^^ Endret 30. november 2020 av andysowhat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå