Gå til innhold

Norsk, historie og naturfag som privatist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det galskap å studere for privatist eksamen i norsk, historie og naturfag på egenhånd ? Og melde meg opp til våren 2021 eksamen når jeg jobber fulltid ved siden av.

Har ikke råd til å betale for nettskole. 

Anonymkode: 4ee20...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok opp geografi i år, leste selv og det gikk veldig bra. Vet ikke om jeg hadde klart flere fag på en gang men det kan være du klarer det. jobbet 60% når jeg leste.

Anonymkode: dbbfa...23b

Skrevet

Historie er et ganske heftig stoff, mye stoff man skal gjennom. Samme med norsk - litteraturhistorie, analyse av dikt og noveller, språkhistorie. Og så naturfag i tillegg 😬 Alt på halvt år.. Det kan bli tøft, men hvis du er veldig dedikert og klarer å lese og ta til deg alt stoffet på kort tid så go for it. Jeg hadde ikke klart det tror jeg.

Anonymkode: ffc4e...ce4

Skrevet

Norsk og historie er to store fag som kan være ganske vanskelig å ta opp samtidig på egenhånd. Spesielt på et halvt år. Det krever veldig mye lesing. 

Det er sikkert mulig, men da må du være klar over at du må begrense betydelig på det sosiale livet. Det sosiale livet eksisterer vel ikke så mye nå uansett. Men det er nok mulig selvom jeg aldri ville klart det alene, men du må bare sette deg opp en rutine og lage en plan, så går det nok fint. Men vær klar over at det vil bli tungt da det det er to store fag. Naturfag er ikke så stort, men det er mye man må kunne :)

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Historie er et ganske heftig stoff, mye stoff man skal gjennom.

Enig i at norsk er en del pensum, men historie er jo en bok på 250 sider eller så, leste den på en helg for å bare gå igjennom alt, før jeg så leste den sakte, skrev notater og fant enkelte oppgaver på nett - fikk seks.

Men TS, det krever en del tid og arbeid å ta særlig norsken, det er omfattende, men klart gjørbart. Jeg tok norsk, samfunnsfag og historie på et halvt år, men jeg hadde mye ledig tid og kunne fokusere godt på det.

Anonymkode: c7ac0...c55

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig i at norsk er en del pensum, men historie er jo en bok på 250 sider eller så, leste den på en helg for å bare gå igjennom alt, før jeg så leste den sakte, skrev notater og fant enkelte oppgaver på nett - fikk seks.

Men TS, det krever en del tid og arbeid å ta særlig norsken, det er omfattende, men klart gjørbart. Jeg tok norsk, samfunnsfag og historie på et halvt år, men jeg hadde mye ledig tid og kunne fokusere godt på det.

Alle tiders historie 1 og 2 som er pensum for de som tar historie studieforberedende er på godt over 1000 ganske informasjonstette sider. Det er nok ingen som får 6 på den eksamen med å øve en uke før, med mindre de har studert historie.

til sammenligning har jeg godt over 6 i snitt, og er nok betydelig mer akademisk anlagt enn deg, og jeg brukte ca. 2 måneder på å lære meg alt pensum. (Ved siden av endel andre fag)

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

250 sider? Nei, da har du virkelig ikke riktig bok. Man får ikke dekket all pensum fra vikingtiden til moderne tid på 250 sider.

Skrevet

Eller, fra Antikken er det vel de begynner. 

Skrevet
1 hour ago, Kastanjefrø said:

til sammenligning har jeg godt over 6 i snitt, og er nok betydelig mer akademisk anlagt enn deg, og jeg brukte ca. 2 måneder på å lære meg alt pensum. (Ved siden av endel andre fag)

Haha, jeg må le, du mener du er mer akademisk anlagt enn meg, basert på hva? At du har godt over seks i snitt (noe som jo er ganske artig, all den tid seks er beste karakteren man kan få).

Jeg skrev jeg brukte et halvt år for øvrig, på de tre fagene.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

250 sider? Nei, da har du virkelig ikke riktig bok. Man får ikke dekket all pensum fra vikingtiden til moderne tid på 250 sider.

Nei, det var kanskje noe mer, men det var ikke så voldsomt. Studiespes? Jaja, jeg fikk nå vitnemålet og kom inn på ønsket studie. Om jeg leste riktig bok eller ei vet jeg ikke, men det står "6" på vitnemålet i hvert fall.

Skrevet

Skjønner ikke hvor dere får 250 og 1000 sider fra. Aller tiders historie, en bok jeg forresten har foran meg akkurat nå, har 583 sider. Har planer om å ta eksamen nå til våren. 

Norsk, historie og naturfag på et halvt år høres heftig ut, TS. Men meld deg opp, prøv så godt du kan, og om du ser at det ikke går så melder du deg bare av eksamen. Det er selvfølgelig kjipt å ha betalt noen tusen for det, men om du greier det så er det kjempebra. 

Anonymkode: 677ab...477

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Haha, jeg må le, du mener du er mer akademisk anlagt enn meg, basert på hva? At du har godt over seks i snitt (noe som jo er ganske artig, all den tid seks er beste karakteren man kan få).

Jeg skrev jeg brukte et halvt år for øvrig, på de tre fagene.

Poengsnitt, ikke karaktersnitt, åpenbart

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hvor dere får 250 og 1000 sider fra. Aller tiders historie, en bok jeg forresten har foran meg akkurat nå, har 583 sider. Har planer om å ta eksamen nå til våren. 

Norsk, historie og naturfag på et halvt år høres heftig ut, TS. Men meld deg opp, prøv så godt du kan, og om du ser at det ikke går så melder du deg bare av eksamen. Det er selvfølgelig kjipt å ha betalt noen tusen for det, men om du greier det så er det kjempebra. 

Antar det er alle tiders historie for vg3 du har, som er nyere historie. Pensum til eksamen er både eldre og nyere historie, hvor samlet pensum er over 1000 sider. Om du tar historie påbygg er det bare nyere historie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det var kanskje noe mer, men det var ikke så voldsomt. Studiespes? Jaja, jeg fikk nå vitnemålet og kom inn på ønsket studie. Om jeg leste riktig bok eller ei vet jeg ikke, men det står "6" på vitnemålet i hvert fall.

Hva fikk du på historieeksamen? Tema

Anonymkode: 8420b...ea2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det galskap å studere for privatist eksamen i norsk, historie og naturfag på egenhånd ? Og melde meg opp til våren 2021 eksamen når jeg jobber fulltid ved siden av.

Har ikke råd til å betale for nettskole. 

Anonymkode: 4ee20...747

Ja hehe

Anonymkode: 8420b...ea2

Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 time siden):

Antar det er alle tiders historie for vg3 du har, som er nyere historie. Pensum til eksamen er både eldre og nyere historie, hvor samlet pensum er over 1000 sider. Om du tar historie påbygg er det bare nyere historie.

Nei, er både vg2 og vg3. Fra de tidligste mennesker og samfunn til etter krigen og avkoloniseringen. Er den jeg fikk beskjed om er pensum.

https://www.ark.no/boker/Trond-Heum-Alle-tiders-historie-9788202334680

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, er både vg2 og vg3. Fra de tidligste mennesker og samfunn til etter krigen og avkoloniseringen. Er den jeg fikk beskjed om er pensum.

https://www.ark.no/boker/Trond-Heum-Alle-tiders-historie-9788202334680

Den boken er ca 1/4 høyere og bredere enn de vanlige skolebøkene, jeg snakket om samlet sidetall for vg2 og vg3 bøkene for seg selv. (Jeg har alle tre eksemplarene hjemme). Så om du korrigerer for det tilsvarer det ca 1000 vanlige vgs bok sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...