Gå til innhold

Sliter med å få solgt bolig, dumpe pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en bolig som jeg sliter med å få solgt i et tregt lite marked (dette er ikke en by, det er langt ute på landet) Har allerede kjøpt ny, så jeg må betale løpende utgifter for begge (strøm, formue, kommunale avgifter, forsikring) og det oppleves som nervepirrende at ingen som kom på visning har lagt inn bud.

Den er i god stand, flere har sagt det er bra planløsning og det er relativt lite slitasje pga. boligen har vært stor i forhold til at det ikke har bodd en familie der. Dette er et område hvor takstmann setter prisen på boligen. Takstmann har satt en markedsverdi og den stolte jeg på, han har jobbet med takst i mange år og har satt pris på mange andre boliger i området.

Problemet er at folk ikke er villige til å betale denne prisen. Det er flere dårligere vedlikeholdt boliger som selges en god del billigere i dette området (tenk bolig hvor foreldre har vært på gamlehjem og det har stått tomt i flere år + design fra 70-80 tallet). Derfor lurer jeg på om det er greit at jeg tar ned prisen på objektet og har flere visninger? Megleren mener det er idioti å ta ned prisen, og vil fraråde fra å gjøre det. Men jeg vil ikke sitte her for evig og "vente" på at noen sikkert byr under prisantydning. Det skremmer faktisk bort folk fra å by at den har blitt satt så høyt, de tenker vel at ingen vil ha boligen for denne prisen?

Hva synes dere, skal jeg justere ned noen 100 tusener slik at jeg får samme pris som de jeg ser på som mindre attraktive boliger i området? Det er prisantydning, og jeg er villig til å selge for den prisen, men jeg er redd for at det motsatte kan skje at noen vil "dømme" meg for lokkepris hvis folk ender opp med å by prisen opp etter at jeg har tatt den ned?

Anonymkode: 9cdea...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er verdt å ta en titt hvis naboene dine lykkes med å selge husene til den prisen de plasserte. I tillegg er det mer et spørsmål om å selge ferdigheter til en viss person heller enn høy pris. Hvis agenten din kan vise fordelene med huset ditt, vil det ikke være så lenge og vanskelig. Kanskje prøve å gjøre noen oppgraderinger i dette huset for å få fortgang i prosessen.

Skrevet

Så lenge du er villig til å selge for den reduserte prisen er det ikke lokkepris. Ikke bry deg om hva andre tenker, det er ditt hus, din økonomi og ditt valg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 21.23):

Hei,

Jeg har en bolig som jeg sliter med å få solgt i et tregt lite marked (dette er ikke en by, det er langt ute på landet) Har allerede kjøpt ny, så jeg må betale løpende utgifter for begge (strøm, formue, kommunale avgifter, forsikring) og det oppleves som nervepirrende at ingen som kom på visning har lagt inn bud.

Den er i god stand, flere har sagt det er bra planløsning og det er relativt lite slitasje pga. boligen har vært stor i forhold til at det ikke har bodd en familie der. Dette er et område hvor takstmann setter prisen på boligen. Takstmann har satt en markedsverdi og den stolte jeg på, han har jobbet med takst i mange år og har satt pris på mange andre boliger i området.

Problemet er at folk ikke er villige til å betale denne prisen. Det er flere dårligere vedlikeholdt boliger som selges en god del billigere i dette området (tenk bolig hvor foreldre har vært på gamlehjem og det har stått tomt i flere år + design fra 70-80 tallet). Derfor lurer jeg på om det er greit at jeg tar ned prisen på objektet og har flere visninger? Megleren mener det er idioti å ta ned prisen, og vil fraråde fra å gjøre det. Men jeg vil ikke sitte her for evig og "vente" på at noen sikkert byr under prisantydning. Det skremmer faktisk bort folk fra å by at den har blitt satt så høyt, de tenker vel at ingen vil ha boligen for denne prisen?

Hva synes dere, skal jeg justere ned noen 100 tusener slik at jeg får samme pris som de jeg ser på som mindre attraktive boliger i området? Det er prisantydning, og jeg er villig til å selge for den prisen, men jeg er redd for at det motsatte kan skje at noen vil "dømme" meg for lokkepris hvis folk ender opp med å by prisen opp etter at jeg har tatt den ned?

Hvis folk byr mer er det ingen som kan skylde på deg. Hvor lenge har boligen vært ute for salg? Hvis det er på et lite sted vet de fleste at du har flyttet og sitter kanskje på gjerdet og venter til du setter ned prisen. Kjenner en takstmann som har rykte på seg for å prise for høyt. Da vet sikkert flere om det er tilfelle hos deg. 

Hva er teknisk verdi på huset i forhold til prisantydning? I dag vil de fleste sette sitt eget preg og pusse opp og ser kanskje ikke det samme som deg og megler. 

Var det mange på visning og noen som satte seg på lista? Megler bør i første omgang ta kontakt med de som ev. har virket interesserte og høre om interessen fortsatt er tilstede. Jeg satt på gjerdet i nesten ett år, hadde flyttet og alle visste det. Men fikk til slutt solgt til prisantydning. Er den også annonsert som fritidsbolig? Dette siste vil være med på å øke potensielle kjøpere. Men rett før jul og midt på vinteren kan det være vanskelig. Kan du leie den ut et halvt års tid? Ev. på airbnb. 

edit. Jeg satt prisantydning cirka 15 prosent over det megler anbefalte. Det lønner seg å ha is i magen, og det er en fordel om den kan annonseres som fritidsbolig. Ville ventet med å legge den ut til våren under forbehold at den også kvalifiserer som fritidsbolig. 

Endret av Jytte
Skrevet

Hvordan er markedet i januar der du bor?

I byene stiger ofte prisene i august og januar. Kanskje vente til januar er overstått før du dumper prisen? :)

Det anbefales ikke å prøve å selge i desember uansett, men nettopp fordi det ikke er anbefalt så er det også færre objekter ute for salg og da kan man være heldig ved at noen MÅ kjøpe bolig i desember og da kanskje velger din fordi den ikke må pusses opp?

Men hvordan er den stylet? Hvordan er den innredet?

Hvis du har sett på boligjakten på TV3 så ser du at folk er ganske enkle på visning. De kan droppe å kjøpe hvis de ikke liker fargen på veggen. Så hvis du har litt spreke fargevalg kan det skremme vekk mange. Er det dårlig innredet er det vanskelig å se potensialet.

Skrevet

Hvor lenge har du forsøkt å selge? 

Skrevet

Hei,

...... Har allerede kjøpt ny, så jeg må betale løpende utgifter for begge (strøm, formue, kommunale avgifter, forsikring) ...

................Megleren mener det er idioti å ta ned prisen, og vil fraråde fra å gjøre det. ...

Hva synes dere, skal jeg justere ned noen 100 tusener slik at jeg får samme pris som de jeg ser på som mindre attraktive boliger i området? ................

Dette er jo et regnestykke som må gå opp for deg, og ikke for megler.  Megler lever av å selge boliger, og med provisjonsbasert avtale lønner det seg ikke for han at du selger for billig.  Motsetningen  mellom deg og megler er at han selger flere boliger og har råd til å vente, mens du har en du skal skal selge og trenger penger inn.

Alt kan selges til riktig pris.  Det står deg fritt å ta ned prisen til riktig nivå.  "God stand" er ikke nødvendigvis det samme som tidsmessig, og da kan det godt være at boliger som trenger oppussing er mer attraktive fordi prisen har rom til et oppussingsbudsjett.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg ville nok hatt litt is i magen til utpå nyåret hvis du har økonomi til det. Spørsmålet er jo om det nytter å sette ned prisen akkurat nå før jul?

En annen ting er du sier det er langt ute på landet, da står neppe kjøpere i kø uansett, dvs du må uansett vente til en kjøper dukker opp.

Selvsagt kan lavere pris lokke flere, men ikke på samme måte som i et mer typisk pressområde hvor kjøpere "står i kø".

Endret av LeneXCII
Skrevet

Hvis økonomien tillater det, ville jeg ha is i magen til våren. Familier vil gjerne flytte i forbindelse med sommerferien, slik at eventuelle  skolebytter ikke må skje midt i skoleåret. 

Løpende utgifter overstiger neppe 100.000 på et halvår.. Men det er gambling, med mange faktorer

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...