Gå til innhold

Krangler de pensjonerte foreldrene/besteforeldrene deres mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mine foreldre og mine svigerforeldre er veldig kranglete og gretne mot hverandre. Det har vært slik lenge, og jeg ser det bare blir verre og verre. De er i 70-årene. Er det normalt? Er det sånn det er når man har vært gift i 50 år? 

Foreldrene mine greier å si litt fint om hverandre innimellom, men spesielt mamma irriterer seg over pappa hele tiden. 

Svigers hører jeg ALDRI snakke fint til hverandre, og spesielt svigerfar er stadig irritert og oppgitt over svigermor. Han kan bli ganske nedlatende. 

Begynner å lure på om det er slik det pleier å være? 😅 Syns det er ganske trist... Skjønner at det ikke er lett når man er pensjonist og går oppå hverandre dag ut og dag inn, men hjelpes... 

Mange av dere har vel yngre foreldre, derfor jeg spør om besteforeldre også. Jeg kan ikke huske at min mormor og morfar var så sure på hverandre hele tiden. 

Anonymkode: 3357c...036

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, mine gjør ikke det. Har aldri hørt dem krangle, men de er to fredelige typer begge to. 

Svigerfar og samboeren krangler en del, og svigermor og svigerfar ignorerer hverandre om de er i samme rom.. Skilt for 15 år siden. 

Anonymkode: 1946e...0d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, mine gjør ikke det. Har aldri hørt dem krangle, men de er to fredelige typer begge to. 

Svigerfar og samboeren krangler en del, og svigermor og svigerfar ignorerer hverandre om de er i samme rom.. Skilt for 15 år siden. 

De er 75 og 70. Mine er eldst. 

Skrevet

Ja, men det har de gjort hele livet. 🙆‍♀️

Anonymkode: d4549...b22

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan mine foreldre er når jeg ikke er sammen med dem, men jeg har aldri sett dem krangle noen gang. De er i 70-årene.

Endret av Føsleguri
Skrevet

Mine foreldre er uføre (så hjemmegående sammen), i 50 årene. Aldri hørt dem krangle. 

Mine besteforeldre, i 70 årene, kjekler en del, men det er ingen hard krangling. De sier også fint om hverandre.

Anonymkode: 34519...3f5

Skrevet

Mamma og samboeren krangler mye. Småsure på hverandre mest hele tiden. Tror ikke det har noe med hvor lenge man har vært gift , mer om type menneske man er og at man går oppå hverandre hele tiden og at man kanskje har hatt forskjellige syn på pensjonisttilværelsen. Mamma på 70 har tatt på seg litt jobb for å komme seg ut og de reiser mye både inn og utlandet, kanskje 8 turer i året da de har 6 barn totalt (3 hver) hvor ingen bor i samme by som de og 2 som bor i utlandet. Så spiller de golf sammen og reiser rundt på golfturer så de holde seg noe aktive, men når de er hjemme begge to så krangler de. Vært sammen 15 år. 

Anonymkode: f705c...353

Skrevet

Lite, for de var smarte og skaffet hvert sitt oppholds-/hobbyrom så de fikk tid fra hverandre ved behov. 

Anonymkode: a66f4...989

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lite, for de var smarte og skaffet hvert sitt oppholds-/hobbyrom så de fikk tid fra hverandre ved behov. 

Anonymkode: a66f4...989

Slik hadde mine foreldre det frem til de ble pensjonister og flyttet i leilighet (nærmere oss barna). De trives jo, men får forholdet dem i mellom har det tydeligvis ikke vært bra. :(

TS 

Skrevet

Mine foreldre var gift i nesten femti år (til pappa døde). Hørte dem aldri krangle. Men de pratet sammen hele tiden, hverdagslig småprat om middagslaging og snømåking. Bodde i enebolig med hage, så de hadde alltid arbeid å gjøre. Trivdes sammen.  Snakket ikke stygt om hverandre.

Anonymkode: 3f278...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Både mine foreldre og mine svigerforeldre er veldig kranglete og gretne mot hverandre. Det har vært slik lenge, og jeg ser det bare blir verre og verre. De er i 70-årene. Er det normalt? Er det sånn det er når man har vært gift i 50 år? 

Foreldrene mine greier å si litt fint om hverandre innimellom, men spesielt mamma irriterer seg over pappa hele tiden. 

Svigers hører jeg ALDRI snakke fint til hverandre, og spesielt svigerfar er stadig irritert og oppgitt over svigermor. Han kan bli ganske nedlatende. 

Begynner å lure på om det er slik det pleier å være? 😅 Syns det er ganske trist... Skjønner at det ikke er lett når man er pensjonist og går oppå hverandre dag ut og dag inn, men hjelpes... 

Mange av dere har vel yngre foreldre, derfor jeg spør om besteforeldre også. Jeg kan ikke huske at min mormor og morfar var så sure på hverandre hele tiden. 

Mine besteforeldre blir irriterte/uenige med hverandre til tider men ikke noe mer enn normalt vil jeg tro. De er i slutten av 70 årene. 

Foreldrene mine derimot krangler MYE og det er mange stygge ord dem sier til hverandre. Dette skjer ofte så det er slitsomt å være med dem begge samtidig faktisk. Moren min er vel den værste og som regel hun som starter det. De er i midten av 50 årene. 

Anonymkode: cc914...335

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er «sånn det pleier å være» når man giftet seg ung med noen man raskt vokste fra og så ikke tok seg på tak og skilte seg. Husk det selv, ta. Å velge å gå inn i et forhold med en person er midlertidig. Det er inntil livet er bedre uten vedkommende. Så sørg for at du tjener nok til at du ikke er avhengig av at mannen din forsørger deg. De damene som går i den fella ender (helt selvforskyldt og veldig fortjent) opp som bitre gamle damer som ikke kan dumpe mannen de bor med. 

Folk som krangler må auansett bare få kontant beskjed om å slutte med det, ellers går dere som gjester hjem igjen til dere selv. At folk er 70+ gjør det ikke mer ok at de ikke innehar vanlig folkeskikk. Moren din, Ts, må ikke få noen form for sympati. Du må si «skill deg da, om du er så misfornøyd. Eller hold kjeft.»

Anonymkode: 1442b...fe1

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre er begge i begynnelsen av seksti-årene. Mamma gikk ut i pensjon, så snart hun kunne. Men pappa arbeider fremdeles.                                                            

Mamma kan for eksempel finne på å reise på hotell-besøk noen få dager av gangen, og reiser til for eksempel konsert, eller lignende hele tiden. I tillegg kan hun finne på å reise til nærmeste handelssentrum kanskje FIRE eller FEM ganger hver eneste uke. Bare for å kjøpe litt småtteri hver gang, eller gå på cafe-besøkMen så klager og sutrer hun hele forbanna tiden på grunn av faren min som reiser til samme handelssentrum MAX en eneste gang hver uke, eller annen hver uke - bare for å kjøpe nødvendig mat til ham selv og resten av familien.               

Anonymkode: 5468d...f3b

Skrevet

Mine foreldre var slik inntil for noen år siden. Da ble de mer lykkelige, og det merkes så tydelig. Det er en HELT annen stemning i heimen. Det var nok flere ting som gjorde det. De er nå 67 år.

Vi barna har hatt noen samtaler med dem for å få dem til å skjønne at de ikke måtte kjekle sånn i familieselskaper fordi det legger en ganske stor demper på stemningen og da vil det ende med at vi ikke vil være med dem... Om de så er litt uenige om ting, så får de legge det frem på en ordentlig måte, ikke kjefte på hverandre og lage dårlig stemning. Vi har også fått brutt den dårlige sirkelen deres med at faren min hakket på moren min for at han skulle føle seg bedre, og så hakket moren min på faren min for å ta igjen, og da hakket jo faren min mer på moren min for at han skulle føle seg bedre, osv. Fått dem til å skjønne at de er veldig forskjellige og bidrar med forskjellige ting som alle er viktige og bra.

Men de har gjort mye selv også. Faren min er eks-lensmann, og vil alltid bli husket på som lensmann her. Han kjenner alle og alle kjenner ham. Det veier litt hardt på ham. Han føler at han ikke kan gå ut og ha det gøy, fordi han blir bare konfrontert fulle idioter som kjefter på ham fordi faren min ga dem fartsbot for 20 år siden. Men foreldrene mine fikk seg hytte flere timer unna (der moren min er fra), og der er han bare "Per", ikke "eks-lensmann Per". Der slapper han mye mer av og de er der mye i sommerhalvåret.

De har også noe gammelt grums som moren min endelig har kommet over. Faren min var utro for 18 år siden og flyttet til elskerinna i noen måneder før han angret og kom krypende tilbake.

Det har også hjulpet veldig at de fikk barnebarn. De eeelsker å være med barnebarna, og barnebarna eeelsker å være med dem. Søstera mi sov over en dag nesten hver uke da hun var i mammaperm med de to første. Hun er nå i mammaperm med nummer tre, men da ble det litt vel mye, så nå drar hun bare på dagsbesøk og litt sjeldnere siden nr 3 ikke sover i bil og ikke liker å kjøre bil... Lange 70 minutter i bil med en skrikende baby + toåring og fireåring. Foreldrene mine drar heller på besøk til dem da, og sover ofte over en dag eller to.

Så TS, ta en fortrolig samtale med foreldrene og svigers, én og én, og lek litt psykolog. Prøv å finne ut hvorfor de ikke er lykkelige sammen og se om det er noe som kan fikses. 

Anonymkode: 31f2c...34f

• Liker 1
Skrevet

Takk for flere svar. :)

Jeg tror nok håpet er ute for både mine foreldre og svigers. Det går ikke an å ta en alvorsprat om slikt med verken svigerfar eller pappa. Pappa blir forbanna, svigerfar ville bare kalt meg jævla ett eller annet og gått sin vei... 🙄

Målet med tråden er sånn sett ikke å fikse dem, men å få litt innsikt i om det er slik vi alle ender opp eller om det er håp for meg og mannen... 🤭 Jeg syns det er vondt at foreldrene mine et så gretne på hverandre og at de tydeligvis ikke har det så godt, men det er grenser for hvor mye ansvar jeg kan ta for deres lykke. Beste jeg kan gjøre er å ha kvalitetstid sammen med dem så de slipper å surmule med hverandre. Syns at corona ødela jula for oss da. 😭😭 Nå er de enda mer sure/lei seg. 😔

Skrevet

Foreldrene mine er i 70 årene, fant hverandre og fikk barn veldig sent i livet, og de har alltid kranglet, irritert seg, kjefta på hverandre osv så lenge som jeg kan huske. Har aldri sett de gi så mye som en klem til hverandre. 

Svigers er i 60 årene. Fikk barn veldig tidlig og har vært sammen siden 1 året på vgs. De er like glade i hverandre den dag i dag. Klemmer, stryker på hverandre, tuller og erter og fine kommentarer som om de var nyforelsket. 

Anonymkode: 42009...1e3

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man med besteforeldre som krangler veldig mye i påhør av barnebarn som de passer for en helg? Mine svigerforeldre i 70-årene krangler og hakker på hverandre, og barna forteller at det er så slitsomt ☹️ Jeg fatter ikke at det går an; det må da være mulig å skjerpe seg LITT når man har barn på besøk...

Anonymkode: 4cf36...b90

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør man med besteforeldre som krangler veldig mye i påhør av barnebarn som de passer for en helg? Mine svigerforeldre i 70-årene krangler og hakker på hverandre, og barna forteller at det er så slitsomt ☹️ Jeg fatter ikke at det går an; det må da være mulig å skjerpe seg LITT når man har barn på besøk...

Anonymkode: 4cf36...b90

TS her: Helt ærlig, unngår å la de passe barn over en helg. De krangler enda mer når de passer ungene mer enn noen timer fordi de da ikke bare kan stenge hverandre ute. 🙄 Pappa (eller svigerfar) går bare og hakker på mamma (eller svigermor) om alt hun må gjøre og gjør ikke en dritt selv. Funker ikke. 

Skylder på korona nå når de spør om de ikke kan passe ungene en natt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med ekstremt mye krangling blant mine foreldre. Ikke gøy. Svigers har jeg aldri hørt krangle. De kan bli litt irriterte på hverandre, men that is it. Det er behagelig å være på besøk hos de, kontra mine egne foreldre.

Anonymkode: c3e78...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig, og det er ikke sånn det «skal være». Det er heller et tegn på at de burde ha skilt lag for veldig mange år siden, tenker jeg. 

Anonymkode: 5de08...ac4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...