AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Jeg ønsker å fornye de hvite baderomsmøblene mine. Noe er standard ikea lillången, så har vi servantskapet som også er foliert mdf. Noen som har gjort dette før med et holdbart og pent resultat? Jeg finner mye om å male ikeamøbler ved å Google, men ingenting om baderomsinnredning bortsett fra malte fliser.... Så da spør jeg her. Trengs det en spesiell våtromsmaling? Må jeg vaske med salmiakk- så pusse lett ned? Eller pusse godt? Pusser jeg ikke da vekk folien og salmiakkjobben? Og hvilken maling/grunning? Heftgrunn? Rulle eller pensel? Burde jeg sprayet de? Blir veldig glad for svar! Anonymkode: 82ac2...acb
Leo Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Å male folierte møbler/ting er sjelden noen god idé siden malingen ikke trekker inn i underlaget og derfor lett skaller av/får skader. MEN hvis du ikke forventer at det skal vare i årevis og innredningen likevel synger på siste verset er det bare å kjøre på. Pussing har lite eller ingenting for seg og er du uheldig og pusser gjennom er løpet kjørt fordi sponplaten under vil trekke til seg fuktighet og svelle (Svulme opp). Jeg ville ha vasket med salmiakkvann og deretter malt med et par tynne strøk heftgrunn (Tynne strøk med skumgummirulle for å unngå at malingen renner. Den trekker som nevnt ikke inn i underlaget). Deretter kan du male minst to - tre TYNNE strøk i den fargen du vil med våtromsmaling. Jeg har gjort dette med veggene på badet vårt og siden de i utgangspunktet var gammeldags glatt våtromspanel (Med knallblått marmormønster, ja! ) blir det noe av det samme. De har til min store overraskelse holdt seg pene i årevis og derfor er de der enda. Med mindre du kan ta med deg baderomsmøblene ut av badet og spraymale dem ute eller på et egnet sted vil jeg fraråde det. Det er nesten umulig å dekke alt annet godt nok til og før du vet ordet av det har du maling på steder du absolutt ikke vil ha den.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Hva med å foliere dem istedet? Eller bare kjøpe ny innredning. Megaflis er billig og greie. Anonymkode: bc2d0...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå