AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Hei, sykepleier her! Jeg jobber på sykehus og generelt har jeg og kollegaene mine en god tone med legene på avdelingen. Jeg føler derimot at vi ikke blir sett på som viktige av noen av legene, eller at våres syn eller meninger om pasienter ikke blir hørt eller satt pris på. Samtidig syntes jeg at sykepleiere (der jeg jobber) kan fremstå som usikre i jobben sin tross flere års erfaring, og ringer legen for små ting som vi egentlig kunne funnet ut av selv så jeg skjønner samtidig at noen av legene kanskje syntes vi ikke er så viktige. Dette fikk meg til å lure på hva leger egentlig syntes om sykepleiere. Anonymkode: 57817...866 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Veldig forskjell på sykepleiere som du sier, noen er utrolig flinke og kommer med gode råd og tips som vi hører masse på, og har et svært godt klinisk blikk. Noen spør om helt uvesentlige ting og ikke forstår at legen på vakt har masse pasienter å ivareta og ikke kan svare på alle små detaljer om alle 50-60 pasientene som en har ansvar for på vakt som kan vente til neste dag. Men generelt har jeg veldig godt samarbeid med sykepleiere og de fleste er veldig dyktige. Anonymkode: 858c1...c65 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 De er som kollegaer flest. Noen går man kjempegodt overens med, andre går man kanskje ikke noe særlig overens med. Andre er guds gave til teamet, de som redder hele situasjonen og en av dem du vil ha med deg i krigen, andre er...tja...ikke det. Sånn som i andre yrker. Man skal jo alltid ta det sykepleieren sier seriøst, for det er jo tross alt de som ser pasienten mest og som gjerne får høre alt det de av en eller annen grunn ikke vil si til legen, men noen klarer ikke sile og formidle tilbake det viktigste. Noen sukker man litt når de ringer, fordi de så åpenbart ikke har lest journal, tenkt selv eller snakket med kollegaer (typisk om ting som står tydelig i siste journalnotat, eller ble diskutert på visitt), mens når andre ringer retter man ryggen og følger nøye med. Det handler også litt om systemforståelse, som nevnt over. Vakthavende lege har ansvar for kanskje tresifret antall pasienter, da kan man ikke alle detaljer om "han på 13". Noen skjønner det, andre gjør det ikke. Så summa summarum er sykepleiere høyt verdsatte kollegaer og teammedlemmer som jeg og pasientene ikke kunne klart oss uten, samtidig som at noen fungerer bedre enn andre. Som alle steder Anonymkode: 45673...f5f 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 De som ser på sykepleiere som en mulighet for sex. Anonymkode: 063ed...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, sykepleier her! Jeg jobber på sykehus og generelt har jeg og kollegaene mine en god tone med legene på avdelingen. Jeg føler derimot at vi ikke blir sett på som viktige av noen av legene, eller at våres syn eller meninger om pasienter ikke blir hørt eller satt pris på. Samtidig syntes jeg at sykepleiere (der jeg jobber) kan fremstå som usikre i jobben sin tross flere års erfaring, og ringer legen for små ting som vi egentlig kunne funnet ut av selv så jeg skjønner samtidig at noen av legene kanskje syntes vi ikke er så viktige. Dette fikk meg til å lure på hva leger egentlig syntes om sykepleiere. Anonymkode: 57817...866 Som viktige medarbeidere. Akkurat slik hjelpepleiere, sosionomer, vernepleiere osv er på sykehuset- alle er med på å bidra til å gjøre arbeidsdagen levelig og for å gjøre oppholdet til pasienten bra. Så finnes de leger som liker best seg selv og sin egen yrkesgruppe, akkurat slik enkelte sykepleiere gjør. Anonymkode: 96369...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 Noen som gjerne vil bli hørt og «bestemme», men som ikke vil (eller kan) ta ansvar for avgjørelsene. Anonymkode: 47cfc...497 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, sykepleier her! Jeg jobber på sykehus og generelt har jeg og kollegaene mine en god tone med legene på avdelingen. Jeg føler derimot at vi ikke blir sett på som viktige av noen av legene, eller at våres syn eller meninger om pasienter ikke blir hørt eller satt pris på. Samtidig syntes jeg at sykepleiere (der jeg jobber) kan fremstå som usikre i jobben sin tross flere års erfaring, og ringer legen for små ting som vi egentlig kunne funnet ut av selv så jeg skjønner samtidig at noen av legene kanskje syntes vi ikke er så viktige. Dette fikk meg til å lure på hva leger egentlig syntes om sykepleiere. Anonymkode: 57817...866 Jeg kjenner flere leger. Jeg syns de er greie mennesker og regner med at de da ser på sykepleiere som kollegaer. De har jo ulike proffesjon så faglig forskjell er det jo. Sykehuset fungerer ikke uten noen av dem. Det gjelder også andre funkskjoner som renhold, portører, vedlikehold, helsesekretær osv osv.... Anonymkode: 07ac5...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 De fleste er flinke, noen er sutrete kjerringer som alltid er offer. Tilsvarende kan jo "ekspertene" i gutteklubben blant legene være usmakelige. Noen leger ser nok litt ned på sykepleierne, men så lenge man har med mennesker å gjøre vil det alltid være folk som er mindre hyggelige. Anonymkode: 8059b...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De som ser på sykepleiere som en mulighet for sex. Anonymkode: 063ed...d7a Ehm... du vet at flertallet av leger i 2020 er kvinner? Anonymkode: 1fa8b...331 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Jeg har ei venninne som er helsesekretær på OUS, og der er det en indre rang og hiraki, der sykepleiere står på utsiden av wc i de nedre etg og venter der til dr fuckalot går inn, så er det full fart, og dette for å posisjonere seg ved fremtidige attraktive stillinger som lyses ut. Anonymkode: 88072...db5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Noen sykepleiere er veldig flinke. Det kommer ofte med erfaring. Generelt, synes jeg utdanningen er for dårlig, og at veldig mange av de nyutdannete har for dårlige kunnskaper i basalfagene. Noen er fagsultne og ordner dette på egenhånd - andre famler rundt og blir en belastning. Noen er rett og slett ikke skikket, og burde vært luket ut under studiet. Sykepleiere er en viktig del av helsevesenet. På generell basis er jeg fornøyd med dem (bortsett fra at de har mye bedre lønn enn de tror - jeg tror ikke de skjønner hvor dårlig leger får betalt om man regner i antall arbeidstimer....), men det er mange som trenger en realitetsorientering når de kommer fra studiet, og noen skjønner ikke helt hvor avgrensningen av arbeidsoppgavene deres går. Sykepleiere er litt som leger på én måte - når de er helt nyutdannete, er de fullstendig ubrukelige, og gjerne fulle av ubegrunnet selvtillit. De fleste blir veldig dyktige med erfaring. Dessverre er det mange som går over i andre yrker før de kommer dit. Anonymkode: 6da5c...185 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ei venninne som er helsesekretær på OUS, og der er det en indre rang og hiraki, der sykepleiere står på utsiden av wc i de nedre etg og venter der til dr fuckalot går inn, så er det full fart, og dette for å posisjonere seg ved fremtidige attraktive stillinger som lyses ut. Anonymkode: 88072...db5 Nå har det seg slik at leger ikke har noen innvirkning på ansettelsesforholdene til sykepleiere. Leger har leger til sjef, og sykepleiere har sykepleierledere. Sykepleiere er på ingen måte administrativt underlagt leger, kun medisinsk. Så venninna di har nok fortalt skrøner. Om noen har kost seg på do sammen, har det nok ikke vært for å få ny jobb. Jeg har også vært mye på do på OUS i flere etasjer, og aldri sett noen gå inn eller komme ut sammen. På julebord har det selvsagt skjedd at noen har hatt seg, men du må huske på at det utdannes flest kvinnelige leger og flere mannlige sykepleiere enn før. Så det er vanligst med sykepleier-sykepleier eller lege-legerelasjoner. Anonymkode: 1fa8b...331 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har ei venninne som er helsesekretær på OUS, og der er det en indre rang og hiraki, der sykepleiere står på utsiden av wc i de nedre etg og venter der til dr fuckalot går inn, så er det full fart, og dette for å posisjonere seg ved fremtidige attraktive stillinger som lyses ut. Anonymkode: 88072...db5 Min erfaring er at helseskretærer er overrepresentert hva gjelder yrkesgrupper i helsevesenet som farer med usannhet og slarv. Anonymkode: e64fc...ce8 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 Hvordan ser dere leger på bioingeniører da? Er de mer faglig sterke når de kommer rett fra utdannelsen? Når jeg sammenlignet fagplaner så får jeg inntrykk av at de må kunne vesentlig mer enn sykepleiere om basalfagene. Ja det er to forskjellige yrker, men jeg mener sykepleiere burde kunne nesten tilsvarende mtp ansvaret vi har. Anonymkode: 9728c...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 Leger ser på sykepleiere som dem er. Sykepleiere. 🙃 Er det noe å diskutere? Anonymkode: 88950...f45
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser dere leger på bioingeniører da? Er de mer faglig sterke når de kommer rett fra utdannelsen? Når jeg sammenlignet fagplaner så får jeg inntrykk av at de må kunne vesentlig mer enn sykepleiere om basalfagene. Ja det er to forskjellige yrker, men jeg mener sykepleiere burde kunne nesten tilsvarende mtp ansvaret vi har. Anonymkode: 9728c...8c8 Vi har særdeles lite med bioingeniører å gjøre, så det har nesten ingen leger noen formening om. Anonymkode: ed42a...67d 4
Gjest Kastanjefrø Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser dere leger på bioingeniører da? Er de mer faglig sterke når de kommer rett fra utdannelsen? Når jeg sammenlignet fagplaner så får jeg inntrykk av at de må kunne vesentlig mer enn sykepleiere om basalfagene. Ja det er to forskjellige yrker, men jeg mener sykepleiere burde kunne nesten tilsvarende mtp ansvaret vi har. Anonymkode: 9728c...8c8 Hvorfor skal bioingeniører kunne vesentlig mer om basalfagene? de kan nok mer cellebiologi og kjemi men mye mindre fysiologi, anatomi osv.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan ser dere leger på bioingeniører da? Er de mer faglig sterke når de kommer rett fra utdannelsen? Når jeg sammenlignet fagplaner så får jeg inntrykk av at de må kunne vesentlig mer enn sykepleiere om basalfagene. Ja det er to forskjellige yrker, men jeg mener sykepleiere burde kunne nesten tilsvarende mtp ansvaret vi har. Anonymkode: 9728c...8c8 Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Og jeg tror kanskje at du ikke helt har oversikt over hva bioingeniører har i sin curriculum. Det er mye av fagene der som er helt irrelevante for en sykepleier. Noen sykepleiere har en tendens til å overdrive ansvarsbyrden sin. Jeg mistenker at du er én av dem. Jeg er helt enig i at basalfagene burde styrkes i sykepleiernes utdanningsløp - men når jeg hører hvordan man klager over det pensumet som allerede er der, vet jeg ikke om det vil ha noen positiv betydning. Det virker som om mange sykepleiere tror de har samme pensum som leger. Det er veldig langt fra virkeligheten. Jeg liker fagsultne sykepleiere, og synes godt de kan stimuleres. Jeg ønsker meg at de kan basalfagene bedre - men jeg tror man først må sikre at de klarer å mestre det pensumet de har før man snakker om å utvide det. Det er veldig mange som går ut av studiet med svært dårlige kunnskaper, særlig i fysiologi. Anonymkode: 6da5c...185 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå har det seg slik at leger ikke har noen innvirkning på ansettelsesforholdene til sykepleiere. Leger har leger til sjef, og sykepleiere har sykepleierledere. Sykepleiere er på ingen måte administrativt underlagt leger, kun medisinsk. Så venninna di har nok fortalt skrøner. Om noen har kost seg på do sammen, har det nok ikke vært for å få ny jobb. Jeg har også vært mye på do på OUS i flere etasjer, og aldri sett noen gå inn eller komme ut sammen. På julebord har det selvsagt skjedd at noen har hatt seg, men du må huske på at det utdannes flest kvinnelige leger og flere mannlige sykepleiere enn før. Så det er vanligst med sykepleier-sykepleier eller lege-legerelasjoner. Anonymkode: 1fa8b...331 Ikke meg du svarer, ville bare kommentere. Nå er det fortsatt slik at en trenger de latterlige referansene når man skal søke jobb, både internt og spesielt eksternt, og hvis man faktisk kan bruke som en annen beskriver som "Dr Fuck-A-Lot" fra en ellers "høy posisjon", så er det klart det veier tungt. Det er ikke utdanning som avgjør noe særlig, for mange sykepleiere som jobber et sted på samme nivå, har nettopp samme utdanning, så ofte vil "erfaring" og referanser avgjøre. Det gjelder også kvinnelige leger. Vi lever tross alt i et samfunn hvor staten pimper ut gratis arbeidskraft på tiltak til useriøse arbeidsgivere som utnytter arbeidskraften, der personen som sliter seg selv ut håper på å kunne i det minste få en referanse med seg videre, hvis man ikke får fast jobb. Dette må man gjøre i flere måneder, så du kan tenke deg hva som tar lenger tid - å "humpe" noen i 15 minutter eller slite seg selv ut fysisk i flere måneder til satser langt under normalen. Anonymkode: d7270...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): ............og for å gjøre oppholdet til pasienten bra. Anonymkode: 96369...ae9 Yeah, man føler seg så godt ivaretatt etter å ha blitt massakrert på operasjonsbordet, stuet sammen i et rom med flere andre nyopererte, for å så bli kastet ut av sykehuset etter 24 - 48 timer, der tilbudet er å bli stuet igjen sammen med andre pasienter i en "pasient buss", også må en som nyoperert stresse livet av seg for å få en hjemmepleier på døra for å pleie en hjemme med langt mindre tid enn det den nyopererte trenger. Det må jo kalles "skikkelig god opphold og godt ivaretatt på sykehuset" - NOT !! Anonymkode: d7270...7fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå