Gå til innhold

Litt vondt i halsen, hoste og vondt i hodet. Flau og kvier meg for å ta flere sykedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hvor mange ganger har du blitt hjemme fra jobb pga. sykdom knytt til coronasitasjonen? 

Jeg startet i ny jobb 1. september, og er for 3. gang syk. Ikke sykere enn at jeg normalt ville tatt en Paracet, bitt tennene sammen og gått på jobb. Nå har man jo ikke lov til det. Jobber på en barneskole. 

Kjente i går at jeg brygget på noe, i dag våknet jeg med sår hals og hoste. Synes det er flaut å ringe inn syk - igjen! Har en annen sykdom også, som også har gitt meg noen sykedager siden jeg startet. 

Kan man gå på jobb med svake symptomer, eller er det helt uaktuelt? Flere i samme situasjon, som skammer seg over sykefravær?

Jeg har fryktelig dårlig immunforsvar, så skal lite til før jeg blir syk. Følger smittevernrådene, har minimalt sosialt samvær med andre enn samboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0 ganger syk/forkjølet i år, men så jobber ikke jeg på en barneskole heller.

Ikke vær flau, hold deg hjemme og test deg. God bedring 🙂 

• Liker 9
Skrevet

Hold deg hjemme og ta en coronatest imorgen. Ikke vits å ta noen sjanser på å spre evt coronasmitte på skolen, det tror jeg også skoleledelsen er helt enig i👍

• Liker 6
Skrevet

Har vært hjemme fra jobb i 4 omganger. Kan ikke risikere å smitte pasienter. Har også testet meg 4 ganger:)

• Liker 6
Skrevet
prinsessa2282 skrev (47 minutter siden):

Hei! 

Hvor mange ganger har du blitt hjemme fra jobb pga. sykdom knytt til coronasitasjonen? 

Jeg startet i ny jobb 1. september, og er for 3. gang syk. Ikke sykere enn at jeg normalt ville tatt en Paracet, bitt tennene sammen og gått på jobb. Nå har man jo ikke lov til det. Jobber på en barneskole. 

Kjente i går at jeg brygget på noe, i dag våknet jeg med sår hals og hoste. Synes det er flaut å ringe inn syk - igjen! Har en annen sykdom også, som også har gitt meg noen sykedager siden jeg startet. 

Kan man gå på jobb med svake symptomer, eller er det helt uaktuelt? Flere i samme situasjon, som skammer seg over sykefravær?

Jeg har fryktelig dårlig immunforsvar, så skal lite til før jeg blir syk. Følger smittevernrådene, har minimalt sosialt samvær med andre enn samboer.

Vært hjemme 5 ganger. Den ene gangen testet jeg positivt for corona. Da var jeg glad jeg ikke gikk på jobb. 

Det var de mildeste symptomene hittil i år, faktisk. Bli hjemme. Test deg! 

• Liker 8
Skrevet

Ville bare ønske deg god bedring. 

Korona eller ei, kollegaene dine setter helt sikkert pris på å ikke bli smittet med noe som kan ødelegge julen. 🎄

Skrevet

Jeg er en som tidligere har hatt 3 egenmeldingsdag på 5 år. Nå er jeg oppe i 3 bare dette høstsemesteret pga forkjølelsesymptomer. Jobber på barneskole jeg og ..

• Liker 6
Skrevet

Samme her! 
jobber på barneskole, har testet meg 3 ganger og må ringe i morgen å si at jeg er syk og teste meg for 4 gang. Så sykt lei! Flaut!! 

Er bare 4 uker siden jeg testet meg sist! 

Litt vondt i halsen og hoster. Jeg må vell holde meg hjemme da.. 🤦🏼‍♀️ 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner folk kvier seg for å ringe. Jobber selv i helsevesenet. Vært syk en gang i år. Men hørte jo leder sukke når jeg ringte. Underbemanning, mye sykefravær. Men hjelper ikke opp leder virker oppgitt. Problemet er at dette er det perfekte året for de som liker å bruke opp alle sykedagene. De som alltid blir syk fredag eller mandag før/etter frihelg, syk på de kjipe vaktene, forsove seg =heller ringe inn syk osv. Og er ikke mye leder kan gjøre med det nå, for er ikke akkurat vanskelig å lyge på små symptomer, i tillegg til at vi da blir pålagt test og karantene. Perfekt for latsabber!

• Liker 2
Skrevet
little fairy skrev (43 minutter siden):

Skjønner folk kvier seg for å ringe. Jobber selv i helsevesenet. Vært syk en gang i år. Men hørte jo leder sukke når jeg ringte. Underbemanning, mye sykefravær. Men hjelper ikke opp leder virker oppgitt. Problemet er at dette er det perfekte året for de som liker å bruke opp alle sykedagene. De som alltid blir syk fredag eller mandag før/etter frihelg, syk på de kjipe vaktene, forsove seg =heller ringe inn syk osv. Og er ikke mye leder kan gjøre med det nå, for er ikke akkurat vanskelig å lyge på små symptomer, i tillegg til at vi da blir pålagt test og karantene. Perfekt for latsabber!

Det er akkurat det jeg er bekymret for å bli mistenkt for! Er en sunn og ung dame, tilsynelatende frisk. Ønsker ikke å dele så mye om mine andre helseplager, har bare et 6mnd vikariat og et ikke så veldig godt forhold til leder.

Huff, har mest lyst til å bare gå på jobb! Men det er jo ikke lov, og jeg har ikke lyst å eventuelt smitte andre. 

Skrevet

Det er flauere å være årsaken til en smittesituasjon!

Skrevet
prinsessa2282 skrev (6 timer siden):

Hei! 

Det er mye større grunn til å være flau og hele bedriften blir satt i karantene fordi du har smitta dem med koronabasselusker. Bare sier det.

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg er testa seks ganger.. sånn er livet. Bit tennene sammen og ring inn syk. 

Skrevet
prinsessa2282 skrev (13 timer siden):

Hei! 

Gå å test deg med det samme du kjenner symptomer, og til du får svar om at du er negativ holder du deg unna jobb og andre. Er sikker på at skolen er fullt klar over hva som foregår og setter pris på at du er forsiktig.

Skrevet

Er dårligere i dag enn i går, så måtte ringe inn syk. Må innrømme at jeg likevel vurderte å gå på jobb, for å slippe å ta den telefonen. Før jeg i det hele tatt rakk å si mer enn hei, sa leder «la meg gjette - du er syk igjen? Det må være noe helt spesielt med den halsen din, som blir sår og hoster rett som det er!». Og at  nå burde jeg klare å holde meg frisk en god stund etterpå. 

Blir jeg syk igjen, er jeg redd jeg ender opp med å bryte reglene og heller møte på jobb med symptomer. 

Setter pris på støtten her inne, i det minste♥️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært borte fra jobb siden mars, men det er også pga at kollegaer ikke har møtt opp syk på jobb. Ikke ha dårlig samvittighet. I tillegg nå så kommer man raskere tilbake på jobb når man har en negativ test, og hvis formen din er god så kan du være tilbake på onsdag allerede. 

Skrevet (endret)

Tenk på det sånn... hvis du ikke er korona-positiv, og går på jobb og smitter mange, som igjen smitter mange... tenk på hvor mye frykt du sprer, hvor mange andre som blir redde og må teste seg, hvor mye større trykk det blir på teststasjonen og hvor mange andre som må holde seg hjemme mens de venter på prøveresultat. 

Bli hjemme, test deg og bli smittefri før du går på jobb igjen. "Bare" forkjølelse skaper masse kø, frykt og sykefravær når det sprer seg. 

Endret av Sheltay Retrac
  • Liker 2
Skrevet
prinsessa2282 skrev (56 minutter siden):

Er dårligere i dag enn i går, så måtte ringe inn syk. Må innrømme at jeg likevel vurderte å gå på jobb, for å slippe å ta den telefonen. Før jeg i det hele tatt rakk å si mer enn hei, sa leder «la meg gjette - du er syk igjen? Det må være noe helt spesielt med den halsen din, som blir sår og hoster rett som det er!». Og at  nå burde jeg klare å holde meg frisk en god stund etterpå. 

Blir jeg syk igjen, er jeg redd jeg ender opp med å bryte reglene og heller møte på jobb med symptomer. 

Problemet ditt er ikke at du er blitt syk, men at du har en helt hårreisende uprofesjonell og uforskammet leder.  God bedring!

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, prinsessa2282 said:

Jeg hadde kastet meg i bilen, og kjørt til jobben for å gi sjefen en verbal overhøvling han sent vil glemme. 

Eventuelt si at du gjerne kan komme, men ønsker skriftlig bekreftelse på at du er på jobb med symptomer med sjefens velsignelse. 

• Liker 8
Skrevet
Skiftenøkkel skrev (4 timer siden):

Jeg hadde kastet meg i bilen, og kjørt til jobben for å gi sjefen en verbal overhøvling han sent vil glemme. 

Eventuelt si at du gjerne kan komme, men ønsker skriftlig bekreftelse på at du er på jobb med symptomer med sjefens velsignelse. 

Den var lur.

• Opprett ny...