Gå til innhold

Fikk solgt bolig, hodet er helt opp ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har endelig fått solgt min bolig. Det tok ganske mye lengre tid enn jeg hadde håpet på, og underprisantydning selvfølgelig ulike grunner til det men hovedsakelig har jeg fått tilbakemelding på at det er høye fellesutgifter på den i forhold til andre leiligheter i samme prisklasse i Oslo.

Hovedproblemet mitt nå er at skrekken for å ikke få solgt har gått over i å overanalysere alt i leiligheten. 

Ser jeg en sprekk kan jeg bruke flere dager på å tenke på denne, og lage scenarioer i hodet,  er den ny? hvorfor har jeg ikke tenkt på den før? Tenk om kjøper ikke så den på visning? Bråker naboen ekstra så begynner jeg å tenke på det, selv om jeg har gitt megleren i overkant mye detaljer om naboer o.l. Så blir jeg redd at ikke alt har blitt videreformidlet. Det bor en barnefamilie over meg, så de kan jo bråke en del, noe tenker jeg at man må akseptere. Mens andre ganger synes jeg det er litt vell mye bråk der oppe. Så har jeg også lagt merke til en knirkete dør, men vet ikke hvem sin det er, om det er nytt, eller om det bare er jeg som tilfeldigvis får det med meg nå når jeg hører mer etter. så begynner tankene om hvor mye jeg må ut i erstatning, må det males og sparkles, tenk om et vannrør sprekker, tenk om kjøper ikke har spurt om noen ting av informasjonen som jeg har gitt til megleren eller lest salgsoppgaven skikkelig? 

Klarer virkelig ikker å slutte med disse tankene, er det noen som har gode råd?

Anonymkode: a9e0d...25b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen gode råd, bare fortsett det tankespinnet du holder på med. 

Det vil det komme masse godt ut av. 

Anonymkode: f873f...3b6

• Liker 5
Skrevet

Brukte boliger selges «som den er», det står i prospektet og annonsen. Kjøper har også undersøkelsesplikt. Det vil si at selv om de ikke har sett en sprekk f.eks så er ikke det ditt problem. Du har vært åpen om alle ev. ulemper til megler, da har du overholdt din opplysningsplikt.

• Liker 5
Skrevet

Vi solgte vår bolig med en kjempesprekk tvers over på  koketoppen (induksjon). Den fungerte helt fint likevel, og hadde vært sånn i ett år minst, før vi solgte. Hun som kjøpte leiligheten presterte å ikke se dette på visning. Det er heldigvis de interessertes ansvar, å se slike åpenbare ting som ligger opp i dagen på visning. Som den sprekken du nevner. 

Fikk en sms fra vår kjøper noen uker etter overtagelse der hun fisket etter muligheter for kompensasjon eller erstatning for å kunne kjøpe ny koketopp. Hun spurte når det hadde skjedd osv. Jeg skjønte hva hun var ute etter, og fortalte bare kort at den hadde vært sånn i ett år minst og det kunne hun sett på visning om hun så seg godt nok rundt, den var fullt brukbar, men at hun burde passe på å ikke la noe væske koke over pga sprekken.

Hun sa aldri noe mer om saken. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Million said:

Vi solgte vår bolig med en kjempesprekk tvers over på  koketoppen (induksjon). Den fungerte helt fint likevel, og hadde vært sånn i ett år minst, før vi solgte. Hun som kjøpte leiligheten presterte å ikke se dette på visning. Det er heldigvis de interessertes ansvar, å se slike åpenbare ting som ligger opp i dagen på visning. Som den sprekken du nevner. 

Fikk en sms fra vår kjøper noen uker etter overtagelse der hun fisket etter muligheter for kompensasjon eller erstatning for å kunne kjøpe ny koketopp. Hun spurte når det hadde skjedd osv. Jeg skjønte hva hun var ute etter, og fortalte bare kort at den hadde vært sånn i ett år minst og det kunne hun sett på visning om hun så seg godt nok rundt, den var fullt brukbar, men at hun burde passe på å ikke la noe væske koke over pga sprekken.

Hun sa aldri noe mer om saken. 

Det er nok det jeg er redd for, at det skal dukke opp noe som jeg ikke har lagt merke til. Eller som har vært der hele tiden, som ikke har blitt sett på visning. Det er så komplisert med boligsalg synes jeg

Skrevet
12 minutter siden, Leeloo said:

Brukte boliger selges «som den er», det står i prospektet og annonsen. Kjøper har også undersøkelsesplikt. Det vil si at selv om de ikke har sett en sprekk f.eks så er ikke det ditt problem. Du har vært åpen om alle ev. ulemper til megler, da har du overholdt din opplysningsplikt.

Det er sant, men endret de ikke noe på den regelen? 

Er bare så nervøs for at megler ikke har videreformidlet til kjøper. Men nå vet ikke jeg om at hvis noe ikke har blitt nevnt fordi kjøper ikke har spurt om det er annerledes da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant, men endret de ikke noe på den regelen? 

Er bare så nervøs for at megler ikke har videreformidlet til kjøper. Men nå vet ikke jeg om at hvis noe ikke har blitt nevnt fordi kjøper ikke har spurt om det er annerledes da. 

For at kjøper får tilkjent erstatning skal du ha uteglemt noe av «vesentlig» verdi. Vesentlig er å forstå som over 10% av boligens verdi.

Det er også viktig å huske på at i et meglerstyrt salg mellom to privatkunder er det en proff part (og kun en). Denne parten er mer andvarlig enn de private partene. Dette er selvsagt megleren.

Ta deg en dyp innpust. Kommer det noe fra kjøper? Muligens. Er dette noe du må forholde deg til gitt at du har kjøpt forsikring? Nei.

Anonymkode: 83e34...4f4

• Liker 5
Skrevet

Det meste burde komme frem i en boligannonse.

Den sprekken som ble nevnt på platetoppen skulle stått i en takstrapport om en takstmann hadde utført grundig rapport på disse områdene, som da er vanlig i leiligheter (ikke i boligsalgsrapport, da de må ta mye mer opplever jeg at de kan slakke litt på nærmest ubetydelige detaljer som sprekk i noe, men sier gjerne om det er hevelse fra fukt). Jeg har sett takstrapporter hvor det står at pakning til varmtvann er festet dårlig f.eks.

Jeg vil si at takstrapporten er tilstrekkelig. En bolig er en stor investering, og de fleste burde virkelig lese seg opp på hele boligannonsen. Selger står ansvarlig for feilinformasjon i annonsen, og det er ikke lov å selge boligen "som den er", dvs. opplyses det ikke om store feil og/eller mangler i egenerklæring, salgsoppgaven eller takstrapporten så kan selger stå ansvarlig. Var den skjult så slipper du unna om du tegner overtakelsesforsikring som selger, for da må kjøper henvende seg til forsikringsselskapet for erstatning og du slipper å tenke på alle mulige ting de vil krangle med.

Derfor tegner de fleste en slik forsikring. Hvem gidder vel å bli ringt opp angående X Y Z av kjøperen? Jeg ville selv tegnet en slik forsikring uansett hva den koster, for da slipper jeg å tenke over hva som kan dukke opp som er skjult, og kjøper er sikker på at de kan få erstatning for det.

Anonymkode: c2551...51c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den sprekken som ble nevnt på platetoppen skulle stått i en takstrapport om en takstmann hadde utført grundig rapport på disse områdene, som da er vanlig i leiligheter (ikke i boligsalgsrapport, da de må ta mye mer opplever jeg at de kan slakke litt på nærmest ubetydelige detaljer som sprekk i noe, men sier gjerne om det er hevelse fra fukt). Jeg har sett takstrapporter hvor det står at pakning til varmtvann er festet dårlig f.eks.

Jeg vil si at takstrapporten er tilstrekkelig. En bolig er en stor investering, og de fleste burde virkelig lese seg opp på hele boligannonsen. Selger står ansvarlig for feilinformasjon i annonsen, og det er ikke lov å selge boligen "som den er", dvs. opplyses det ikke om store feil og/eller mangler i egenerklæring, salgsoppgaven eller takstrapporten så kan selger stå ansvarlig. Var den skjult så slipper du unna om du tegner overtakelsesforsikring som selger, for da må kjøper henvende seg til forsikringsselskapet for erstatning og du slipper å tenke på alle mulige ting de vil krangle med.

Derfor tegner de fleste en slik forsikring. Hvem gidder vel å bli ringt opp angående X Y Z av kjøperen? Jeg ville selv tegnet en slik forsikring uansett hva den koster, for da slipper jeg å tenke over hva som kan dukke opp som er skjult, og kjøper er sikker på at de kan få erstatning for det.

Anonymkode: c2551...51c

En bekjent hadde selgerforsikring, men blir allikevel nedringt av kjøper pga gulvet under kjøkkeninnredningen ikke er byttet (da måtte innredningen fjernes?) og det er nettopp forhøyning etter fukt på parketten et sted under der, samt småting som er borettslagets ansvar. Det kom frem under overtakelse at hun har lånt max, men har omfattende planer som innbefatter bla å ta vekk halve kjøkkenet og sikkert gjøre kåken instavennlig om enn ufunksjonell. Teorien er derfor hun prøver seg for å øke oppussingsbudsjettet. Holdt igjen penger gjorde hun og...

Anonymkode: 53a06...f96

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

JAnonymkode: c2551...51c

Er det meg og mitt innlegg du sikter til her? Det var jeg som skrev om sprekk i platetopp, ikke ts. Hvor sprekken hun snakker om var hen, vet ikke jeg.

Uansett. Dette er over fire år siden, og jeg er ganske sikker på at sprekken i platetoppen vår ble nevnt i takstmannens rapport, uten at jeg kan si jeg husker noe bestemt. Ingen takstmann ville gått forbi den platetoppen uten å nevne det, ettersom det faktisk var en integrert del av kjøkkeninnredningen.

Endret av Million
Skrevet

Har du vært helt ærlig i egenerklæringen ved takst, så går nok det bra. Kjøper har også plikt til å undersøke selv.

Jeg solgte et eldre hus, og la meg virkelig i selen for å komme på alt som var i egenerklæringen. Jeg turte ikke å selge uten forsikring, i tilfelle det skulle være et eller annet senere,  mens kjøper valgte bort forsikring. Kjøper valgte også bort å undersøke loftet på visning, så skulle det være noe der i fremtiden som takstmannen ikke har fått med, så har kjøper selv valgt å ikke undersøke.

En kamerat flyttet på andre siden av landet, og fikk en kamerat til å gå på visning. Etter overtakelse ser kjøper at det er en feil ved vasken på badet. Han kontaktet megler, som opplyser at dette kommer inn under undersøkelsesplikten, og er en kostnad kjøper da må dekke selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...