Gå til innhold

Er det normalt å være bestevenn med eksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en som jeg har god kontakt med. Vi har bestemt oss for å ikke se noen andre, og snakker jevnt igjennom hele dagen. Likevel merker jeg at jeg holder svært mye tilbake når det gjelder mine følelser og hvor mye jeg egentlig gidder å investere i han, pga han er bestevenn med eksen sin. 

De trener sammen, han snakker mer med hun enn meg, har lagret hun med «kodenavn» på telefonen og lignende. Han sier forholdet deres var veldig dårlig da hun prøvde seg på andre, noe jeg har vanskelig for å tro på da han er så nær hun?

Kjenner at dette tærer på meg endel og jeg er faktisk usikker på om jeg gidder mer. Samtidig er han veldig ærlig, behandler meg mye bedre enn noen andre og vi har en kjemi som er svært bra. 

Han sier at eksen var god å ha å snakke med når han har vært singel, men at han er villig til å kutte hun ut for meg. Likevel orker jeg ikke være den som gir ultimatum og er sjalu. Men sier seg jo selv at man er tryggere sammen med en som ikke har eksen som bestevenn. Har noen tips og råd her? Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 6ed29...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kodenavn, mente kosenavn

Skrevet

Det der blir bare bråk av. Når en som er bestis med eksen møter en ny person så sier det seg selv at det forholdet endrer seg av respekt for nye partnere, hvis ikke så hadde jeg ikke giddet. 

Anonymkode: 85980...e53

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det der blir bare bråk av. Når en som er bestis med eksen møter en ny person så sier det seg selv at det forholdet endrer seg av respekt for nye partnere, hvis ikke så hadde jeg ikke giddet. 

Ja.. Virker ikke som det har endret seg. Klarer liksom ikke se for meg en fremtid med meg han og eksen. Eneste som er «positivt» er at hun ikke ser ut som en supermodell (uten å høres overfladisk ut selv om jeg er det nå) og det får meg til å bekymre meg mindre. Likevel har han jo hatt følelser for hun

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja.. Virker ikke som det har endret seg. Klarer liksom ikke se for meg en fremtid med meg han og eksen. Eneste som er «positivt» er at hun ikke ser ut som en supermodell (uten å høres overfladisk ut selv om jeg er det nå) og det får meg til å bekymre meg mindre. Likevel har han jo hatt følelser for hun

Dere kan ikke være 3 i et forhold, han må jo forstå at han ikke kan være så "intim" med henne nå som han har deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere kan ikke være 3 i et forhold, han må jo forstå at han ikke kan være så "intim" med henne nå som han har deg. 

Nei helt sant. Tror jeg bare må avslutte, bedre nå enn senere uansett. Men hva skal jeg si? Om jeg sier det er pga eksen sier han sikkert bare at han skal kutte henne, men jeg orker ikke å være den som gjør at han må det da jeg vet det ikke er det han egentlig vil - og da er det stor fare for at de får kontakt igjen senere 

Skrevet

Jeg opplevde dette med min eks. De var bestevenner men aldri noe fare for at de skulle bli sammen igjen. Men:  Alt mellom oss ble fortalt til henne. Fikk også høre at hun hadde hjulpet han å innse at kjærester etter henne ikke var bra for han. Da vi var sammen var det mye kontakt. Jeg ville heller ikke være den som sa de måtte bryte kontakten, så gjorde ikke det. Men utleveringen og det fortrolige mellom dem var med på å kjølne min interesse betraktelig. Ikke å anbefale.

Anonymkode: 31cc3...88d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg opplevde dette med min eks. De var bestevenner men aldri noe fare for at de skulle bli sammen igjen. Men:  Alt mellom oss ble fortalt til henne. Fikk også høre at hun hadde hjulpet han å innse at kjærester etter henne ikke var bra for han. Da vi var sammen var det mye kontakt. Jeg ville heller ikke være den som sa de måtte bryte kontakten, så gjorde ikke det. Men utleveringen og det fortrolige mellom dem var med på å kjølne min interesse betraktelig. Ikke å anbefale.

Ja er dette jeg også tenker. Hver gang vi har problemer skal han gå å snakke med hun, og hun kommer sikkert til å fremstille seg bra og meg dårlig. Ble de sammen igjen etter det ble slutt mellom dere? Jeg ønsker min eks alt godt men får totalt kvalme når jeg tenker på å bli sammen med han igjen liksom 

Skrevet

Man skal ikke være så redd for å stille ultimatum, når ultimatumet faktisk er helt rimelig. Hans relasjon til eksen er verken sunn eller normal. Å ta en kaffe med eksen innimellom, helt fint. Men konstant kommunikasjon fram og tilbake slik at nye partnere opplever det ubehagelig, nei. Her må han faktisk velge, enten satse på deg eller være BFF med eksen.

Dette er noe som kommer til å forfølge ham i datinglivet, om ikke du sier ifra så blir det den neste dama han dater. Svært få vil være komfortabel med at eksen hans er såpass tilstedeværende. 

Anonymkode: 4a89a...774

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja er dette jeg også tenker. Hver gang vi har problemer skal han gå å snakke med hun, og hun kommer sikkert til å fremstille seg bra og meg dårlig. Ble de sammen igjen etter det ble slutt mellom dere? Jeg ønsker min eks alt godt men får totalt kvalme når jeg tenker på å bli sammen med han igjen liksom 

Nei, de blir nok ikke sammen igjen. Men nærmeste fortrolige, ja det kommer nok til å fortsette. De hadde delt mange år sammen og kjente hverandre godt. Mye meldinger, tlf og kaffetreff. Ikke noe romantisk men jeg følte meg likevel ukomfortabel med å bli utlevert, på godt og vondt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva skal jeg si?

Si at du ikke tenker at dere to passer sammen. Ikke gå noe nærmere innpå det. (Og dere passer faktisk ikke sammen når dere har helt forskjellig syn på hvor mye kontakt det er naturlig å ha med ekser.)

Hvis det har noen som helst betydning så hadde jeg aldri i livet kommet til å gått for en mann som var bestevenner med eksen. Mannen min hadde nok heller ikke kunnet leve med at jeg var bestevenn med eksen min. At denne fyren du har funnet deg ikke skjønner det av seg selv tenker jeg er et dårlig tegn. Dette er en avgjørelse han burde ha tatt på egen kappe, ikke dyttet det over på deg med at du må sette ned foten for han.

Hvis du har noenlunde bra dømmekraft selv så finner du deg en mye bedre mann enn han der.

Jeg ønsker deg lykke til videre.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kommer du og hun overens? Kan dere klare å bygge opp et solid vennskap? 

Hvordan oppfører han seg når dere er sammen alle tre? Viser han tydelig at hans lojalitet ligger hos deg?

Anonymkode: b8287...2a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kommer du og hun overens? Kan dere klare å bygge opp et solid vennskap? 

Hvordan oppfører han seg når dere er sammen alle tre? Viser han tydelig at hans lojalitet ligger hos deg?

Anonymkode: b8287...2a6

Vi er ikke sammen alle tre. Relasjonen er ganske «ny», og jeg har ikke møtt hun. 

Skrevet

Min samboer og eksen hadde holdt kontakt etter bruddet, sånn at de fortalte hverandre "alt" og var pulevenner fram til vi møttes. De hadde vært av og på-kjærester i 13 år. Da vi møttes kuttet han kontakten med henne, fordi han selv skjønte at det ikke gikk å skulle være bestevenn med eksen om han ville ha et forhold med meg.

Han er en fantastisk mann, men selv nå etter to år, plager det meg veldig at han og eksen holdt på fram til rett før oss og jeg har en ubegrunnet (håper jeg) frykt for at de allikevel skal finne tilbake til hverandre. 

Anonymkode: bc50e...dfb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min samboer og eksen hadde holdt kontakt etter bruddet, sånn at de fortalte hverandre "alt" og var pulevenner fram til vi møttes. De hadde vært av og på-kjærester i 13 år. Da vi møttes kuttet han kontakten med henne, fordi han selv skjønte at det ikke gikk å skulle være bestevenn med eksen om han ville ha et forhold med meg.

Han er en fantastisk mann, men selv nå etter to år, plager det meg veldig at han og eksen holdt på fram til rett før oss og jeg har en ubegrunnet (håper jeg) frykt for at de allikevel skal finne tilbake til hverandre. 

Anonymkode: bc50e...dfb

Ja jeg skjønner deg godt. Det er jo ikke normalt slik jeg har forstått det, selv om det selvfølgelig er bra å ha en god tone uten drama. De har heller ikke vært sammen lenge så jeg forstår ikke helt hva greia er. Merker bare at jeg trekker meg unna og mister interessen da jeg tenker han kommer til å såre meg 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært den kjæresten som var bestevenn med eksen. Der og da føltes det helt rett, men i ettertid så jeg jo at jeg nedprioriterte kjæresten min. Var det krise hos eksen så pilte jeg dit for å hjelpe han. Kjæresten likte ikke situasjonen, og jeg sa vel på et tidspunkt også at hvis han ber meg om å velge mellom gode, lange vennskap og kjærlighet så velger jeg vennskapene.. Han godtok det en stund, men til slutt gikk han. 

I dag har jeg ikke hatt kontakt med noen av de på årevis, så der fikk jeg smake min egen medisin. 

Anonymkode: 6c361...27e

Skrevet

Mye rare folk der ute. Alle mine ekser er fortsatt mine venner. Det handler om at de er oppegående folk jeg vil gjerne ha som venn, men ikke som kjæreste. Ethvert oppegående menneske vil forstå dette.

Anonymkode: af335...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye rare folk der ute. Alle mine ekser er fortsatt mine venner. Det handler om at de er oppegående folk jeg vil gjerne ha som venn, men ikke som kjæreste. Ethvert oppegående menneske vil forstå dette.

Anonymkode: af335...52e

Jeg har ikke problem med at man er venner med eksen, men at eksen hans er den han snakker med hver dag. Meg og han snakker hele dagen, men likevel snakker han mer med hun. I tillegg lagret hun med kosenavn, det blir for spesielt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke problem med at man er venner med eksen, men at eksen hans er den han snakker med hver dag. Meg og han snakker hele dagen, men likevel snakker han mer med hun. I tillegg lagret hun med kosenavn, det blir for spesielt 

Enig med deg Ts. Å kalle noen lite oppegående er lite sympatisk. Hun som nevner dette over er kanskje en av dem som ikke skjønner hvordan det kan påvirke senere forhold. Når det blir slik Ts beskriver er det ødeleggende for nye kjæresteforhold. Kan ikke eksen gi slipp, droppe det intense bestevennopplegget og vise respekt for ny partner? Holde seg lavere i terrenget i hvert fall. Synes faktisk det høres mer oppegående ut. 

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne som er kjempegod venn med eksen sin. Men de var ikke sammen veldig lenge, og hun hadde aldri de helt store følelsene for ham. Hun sier de alltid har det kjempehyggelig sammen og aldri slipper opp for ting å snakke om, fordi de har mange felles interesser.  Men hun sier hun omtrent har glemt at de har vært sammen, ser på ham som en venn, ikke som en eks.

Har flere eksempler på det, hvor følelsene aldri var de helt store, men hvor det allikevel ble knyttet et bånd og en tillit mellom de to personene, og de fortsetter som nære venner etter bruddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...