Gå til innhold

Hva er galt med en velurkjole til mitt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i familebursdag i helga. Jeg hadde tatt på min 1 åring en velurkjole. Både svigermor og svigerinne begynte å snakke om hvor fælt det er å kle barnet i "syntetisk materiale", og kun ren merinoull og økologisk bomull var godt nok for stakkars små barn. 

Hva i alle dager er galt med en velurkjole? Dette er ikke noe min datter går i daglig, men det er en fin kjole. I min familie pynter vi oss litt til bursdager. Men jeg og min familie er utenlandske. Jeg skjønner ikke greia. Kan noen, gjerne nordmenn, forklare meg hva som er så fælt med en velurkjole i bursdag? 

Anonymkode: e5ccb...23e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt at det er gale...foretrekker selv «rene stoffer» som ull og bomull til barnet mitt. Også meg selv forsåvidt. Liker spesielt det innerst mot huden. Men har også syntetiske plagg. Er ikke noe i veien med det. De fleste voksne bruker jo feks bluser i syntetisk materiale.

• Liker 11
Gjest theTitanic
Skrevet

Det kan forklares med at det bare var snobber i bursdagsselskapet. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Merkelig svigerfamilie du har. Det er da ingenting galt med velurkjole. 

Skrevet

Så hyggelig gjort av din svigermor og svigerinne da. Jez! Det er absolutt ingenting feil med kjolen datteren hadde på seg! 

• Liker 14
Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Det kan forklares med at det bare var snobber i bursdagsselskapet. 

Dette.

Anonymkode: 6a0d0...26d

• Liker 6
Skrevet

Endel med utenlandsk bakgrunn har ofte klær i mer «glorete» stil enn nordmenn - dette gjelder både farger og materialer. Så det kan hende kjolen ikke var helt deres stil, og at de ikke likte den.  Men jeg synes det er helt unødvendig av dem å kommentere - enhver har sin egen stil, og synes du dette er fint så vær stolt av det. Hvis du ønsker å bli mer «norsk» i stilen så skal du inngå dette på din datter: hull i ørene, høyhælte sko, klær i syntetiske materialer og klær som «etterlikner» klær til voksne. 

Anonymkode: 96f44...b46

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde  aldri selv gått i polyester, og kler heller ikke barnet mitt i syntet annet enn skallbekledning og noe treningstøy der det ikke finnes alternativer. Altså ikke noe pentøy, fleecejakker eller lignende i akryl, polyester etc. Det er veldig skadelig for miljøet, og det er klamt og ubehagelig mot huden.

Når det er sagt ville jeg da aldri kommentert det om noen hadde pyntet seg og tatt på seg en polyesterkjole.

Anonymkode: fffc9...55b

• Liker 5
Skrevet

Polyester er et ugunstig materiale fordi det ikke puster - dvs. at det blir veldig varmt når det er varmt, og kaldt når det er kaldt. Selv synes jeg at det er ubehagelig å gå i noe slikt når man er inne i selskap hele kvelden, og ville derfor ikke kjøpt det.

Når det er sagt kan du lage fløyelskjoler av rayon og andre materialer, og du ser ikke alltid at en kjole er polyester. Jeg ville uansett ikke kommentert det. 

Var det stilen på kjolen de reagerte på kanskje?

Anonymkode: 107f9...026

• Liker 1
Skrevet

Så rart. Datteren min elsker fløyel, og vi kjøper alltid fløyelskjoler i 100% bomull. Mest på grunn av komfort og miljøhensyn (dog er ALLE nye klær en miljøbelastning, så vi kjøper det meste brukt. Men det er også en annen grunn, og det er at jeg synes syntetiske varianter generelt ser «tacky» ut, sammenliknet med naturmateriale. 

Jeg ville ALDRI sagt noe om andres barns antrekk, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 7938a...baf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde  aldri selv gått i polyester, og kler heller ikke barnet mitt i syntet annet enn skallbekledning og noe treningstøy der det ikke finnes alternativer. Altså ikke noe pentøy, fleecejakker eller lignende i akryl, polyester etc. Det er veldig skadelig for miljøet, og det er klamt og ubehagelig mot huden.

Når det er sagt ville jeg da aldri kommentert det om noen hadde pyntet seg og tatt på seg en polyesterkjole.

Hvorfor drar du inn polyester i tråden?? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Endel med utenlandsk bakgrunn har ofte klær i mer «glorete» stil enn nordmenn - dette gjelder både farger og materialer. Så det kan hende kjolen ikke var helt deres stil, og at de ikke likte den.  Men jeg synes det er helt unødvendig av dem å kommentere - enhver har sin egen stil, og synes du dette er fint så vær stolt av det. Hvis du ønsker å bli mer «norsk» i stilen så skal du inngå dette på din datter: hull i ørene, høyhælte sko, klær i syntetiske materialer og klær som «etterlikner» klær til voksne. 

"Glorete" altså?  Som i mer fargerikt kanskje? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis målet er at hun skal se norsk ut, så bare husk at innen jenta er 16, må hun ha falske øyenvipper på minst 3 cm., påtegnede øyenbrun på størrelse med brunsnegler, og det er fint om hun begynner å spare til fillers til leppene så de ser ut som om hun har blitt stukket av et insekt hun er allerisk mot.

Sånn ser jo norske jenter ut i dag.

• Liker 18
Skrevet

Det er syntetisk, miljøskadelig, klamt, kaldt. Men kanskje aller viktigst for barnet ditt; det tar veldig raskt fyr (brannfarlig). 

Anonymkode: dcedd...c50

• Liker 4
Skrevet

Blås i slikt oppgulp!

• Liker 6
Skrevet

Men herregud, det er en bursdag. Et par timer i et slikt stoff gjør da ingenting? De selger jo flotte kjoler på kjedebutikkene ❤️

Kjære ts, merinoull og bomull er det beste for huden til barnet, men det er Ingenting galt i å bruke andre fine stoffer heller😊 barnet mitt har sensitiv hud og bruker ikke ull innerst, men ytterst. Men det blir fløyelskjoler, blondekjoler og diverse til pynta anledninger. Jeg sender til og med i barnehagen med "utradisjonelle" stoffer, fordi hun liker kjole. 

De er bare snobbete.. Hvorfor må man på død og liv konsekvent gå med ullundertøy HELE TIDA selv i bursdager liksom. 

Anonymkode: 27772...b5b

• Liker 11
Skrevet

Mine jenter har også flere fløyelskjoler, i 100% bomull. 

Fløyel (velour) kan være i bomull også, ikke bare syntetisk. Si det til de fæle menneskene som kommenterer klærne til barnet ditt.

Jeg måtte google for å være sikker: https://snl.no/fløyel 

Anonymkode: d7281...66f

• Liker 7
Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Hvorfor drar du inn polyester i tråden?? 

Fordi jeg fikk inntrykk fra ts av at dette var en velour-kjole i polyester og ikke en mer sjelden velour-kjole i bomull, siden det ble presisert at svigerinne og svigermot hadde bitchet om det negative med syntetstoff uten at ts da sa noe om at dette faktisk var bomulls-velour.

Bernardette skrev (1 minutt siden):

Hvis målet er at hun skal se norsk ut, så bare husk at innen jenta er 16, må hun ha falske øyenvipper på minst 3 cm., påtegnede øyenbrun på størrelse med brunsnegler, og det er fint om hun begynner å spare til fillers til leppene så de ser ut som om hun har blitt stukket av et insekt hun er allerisk mot.

Sånn ser jo norske jenter ut i dag.

Høres ut som du bør utvide omgangskretsen din noe...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine jenter har også flere fløyelskjoler, i 100% bomull. 

Fløyel (velour) kan være i bomull også, ikke bare syntetisk. Si det til de fæle menneskene som kommenterer klærne til barnet ditt.

Jeg måtte google for å være sikker: https://snl.no/fløyel 

Anonymkode: d7281...66f

Det bør hun jo ikke si med mindre akkurat denne kjolen faktisk var av bomull...

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Polyester er et ugunstig materiale fordi det ikke puster - dvs. at det blir veldig varmt når det er varmt, og kaldt når det er kaldt. Selv synes jeg at det er ubehagelig å gå i noe slikt når man er inne i selskap hele kvelden, og ville derfor ikke kjøpt det.

Når det er sagt kan du lage fløyelskjoler av rayon og andre materialer, og du ser ikke alltid at en kjole er polyester. Jeg ville uansett ikke kommentert det. 

Var det stilen på kjolen de reagerte på kanskje?

Anonymkode: 107f9...026

Min datter hadde på seg denne kjolen 

https://www2.hm.com/no_no/productpage.0789189001.html

Men en langermet bomullsbody under, så det var ikke direkte mot huden. Og sorte ullstrømper på bena. Jeh syntes det var ett fint antrekk til bursdag.

Anonymkode: e5ccb...23e

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...