AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Jeg er fortvilet over min sønns situasjon, han mistrives på skolen og sier skoledagen hans er ett helvete. Han blir daglig spyttet på, slått til og forstyrret av en elev i klassen. Pga av denne eleven kan ikke klassen gå på skogstur, eller ha andre aktiviteter utenfor skolensområde, fordi han trigges og går amok pga av "annerledesdager". Tidligere har han hatt en mannlig assistent som har fysisk båret eleven ut av klasserommet ved utagerende adferd og vold ovenfor lærere og medelever. Barnet mitt og klassen hadde en god kontaktlærere som var i forkant og tilrettela for god læring og hun var flink til å ivareta de andre elevenes behov for ro, samtidig som denne utagerende eleven ble ivaretatt av den mannlige assistenten sin. For noen måneder tilbake gikk den utagerende eleven fysisk løs på kontaktlæreren og det endte med at læreren ble kjørt til legevakten og senere sykemeldt og sa opp jobben. Siden dette var midt i skoleåret så greide ikke skolen å skaffe ny lærer. Så klassen har hatt ulike unge mennesker som midlertidige kontaktlærere, disse kommer og går, takler ikke utfordringene tilknyttet den ekstremt utagerende eleven. Så de sier opp eller blir sykemeldte, forståelig nok. Fordi eleven utagerer daglig og er ekstremt voldelig. Den flinke mannlige assistenten hans har også sagt opp. De nye assistentene greier ikke å takle han, så han får fritt spillerom. Han raserte formingsrommmet og alt det de andre elevene hadde laget en dag, en annen dag hadde han slått assistenten sin så hardt at hun gråt og løp gråtende ut av klasserommet. Jeg hører slike historier hver dag. Og jeg er bekymret for mitt barn, og tenker daglig på hva slags læringsmiljø han har på skolen. Mitt inntrykk er at det går med dager til å roe ned og rydde opp situasjoner som oppstår. Fortvilet har jeg kontaktet de ulike kontaktlærere som nå er satt inn, men den ene forsvinner like fort som den andre blir ansatt. Jeg har kontaktet rektor og inspektør, de har sagt at de "jobber med å bygge opp klassemiljøet" , men det skjer i praksis ingenting. Nye assistenter betyr enda mer uro og bråk. I forrige uke kom sønnen min hjem og fortalte meg at han hadde blitt lugget og slått i skolegården uten at noen brøt inn. En annen kompis hadde løpt for å skaffe hjelp, men da hjelpen kom hadde han blitt slått i flere minutter. Like etterpå hadde han blitt lugget så hardt i klasserommet, og to voksne hadde fjernet den utagerende ungen, en var ikke nok. Jeg ble så forbanna at jeg dro opptil skolen og krevde ett møte. Rektor og inspektør beroliget meg med at dette ikke skulle gjenta seg. Allerede neste dag ble en medelev utsatt for nøyaktig det samme som min sønn. Hva gjør jeg? Jeg er helt rådvill her. Det er en aktiv 9a3 sak inne, med tiltak som ikke blir fulgt opp fordi lærere skiftes ut hele tiden. Anonymkode: 38f72...fe0 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Du sender inn en klage Anonymkode: 84f13...4b9 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sender inn en klage Anonymkode: 84f13...4b9 Til hvem? Jeg har allerede klaget til kontaktlærere, rektor, inspektør. Anonymkode: 38f72...fe0 9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Den ungen burde ikke være i en vanlig klasse. Anonymkode: 3677c...c2b 47
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til hvem? Jeg har allerede klaget til kontaktlærere, rektor, inspektør. Anonymkode: 38f72...fe0 Anmeld. Anonymkode: 3677c...c2b 23
Ze.Xhx Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til hvem? Jeg har allerede klaget til kontaktlærere, rektor, inspektør. Anonymkode: 38f72...fe0 Det finnes lovverk for dette. Du kan klage til fylkesmannen, rektor er da pliktig til å følge opp. 33
FlyBabe Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 Til Fylkesmannen. Om skolen ikke følger opp 9a-saker skikkelig, kan foresatte klage til fylkesmannen. 38
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ungen burde ikke være i en vanlig klasse. Anonymkode: 3677c...c2b Det er jeg helt enig i. Det har vært ett mareritt siden vedkommende begynte på skolen. Anonymkode: 38f72...fe0 10
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 Hvis skolen ikke klarer å ordne opp i dette ville jeg ha tatt saken videre. Hva sier de andre foreldrene? Jeg ville også vurdert å holdt barnet hjemme fra skolen inntil skolen kan vise til at det er trygt for barna å være der. Anonymkode: 49d68...259 18
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Klag til fylkesmannen slik at det blir tilsyn på saken. Syns synd på både barn og voksne i denne situasjonen skjønner ikke hvorfor alle skal gå i samme klasse av hensyn til det ene barnet, det går negativt ut over alle andre. Anonymkode: ffca4...10e 22
Ze.Xhx Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Ze.Xhx skrev (1 minutt siden): Det finnes lovverk for dette. Du kan klage til fylkesmannen, rektor er da pliktig til å følge opp. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/20172/nye-bestemmelser-i-opplaringsloven-kapittel-9-a/ 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 Send klage til fylkesmannen fort som fy, dette høres helt uholdbart ut. Greit at elever med utfordringer skal ha mulighet til læring i vanlig klasse, men ikke når det går utover tryggheten til de andre! Fylkesmannen har myndighet til å korrigere rektorer som ikke tar dårlig skolemiljø på alvor og eneste som skoler kanskje er litt lydhøre ovenfor, da fylkesmannen pleier å følge opp pålegg som blir gjort. Ledelse i kommune gir en lang faen. Anonymkode: 29b6e...c89 17
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Anmeld til Fylkesmann, politi og Barnevernet. Så går du sammen med resten av foreldrene i klassen og tar ungene ut i streik, samtidig som dere ringer og sender mailer til skoleledelsen så mange ganger om dagen dere klarer. Det er hva jeg ville gjort. Ikke pokker om mitt barn skulle måtte tåle noe sånt mer enn én gang. Regner med ungene er litt større når voksne sliter med å håndtere det utagerende barnet, da klarer de et par uker med hjemmeskole (som dere f.eks organiserer på omgang i grupper med de andre foreldrene), til problemet er løst. Everybody say NO!! Anonymkode: 40c49...85a 41
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klag til fylkesmannen slik at det blir tilsyn på saken. Syns synd på både barn og voksne i denne situasjonen skjønner ikke hvorfor alle skal gå i samme klasse av hensyn til det ene barnet, det går negativt ut over alle andre. Anonymkode: ffca4...10e Klage til fylkesmannen kan jeg, men det vil ta evigheter før det skjer noe,måneder. Hva gjør jeg I mellomtiden? Anonymkode: 38f72...fe0 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 Har opplevd noe liknende. Detvsom fikk fart på sakene her var en epost til rektor. Jeg henviste til paragraf 9a i opplæringsloven og sa at hvis de ikke nå tok tak så kontaktet jeg Fylkesmannen. «Ifølge opplæringsloven § 9a–1 har alle elever rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.» Ikke gi deg. Anonymkode: 90d53...e1e 12
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er fortvilet over min sønns situasjon, han mistrives på skolen og sier skoledagen hans er ett helvete. Han blir daglig spyttet på, slått til og forstyrret av en elev i klassen. Pga av denne eleven kan ikke klassen gå på skogstur, eller ha andre aktiviteter utenfor skolensområde, fordi han trigges og går amok pga av "annerledesdager". Tidligere har han hatt en mannlig assistent som har fysisk båret eleven ut av klasserommet ved utagerende adferd og vold ovenfor lærere og medelever. Barnet mitt og klassen hadde en god kontaktlærere som var i forkant og tilrettela for god læring og hun var flink til å ivareta de andre elevenes behov for ro, samtidig som denne utagerende eleven ble ivaretatt av den mannlige assistenten sin. For noen måneder tilbake gikk den utagerende eleven fysisk løs på kontaktlæreren og det endte med at læreren ble kjørt til legevakten og senere sykemeldt og sa opp jobben. Siden dette var midt i skoleåret så greide ikke skolen å skaffe ny lærer. Så klassen har hatt ulike unge mennesker som midlertidige kontaktlærere, disse kommer og går, takler ikke utfordringene tilknyttet den ekstremt utagerende eleven. Så de sier opp eller blir sykemeldte, forståelig nok. Fordi eleven utagerer daglig og er ekstremt voldelig. Den flinke mannlige assistenten hans har også sagt opp. De nye assistentene greier ikke å takle han, så han får fritt spillerom. Han raserte formingsrommmet og alt det de andre elevene hadde laget en dag, en annen dag hadde han slått assistenten sin så hardt at hun gråt og løp gråtende ut av klasserommet. Jeg hører slike historier hver dag. Og jeg er bekymret for mitt barn, og tenker daglig på hva slags læringsmiljø han har på skolen. Mitt inntrykk er at det går med dager til å roe ned og rydde opp situasjoner som oppstår. Fortvilet har jeg kontaktet de ulike kontaktlærere som nå er satt inn, men den ene forsvinner like fort som den andre blir ansatt. Jeg har kontaktet rektor og inspektør, de har sagt at de "jobber med å bygge opp klassemiljøet" , men det skjer i praksis ingenting. Nye assistenter betyr enda mer uro og bråk. I forrige uke kom sønnen min hjem og fortalte meg at han hadde blitt lugget og slått i skolegården uten at noen brøt inn. En annen kompis hadde løpt for å skaffe hjelp, men da hjelpen kom hadde han blitt slått i flere minutter. Like etterpå hadde han blitt lugget så hardt i klasserommet, og to voksne hadde fjernet den utagerende ungen, en var ikke nok. Jeg ble så forbanna at jeg dro opptil skolen og krevde ett møte. Rektor og inspektør beroliget meg med at dette ikke skulle gjenta seg. Allerede neste dag ble en medelev utsatt for nøyaktig det samme som min sønn. Hva gjør jeg? Jeg er helt rådvill her. Det er en aktiv 9a3 sak inne, med tiltak som ikke blir fulgt opp fordi lærere skiftes ut hele tiden. Anonymkode: 38f72...fe0 Dette kan du gå til politiet med faktisk. Denne medeleven utagerer med vold på ditt barn så dette kan anmeldes. Det hadde helt klart jeg gjort. Denne eleven burde også vært flyttet ut av skolen og fått et annet tilbud om ingenting hjelper. Hvis ikke ville jeg heller flyttet ut barnet mitt av den skolen. Men ta og legg inn en anmeldelse på det og si til skolen i forkant at det er dette som kommer til å skje nå siden de ikke gjør noe med dette. Anonymkode: c39f8...5bd 25
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 For en situasjon, TS. Jeg er lærer selv og har hatt slike elever. Det er nytteløst å ordne opp dette på skolen. Det er dessverre ingen Quick fix, ingen tar ansvar. Skolene gjør så godt de kan med budsjettene de har, men kommunen kommer ikke inn med hjelp. Det forventes at ditt og datt ordnes på skolen, men når man ikke når gjennom til barnet så er man like langt. Det er ikke rart lærere og miljøarbeidere slutter. Rektor kan heller ikke gjøre mer enn det de gjør, disse utagerende elevene har så sterkt vern at de kan bare prøve ulike tiltak, de kan ikke utvise over lengre perioder eller kreve skifte av skole. Kommunen gjør ikke annet enn å komme med nye forslag. Skolene trenger at det kommer en person inn, tar med seg dette utagerende barnet, og finner en bedre plass for han/henne. For å Skåne resten av klassen, og for at den utagerende eleven skal få et tilbud som passer bedre. Det skjer sjelden, bare 1 av elevene jeg har hatt har vært så ille og farlig at han måtte flytte skole, da dro han på et spesielt senter (Erik Røde) for å få hjelp. Der var han litt, før han kom til ny skole. Usikker på om det hjalp. Skolen er dessverre bundet til et hav av regler, skulle ønske det var enklere å hjelpe. Ingen hjelp å få fra kommunen. Så jeg vil råde deg til å ta det til avisa, kommunen, fylket, alt. Krev at skolemiljøet utbedres nå, eller vurder privatskole eller annen skole i nærmiljøet. Hele klassen burde streike. Anonymkode: c9f32...4e7 33
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 Jeg hadde holdt barnet mitt hjemme. Det er jo helt uakseptabelt at ett barn skal oppleve skolehverdagen utrygg. Støtter forslaget over her, få med deg flere foreldre og forlang en endring. Klage til fylkesmannen burde vært sendt før lenge siden. Få det gjort! Ville vurdert å gå til media også. Det kan påvirke skolen til å ta grep. Anonymkode: 15a5d...26a 25
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #19 Skrevet 29. november 2020 Dere har ventet alt for lenge med å ta dette til et høyere nivå hva varsling angår. Hva ER det med foreldre som sittet i en evighet og venter på at noe skal skje? 🙄 Gjør noe aktivt for at barnet ditt skal få det bedre når skolen ikke gjør noe - dette er for dårlig. Anonymkode: c90f8...cfb 13
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 Meld til barnevern, anmeld til politi og kontakt fylkesmannen. Jeg hadde også alliert meg med de andre foreldrene i klassen og rett og slett lagt ett voldsomt press på både skole og kommunen. Blir ikke barnet tatt ut av klassen, så skifter samtlige barn skole. Ingen barn skal tåle å stå i vold pga ett barn sine utfordringer, det er helt uholdbart at barn skal ha en utrygg skolehverdag og hadde aldri blitt akseptert om det var voksne det var snakk om. Anonymkode: 4ecdc...5e3 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå