AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Dere som har erfaring med psykolog, hva er egentlig forskjellen på disse to behandlingsmåtene? Noen eksempler feks.. Jeg går selv hos psykolog, men skjønner ikke helt «hvordan» jeg behandles. Anonymkode: 65bb0...0a4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Kognitiv terapi inneholder også samtaler, men sammen med konkrete oppgaver. F.eks. at en person som sliter med angst skal eksponere seg for det han/hun er redd for, i stedet for å bare snakke om det. Anonymkode: 99237...5d3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Samtale betyr jo bare samtale. Det sier ikke noe om hvilken behandlingsform man får. Psykoterapi = samtaleterapi = terapi i form av at man snakker med en terapeut. Kognitiv terapi er en form for terapi (som inkluderer en rekke metoder, kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi, etc.). Andre former for terapi (som ikke er kognitiv terapi) er f.eks. psykodynamisk terapi. Anonymkode: 4981f...98c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 I Kognitiv terapi får du et skjema. Der skal du skrive ned de automatisk negative tankene du får i en situasjon, og revurdere tankene dine. Dvs at du erstatter de negative tankene med mer realistiske tanker. eks. Er veldig redd for hunder. Redd de skal angripe og bite. revurdering: 99% av alle hunder er snille, og vil ha kos. De er ikke farlig når du revurderer skumle tanker vil kroppen tro mer og mer på de positive tankene Anonymkode: 29d74...3c1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samtale betyr jo bare samtale. Det sier ikke noe om hvilken behandlingsform man får. Psykoterapi = samtaleterapi = terapi i form av at man snakker med en terapeut. Kognitiv terapi er en form for terapi (som inkluderer en rekke metoder, kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi, etc.). Andre former for terapi (som ikke er kognitiv terapi) er f.eks. psykodynamisk terapi. Anonymkode: 4981f...98c Å skjønner, jeg mente psykoterapi når jeg skrev samtaleterapi tror jeg. ts Anonymkode: 65bb0...0a4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Kognitiv terapi får du et skjema. Der skal du skrive ned de automatisk negative tankene du får i en situasjon, og revurdere tankene dine. Dvs at du erstatter de negative tankene med mer realistiske tanker. eks. Er veldig redd for hunder. Redd de skal angripe og bite. revurdering: 99% av alle hunder er snille, og vil ha kos. De er ikke farlig når du revurderer skumle tanker vil kroppen tro mer og mer på de positive tankene Anonymkode: 29d74...3c1 Interessant. Jeg tror ikke psykologen min bruker kognitiv terapi på meg, men føler jeg kanskje hadde hatt utbytte av det. Har gått der lenge nå og vi snakker bare om hvordan det går osv. Savner å få hjelp til å tenke annerledes. Samtidig stoler jeg jo på at hun som fagperson gjør det som er best for meg... ts Anonymkode: 65bb0...0a4
Sunnys Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Interessant. Jeg tror ikke psykologen min bruker kognitiv terapi på meg, men føler jeg kanskje hadde hatt utbytte av det. Har gått der lenge nå og vi snakker bare om hvordan det går osv. Savner å få hjelp til å tenke annerledes. Samtidig stoler jeg jo på at hun som fagperson gjør det som er best for meg... ts Anonymkode: 65bb0...0a4 Kognitiv terapi er veldig effektivt. Men du må jobbe med skjema og det må skrives, ikke vare tenkes. snakk med psykologen din om hva du føler du trenger, og spør om han har erfaring med kognitiv terapi, og om det er noe han tenker su kan ha nytte av?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 Sunnys skrev (20 timer siden): Kognitiv terapi er veldig effektivt. Men du må jobbe med skjema og det må skrives, ikke vare tenkes. snakk med psykologen din om hva du føler du trenger, og spør om han har erfaring med kognitiv terapi, og om det er noe han tenker su kan ha nytte av? Ja, skal gjøre det. Veldig rart hun ikke har prøvd det før, når jeg har gått så lenge uten å bli bedre.. legen min bruker kognitiv tilnærming de gangene jeg har vært hos han trur jeg, og han får meg alltid til å føle meg bedre. Bare synd legene har så lite tid. Anonymkode: 65bb0...0a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå