Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har/har hatt TOF på videregående?

Noen meninger? Noen som er ingeniører/sivilingeniører/realister som har tatt dette på videregående? 

Har dette faget nå i vg2. Føler jeg ikke lærer særlig mye. Joda, forskningsmetoder og rapportskriving er sentralt, men alt skal læres på egen hånd. Vi har ingen bok, og læreren står ikke og underviser. Vi jobber i prosjekter og finner ut av ting alt selv ved hjelp av nettet. Dersom vi står fast med noe, er det vanskelig å få hjelp da svaret er å lese oppgaven nøye og å finne ut ved hjelp av kilder. Trives helt greit med faget, ikke all verdens. Det skal være et "chillefag", men karakterkravene er høye synes jeg, og synes det er urimelig når vi ikke får undervisning. Da er det umulig å vite hvordan vi vurderes.

Så kunne sånn sett lært alt jeg trenger på egen hånd og sluppet å ha det som et fag. 5t uka med TOF er på ingen måte 5t uka med kjemi for eksempel, lærer noe konkret i kjemi. I TOF jobber vi med prosjekter, men læreren har ikke kontroll og følger ikke disse særlig godt opp.

Anonymkode: e8cdd...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går i vg3 nå, hadde det i vg1 siden jeg gikk en spesiallinje for realfag. Som du sa, et ganske chill fag, trivdes greit med det, men unntak av et helt jævlig prosjekt hvor ingenting funka. Sitter ikke igjen med noe kunnskap, så sånn sett et helt meningsløst fag. Var ingen i klassen min som gikk videre med tof 2. For meg var faget bare en enkel 6 på vitnemålet, ikke noe annet (pluss ekstrapoeng da, om man ikke har fyllt opp kvota). Hele vurderinga var basert på rapporter og et par fagartikler, så anbefaler å sette en del arbeid i dette.

Anonymkode: 9b462...275

Skrevet

Jeg har undervist i faget. Der er ingen lærebøker i faget og veien blir til mens man går. Jeg har ingenørutdannelse. Hvordan dere skal vurderes, skal dere informere om før dere starter på prosjektene. Å følge opp er ikke bare bare heller når elever ikke sier noe de trenger hjelp. Har spurt elever mange ganger om de står fast eller noe, men nei. Har vært med og brainstorme med de for å komme i gang, den biten er gøy. Det er dessverre ikke uvanlig at elever da kommer dagen før eller samme dagen det er innlevering og da trenger hjelp.

Disponer tiden godt, skaff en oversikt over temaet. Hva er problemstilligen, hvilke sider trengs å belyses, hvor finner man pålitelig informasjon, kan dere ringe noen osv osv. Kilder utenfra skolen er en flott måte å skape kontakter. Det høres ut som du har en plan om å bli ingeniør, da kan det være en ide å kontakte firmaer du kan anse som potensielle arbeidsgivere på sikt.

Anonymkode: 31eb1...3f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Går i vg3 nå, hadde det i vg1 siden jeg gikk en spesiallinje for realfag. Som du sa, et ganske chill fag, trivdes greit med det, men unntak av et helt jævlig prosjekt hvor ingenting funka. Sitter ikke igjen med noe kunnskap, så sånn sett et helt meningsløst fag. Var ingen i klassen min som gikk videre med tof 2. For meg var faget bare en enkel 6 på vitnemålet, ikke noe annet (pluss ekstrapoeng da, om man ikke har fyllt opp kvota). Hele vurderinga var basert på rapporter og et par fagartikler, så anbefaler å sette en del arbeid i dette.

Anonymkode: 9b462...275

Hører også det er "drit enkelt" med 6'er i faget. Men det var ikke motivasjonen for å ta faget. Motivasjonen var å lære, noe jeg ser jeg ikke gjør så mye... Vi skriver rapporter, og så har vi disse fagartiklene. Men jeg LÆRER det ikke. Det gjør jeg på egen hånd... Så sånn sett null utbytte av å ha selve faget. Lærer å arbeide i team gjennom å gjøre det. Men får ikke noe undervisning i hvordan rapporter er bygget opp annet enn den malen vi fikk og heller ikke hvordan vi skal fungere i team. 5t uka med dette faget og 0 utbytte.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har undervist i faget. Der er ingen lærebøker i faget og veien blir til mens man går. Jeg har ingenørutdannelse. Hvordan dere skal vurderes, skal dere informere om før dere starter på prosjektene. Å følge opp er ikke bare bare heller når elever ikke sier noe de trenger hjelp. Har spurt elever mange ganger om de står fast eller noe, men nei. Har vært med og brainstorme med de for å komme i gang, den biten er gøy. Det er dessverre ikke uvanlig at elever da kommer dagen før eller samme dagen det er innlevering og da trenger hjelp.

Disponer tiden godt, skaff en oversikt over temaet. Hva er problemstilligen, hvilke sider trengs å belyses, hvor finner man pålitelig informasjon, kan dere ringe noen osv osv. Kilder utenfra skolen er en flott måte å skape kontakter. Det høres ut som du har en plan om å bli ingeniør, da kan det være en ide å kontakte firmaer du kan anse som potensielle arbeidsgivere på sikt.

Anonymkode: 31eb1...3f8

Vi spør om hjelp hele tida, og vi får kun delvis hjelp. Det vil si at læreren bare funderer over spørsmålene våre og prøver å gi oss noen idéer, men gir aldri noe svar etter at vi selv har kommet med mange forslag. Av og til kan en fasit være grei å ha når man har stått fast lenge på noe. Alternativet er å gjennomføre et forsøk og deretter få pepper for å ha gjort det "feil". 

Ja, tenker å bli ingeniør. Mest pga. interessen for matte og fysikk og i tillegg at ingeniører skaper teknologi. Det synes jeg er interessant. Men dette faget demotiverer meg i å ta ingeniørutdannelse. Tror slettes ikke det er slik det er på universitetet på ingeniør. De fleste som går ingeniør har aldri hatt TOF. Tror det har noe med denne uoversiktligheten i faget som gjør meg rastløs, og at vi egentlig ikke bruker noe særlig kunnskap fra andre realfag, nettopp pga. mangel på kunnskap.

Anonymkode: e8cdd...a16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...