Gå til innhold

Veggfarge til gulnet eikeparkett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg prøver å google opp og forstå fargesirkelen, varme og kalde farger osv. Men blir ikke så klok 😮 
Vi har gulnet eikeparkett (oransj i praksis). Jeg vil så gjerne male veggene i noen fine farger. Stuen blir balanse (grønn-aktig), soverom i byge (blå) og et barnerom i soft teal. Dette er bare fordi jeg har malt farger i disse fargene før og vet det funker. Men jeg har en hel gang som også skal males, og et helt loft med panel. Så HVA i alle dager fungerer til gul eikeparkett? 😮 Jeg liker ikke rosa, peach og oransje farger. Men tenkte det var kjedelig om hele huset ble grønt også.. Skal jeg se etter kalde eller varme farger osv? Evt konkrete forslag som passer til dette oransje.. vil skifte gulv etterhvert, men det er noen år frem i tid innser jeg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du sliper og lysner parketten? Om det ikke er et alternativ ville jeg lett etter farge med kalde toner i seg. 

Anonymkode: 9875a...3e0

Skrevet

Du skriver ingenting om hva du har i tak, på vinduskarmer, dører etc.  Hvitt, kanskje?  

Da er en dyp matt blåtone nydelig til et gyllent parkettgulv!  Sjekk f.eks. "Kveldshimmel" og  "Blåmann".  Men du må ta hensyn til lys fra vinduer.  En gang uten vinduer krever en lysere farge.  

Må legge til at et gulnet parkettgulv, etter min mening, er 1000 ganger bedre enn et laminatgulv!  

• Liker 1
Skrevet

Kanskje blir du klokere av denne artikkelen? https://www.ifi.no/hvilken-farge-har-gulvet-ditt 
Jeg ville først og fremst bestemt meg om jeg ville hatt en kulørt farge (blått/grønt/brunt/rødt osv) eller en mer nøytral (grå/beige/hvitnyanse) farge til gangen og loftet. Så ville jeg sett på hvilke andre eksisterende farger som er i rommet, f. eks trapp, vinduskarm, tak, tilstøtende rom og lister siden dette legger noen få føringer for veggfargen. Etter dette ville jeg sett på fargekart for å begrense søket mitt ytterligere, evt bedt om fargeråd fra jotun. De er gratis 😊 

Generelt liker jeg nøytral/varme toner til et varmt gulv for at kontrasten ikke blir for stor, men ikke i samme fargetone (gule vegger og gult/oransj gulv blir for mye feks 🙈). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 19.13):

Hva om du sliper og lysner parketten? Om det ikke er et alternativ ville jeg lett etter farge med kalde toner i seg. 

Anonymkode: 9875a...3e0

Eh, nei!?

Det blir jo helt jævelig!

Anonymkode: 71f53...82f

Gjest Blondie65
Skrevet

De fargene du alt har valgt vet jeg er fin til den typen parkett. Så finn noen som går godt sammen med dem så har du mye å velge i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...