Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg har endelig blitt gravid etter 5 år med prøving (både ivf, iui og prøving selv)

Jeg har vært veldig redd for å få corona, fordi jeg vet ikke hvordan jeg takler det, men spesielt fordi jeg er redd for babyen.

Jeg jobber i bhg med over 50 barn og 20 ansatte og det er nesten ingen som lengre følger smittevermsreglene på jobb.

Jeg er som sagt kjempe redd for corona. Hva skal jeg gjøre? Det er blitt så ille at jeg vil ikke dra på jobb lengre.

Anonymkode: 39a57...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer sååå mye med graviditeten❤❤❤

Hvorfor har de sluttet å følge smittevernsreglene?

Kanskje du kan sykemelde deg til corona situasjonen blir bedre??

I år er det anbefalt å ta influensavaksine  for gravid. Koster 50 kr hos fastlegen.

Lykke til😊

Anonymkode: 8da81...18f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gratulerer sååå mye med graviditeten❤❤❤

Hvorfor har de sluttet å følge smittevernsreglene?

Kanskje du kan sykemelde deg til corona situasjonen blir bedre??

I år er det anbefalt å ta influensavaksine  for gravid. Koster 50 kr hos fastlegen.

Lykke til😊

Ja det lurer jeg også på. Det gjør meg utrolig sint at dem ikke følger det like nøye lengre. 

Influensavaksine vil ikke hjelpe mot corona,  og dem som har tatt influensavaksine som jeg har hørt om har fått Influensa, så det er ikke aktuelt for meg. 

Hva med svangerskapspenger? Leste litt om det og tror jeg oppfyller kravet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja det lurer jeg også på. Det gjør meg utrolig sint at dem ikke følger det like nøye lengre. 

Influensavaksine vil ikke hjelpe mot corona,  og dem som har tatt influensavaksine som jeg har hørt om har fått Influensa, så det er ikke aktuelt for meg. 

Praktisk talt ingen har fått sesonginfluensa så langt i år, vaksine eller ei. Poenget med å ta vaksinen nå er å ikke risikere å ende opp mer sesonginfluensa og korona samtidig. Om du er gravid i 1. Trimester er du uansett ikke prioritert, og de er så og si tomme for vaksinen nå. 

Du må drøfte med jordmor eller lege om svangerskapspenger er noe for deg. Du må også ha drøftet tilrettelegging med sjefen din. 

Anonymkode: 36d5e...1f7

• Liker 4
Skrevet

Om du starter med å fortelle at du unngår vaksiner som er anbefalt for gravide så blir jeg litt skeptisk på hvor oppgående du er, selv om det er utenfor tema. Det er ikke så aktuelt i år, pga mangel, men det er absolutt ikke noe du skal avkaste fordi "du vet om noen som tok vaksinen men fikk influensa" - det vitner bare om at ikke har ønsket å sette deg inn i hvordan vaksiner fungerer. Jeg anbefaler del å være mer kunnskapssøkende. Det er foreløpig ingenting som tyder på at koronavirus er skadelig for gravide eller foster. Les deg skikkelig opp på ting i stedet for å gå ut i fra egne antakelser og ting du har hørt fra andre. 

Jeg vil ikke tro du har rett på svangerskapspenger. Du må prate med fastlegen og arbeidsgiver om tilrettelegging i svangerskapet om du opplever det som belastende. 

Anonymkode: 9f02a...07f

• Liker 13
Skrevet

Er så lei av den holdningen om at det er jo bare å sykemelde seg.

Skulle ønske fastlegene ble langt strengere på det, så dette kanskje endrer seg.

Man skal være SYK for å få sykemelding.

Anonymkode: 46ab6...8e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er så lei av den holdningen om at det er jo bare å sykemelde seg.

Skulle ønske fastlegene ble langt strengere på det, så dette kanskje endrer seg.

Man skal være SYK for å få sykemelding.

Anonymkode: 46ab6...8e9

Vil du utsette henne for corona siden ingen på jobben følger smittevernsregler og hun er gravid i tillegg?? Bedre å få sykemelding og holde seg hjemme.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei :) jeg har endelig blitt gravid etter 5 år med prøving (både ivf, iui og prøving selv)

Jeg har vært veldig redd for å få corona, fordi jeg vet ikke hvordan jeg takler det, men spesielt fordi jeg er redd for babyen.

Jeg jobber i bhg med over 50 barn og 20 ansatte og det er nesten ingen som lengre følger smittevermsreglene på jobb.

Jeg er som sagt kjempe redd for corona. Hva skal jeg gjøre? Det er blitt så ille at jeg vil ikke dra på jobb lengre.

Forstår veldig godt at du er redd for korona. At det blir tatt lett på smittevernet bør du ta opp med verneombud, tillitsvalgt og enhetsleder. 

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke svangerskapspenger. Svangerskapspenger er for de som jobber i yrker hvor det er fare for barnets liv, noe det ikke er ved å jobbe i barnehage. Du kan derimot sykmelde deg dersom du ikke er i stand til å jobbe. Men korona er ingen grunn til å sykmelde seg da det ikke er farlig for babyen. Det som derimot er farlig for babyen er influensa, skjønner ikke at du tør å gå gravid uten å ta influensavaksine..

Anonymkode: 94dff...3f5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du får ikke svangerskapspenger. Svangerskapspenger er for de som jobber i yrker hvor det er fare for barnets liv, noe det ikke er ved å jobbe i barnehage. Du kan derimot sykmelde deg dersom du ikke er i stand til å jobbe. Men korona er ingen grunn til å sykmelde seg da det ikke er farlig for babyen. Det som derimot er farlig for babyen er influensa, skjønner ikke at du tør å gå gravid uten å ta influensavaksine..

Hvor står det at corona ikke er farlig for babyen?🙂 vil gjerne vite mer

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor står det at corona ikke er farlig for babyen?🙂 vil gjerne vite mer

Gravide er ikke lenger i risikogruppen, dette fordi de har funnet ut at gravide ikke er spesielt utsatt for å bli skikkelig dårlige. Og det er ikke influensaviruset man er redd for når det gjelder gravide men den høye feberen som gjerne følger med. Den er den som kan være skadelig for fosteret. De færreste får høy feber av korona. 

Står garantert noe om dette på FHI, Helsedirektoratet eller Helsedepartementet sine nettsider. 

Anonymkode: d4c18...910

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gravide er ikke lenger i risikogruppen, dette fordi de har funnet ut at gravide ikke er spesielt utsatt for å bli skikkelig dårlige. Og det er ikke influensaviruset man er redd for når det gjelder gravide men den høye feberen som gjerne følger med. Den er den som kan være skadelig for fosteret. De færreste får høy feber av korona. 

Står garantert noe om dette på FHI, Helsedirektoratet eller Helsedepartementet sine nettsider. 

Hæ? I flere andre land er jo gravide regnet i risikogruppen pga. økt risiko for innleggelse og alvorlig sykdom. I Norge har de aldri vært nevnt i risikogruppen for korona.

Anonymkode: 91f61...bf1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva legger du i at ingen følger smittevernsreglene? Min erfaring er at hva som gjelder ofte beror mer på synsing og hva man har lest på et forum eller hørt noen si at noen mente, enn hva som faktisk offisielt gjelder. Ta f eks enganghansker. Dette ble ganske raskt omgjort av FHI,da det medførte mer smittespredning enn det forhindret, men fortsatt går folk rundt med de på.

Jeg forstår utrolig godt at du er engstelig for at dette ikke skal gå bra, nå som du endelig er gravid. Men det blir et veldig slitsomt svangerskap om du skal engste deg for ting som kanskje det ikke er grunn til å engste deg for. Jeg ville derfor tatt en prat med fastlegen om dette, og få veiledning tilpasset deg og din situasjon. 

Med all skriveriet om Covid-19 de siste månedene (skulle neste tro sult, krig og all annen nød var utryddet), så er jeg ganske sikker på at det hadde vært overskrifter om viruset var spesielt farlig for gravide og fostre.

Anonymkode: f46a9...68a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i kontakt med staris, og dem sier at jeg kan ha krav på svangerskapspenger hvis arbeidsplass ikke tilrettelegger mer mtp smittevern. Dem sier at det ikke er dokumentert hvordan gravide takler corona, og derfor kan gravide regnes som risiko.

Skrevet

Hva legger du i at ingen følger smittevernsreglene? Min erfaring er at hva som gjelder ofte beror mer på synsing og hva man har lest på et forum eller hørt noen si at noen mente, enn hva som faktisk offisielt gjelder. Ta f eks enganghansker. Dette ble ganske raskt omgjort av FHI,da det medførte mer smittespredning enn det forhindret, men fortsatt går folk rundt med de på.

Jeg forstår utrolig godt at du er engstelig for at dette ikke skal gå bra, nå som du endelig er gravid. Men det blir et veldig slitsomt svangerskap om du skal engste deg for ting som kanskje det ikke er grunn til å engste deg for. Jeg ville derfor tatt en prat med fastlegen om dette, og få veiledning tilpasset deg og din situasjon. 

Med all skriveriet om Covid-19 de siste månedene (skulle neste tro sult, krig og all annen nød var utryddet), så er jeg ganske sikker på at det hadde vært overskrifter om viruset var spesielt farlig for gravide og fostre.

Anonymkode: f46a9...68a

Dem følger ikke smittevernsregler med at alle avdelinger er sammen, ingen spesielle vaskerutiner, foreldre kan inn og ut i bhg som dem ønsker, ansattw jobber på tvers av avdelingene. Absolutt ingenting minmer om tiltak i forbindelse med corona lengre. Alt er som før. 

Skrevet
kvinneguide skrev (3 timer siden):

Forstår veldig godt at du er redd for korona. At det blir tatt lett på smittevernet bør du ta opp med verneombud, tillitsvalgt og enhetsleder. 

Poenget med «smittevern» i barnehager er jo at...det sies at det eneste og beste som egentlig betyr noe er avstand, men i barnehage så er ikke og kan det ikke praktiseres avstand. Så uansett hvirdan du vrir og vender på det så er det lite man får gjort.

man må bare håpe på flaks at smitte ikke kommer inn i Bhg, at det stemmer det de sier at barn ikke smitter særlig og at det har noe for seg å holde seg hjemme ved symptomer. 

Anonymkode: 3fc85...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du starter med å fortelle at du unngår vaksiner som er anbefalt for gravide så blir jeg litt skeptisk på hvor oppgående du er, selv om det er utenfor tema. Det er ikke så aktuelt i år, pga mangel, men det er absolutt ikke noe du skal avkaste fordi "du vet om noen som tok vaksinen men fikk influensa" - det vitner bare om at ikke har ønsket å sette deg inn i hvordan vaksiner fungerer. Jeg anbefaler del å være mer kunnskapssøkende. Det er foreløpig ingenting som tyder på at koronavirus er skadelig for gravide eller foster. Les deg skikkelig opp på ting i stedet for å gå ut i fra egne antakelser og ting du har hørt fra andre. 

Jeg vil ikke tro du har rett på svangerskapspenger. Du må prate med fastlegen og arbeidsgiver om tilrettelegging i svangerskapet om du opplever det som belastende. 

Anonymkode: 9f02a...07f

Herregud ro deg ned menneske. Syns du virker hysterisk som kaller andre mindre oppegående, nettopp fordi de unngår vaksiner som influensavaksine. 

Anonymkode: 9dad5...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo unektelig ironisk at du er veldig bekymret for Covid-19 som, basert på tilgjengelig kunnskap nå, ikke utgjør en økt fare for hverken den gravide eller fosteret - men å forhindre en infeksjonssykdom som faktisk ER forbundet med økt risiko for intrauterin fosterdød, det vil du ikke. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 59dcf...6af

• Liker 5
Skrevet

Herregud ro deg ned menneske. Syns du virker hysterisk som kaller andre mindre oppegående, nettopp fordi de unngår vaksiner som influensavaksine. 

Anonymkode: 9dad5...9d1

Enig! Det er ikke gitt at en influensavaksine har noe effekt heller, siden utviklerne må tippe på hvilket virus som vil komme. Noen ganger bommer de, noen ganger kan vaksinen ha noe effekt. Det er heller ikke så lenge siden influensavaksine ble anbefalt for gravide, og har til gode å se en statistikk over barn i Norge som har tatt skade av at mor hadde influensa. 

Anonymkode: 1f3d7...4a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig! Det er ikke gitt at en influensavaksine har noe effekt heller, siden utviklerne må tippe på hvilket virus som vil komme. Noen ganger bommer de, noen ganger kan vaksinen ha noe effekt. Det er heller ikke så lenge siden influensavaksine ble anbefalt for gravide, og har til gode å se en statistikk over barn i Norge som har tatt skade av at mor hadde influensa. 

Anonymkode: 1f3d7...4a0

Så hvis det ikke finnes statistikk på en ting så finnes det ikke? Min har ikke tatt skade av influensa siden jeg tar vaksinen, men hun har skadde tenner som tannlegen mente kunne komme av feber under svangerskapet. En influensavaksine beskyttet også barnet etter at det er født, et kjapt googlesøk gir deg svaret på det: https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/influensa-i-graviditeten-2539127 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...